Hoofdsponsor

1/35 AFV's LeFH18M German 10,5cm Howitzer. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo vrienden,

Omdat ik zoveel plezier had om aan twee verschillende projecten te werken, heb ik besloten om naast de Flak 38 af en toe wat te werken aan de bouw van dit stukje artillerie :

download.jpg

Het is er eentje uit de AFV Club stal en ik bouw zeer graag van dit merk.
Steevast fijne details dus ook wel een tikje "breekbaar".

Laat ik starten met wat technische gegevens die ik heb opgesnord voor de liefhebbers onder ons :

Caliber : 105mm
Country : Germany
Roll : Medium Artillery
Date : March 1943
Manufacturer : Rheinmetall-Borsig A.G.
Number Produced : 10245
Crew : 8
Length : 2.941 meters
Width : 1.98 meters
Height : 1.88 meters
Weight (Deployed): 1985 kilograms
Elevation : +42° / -5°
Traverse : 56°
Ammunition Type : High Explosive
Ammunition Weight : 14.81 kilograms
Muzzle Velocity : 470 meters per second
Range : 10675 meters
Rate of Fire : 7 rounds per minute

Later volgen meer foto's en wat basic achtergrondinfo, en natuurlijk mijn bouwescapades.

Groeten van GUN it !
 
Wéér een prachtig .......heel prachtig.......projekt om te volgen...mijn lippen hangen er op..........:D:D:D
 
GUN IT, GUnit :D.

Leuk om een ander project van jou te kunnen volgen.B:cute

Jammer dat je niet mee doet met de D-Day groepsbouw???:s

Zal deze toch met veel plezier en aandacht volgen:k.

Go for (UN) IT...........feuern das geschütz :D:D

:):
Beyond
 
Swa : mijn twee aanhangers heb ik tesamen gebouwd, het ene schilderen, het andere wat bouwen, boel opgedroogd en uitgehard, omgekeerd enz.
Het voordeel : je bent bezig, hoeft niet te wachten om met de hobby verder te kunnen, het houd je zin om door te gaan erin. Blij dat je het gaat volgen mate ! GUnit.

Beyond : flauw he GUN it, maar ik ben dan ook geen Wim Helsen hahaha. Soit, ik zie wel hoe ver ik sta met mijn twee nieuwe projecten, maar de D-Day groepsbouw zie ik toch wel zitten...

Kurt : ik was al heel lang knettergek van dit stuk artillerie, en nu ik ontdekt heb welke fantastische mogelijkheden het dunkelgelb van de Duitse voertuigen heeft...kan ik me amper inhouden. Was ik maar minder fanatiek, pffff.

Bedankt voor jullie toffe reacties, dit forum is zo levend, geweldig ! GUnit.
 
Hallo vrienden,

De doos werd geopend en het is wederom een understatement om te zeggen dat dit opnieuw een superprestatie van AFV is. Als je de onderdelen goed bekijkt, kan je niet anders dan concluderen dat dit merk de fijnste stukjes produceert ! Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat té weinig bouwers dit merk kennen en naar waarde weten te schatten.

Morgen volgt er een eerste fotoverslagje van de box inhoud.
Jullie zullen zien dat ik niet overdrijf.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ik geloof je direct en daarom ben ik ook gelijk heel nieuwsgierig naar de foto´s van de inhoud zoals het geleverd word.
 
AFV is een goed merk wat Tamiya achter zich laat wat kwaliteit betreft vind ik.

Er is wel wat voorzichtigheid geboden met de fragiele onderdeeltjes die weleens snel willen breken :s maar dat wist je al :k

Ik ga deze bouw ook volgen , welke niet hierop het forum, en dit gaat vast ook weer een mooi project worden.

Ron
 
De doosinhoud, Box Review :

Het meest logische is misschien te beginnen met een beknopte geschiedenis, in het Engels natuurlijk, wat wij allemaal onder de knie hebben als meertalige Nederlandstaligen :

HPIM7005-800.jpg

Klein raam met voornamelijk de spaakwielen, rubberen exemplaren bijgeleverd, voorzien van de correcte groeven :

HPIM6990-800.jpg

Detail van dit raam :

HPIM6991-800.jpg

Twee resin onderdelen, de loop, bovenstuk, nogmaals de rubberen wielen :

HPIM6993-800.jpg

Raam met de steunarmen, die naar keuze in transport- of schietstand kunnen worden gebracht :

HPIM6995-800.jpg

Detail van dit raam :

HPIM6996-800.jpg

Raam met fijne onderdelen, let op de zeer fijn afgewerkte gereedschappen :

HPIM6997-800.jpg

Detail van dit raam :

HPIM6998-800.jpg

Raam met het meest in het oog springende onderdeel, het schild dat zeer mooi uitgevoerd werd :

HPIM6999-800.jpg

Detail van het schild :

HPIM7000-800.jpg

Raam met o.m nog andere wielen, de stalen versie :

HPIM7001-800.jpg

Detail hiervan :

HPIM7004-800.jpg

Detail van het plan, AFV doet zijn best, maar soms is het opzoeken van referentiefoto's een must, enkele onderdelen blijven "vaag" geplaatst :

HPIM7006-800.jpg

Het is kiezen geblazen tussen de paard-versjouwde versie, de gemotoriseerde transport versie (bevestigingen), de schietstand of transport versie (steunarmen). Dit moet je voor de bouw reeds allemaal besloten hebben, het plan refereert continue naar die keuze welke je in het begin gemaakt hebt, hybride toestanden leiden tot mislukking !!!

HPIM7007-800.jpg

Ik hoop dat dit jullie geplezierd heeft, vrienden, tot later met de updates !

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn ook niet een paar onderdeeltjes. En idd super gedetailleerd. Ik had dit niet echt verwacht. :D
 
Hey GUnit,

Dat ziet er een braaf stukje geschut uit.
Ben verrast door de graad van detail van de onderdelen.
Ziet er zeer mooi uit.

Ben echt wel benieuwd naar je verdere verslag van dit stukje.

Grtz,
Beyond
 
Update 1 : stappen 1 en 2.

Vandaag ben ik van start gegaan met deze volgende uitdaging.

Stap 1 omvat een deel van de loopopbouw, stap 2 bevat de gedeeltelijke bouw van de slede waarin de loop rust.

Voor degenen die deze kit ook willen gaan bouwen, is het van belang te weten dat deeltje A23 op de bouwtekening verkeerd werd getekend, een beetje gedeeltelijk in spiegelbeeld. Dit zorgt enkele seconden voor verwarring, verder niks aan het handje.

Alles past tijdens deze stappen werkelijk naadloos in mekaar, maar toch is enig opkuiswerk geoorloofd voor het benadrukken van de fijnheid van de onderdeeltjes.

Subassemblage bestaande uit delen A25,A24,A23 kan volledig ingeschoven worden, tot het niet meer verder kan. Dit is niet te zien op de tekening, wel op gelukkig een referentie die ik ter beschikking had.

Over naar stap 2, waar het interessant is te vermelden dat op de delen A3 en A4 geen flash zit, maar wel degelijk een fijne rand die er hoort te zitten.

Deel A11 is een plastic stangetje dat ik echter vervangen heb door een stukje koperdraad van eenzelfde dikte (O,8mm), dit zal ervoor zorgen dat alles netjes uitgelijnd staat wanneer de loopassemblage volledig achter de rug is.

hetbeginzie.jpg

Bedankt voor jullie aandacht ! Groeten van GUNit.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige start.
Ben terug benieuwd.
Welke uitvoering krijgt deze?

Grtz,
Beyond
 
Het wordt ongetwijfeld een donkergele, ik wil echt het onderste uit de kan halen met al die boutjes, dat kan denk ik het best met een frisse kleur. De boxfoto vind ik trouwens erg mooi, zoiets moet het gaan worden.

Tx Beyond ! GUnit.
 
Dat lijkt mij een wijze beslissing, GUnit.
En jouw werk kennende, wordt dit weer eentje om te watertanden.....

Benieuwd,
Beyond
 
Hey G,

Weer een schitterend model, als ik zo kijk zit het met de detailering wel snor.
Ik heb zelf nog nooit AFV gebouwd dus ben best benieuwd naar jou wedervaren.
Wat de voor en eventuele nadelen zijn van het merk.

Maak er wat moois van, maar dat gaat je wel weer lukken.
Op naar de volgende update.

Groeten,
Swa
 
Hé modelforumlezers,

GUnit heeft gevraagd om langs deze weg even te laten weten dat hij er even tussenuit ligt.
Hij kan niet meer posten. Reden. Geen internet verbinding meer.
Een raar probleem, want volgens de PC is er wel degelijk verbinding, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden.
En dan volgen er weer mooie updates.

Erik.
 
Hmmmm, dat is balen. Het kan zijn dat de input snelheid anders in de output snelheid van de overdracht gegevens. Dit eens controleren en dan simpelweg de verbindingskabel vervangen. Indien dit draadloos is de telefoondraad naar de router.

Wens hem sterkte en succes met het oplossen van het probleem. Dan zullen wij rustig afwachten.
 
>wRik, alle kabels zijn al vervangen, dus daar kan de fout niet liggen.
En als je de gegevens opvraagd lijkt alles normaal.
Word vervolgt.

On Topic.

Erik
 
Het probleem is opgelost jongens.
Toch even meegeven waaraan het lag :

Klaarblijkelijk was er een virus binnengedrongen en had de firewall lamgelegd, het antivirus systeem was ingeklapt. Na lang klooien als complete pc dummie en zoeken met onze Erik (toch ne slimme wat dit betreft), werd via een telefoontje dat ik had met een collega, duidelijk wat het probleem was. Ik moest eens in mijn werkbalk onderaan kijken, om te zien of Firewall nog te zien was : NIET DUS !

De boel gedesinstalleerd, geherïnstalleerd en alles was weer oke, dus ik ga jullie weer bestoken met updates !

Tot later ! GUnit.
 
Update 2 : stap 3.

Update A : stap 3 :

De vork waarin het geschut ligt, wordt gevormd door delen E3 en E4.
Hiertussen komt een getand deel A44, dat conisch werkt over een ander getand deel, namelijk A5, geplaatst in stap 2. Het bewerkt samen het naar boven en onder richten van de loop. Je moet hierbij erg goed letten op het 'conisch' in elkaar passen van beide delen, een vergissing is hier snel gemaakt omdat het niet meteen duidelijk is dat deze twee stukjes daadwerkelijk conisch zijn, én omdat deel A44 steeds past.
Pikant detail, deel A44 niet lijmen ! Het moet los (draaiend) blijven om de loophelling te bepalen in een later stage, (dit is echter niet iets wat je tien keer achter mekaar kan permitteren, dus vermijd beschadiging van de tandjes !

Lijm ook de loop niet vast in de ogen van delen E4 en E3. Overal is echter duidelijk gewag gemaakt via pictogrammen met het "niet lijmen" logo'tje.

De loopmonding is van twee delen plastic en past na enig uithollend vijlwerk perfect om de loop heen, alles is geborgd door een inkeping vooraan.
Haarzuiver van AFV !

Deel R2 dwingt je op de knietjes voor wat betreft de loophelling, hier begint het dus, bepalen wat je wil...

Je kan deze ijzeren veer (in realiteit), hier een buigzaame slechte imitatie van het origineel, vervangen door een stukje koperdraad, opgerold over een spijker van de juiste dikte, veel echter, geen gietnaad meer !
De lengte van dit onderdeel bepaalt je loophelling. Maw. hoe langer, hoe hoger de loop komt te hellen, ideaal voor het uitbeelden van de vuurpositie !
Hoe korter deze veer, hoe meer je loop zal zakken tov. de vork waarin hij gevat is. Ik heb slechts een heel klein stukje zichtbaar gelaten, omdat ik dit stuk artillerie in transportpositie wil houden (komt later achter een 251 oid.).

Het veersysteem bouwen, is even goed nadenken en dit subonderdeel is linke boel om te plaatsen, dus opnieuw...goed overpeinzen !
Het mag ook niet gelijmd worden, alles moét kunnen bewegen, oh oh !

De rest van stap 3 is een piece of cake, de wieltjes voor de bedieners monteren gaat vanzelf.

22-1.jpg

21.jpg

Tot later ! GUNit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan