Hoofdsponsor

1/35 AFV's LeFH18M German 10,5cm Howitzer. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja man, onze Gunit is weer goe bezig en deze keer haalt hij letterlijk de grote kanonnen boven.
Leuk hé dat modulatiespuiten !!!
 
Ja GUNit je kleur modulatie komt al goe tot zijn recht knap
Heb je die lichtere kleuren op het gevoel gespoten of heb je dat eerst
bekeken met een lamp er boven waar de meeste lichtinval is?
 
Dat schilderwerk is een kunst op zich.
Wanneer beginnen die workshops ook alweer?

Erik.
 
Zeker een mooi stukje spuitwerk hoor alleen jammer dat er zoveel van het effect verloren gaat op een foto :(

Wil ik nog even een opmerking plaatsen over de opmerkingen modulatie die ik zie.

Wat Gunit nu laat zien stamt al uit de tijd van meneer Verlinden, de delen die het meeste daglicht vangen in een lichtere tint spuiten.

Modulatie is dus in mijn ogen wat de laatste tijd mode is, enkelen onderdelen zoals een luik bijvoorbeeld een sterk afwijkende kleur geven, hier bedoel ik uiteraard de basis kleur sterk opgelicht.

Zelf vind ik deze (modulatie) techniek meer naar het artistieke neigen dan naar het realistische wat niet wil zeggen dat ik er tegenstander van ben want goed uitgevoerd vind ik het wel geslaagd om het model een stuk aantrekkelijker te maken om naar te kijken.

Ron
 
Ik kwam zonet thuis, over middernacht, pc op, en reacties lezen ! Bedankt mannen, het enthousiasme sterkt me om dit project zo goed en grondig als mogelijk aan te pakken.

Het is eigenlijk best een beetje modulation style gedaan, Adam Wilder is een enorme inspiratiebron geweest voor velen, wat dat betreft.

In het geval van zo'n stuk geschut kan je er nog een extra dimensie aan geven, door ook de ruimtelijkheid van het geheel aan te pakken. Bijvoorbeeld de armen waaraan het schild is bevestigd, die heb ik lichter gemaakt dan de delen die daar achter zitten, in de diepte van het kanon, een beetje clair obscur zeg maar.

Euh, iemand geïnteresseerd in mijn airbrushescapades ? Echt ? Dan wil ik dolgraag op de ledendag aan de slag met een model, waarom niet ? Ik zorg dat ik tegen die tijd een artilleriestuk in de lijm heb zitten !

DJs : de plaatsen waar logischerwijze minder licht aan komt, heb ik donkerder gelaten, de lichte tonen een beetje wegfadend. Toch wil ik dat niet te zwaar gaan accentueren omdat er ook nog zoiets is als het echte licht en de uitwerking daarvan op je model. Het moet dus wel subtiel blijven.
Maar het is vooral gevoel, dat wel ja.

Ron : ik zag nog net je reply want ik dacht dat ik ze allemaal gelezen had ! Da's inderdaad een goede toevoeging aan de definitie van modulair spuiten : het accentueren van bijvoorbeeld een paneel in een sterk afwijkende kleur of tint. Dit deel van de filosofie (laat ik het zo maar noemen) vind ik niet interessant want soms 'forceert' dat de look van een model, mijn bescheiden mening...
Ik beperk me wat dat betreft tot het opentrekken van een model door diepte-effecten te maken, zonder dat dit echt opvalt. Ik zou het spijtig vinden om dit model op te delen in allerlei aparte grijsvlakken.
Je hebt ook gelijk wat die mode rond het modulair spuiten betreft, maar ik vind het leuk om overal eens van te proeven, de voor mezelf leukste, meest realistische zaken eruit te filteren en te gebruiken.


Groeten ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Euh, iemand geïnteresseerd in mijn airbrushescapades ? Echt ? Dan wil ik dolgraag op de ledendag aan de slag met een model, waarom niet ? Ik zorg dat ik tegen die tijd een artilleriestuk in de lijm heb zitten !
Groeten ! GUnit.

Daar houden we u dus aan.
Onze eerste workshop op de ledendag is bekend. Joepie.

Erik.
 
Ik beperk me wat dat betreft tot het opentrekken van een model door diepte-effecten te maken, zonder dat dit echt opvalt. Ik zou het spijtig vinden om dit model op te delen in allerlei aparte grijsvlakken.
Je hebt ook gelijk wat die mode rond het modulair spuiten betreft, maar ik vind het leuk om overal eens van te proeven, de voor mezelf leukste, meest realistische zaken eruit te filteren en te gebruiken.
Groeten ! GUnit.

Inderdaad om dit model te voorzien van diversen kleuren grijs in de modulatie techniek is niet echt een verbetering, misschien een onderdeel in een anderen tint dat is een mogelijkheid.
Maar om nu terug te keren naar je model, je spuit hem nu als het ware in een pre shade op zijn GUnits :laugh:, dus twee kijken om het effect te zien als ik het goed begrijp.

Wat je laatste opmerking betreft ben ik het helemaal met je eens.

Ron
 
Hallo Ron, ik ben geen durver, dus ik geef toe dat je hier geen knallende preshades gaat zien. Dat is trouwens ook nog zoiets zoals met dat modulair spuiten, het is helemaal in om te preshaden vertrekkende vanuit een witte basis, en daarop dan de omrandingen van panelen, bouten, hengsels...eigenlijk ook iets om van in het begin wat diepte in het model te krijgen. Ikzelf hou van het vertrek vanuit een zwarte of heel donkerkleurige basis, en dan stelselmatig alles naar de basiskleur te trekken, tot alles goed zit. Zo heeft natuurlijk iedereen z'n manier van werken en daar is niks mis mee. Gelukkig zijn er geen regeltjes.

Alvorens ik aan de slag kan met washbehandelingen, eerst dit...

De stokken van het geschut moeten wit/rood komen.

Dus heb ik gemaskeerd en in dit geval was het heel simpel. Op het AFV plan staan deze onderdelen namelijk op dezelfde grootte afgebeeld, voorzien van de lijnen. Door er een tape naast te kleven, kan je die ineens op de goede breedte snijden !

7-7.jpg

Eerst heb ik de stokken wit gespoten, waarbij ik de anderskleurige delen heb gemaskeerd (punt + ophanghengsels). Na droging de delen die wit moesten blijven proper afgetaped, en het rood gespoten.

Dit is het kleurige resultaat (nog wat bijwerken met puntig penseeltje !) :

8-7.jpg

9-8.jpg

Straks een begin met de wash, het feest kan nu echt beginnen !

GUnit.
 
Bedankt Guy voor de toffe uitleg en je goede topics.
Ik heb nog een vraag,ik heb ook al veel gelezen over vernis modulatie
maar ik vraag me nu af of je vernis en kleur modulatie tesamen kan gebruiken?
 
Bedankt Guy voor de toffe uitleg en je goede topics.
Ik heb nog een vraag,ik heb ook al veel gelezen over vernis modulatie
maar ik vraag me nu af of je vernis en kleur modulatie tesamen kan gebruiken?

Tuurlijk kan je dat doen DJs, ik vind dat iets zeer bruikbaars om variatie in je model te steken. Ik heb dat een allereerste keer gedaan bij mijn Anhänger 51 en het was plezierig om te spelen met glanzende delen versus matte stof.
Het is ook best realistisch, want zoals bij hengsels is het normaal dat die wat harder glanzen, de verf geraakt er gepolijst door het intensieve gebruik.

GUnit.
 
Oke bedankt want zou zoiets willen toepassen op mijn halftrack ;)
 
GUnit het heeft niets met durven te maken iedereen werkt op zijn eigen manier die hem het best bevalt en ik vind hem er zo prima de luxe eruit zien hoor.

Nu op naar de washes dan komt het model helemaal tot leven :)

Ron
 
Leerrijke uitleg en tof model tot nu toe en verder geen comments
 
Dat rood/wit steekt echt wel af tegen de rest.
Zo val je wel op :)

Erik.
 
Guy,
Met die manier om die pijlstokken te schilderen, heb ik weer wat bijgeleerd. Ik heb er namelijk nog enkele te doen voor wat geschut en een Hummel.
Doe zo verder want we leren allen iets van elkaar (daardoor is het plezant om op dit forum te vertoeven ;-)
 
Erik, thanks !

Peter, idem, het is een voor de hand liggende manier om zoiets te doen, met de vrije hand kàn het wel, maar dat zou erg veel tijd gaan kosten. Dit is erg gemakkelijk.
 
Hallo opnieuw,

Er zit een eerste vuile washlaag (gebrande omber + zwart + 'geurloze' white spirit in verhouding van 5 % / 5 % / 90 %) over het geheel, met een zacht penseel met ronde top spaarzaam erover aangebracht.

10-13.jpg

Ondertussen ben ik klaar met het aanbrengen van een pinwash over de twee schoppen en de wielen.

Ik verwacht dat ik morgen alles wel in de pinwash heb zitten.

Ook ben ik in mijn spares- en voorraadbox gaan kijken, en toen vond ik volgende items waar ik erg blij mee ben :

11-12.jpg

Deze items ga ik zeker verwerken in het volgende display.

Tot later ! GUnit.
 
Guy,
Zo op het eerste zicht zit daar 150mm munitie en hulzen van een Sig33 tussen, zeker niet geschikt voor een LeFH18M German 10,5cm Howitzer!
 
Guy,
Zo op het eerste zicht zit daar 150mm munitie en hulzen van een Sig33 tussen, zeker niet geschikt voor een LeFH18M German 10,5cm Howitzer!

Hallo Peter, de munitie zal dan zeker op mekaar gelijken, want deze komt uit de AFV set 10.5 CM ammo voor betreffend geschut.

Deze is de set :

AF35074.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan