Hoofdsponsor

1/35 AFV's LeFH18M German 10,5cm Howitzer. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er weer als een priegelwerkje uit. Helaas heb ik geen verstand van dit oorlogstuig. Maar het wel interessant om te lezen. Ga zo verder. :k
 
Hey Rik, het is verdorie een echt priegelwerkje, typisch voor artilleriekits, en van dit oorlogstuig heb ik ook geen verstand. De instructiemap valt wel mee om te lezen. Meestal vind je verderop wel een duidelijke tekening die je vraag beantwoordt inzake waar nu juist dat ene stukje moest gelijmd worden. Ik wil niet voorbarig klinken, maar tot nu toe gaat het goed.

Tot weinig later ! Update van stap 4 coming right up ! GUNit.
 
Laatst bewerkt:
Update 3 : stap 4.

Update 3 : stap 4, het schild.

Hier valt niet veel te melden, geen moeilijke zaken, enkel de twee haakjes heb ik wel vervangen door koperdraad. Die kleine stukjes zijn lastig om te ontdoen van de naadjes die erover lopen.

schild.jpg

Hier moet je definitief kiezen voor de volgende stappen, motorgetrokken (251, sdkfz. 11...) of paardgetrokken. De lamp (oorlogslichtje ?) kan je immers moeilijk laten branden middels een paardenkont. Ik ga er een voertuig voor zetten, dus even één boutje weghalen dan, zodat de lamp (?) gemonteerd kan worden op zijn plaats.

Groeten GUNit.
 
Laatst bewerkt:
Dat die gietnaadjes moeilijk weg te halen zijn is een punt dat zeker is.

Wat ik wel eens wil doen is, deze doormiddel van dubbelzijdig tape vastplakken op een ondergrondje. Dan kan je dit met een pincet vasthouden en zo zorgen voor grip. Dan met een mesje voorzichtig schrapen.
 
Dat zijn weer twee prachtige updates, GUnit.


Zeer mooi gebouwd.
En inderdaad, veren zijn altijd mooier in koperdraad.
Die gietnaden zijn haast onmogelijk te verwijderen op zo'n plaatsen...

Grtz,
Beyond
 
Update 4 : stap 5.

Update 4 : stap 5, schild bevestigen.

Dit vind ik een spijtige zaak, ik kan onmogelijk het schild als apart subonderdeel behandelen tijdens de verfsessies. Logischerwijze dus ook niet de loop met het loopmechanisme rail/slede. Er moeten namelijk twee steunbeugels geplaatst worden die beide met mekaar verbinden. Het gaat om delen A50 en A51. Verlijmd op telkens drie punten, is heel nauwgezette assemblage een must, een kromgetrokken stuk artillerie gelijkt nergens naar.
Het komt allemaal wel in orde, maar er zal heel voorzichtig gepenseeld moeten worden, omdat ik geen verfophopingen wil spuiten tegen de makkelijk bereikbare plekken.

De delen D8 en D7 vormen een hendelmechanisme, en hiertegen wordt het richtsysteem met vizier gelijmd. Dit ga ik na het airbrushen van het gefotografeerde subonderdeel dat ik hierboven beschreef, pas aanbrengen, dan zit dit alvast niet in de weg !
Net als beugel A8, en subonderdeel A14/M1 (die buis bovenop de loop, het heeft een naam hoor, hij ontgaat me nu), die ik later zal aanbrengen als geschilderd geheel.

24.jpg

Hiermee is aan het eerste grote deel (het moeilijkste ook) een eind gekomen. Nu kan dit eerst in de verf gezet worden, ter afwisseling tijdens het bouwen.

Ik hoop wel dat er nu nog mensen zijn die zich aan deze toffe schietbuis gaan wagen ?

Vriendelijke groeten van GUNit (naam tijdelijk veranderd, het thema he, lol).
 
Laatst bewerkt:
Even een inhaal-antwoordberichtje plaatsen :

Rik : bedankt voor je tip mbt. dat dubbelzijdige tape, zeer interessant.

Beyond : jij ook bedankt voor de reply in deze drukke dagen van eten, drinken, feesten...

Vandaag ga ik het rustig houden, lekker bij de vrouw en kids en dan straks : W E R K E N !!!

Alvast iedereen een mooie overstap naar het Nieuwe Jaar toegewenst !
 
Update 5 : Stap 6 en 7.

Update 5 : Stap 6 en 7.

Stap 6 van het plan gaf geen moeilijkheden, maar het is van belang je aandacht er goed bij te houden. Let op de perfecte aansluiting van delen B12 en B10. Dan is B13 aan de beurt, en vervolgens delen B16 en -17.
Voor de half-track versie diende ik tevens een 3-delig subonderdeel te installeren.

Tussendoor :
Enkele onderdelen in stap 5 van het instructieboekje heb ik nog niet gelijmd omdat ik eerst basiskleuren wil gaan spuiten alvorens ze op te lijmen, gewoon voor het gemak tijdens het verven.
Het gaat om subonderdeel M1/A14, deel A8 en subonderdeel D8/D7/D6/D5 (kijker).

Stap 7 :
De verdere detaillering van het onderstel was als volgende aan de beurt. Steeds opnieuw ben ik onder de indruk van ontegensprekelijk de fijnste onderdeeltjes die ik ooit in een kit zag. AFV maakt tere modelletjes, maar zo knap als je erin lukt ze in mekaar te bouwen. Met name de hendel B9 is een kunstwerkje op zich. Ook kan ik stellen dat AFV geen dikke hechtpunten heeft gebruikt om fijne onderdelen aan de ramen te bevestigen. Ze zijn flinterdun, dus kracht hoef je met je scalpel niet te zetten.

Geen speciale opmerkingen zij het een bouwvolgorde van de onderdelen, om geen problemen te krijgen. Zijnde B24 eerst, dan B28, B15, en als laatste B9. Mocht je niet zeker zijn van de positie of plaatsing van het geheel, kijk dan verder in de bouwtekeningen, je vindt dan gemakkelijk hoe je de delen tegenover mekaar moet installeren.

Enkel draaibeugels B25 en-26 moet ik nog plaatsen, zonder lijm.

HPIM7567-800.jpg

Tot later ! GUNit.
 
Goed bezig.
De uitleg vind ik wel leuk.
Net of we bij aan tafel zitten ^^

Erik.
 
Dat duurt niet zo lang meer ook he Erik ! Nog wel enkele obussen Guinness onder de pannen halen...

GUNit.
 
GUnit, dat is weer een deftige update zie.
En de foto's zijn ook altijd een goede referentie.

Verder geen commentaar...:laugh::laugh:

Grtz,
Beyond
 
Swa : mijn vrouw zegt nochtans altijd dat ik mijn kinderen nogal dikwijls het verkeerde voorbeeld geef en ze daardoor dingen leer die nogal overbodig zijn . Maar gezellig is het wel, dat wel hoor.

Beyond : ik hoop gewoon dat mijn topic voor iemand bruikbaar kan zijn in de toekomst. En voor de fun doe ik het natuurlijk ook.

Update van stap 7 (laatste deel), stap 8.

Hier ben ik met een nieuw, klein rapportje over stap 7 om mee te beginnen.
Delen B26 en -27 wordt door het plan aangeraden niet te lijmen, maar dit heb ik heel bewust wel gedaan, nadat ik op de feiten vooruit ben gegaan door het volgende te doen : B49 en -48 op de koppen van de steunarmen lijmen, om alzo een indicatie te krijgen hoe ik op de juiste wijze deze B26 en-27 kon positioneren. Deze raken mekaar en een goeie plaatsing is zeer belangrijk.
Het uitpassen hiervan op het onderstel is niet zo rap rap gedaan, de draaiende delen lijken uit de haak te staan mits verkeerd geplaatst (dit is te wijten aan de stangetjes onderaan). Met geduld lukt het allemaal prima.

Stap 8 is het afwerken van de steunarmen van het kanon, deze zijn voorzien van prachtige details zoals alleen AFV dat kan (ja ik ben een echte fan geworden !).
Ondanks mijn voorzichtigheid heb ik deel B2 gebroken, maar het werd gelukkig naadloos verlijmd, geprimed met Tamya surfacer en afgepolierd, alsmede onmiddellijk op z'n plaats gemonteerd. Je ziet er later niks meer van. :_|
Ook is het weer rekening houden met de vuurpositie of de transportstand (delen B40 of 41), en er dient een onderdeel B21 gekozen te worden voor het bouwen van de half-track getrokken versie.

Zo ver ben ik nu :

De eerste van twee armen (die WC-stoemper bovenop had ik gebroken) :
26.jpg

Globaal overzicht van de prutserijen :
27.jpg

Velen zijn bang om de onderdelen van de sprues te halen, maar AFV heeft heel dunne hechtpunten voorzien zodat je met een mespuntje gemakkelijk alles los kan maken. Dus kopen die kits als je zin hebt om een stuk artillerie te bouwen !

Tot later ! GUNit.
 
Laatst bewerkt:
Guy,

Knappe uitleg en een mooi model in wording. Ik ben trouwens blij dat je zo positief bent over AFV, misschien in de toekomst toch nog eens een kitje van kopen om te proberen.
Ik heb in het verleden gehoord dat AFV weleens sinkmarks op soms onmogelijke plekken heeft zitten, is dit bij jou ook?

Groeten,
Swa
 
Het ziet er inderdaad allemaal zeer fijn gedetailleerd uit.
Eerlijk gezegd, heb enkele bouwverslagen gelezen van AFV kits, en daar was de kwaliteit telkens troef...

Ziet er zeer mooi en verzorgd uit, GUnit.
Het wordt een (leuke) gewoonte, jou topics volgen... ;)

Grtz,
Beyond
 
Swa : mijn tweede model was een AFV Club kit, een 155mm Long Tom. Het was een beestig moeilijk model, met hopen wieltjes, haken en ogen die al afbraken als je er nog maar met je onervaren ogen naar keek, laat staan als je je vingers in de buurt had ! Toch wijt ik dit nu allemaal aan mezelf, een jaartje of 5 verder snap ik hoe kwetsbaar een kit kan zijn, en hoe fijn je motoriek moet worden om zo'n kit de baas te kunnen.
Ook deze kit van AFV Club is zo fijn van onderdelen, haarscherpe details ook.

Sinkmarks : ze zijn er, maar heel weinig, én als ze er zijn, zeer ondiep, dus met je mesje scheren is al genoeg. Bye bye sinkertjes !

Beyond : ik blijf het zeggen, het is echt een toffe kit om te bouwen.
 
De laatste bouw-update is een feit (pfff).

Later volgt uitleg, maar nu moét ik echt darts gaan kijken.

Wel al foto's :

301.jpg

Op enkele kleine onderdelen na, is dit de verzameling subonderdelen die na het schilderen samen zullen komen :
300.jpg

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Guy de bouw ziet er weer zeer netjes uit ;)
 
Hoi Dre, tot zover is alles tamelijk goed verlopen, al had ik wel even wat strubbelingen met de kijker die op twee verschillende punten gelijmd moest worden. Dit was even zweten wegens 'goed of fout', geen weg ertussen.
Nu heb ik wel gemerkt (te laat) dat ik m'n kijker zelf bij de lens even een fractie had moeten uitboren, om er een klein tikje glansvernis in te kunnen droppen. Mocht er iemand zijn die hieraan alsnog een oplossing zou kunnen breien, tell me please. Boren is geen optie meer, demonteren evenmin (zie boven + te breekbaar onderdeel !).

Ik ben er toch ook wat de verfjas betreft, nog niet uit, grijs of geel ?

Wat vinden jullie persoonlijk wat het beste bij dit model hoort ?

GUnit.
 
Mischien een klein stipje zwart en dan glans erover om de diepte wat te immiteren?

Grijs met gele camo banden of anders geel.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan