Hoofdsponsor

1/144 USS Constitution Anno: 1797[wip]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Zoals als jaren geleden gedroomd ,ben ik nu bereid om terug een Zeilboot te gaan bouwen ,in het verleden heb ik al wel op kleinere schaal gewerkt maar met de opzoekingen naar de USS Enterprise...vond ik veel lovende dingen over het Schip dat ik nu bouwen ga en onlangs kon aankopen ..:)
 
USS Constitution

De komende Feestdagen en vooral de hele Maand December liggen niet goed in mijn systeem dus om er beter mee om te gaan en alles te verdringen wat het naar en ongemakkelijk maakt dus 120% op de bouw focussen.
Ze noemen het echte Schip ook "Old Ironside "en is bewaard gebleven door de jaren heen en kan bezocht worden in Amerika.
nu even op zoek naar een mooie foto.
Al wel snel gezien dat er een mooie handleiding met stappenplan voorzien is en ruime tekeningen.
veel onderdeeltjes en een set met touwen.:dry:


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi project, veel bouwplezier en touwgenot :D
 
Heel veel bouwplezier, ik heb mijn sloepje naast de werf gelegd
 
prachtig schip dat je uitgekozen hebt, succes met de bouw.
ga zeker regelmatig langskomen.
 
Het is zeker een prachtige verschijning ik heb het schip even nagekeken op Google...wat een geschiedenis en ze is dan ook nog een bestaand schip in Boston..onderhouden door een trustfond..is nog in de Vaart bij gelegenheden.
dit doet me dan weer opmerken dat ik zorgvuldig alles moet gaan bouwen,en vermits ik door dit forum een andere kijk heb gekregen op modellen bouwen rijzen er dan weer vragen op die ik met jullie wil oplossen. zo is er bij stap 1 het kleuren van beide romphelften en de onderkant zou dan koperkleurig worden en de kanon openingen er tussen wit van kleur ,hoe zit het dan met de binnen kant ,kan die volledig wit en wat te doen bij het verlijmen later ? want als het geschilderd is gaan er plekken ontstaan waar de lijm van tussen glipt ? verder zou het dan zwart moeten blijven maar persoonlijk zou ik de rest eigenlijk houtkleur geven met soms lichte delen zoals in het echt ?
 
Zo dan ook het dek waarop de kanonnen gaan komen je gaat onvermijdelijk wat verschil zien waar je de kanonnen op lijmt ?
in houtbouw heb je deze problemen niet echt omdat er kleurloos word gewerkt op hout met wat vernis of kleurstof,de lijmsporen zie je er niet op de plaatsen en bij geverfde plastiekbouw geeft dit altijd wel een verkleuring of reactie ?
 
Ik bouw steeds eerst een volledig onderdeel af en schilder daarna het geheel,
om even bij je dek te blijven, het volledige dek schilderen , alles wat er op moet voorzie ik van een stukje koperdraad waarmee ik het vastzet in het dek (gaatjes boren) maar op deze manier heb je zeer weinig lijm nodig om wat vast te zetten en is het meestal onzichtbaar gelijmd maar staat het toch goed vast.
De romp zou ik zeker eerst volledig in elkaar zetten waarna je wat kan bij schuren en plamuren mocht het nodig zijn. en daarna schilderen.
 
Een zeer praktische tip met die draadjes ,en het plan is ook om de romp eerst in elkaar te zetten en daarna alles dicht plamuren en spuiten.
 
Goed dat deze van mijn plank af is en daadwerkelijk gebouwd gaat worden in plaats van z'n dagen af te wachten.

Succes met deze stap in het onbekende qua modelbouw, ik weet zeker dat je 'm mooi gaat bouwen!
 
Zo dan ook het dek waarop de kanonnen gaan komen je gaat onvermijdelijk wat verschil zien waar je de kanonnen op lijmt ?
in houtbouw heb je deze problemen niet echt omdat er kleurloos word gewerkt op hout met wat vernis of kleurstof,de lijmsporen zie je er niet op de plaatsen en bij geverfde plastiekbouw geeft dit altijd wel een verkleuring of reactie ?

Luc, verkleuring heb ik bij de soleil niet waar ik gelijmd heb, de luiken van de geschutspoorten heb ik met secondelijm gelijmd, mischien een tip.
 
Constitution

Wel daar is dan over na te denken ,ik las bij de instructie dat je deze ook na het schilderen kon bevestigen .
Momenteel ben ik aan het bekijken hoe ik de Boeg rails ga moeten bevestigen dat is eveneens dan al op een geschilderde achtergrond..
Veel dingen zullen gemonteerd moeten worden lees ik net ,na het schilderen.
Ik vermoed dat het niet zal lukken om met verfijnde houtlijm sommige dingen te bevestigen zoals bij raampjes het geval zou zijn bij gewone auto's ? :dry:
 
Laatst bewerkt:
Constitution

Nu ik effectief begin te ont bramen en de spreus bekijk lost dit al veel vragen op ,doordat ik echt de focust legde bij mijn vooronderzoek aan het vergelijken van bouwverslagen en modellen had ik niet eens de intentie om eens mijn bouwdoos goed te gaan bekijken,en het lijkt er op dat fijn schilderwerk het model zal mooi maken. de kanon affuiten zijn gegoten op het dek ,de ankers zijn nagenoeg geheel gegoten ,en in tegenstelling met de vorige laatste twee bouwwerken van Schepen De Wasp ,en de USS Enterprise die volledig uit houtbouw bestonden is het gemakkelijker werken doordat alles door Revell is ingegoten en voorzien op de spreus zelf zo ook de mooie hout nerven en lijnen wat me doet beslissen om alles met de hand te gaan schilderen en een hout-look te gaan bekomen.
Rijst nu nog een vraagje ,vroeger verzwaarde ik de Romp van onder met loodbeleg dit om omkantelen te voorkomen ,want het Zeilwerk en masten is wel:dry: hoog en breed.
 
Laatst bewerkt:
Constitution

Eindelijk na twee uur braampjes wegsnijden en vijlen,toch begonnen aan de bouw ,ik heb de touwranken al op de zijkant vastgelijmd om nadien geen prulwerk te moeten doen ,ik overschilder deze samen met de andere kant en nadien werk ik alles af met een fijn penseeltje.
Het onderdek met de BIG GUNS ben ik aan het verven met de bedoeling net als het bovendek houtversie te laten zien ,ik doe dit met behulp van een verwering setje van onze sponsor.

attachment.jpg



:sleep:


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
goede start genomen zo te zien
die handvatjes, dat ik daar nog nooit zelf op gekomen ben
vgr Marc
 
USS Constitution

Een kleine update na een zondagnamiddag plezier.

attachment.jpg




attachment.jpg





attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan