Hoofdsponsor

1/24 Revell '69 camaro Z/28 rs [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Trouwens, als je reliëf verliest door bijvoorbeeld
schuren, kun je ook nog overwegen er een custom Mustang van te maken.
 
Camaro
Tom die drang had ik als jonge gast ook altijd ,ik was pas tevreden als de decals erop hingen mijn interieur was altijd mat zwart de onderkant van hetzelfde de body kreeg nooit een kleur gewoon wit en daar de decals op
Het was bij mij zo erg dat er maar twee dingen telde dat was mooie decals en dikke wielen
Gelukkig is dat door de jaren veranderd , de bling bling heb ik nog graag maar ik werk nu veel rustiger en mooier ( hoop ik )
Tom je zal blij zijn als je deze beslissing genomen hebt , nu verwacht nu niet al te veel van je eerste schildering hopelijk gaat het met een spuitbusje beter , ik wil nog 1 ding kwijt en dat is dat ik ongelooflijk slechte ervaring heb met Tamiya spuitbussen die geven teveel verf in 1 keer maar hebben wel een enorme keuze aan kleuren dat wel
Tom suc6 voor de tweede keer he
Marc
 
Tom,wat een discussie over verwijderen. Zelf pas ik nooit meer Remolie toe, en helemaal noot meer oven reiniger, dan raak je zelfs messing en koperdraad kwijt, de remolie vreet gewoon de lijm ook weg.
Eerst kijken, heb je PE, geen Ovenreiniger, heb je Resin of CA lijmen geen remolie!!

Dan ook ovenreiniger verwijder geen verf op waterbasis, dus alleen Enamel
 
Zo'n uitgebreide discussie heeft altijd voordelen, iemand die nieuw is kan altijd info vinden in vragen/situatie's van een nieuweling als ik als hij het forum doorzoekt.

Is gewoon de body van de auto die moet weken, zal al blij zijn als er op het einde 4 wielen aanhangen[emoji6]. Pas op... ben nog in staat daar ook iets te verprutsen hoor[emoji3][emoji3][emoji3]

Momenteel ligt de motorkap in een bad Blue wonder. Tot nu toe in de Delhaize en de Colruyt geen dettol gevonden... Had die Blue wonder staan en ik lees op Nederlandse fora goeie dingen, maar het blauwe wonder is hier nog niet toegeslaan voorlopig. Denk sowieso dat de camaro stil zal liggen tot januari.
 
Kan mij vergissen maar ik denk dat je die speciale Dettol enkel bij de apotheek kan kopen.
 
Eureka, de dettol is terecht. Lang leve de Euro shop.
 
Vraagje i.v.m. het gebruik van putty, ik was van plan als volgt te werk te gaan...

Heb nog een tube tamiya basic putty liggen die al 5 jaar open is, is dit goedje onbeperkt houdbaar of koop ik best een nieuw tubetje?

Ik ging zo dicht mogelijk tegen de krassen afplakken om te voorkomen dat er putty op het plastic komt, zodat dit niet invreet.
Met tandenstoker kras opvullen, dan overtollige putty wegnemen met vlak voorwerp (oude creditcard?).
Tape verwijderen en een dag laten drogen, kijken of er geen krimp is en zonodig herhalen.
Opschuren tot egaal vlak.
Grondlaag spuiten om te zien of het egaal is.

Is dit de aangewezen wijze?
Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:
Tom, als er nog "leven" in zit in jouw tube putty, d.w.z. dat je de putty er nog kan uitduwen, dan zie ik daar geen problemen mee behalve dat het misschien iets droger zal zijn dan bij een nieuwe tube.
Invreten zal de putty niet maar je weet dat, hoe meer je uitsmeert, hoe meer je zal moeten weghalen.
Als je echter afplakt met tape en de putty een strak lijnenpatroon moet volgen, dan zal een herstelwerk waarschijnlijk meer opvallen dan wanneer het een onregelmatige rand heeft. In het begin zal je het misschien niet zien maar na het aanbrengen van verf wel.

Verder heb je de juiste werkwijze aangehaald: bij krimp herbeginnen, laten drogen en opnieuw opschuren tot egaal vlak. Grondlaag om te zien of er alsnog iets moet herdaan worden.

Veel succes.
 
misschien is mek proberen , is onzichtbaar en lijmt alle plastics zonder witte wasem achter te laten , één waarschuwing wel eens uitgehard zit het muurvast


lkReDT.jpg

word als het ware gelast , stukjes tegen mekaar houden wat mek ertussen en klaar is kees , na paar uur is het uitgehard maar zit al serieus vast na 2 sec
ook geen krimpprobleem met dit , gans mn boxer is ermee gelijmd
 
Of je gebruikt secondenlijm, dan heb je het krimp-probleem niet.

Zie bijvoorbeeld hier waar ik secondenlijm gebruik om panel lines op te vullen.

Ik gebruik tegenwoordig nagenoeg nooit meer putty, wegens die krimpende werking. Uitzondering is milliput, maar daar kun je weer niet zo goed kleine kiertjes mee vullen.
 
Of je gebruikt secondenlijm, dan heb je het krimp-probleem niet.

Zie bijvoorbeeld hier waar ik secondenlijm gebruik om panel lines op te vullen.

Ik gebruik tegenwoordig nagenoeg nooit meer putty, wegens die krimpende werking. Uitzondering is milliput, maar daar kun je weer niet zo goed kleine kiertjes mee vullen.
Ergens lijkt die lijm me idd. simpeler door het niet krimpen. Ik heb die tamiya ca cement.
Als het goed te schuren valt met gewoon schuurpapier wel, ik zie je Multitool en dat heb ik niet.
 
Multitool gebruikte ik vooral omdat ik mijn goeie schuurstick kwijt was. Daarvan heb ik afgelopen week inmiddels een nieuw exemplaar gevonden (eureka!) en zal ik in het vervolg gewoon weer gebruiken.

Het gaat erom, dat je een mooi vlak, naadloos oppervlak krijgt. Doordat de secondenlijm harder is dan het omringende plastic, moet je niet met een schuurpapiertje gaan schuren. Dat kan weer wél, als je er een blokje of iets dergelijks onder legt, bijvoorbeeld een klein blokje hout of de zijkant van een blokje lego. Zodra je een hard, vlak schuurblokje hebt (gemaakt), kun je met secondenlijm aan de slag.
 
met mek is dit geen probleem styreen en abs en andere plastics worden week gemaakt zoals bij de tamiya lijmen en aan mekaar gelast , geen verhardingen en makkelijk bij te werken met vijl of schuurpapier
een bus mek is 1 liter kost 7 euro

ik gebruik meestal revell putty vermengd met beetje thinner , heb daarmee zimmerit aangebracht op een 1/16 porsche king tiger , de putty zit er goed op en komt ook niet meer los of scheurt niet omdat de thinner bind met de plastic
 
Volgens mij gaat het hier niet zozeer om verlijmen, maar om gaatjes en kieren opvullen; dus de inhoud van je tweede alinea. Het probleem van elke reguliere putty is, dat die krimpt. Daarvoor is secondenlijm dus een alternatief.
 
je hebt van dat poeder dat je in secondenlijm toevoegd als je beetje oefent kan je ieder spleetje gemakkelijk opvullen en nadien met vijltje bewerken
 
Bedankt voor de tips iedereen, zal deze week als ik tijd heb es proberen.
 
je hebt van dat poeder dat je in secondenlijm toevoegd als je beetje oefent kan je ieder spleetje gemakkelijk opvullen en nadien met vijltje bewerken

... welk poeder op zichzelf niet nodig is.

Ik vind het prima dat je steeds mijn oorspronkelijke suggestie van eenvoudige secondenlijm met alternatieven bekogelt, maar ik heb tot nu toe nog niets van toegevoegde waarde gelezen.

Overigens is een voordeel van gebruik van dat poeder, dat het als een soort lijmverharder werkt. Anderzijds, ben ik er nooit zo gerust op dat de laag even glad wordt, dus ik gebruik zelf ofwel accelerator ofwel ik laat de secondenlijm gewoon drogen.
 
De putty is aan het drogen, dettol heeft zijn werk goed gedaan moet ik zeggen.
0570d8bbc76f4ac28b1bc71b4129b575.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan