Hoofdsponsor

1/16 Rolls-Royce 1934 [wip]

Waarom vraag je het forum dan niet om raad, op het moment dat je zoiets tegenkomt? Daar zijn we voor...

Ik weet werkelijk niet goed hoe ik hierop moet antwoorden. Als je serieus meent dat je het niet gaat herstellen, hoop ik dat je de volgende keer naar de forummeeting komt en je model meeneemt, om iemand anders het onder handen te laten nemen. Mijn eigen vingers kriebelen...

Maar genoeg kritiek, ik laat het nu aan mijn collega's om onverdeelde complimenten te geven omdat het je eerste model is en zo.
 
Ja ik versta je hoor, maar weet niet hoe ik dat kan herstellen. Je weet in alle hobby's moet je een vallen en op staan. Je kunt niet alles kunnen van je eerste werkje. En jullie al lastig vallen als nieuw lid van paar weken. Nee dat zit niet in mijn bloed. IN de tijd dat in leerde schilderen in st lucas in Gent , waren mijn eerste schilderijen ook iets dat de wensen achter laten. Na paar jaar was ik heel beter , na 4 jaar was ik super. Erna heb ik aan fijn figuurzagen gedaan, de eerste stukjes waren ook niet super. Maar met de jaren ging dat ook super goed, heb er vele opgeleerd .
Maar ik ben er van overtuigd dat de volgende wel goed zal zijn, alle veel beter. Want jullie zijn al lang bezig, en weet de knepen van de hobby.
Ik doe mijn best verder
 
Adrien daar zijn we toch voor om te helpen , een oude rot moet niet geholpen worden die kent de knepen als geen ander
Het zijn de beginnende leden die hulp nodig hebben , daarom schaam je niet vraag het maar het enige wat wij graag willen is dat er raad gegeven word dat het enigszins opgevolgd word en niet van " jaja ik heb het begrepen en dan gewoon verder doen zoals voordien " daar balen wij van
Al vraag je het 10 x dat maakt ons niet uit
Marc
 
Adrien, behalve wat er al geschreven is heb ik geen aanmerking op uwe auto, alleen dat ik hem mooi geworden vind.
Wel het om raad vragen, als het anders is, iemand heeft raad nodig wat betreft lassen, of de figuurzaag, uw werk als mechanieker. Zou u dan geen raad geven als iemand iets niet zeker weet? Voolgens mij wel. Zo is ieder hier ook, alle willen heel graag hun kennis delen. De ene verwoord het anders als de andere maar allen geven graag raad bij alle problemen. Uw besluit om aan de grote kit te beginnen begrijp ik dan ook. Dan zou ik zeggen, veel meer dry-fitten,door alles even met plakband elastiek ik gebruik zelfs pritt-stift ervoor tijdelijk te kleven. En als je dan in de gaten houd dat tijd niet belangrijk is, dus een antwoord zal je niet altijd binnen 5 minuten hebben, dat is net zoals secondelijm, die moet ook een dag drogen. Net zoals het bouwen veel tijd vergt... In ieder geval heel veel succes met uwe droomauto
 
DANK U WEL , dat heeft weer veel moed. Maar je weet het je moet aan zo veel denken als je aan bouwen begin , en bezig bent. En het zijn zo kleine dingen dat je niet mag vergeten. Nu met volle moet ga ik er weer tegen op. Het is een groot ontwerp waar ik ga aan beginnen. Maar ik ga mijn tijd nemen. Ik heb al gezien op internet dat sommige aan die citroen 15 six tot 2 jaar aan werken. Dus waarom niet aan beginnen, en ga veel vragen stellen nu. Tot binnen kort.
 

Dus waarom niet aan beginnen

Ik ben best bereid niet de spelbreker uit te hangen en had hier geen reactie meer geschreven, maar voel me nu toch wel redelijk uit de tent gelokt.

Kennelijk bedank je wel iemand die je in je jubelstemming steunt en niet degene die een goedbedoeld advies geeft (waarmee ik overigens niet zeg dat Aris' antwoord niet goedbedoeld was). Kritiek accepteer je wel in woord, maar niet feitelijk. Dat was al zo bij mijn opmerking de motorkap-aansluiting aan te passen.

Je vraag 'waarom niet aan beginnen' kan ik van een overvloedig antwoord voorzien, maar ik zal dat niet doen omdat ik inmiddels besef dat het geen zin heeft. Een korte bloemlezing uit mijn gedachten, die evenmin zin heeft maar dan heb ik het tenminste van me afgeschreven.

Je probeert te gaan rennen voordat je überhaupt kunt lopen. Het spijt me als ik je hiermee kwets of onzeker maak, maar je hebt bepaalde basistechnieken niet onder de knie. Ik zie kieren daar waar ze niet horen, zie dat je op diverse punten verkeerde kleuren gebruikt, je weet niet hoe bepaalde basale zaken te herstellen en (vind ik erger) vindt dat kennelijk ook niet noodzakelijk en doet dingen verkeerd (koplampen bijvoorbeeld) waarmee je onderdelen onherstelbaar althans moeilijk herstelbaar kunt beschadigen. Daarbij ga je in vliegende vaart van begin tot einde, zonder te dryfitten, zonder vragen te stellen als iets niet volgens plan verloopt en zonder opbouwende kritiek tot je te nemen.

Met die wankele basis ga je dan een kit maken van een als hooguit matig bekend staand merk (althans ten tijde van het maken van de mallen voor die kit) waarvan tot nu toe alle bronnen afraden dat iemand eraan begint zonder héél ervaring... en waarvan de prijs ook nog eens flink hoog ligt.

Het mag dan een retorische vraag zijn die je hebt gesteld, ik beantwoord hem samenvattend tóch; en wel zo dat de kit je zal tegenvallen, dat hij je mogelijkerwijze zal frustreren en het plezier dat je hebt in de hobby zou kunnen dempen en, vooral, dat de hoge verwachtingen die je er kennelijk van hebt wat je eigen prestaties betreft niet waargemaakt zullen gaan worden. Tenzij er een klein wonder gebeurt.

Ik begrijp ook in het geheel niet de haast die je hier zo kennelijk mee hebt. Ik geef je nogmaals en voor de laatste keer (want hoewel ik het altijd heerlijk vind om de zeurkous uit te hangen, voel ik me in dit topic niet heel erg op m'n gemak) in overweging om éérst een andere kit te bouwen. Bijvoorbeeld... deze:

240724-12155-75-pristine.jpg

Dat is ook een kit gebaseerd op oude mallen (jaren '70) dus dan krijg je al een idee van hoe lastig zo'n kit is. Je leert daar veel van. Je leert ook het type auto kennen... én je bent bezig met je favoriete autotype. En het kitje kost een fractie van wat de 1/8 kost. Als je dan ook nog een gedetailleerd forumverslag schrijft en te zijner tijd vraagt om advies, zul je groeien in de modelbouw en kun je misschien al daarna vol goede moed beginnen aan je 1/8-model. Maar duik niet in het water voordat je kunt zwemmen.

Ik schrijf dit alleen voor je eigen bestwil. Ik ben niet iemand die 'meel*lt' alleen om je een goed gevoel te bezorgen. Dat laat ik aan de neven en tantes op verjaardagsfeestjes over. Ik zie gebreken in jouw model die je wellicht zelf niet eens ziet en ik weet ook dat je die in je volgende model(len) gaat verbeteren, mits met wat hulp of voortschrijdend inzicht. Over een jaar kijk je naar je Rolls-Royce en denk je, hoe is het mogelijk dat ik daar toen genoegen mee nam. Dat is positief bedoelt, want over een jaar ben je zeker enorm gegroeid op modelbouwgebied.

Om dit epistel met een goed gevoel af te sluiten, wil ik je ook wel zeggen welke positieve punten ik zie. Ik vind je schilderwerk zeer goed geslaagd. Ik vind het feit dat je je ingeschreven hebt op een forum een belangrijke stap in het verbeterproces, afgezien van een paar kieren en natuurlijk de al genoemde motorkappen lijkt alles goed en recht in elkaar te steken, ik zie eigenlijk geen lijmresten (dat is op veel modellen van beginnende bouwers wel anders) en ik zie geen krassen in de lak. Een paar belangrijke technieken heb je dus onder de knie, merkwaardig zijn dit technieken die veel lastiger zijn dan bepaalde technieken die je nog niet onder de knie hebt. Ik denk dat één extra model je misschien al tot het niveau gaat brengen waarmee je aan die Heller kit kunt gaan beginnen.

Dit alles gezegd zijnde, snap ik het heel goed wanneer je toch gewoon aan die grote kit wilt beginnen. Een modelbouwer moet ook iets van koppigheid in zich hebben, om te doen zoals hij wil ondanks wat anderen zeggen of denken. Ik respecteer die gedachte ook bijna in alle gevallen, maar in dit geval zie ik het dusdanig verkeerd gaan dat me dit alles van het hart moet. Ten behoeve van iedereen: ik ga het niet een derde keer opschrijven, hierna ben je van me af dus :laugh: Laat het wel goed bezinken en denk eens een keer extra na voordat je kiest hoe verder te gaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan