Hoofdsponsor

1/35 Buitenaardse planeet (werktitel) schaal 1/35[wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Omdat de huidige projecten waar ik me mee bezig hou me hoofdpijn bezorgen start ik nog een ander diorama op.

Het zit namelijk zo: de huidige projecten hebben allemaal een hoog realiteitsgehalte waardoor ik constant moet opletten en opzoeken. Ook is er de factor 'schrik om een fout te maken', dat alles zorgt er voor dat ik er eigenlijk constant mee bezig ben (ook 's nachts in bed) waardoor er een vorm van stress ontstaat. Geen slechte stress waardoor ik beter alles aan de kant leg maar wel genoeg om hoofdpijn te veroorzaken. Die projecten wil ik echter wel afwerken maar als tegengif heb ik iets nodig waar ik kan doen wat ik wil.

Daarom een buitenaardse planeet zonder planning. Enkel het landschap zal ik voordien uittekenen zodat de basis er is maar de invulling er van zal komen tijdens het bouwen. Ook zal alles gebouwd worden met dingen die ik hier heb liggen, zijnde oude onafgewerkte projecten, dozen waar stukken uit zijn en "afval". Het zal dus een gratis fantasierijk project worden. Zo kan ik meteen ook wat dozen opruimen en ontspannen.

Om dat project te kunnen doen zal ik een tweede modelbouwhoek inrichten want anders kan ik niet meer verderwerken aan de huidige projecten. Ook zal het te groot zijn voor de modelbouwtafel.

Als basis neem ik een plank die in de schuur ligt en die ik zal afwerken met sierlatjes die ook in de schuur liggen. Het is een plank van 120cm x 60cm, beetje aan de grote kant maar zo is er veel plaats voor allerlei fantasie en wat easter eggs.

Om eventueel met dit project mee te doen aan een wedstrijd zal ik waarschijnlijk voordien contact moeten opnemen met de organiserende club om te vragen als het kan en dat ze dan ook plaats kunnen voorzien. Eerst dacht ik om het in kleine stukken te bouwen en dan naast elkaar te leggen maar dat lijkt me geen goed systeem omdat ik dan minder overzicht heb en je ook de naden blijft zien.

De andere projecten zullen ook afgewerkt worden, dit is een tussendoortje om de hoofdpijn weg te werken. Ik ben bijna zeker dat dit de oorzaak is.

attachment.jpg
 
De tweede modelbouwhoek is een feit, met verlichting en als de luiken open zijn nog een mooi uitzicht ook.

attachment.jpg
 
Om eventueel met dit project mee te doen aan een wedstrijd zal ik waarschijnlijk voordien contact moeten opnemen met de organiserende club om te vragen als het kan en dat ze dan ook plaats kunnen voorzien. Eerst dacht ik om het in kleine stukken te bouwen en dan naast elkaar te leggen maar dat lijkt me geen goed systeem omdat ik dan minder overzicht heb en je ook de naden blijft zien.

Waarom die fascinatie voor de wedstrijdtafel?
Je geeft zelf aan dat dit een project wordt om te "ontspannen" dus vergeet die wedstrijdtafel en doe je ding!
Als jij je fantasie laat stromen komt er iets moois uit wat JIJ mooi vind.
Door je nu al druk te maken over een wedstrijdtafel ga je jezelf nu alweer in een vervelende positie zetten.

Dus....exit wedstrijdtafel en laat die fantasie maar stromen :1244:

Fred
 
Het is helemaal niet zeker als dit zal meedoen aan een wedstrijd, vandaar de eventueel. Het is meer alle opties bekijken en openhouden dat ik deed. Het zal complete fantasie worden en die fascinatie zal duren tot ik weet hoe het voelt om alleen op een podium te staan met goud in m'n handen. Eenmaal die ervaring voorbij is dan valt dat helemaal weg en zal ik waarschijnlijk nooit meer een wedstrijd doen, enkel nog bouwen. Dan weet ik ook dat bepaalde mensen ongelijk hadden.
Wensen zitten bij mij heel diep en als ze in vervulling zijn gegaan is die fascinatie helemaal weg. Zo ook met motorrijden, ik moest en moest een motor hebben. Als tiener was ik er helemaal door gefascineerd en sinds ik m'n rijbewijs heb gehaald heb ik nooit meer een motor aangeraakt. De wens was in vervulling gegaan.

Dan het project zelf: 2 planken verzaagd om rotsen te kunnen maken. Het moet nog opgevuld worden met enkele steunplanken en dan gaas er over. Op dat gaas dan gips en dat zal ik wel moeten kopen. Heb ik niet liggen. Jammer want ik wilde het een gratis project maken maar als het enkel maar gips is dan valt het nog redelijk mee.

Vanavond eens een paar filmpjes bekijken over rotsen maken op een modelspoorbaan. Ik heb gezien dat er verschillende te vinden zijn op Youtube. Een grot zou ik ook willen maken want dat geeft toch wel een extra dimensie aan een diorama.

attachment.jpg
 
Lijkt me een leuke uitdaging!

Wat ik echter niet begrijp, het project 'badkamer' liep als een trein en het resultaat is prachtig, met modelbouwen doe je ook mooie dingen maar geraakt het niet echt af. Bij mij is het juist omgekeerd....., komt dit door drang naar perfectie? Bij mij wel, maar 'niet af' is volgens mijn vrouw nog verder van perfect.
 
Dat het bij mij niet echt afraakt is inderdaad een vorm van perfectie, ik begin allerlei foutjes te zien en ook begint dan de angst om fouten te maken te komen. In het begin van een project kan je die nog makkelijk verbeteren maar tegen het einde is dat veel moeilijker.

De badkamer is iets dat ik beter onder controle heb omdat het veel groter is en eventuele foutjes zijn makkelijk te camoufleren door middel van bvb een kunstwerkje.
 
Alain,

Ik hoop dat dit nieuwe project rust brengt.

Echter moet je één belangrijk ding onthouden. Het is beter om bvb 2 afgewerkte projecten te hebben dan 10 half afgewerkte projecten. In de laatste situatie heb je 10 onvolledige projecten die door je hoofd blijven spoken en heb je 0 afgewerkte projecten. Daarenboven blijven die half afgewerkte projecten gegarandeerd ervoor zorgen dat je je niet 100% kan focussen op je actuele project. En dan heb ik het nog niet eens over de investeringen die je hebt gedaan in iets wat in de kast verdwijnt, misschien wel voor eeuwig.

Persoonlijk vind ik dat je 'Common Enemy' project voor 90% klaar is/was en er reeds zeer goed uitziet. Dus waarom werk je het gewoon niet af ? Zelfs al is het niet perfect, je kan later nog steeds zaken aanpassen of verbeteren. Stel dat je binnen een jaar of zo vind dat je figuurschilder-techniek beter is dan vandaag, dan haal je de figuren van je dio, verbeterd ze en lijm ze er terug op. Ikzelf breng gemiddeld 2 à 3 keer per jaar aanpassingen of verbeteringen aan bij bestaande vignettes / dios.

Enfin, dit is enkel mijn persoonlijke mening, en jij doet wat je voor jezelf het leukst vind natuurlijk. Maar als je nooit iets afwerkt, dan zal dat enorm de-motiverend gaan werken op een bepaald ogenblik.

Succes met je nieuwe project !

Dirk
 
Je moet echt het aspect "wedstrijdtafel" COMPLEET schrappen, enkel dan kan je ZONDER DRUK bouwen en PLEZIER hebben van je hobby. Verder moet je loslaten wat anderen eventueel van je werk zouden vinden. YOU'RE IN CHARGE MISTER ! Het forum kan je beschouwen als een enorme bron van advies en kennis maar enkel jij hebt de touwtjes in handen.
Als je je tijd neemt, kan er niks fout lopen want tijd brengt raad, zo ook wanneer je een diorama bouwt.
Alain, ik werk nu bijna een jaar aan een diorama iets groter dan een gemiddelde hand, en nu ben ik er bijna.
Mijn advies is : werk niet te groot, hou het klein en controleerbaar (ik zie daar immers weer een joekel van een base die je moet gaan "volbouwen". Op een paar vierkante centimeter kan je een krachtiger verhaal distilleren dan op een diorama ter grootte van een salontafel.
 
De Common Enemy (en de andere 2 op de tafel) zijn er om verder af te werken, vanavond zal ik de figuren verder schilderen. Dat grote project is voor als het niet meer gaat met die andere want er zijn nog verschillende zaken bij de ZombieDestroyer waarvan ik nog totaal niet weet hoe er aan te beginnen. Dan komt die afleiding goed van pas, even rebooten bij manier van spreken. Zelfde bij de BattleTruck, dingen waar ik nog moet over nadenken omdat ze niet helemaal goed zijn.

Die grote plank die klaarligt is een project dat je kan vergelijken met een spoorbaan, dat zal vele jaren duren om af te werken dat weet ik nu al. Wedstrijden loslaten zal pas kunnen als ik voor mezelf een paar ervaringen van enkele jaren geleden kan weerleggen. Daardoor ben ik zo fel gebeten op die medaille. Iemand heeft me eens de raad gegeven om dingen die blijven knagen aan te pakken en dat is de enige manier die ik kan bedenken om dat op te lossen.
 
Veel succes met dit nieuwe project Alain, alleen begrijp niet goed waarom je zo graag een medaille wil winnen op een wedstrijd...

In mijn ogen kan je alleen maar winnen op een wedstrijd dat je een dio afwerkt,je tijd neemt,je goed voorbereid maar vooral dat je bouwd uit je hart en met volle passie en dan ben je nog niet zeker dat je op het podium gaat staan😉 ...

Je moet steeds de draad weer opnemen als het eens fout gaat niet direct opgeven of je project aan de kant schuiven en een nieuw opstarten,op deze manier werk je nooit een dio of project af en zal je nooit op een podium kunnen staan en deze ervaring beleven...😉

Als vb neem ik mijn laatste figuurtje daar heb ik weken mee bezig geweest uiteraard niet alle dagen alleen als ik zin had om te schilderen 😉
 
Dit project lijkt me niet geschikt om even te ontspannen, daarvoor zijn de afmetingen iets te extravagant. Dingen van deze omvang kosten mij minstens een half jaar voorbereiding en een jaar werk. Dit is iets anders dan een boekenrek maken. Ik kan me al inbeelden dat je begroeiing op je planeet zal willen maken, een halve vierkante meter betekent dus veel werk of veel kosten om iets voorgevormds te kopen. Zoek als ondergrondje een kader van 30 op 30 en vang daar je planeet in, dat zal een betere uitdaging vormen en minder hoofdpijn opleveren.
 
Ik kan maar moeilijk vatten dat je aan een diorama of model begint met als 1ste gedacht/doel : goud winnen.
Dat gaat er bij mij echt niet in :nowink:

Ik bepaal pas aan het einde van een bouw of ik het dan wel of niet geschikt vind om in te schrijven.
Pas als de beer geschoten is kan je het vel verkopen...
'k Heb meerdere modellen die nooit de wedstrijdtafel zullen verfraaien -nono-...

Ik bouw omdat ik er zin in heb, en sommige projecten zijn vlugger afgewerkt dan andere
Er staat hier nog een King Tiger al 9 jaar te wachten op voltooiing...
Ik kijk er elke dag naar, hij staat op de vensterbank voor mijn bureau (bij de rest van mijn WIP's), en ooit ga ik deze ter hand nemen om af te werken, maar als ik er nu naar kijk, dan denk ik na over hoe ik het ga aanpakken...


Bouw om het plezier dat het je geeft, leg jezelf geen deadline op!
Werk je ideeën uit, probeer te volharden en af te werken (zonder tijdsdruk!)
Op die manier ga je pas kunnen genieten van je hobby.

Om dan nu terug on topic te komen ;)

Probeer er rekening mee te houden dat je bij verplaatsing zelf je dio zal moeten kunnen verplaatsen.
Soms moet je door een deur, een korte draai nemen, trappen op, diorama kantelen,...
Ook het gewicht kan een rol spelen. Moet het ver verplaatst worden?
Allemaal argumenten waar je rekening mee moet houden indien je deze wil kunnen verplaatsen of mee naar een beurs wil nemen.

Om te beginnen zou ik persoonlijk geen plank gebruiken :nowink: (zwaar)
Probeer eerder isolatiepanelen ;) (licht)
Ijzerdraad en gips is een goede methode, maar kan zwaar uitvallen.
Met stukken isolatiepanelen kan je een basis opbouwen voor je heuvel en je landschap maken om te bepleisteren. Zo heb je veel minder gips nodig (=minder gewicht)
Ik weet dat je graag je eigen ding doet ;), en dat is je volste recht.
Ik geef je het gewoon even mee ;)
 
Alain; de reden dat er niets afgewerkt raakt bij u is juist die competitie drang. Zet die opzij en werk op je gemak aan je project, je zult zien dat dat veel beter zal verlopen dan steeds die druk voor goed of zelfs beter te willen zijn dan anderen.

Modelbouw gaat in mijn ogen niet om gouden plakken, anderen te overtreffen of om kritiek te geven. Waar het voor mij wel om gaat is de hobby, en leren in die hobby. Natuurlijk wil ik ook een zo realistisch mogelijk diorama bouwen, maar soms overdrijven sommige juryleden, bv: met het verweren, ik zit namelijk zelf in het militaire milieu en soms zie ik topmodellen die zo verweerd zijn dat ze de niet eens de realiteit nabootsen, gewoon door oververwering.

Als je dan toch die gouden plak wil winnen, zal je toch ergens moeten toegeven dat de reacties die hier door de collega's worden neergeschreven allemaal het zelfde vertellen. Eerst weten wat je wilt bouwen, plannen en dan uitvoeren. Pas als het afgewerkt is kan je beslissen of je ermee naar een wedstrijd gaat.
Eens meegedaan aan die wedstrijd, wees dan ook niet te vernederen voor jezelf als je die prijs niet hebt gehaald. Werk in eerste instantie voor je plezier.

Grtz Bart.
 
Hmmzzz ik herinner mij wel een beetje van mij in hem .... kop vol met plannen, gedachten , idee-en,......
en een rusteloze beide hersen helften...
en rusteloze handen
......

continu bezig willen zijn ....
 
Misschien leg ik me er inderdaad beter bij neer dat ze toendertijd gelijk hadden en dat het er nooit zal van komen eens als winnaar in het leven te staan. Gewoon voor mezelf bouwen dat kan wel maar dan wat? Staat het daar dan in een kast (die ik nog moet maken). Iets moois maken en niemand ziet het ooit lijkt dan ook wat zonde. Elke artiest wil dat mensen zijn werk zien dacht ik. De foto's op het forum geven niet echt weer hoe het er uitziet vind ik, in real life ziet het er beter uit. Het is gewoon jammer dat er bouwers zijn die er op kicken om anderen de grond in te stampen omdat ze niet meedoen met de grote meute.

That's it then...droom in de vuilbak en nog eens nadenken over dit grote project. Misschien is het inderdaad te groot.
 
Waarom kleineer je jezelf omdat velen iets te zeggen hebben.
Ze bedoelen het gewoon goed en behoeden jou van veel ergere problemen (die ik nog zal moet en zal tegenkomen op vlak van modelbouw).
Keep up your head ! Keep dreaming and smile !
Focus gewoon om eerste dingen dat nog zal moeten gebeuren vb. je badkamer (is belangrijker ..... je zal daarvan genieten als het klaar is en daar idee-en in warm bad rijpen) af te krijgen. Alsook uw eerdere projecten. Doe gewoon stap voor stap.
Wat ook heel belangrijk is ... doe uw eigen hersenen plezier door iets te doen, of het goed of slecht gedaan is. Als je maar trots erop is dat het ZELF gedaan hebt, en ZELF bedacht hebt
 
Iets moois maken en niemand ziet het ooit lijkt dan ook wat zonde. Elke artiest wil dat mensen zijn werk zien dacht ik.

Het is gewoon jammer dat er bouwers zijn die er op kicken om anderen de grond in te stampen omdat ze niet meedoen met de grote meute.

Alain, wordt wakker
1 Als je iets wil tonen schrijf het in en zet het op de tafel, maar wees eerlijk tegen jezelf en schrijf het in volgens je eigen gezond verstand. En verwacht geen wonderen er zijn deelnemers die dit al iets langer doen en nog steeds blunderen in sommige details.

2 Ik doe al jaren niet mee met te meute maar ben daarom niet ongelukkiger, ondertussen herkennen de mensen wel wat ik geschilderd heb als het ergens tussen staat. En wordt ik wel aangesproken in de zaal over mijn werk en hoe het gedaan werd "is beter als een medaille".

http://www.modelbouwen.be/threads/13256-Italy-1944-niet-iedereen-heeft-oog-voor-de-vijand-done?p=294831&viewfull=1#post294831

Heeft nooit een wetsstrijdtafel gehaald, desondanks wordt ik er nog regelmatig over aangesproken onderschat nooit de kracht van een forum.

Maar met stroop aan je baard te smeren ben je weinig geholpen, je grootste probleem zie je s'morgens in de spiegel als je je scheert stop met aan je zelf te twijfelen maak iets af en doe in je volgende beter, als je nooit iets afwerkt blijf je gewoon ter plaatse trappelen.

Grtx Jan
 
Misschien leg ik me er inderdaad beter bij neer dat ze toentertijd gelijk hadden en dat het er nooit zal van komen eens als winnaar in het leven te staan.

Niet alles geloven wat "men" zegt.
En winnaars zijn ook ooit "verliezers" geweest...
Geef jezelf de tijd om te groeien.
Leren stappen eer je wil lopen..



Gewoon voor mezelf bouwen dat kan wel maar dan wat? Staat het daar dan in een kast (die ik nog moet maken). Iets moois maken en niemand ziet het ooit lijkt dan ook wat zonde. Elke artiest wil dat mensen zijn werk zien dacht ik. De foto's op het forum geven niet echt weer hoe het er uitziet vind ik, in real life ziet het er beter uit.

Bij mij staan mijn modellen op een kast in mijn @-L-J.
Die ruimte wordt zelden door anderen dan de gezinsleden betreden.
En zij gaan niet iedere keer gaan kijken naar mijn modellen -nono-
Ze worden nog het meeste door mezelf "bewonderd" en/of bekritiseerd, waar ik dan uit leer voor volgende x beter te proberen...
Zo staan er enkele bouwsels tussen welke ik, intussen al zo'n 35 jaar geleden, gemaakt heb.
Kwalitatief zijn deze echt op tiener-beginner-zonder kennis-niveau gemaakt :O
Toch blijf ik er graag naar kijken :)


Het is gewoon jammer dat er bouwers zijn die er op kicken om anderen de grond in te stampen omdat ze niet meedoen met de grote meute....

Onbekend maakt onbemind.
Wees er trots op dat je een "trendsetter" bent, zijn tijd voorruit.
Wie weet zie je binnen enkele jaren meer en meer gelijkaardige dio's verschijnen en heb jij al een langere weg afgelegd met meer ervaring als gevolg..??

Genieten van de hobby eerst.
Tevreden en trots op je eindwerk?
Bereid om het te delen met de wereld?
Dan pas beginnen denken aan wedstrijden...
Dan zie je wel hoe het draait ;)
 
Onbekend maakt onbemind.
Wees er trots op dat je een "trendsetter" bent, zijn tijd voorruit.
Wie weet zie je binnen enkele jaren meer en meer gelijkaardige dio's verschijnen en heb jij al een langere weg afgelegd met meer ervaring als gevolg..??
Genieten van de hobby eerst.
Tevreden en trots op je eindwerk?
Bereid om het te delen met de wereld?
Dan pas beginnen denken aan wedstrijden...
Dan zie je wel hoe het draait ;)
zo'n gedachte verdient een 10 !!!!! Wedstrijd of niet ... altijd een pluspunt
 
Beste Alain neem gewoon een model en schrijf je gewoonweg in gebruik de tijd tussen inschrijven en prijs uitdeling om alle andere modellen te beoordelen,maak voor je zelf uit wat je op de wedstrijd tafel mooi vind en wat niet...😉
Vergelijk je eigen technieken met andere kandidaten ga opzoek Hoe zij het doen,dit is hoe ik een beurs bezoek en uren kan doorbrengen aan die tafel vol modellen en figuren😉 super leuk en heel leerzaam...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan