Hoofdsponsor

1/35 Buitenaardse planeet (werktitel) schaal 1/35[wip]

Dat 'achterste stuk' komt veel beter uit als de 'doos' die je eerst wou gebruiken.
Leuk project zo vanuit het niets iets bouwen naar je eigen fantasie.
 
Dat achterste stuk zit momenteel tussen de bankschroef omdat ik er een stuk wilde op lijmen maar het stond iets te ver open. Dus, gelijmd en dan tussen de bankschroef geklemd tot het mooi paste.

Ik zou graag een gladde plastiek buis (elektriciteitsbuis) gebruiken voor de armen maar omdat het zo glad niet mooi is wil ik daar panel lines en rivetten op hebben. Vanavond zal ik eens op zoek gaan naar hoe dat te doen maar als er mensen zijn die weten waar dat te vinden is zou dat veel zoekwerk besparen. Het zou tof zijn als ze dat kunnen/willen delen.

Het blijkt een veel moeilijker project te zijn dan oorspronkelijk gedacht maar toch zal ik niet zomaar opgeven. Hopelijk zijn er mensen die wat kunnen helpen denken?
 
Er bestaat een tooltje dat vliegtuig bouwers gebruiken om panel lines beter te maken misschien kan je op zoek gaan naar dit tooltje ....

dvpftpaueiwno.gif
 
Nee dat tooltje is om rijen met 'klinknagels' te maken. Ik heb het ook liggen, maar heb het eigenlijk nooit toegepast omdat de klinknagels in het plastic worden gedrukt... omgekeerd aan de werkelijkheid dus, want klinknagels zitten juist verhoogd.

Om paneellijnen te maken, kun je een scriber gebruiken. Die wordt trouwens ook door RB geproduceerd en verkocht. Ik heb daarover zojuist in mijn Dornier-topic al het een en ander gezegd, zal hier niet in herhaling vallen. Zie deze post.

Om te zien hoe je die groefjes kunt kerven, kun je op Youtube bijvoorbeeld zoeken op 'scribing panel lines'. Dan krijg je onder andere dit:

 
Om een ronde structuur uit staalplaten te maken die met rivetten zijn samengebouwd, heb ik dunne styreen plaat (0.25mm) stroken gemaakt. Vervolgens met een balpen aan de binnenkant putjes geduwd. En dan de strookjes iets overlapt aan elkaar gekleefd. Uiteindelijk de gehele strook tot een buisvorm gebogen en gelijmd.
De dunne styreenplaat van 0.25mm plooit zeer makkelijk; je hoeft ze niet te verwarmen. Binnenin kunnen stukjes styreen als versteviging aangebracht worden.

38517454502_e57d7ace08_c.jpg

38584396156_ff7842322f_c.jpg
 
Strak werk!

Rivetten lijken wel iets te groot op schaal H0, maar ik wil geen rivettenteller zijn :nowink: :wall:
 
Bedankt voor de tips mannen, styreen heb ik niet liggen maar dat is zeer bruikbaar voor een project waarbij ik wel weer geld zal uitgeven. Ik heb het nog niet getest om de panel lines te trekken omdat het een rond buisje is en dat dus zal wegrollen maar ik heb er nu een vlak stuk aan gelijmd en als dat droog is zal het beter gaan.

Wel het hoofd op de romp gezet door middel van een gesloopt garenklosje met daarin een stukje balpen.

attachment.jpg

De twee stukjes op de juiste plaats gelijmd.

attachment.jpg

En zo past het mooi samen en kan het hoofd nog ronddraaien.

attachment.jpg

Nu nog wat verder nadenken over de armen.

Aan de ene kant is dit project fun maar aan de andere kant wel moeilijk doordat alles passend moet gemaakt worden en ik geen geld wil uitgeven. Een hoogstaand kwalitatief project afleveren is een grote uitdaging op die manier.
 
Aan de ene kant is dit project fun maar aan de andere kant wel moeilijk doordat alles passend moet gemaakt worden en ik geen geld wil uitgeven. Een hoogstaand kwalitatief project afleveren is een grote uitdaging op die manier.

Daar kan ik je volledig in volgen Alain. Ik denk dat je best eerst even een inventaris maakt van wat je allemaal hebt liggen. Kijk even in oude dozen, spare-parts box, tuinhuis enz. Daar komen mogelijk de nodige stukken uit over wat je wil bereiken. Nu bouw je stuk voor stuk; hoofd, romp, armen... maar straks moeten daar ook nog benen, voeten, handen, wapens enz bijkomen. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerst een beetje plannen; niet tot in detail, maar toch in grote lijnen.

Dirk
 
Daar maak je een zeer goed punt Leysend, één dezer dagen zal ik me daar eens mee bezig houden. Ik weet in grote lijnen wat er allemaal ligt op de diverse plaatsen maar er kunnen natuurlijk nog vergeten schatten tussenzitten.

De bedieningsinstrumenten zijn klaar voor de grondverf. De figuur sluit nog niet heel goed aan op de stuurknuppel maar dat is een kwestie van precisie-plakwerk. Komt wel goed.

(Zetel en figuur zijn dryfit)

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog iets uitvinden om het hoofd van binnen mee te bekleden.
 
Rivetten lijken wel iets te groot op schaal H0, maar ik wil geen rivettenteller zijn :nowink: :wall:

't Zijn Martiaanse rivetten... :P
Nee, serieus, bedankt om te melden. Moet in 't vervolg nog iets meer op die details letten.

Wel het hoofd op de romp gezet door middel van een gesloopt garenklosje met daarin een stukje balpen.

Da's een leuke. Die ga ik onthouden voor later.

Aan de ene kant is dit project fun maar aan de andere kant wel moeilijk doordat alles passend moet gemaakt worden en ik geen geld wil uitgeven. Een hoogstaand kwalitatief project afleveren is een grote uitdaging op die manier.

Inderdaad ideale manier om zo creatief mogelijk te zijn. Begint er toch al leuk uit te zien.
 
Dankjewel Firewolf

De gaten in de romp zijn opgevuld. Die rondjes rond het draaimechanisme moeten een kogellager voorstellen maar daar moet nog iets rond zitten. Ik zal eens op zoek gaan naar iets om dat af te werken maar niet vandaag.

attachment.jpg
 
Volg in stilte en ben benieuwd naar vervolgen grt.
 
Jij niet alleen hoor Pascal, ik ben zelf ook benieuwd naar het vervolg. Niet alles dat ik plan of voor ogen heb kan ook uitgevoerd worden, het is stap per stap.

Zoals nu met de armen, de bovenarmen zijn al op weg om goed te komen. Zo wil ik ze maken en bevestigen. Op de plastiek buisjes komen nog panellines en rivetten. Als die stokjes zijn er maar om de dryfit op z'n plaats te houden.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan