Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Gebruik vanaf nu een schaal die voor u het meest logische is en dan merkt niemand het op.
Super dat je hier de moeite doet om een cursus te volgen en gaat zijn vruchten afwerpen in de toekomst.
 
Lijkt bijna dat 3D printing binnenkort bijna een must zal worden, zeker bij speciale projecten.
Heel mooie printing trouwens van o.a. die paaltjes en dat stuurwiel.
 
Marc, tof dat ik je nog steeds kan boeien met dit schip
Pascal, ben wel blij dat ik eindelijk de reden heb gevonden van het schaal verschil, al vond ik het niet zo tof,
Erwin, je kan wel eens gelijk krijgen al zijn al de dingen die ik teken en print ook te koop , alleen niet in elke schaal. persoonlijk vind ik een 3D printer niet abnormaler dan een draaibank, freesmachine, zaagtafel, dremel, airbruch,.... en deze machines zijn al vrij goed ingeburgerd bij de modelbouwers, denk maar aan proxon
en natuurlijk aan alle lezers, bedankt .
 
Marc,

Mooie vorderingen.
Met de toepassing van het tekenprogramma en de daaruit volgende 3D prints van uw ontwerpen breng je je project duidelijk op een hoger niveau. Mijn respect voor de moeite die je je getroost.
De “Black Pearl” wordt echt een “beauty”.

Mvg
 
Nadat we in de vorige update de schaal gewijzigd hebben waarin we aan het bouwen zijn moesten we enkele zaken nog een beetje terug aanpassen.
Eerst het geschut want daar was het hele gedoe rond de maatvoering mee begonnen.
Na herberekening van de geschut grootte moesten we deze opnieuw wat kleiner gaan maken dan ons eerder in aluminium gedraaide exemplaar. Ditmaal met behulp van Dirk (Amazone) een volledig exemplaar getekend in 3D en in 20 losse onderdelen uitgeprint in PLA.
Na samenstelling hebben we een mooi kanon en paard dat bijna niets weegt. Om het gewicht bovendeks zo laag mogelijk te houden is dit natuurlijk mooi meegenomen.
Zelf een gegoten kanon in resin weegt bijna het dubbele van een geprint kanon, dit is vooral toe te schrijven aan het fijt dat je de geprinte onderdelen opvult met een honinggraad ipv vol te printen.

attachment.jpg
Na assemblage uit de printer


attachment.jpg
Geschilderd naast het vroegere alu stuk en een figuur er bij ter vergelijking.

attachment.jpg

Je kan duidelijk zien dat het wat kleiner is geworden in omvang maar gelukkig is de doorsnede van de loop niet zoveel verschillend, ik had in een vroeger stadium toch alle geschutpoorten iets groter geschuurd om het alu kanon beter te laten passen. Ik heb nu beslist deze niet opnieuw kleiner te maken daar de aanpassing zeer waarschijnlijk harder zal opvallen dan de poorten die nu een 2 mm te groot zijn.


Verder heb ik zelfde gewichtsvoordeel eveneens benut in de ankers, deze bestaan opnieuw uit meerdere losse geprinte onderdelen die als bouw-kitje in elkaar dienen gelijmd te worden, daarna wat plamuren en schuren. Waarna deze geschilderd en verweerd kunnen worden zodat ze er wat roestig uitzien.


attachment.jpg

attachment.jpg


Ook aan de romp zelf zijn er enkele wijzigingen aangebracht. De doorgang van het roer door de holle wulf hebben we aangepast met een buis die aan de buitenzijde mooi waterdicht aansluit aan de romp en binnen in het schip 1.5 cm is verhoogd waar nog een rubbertje of ballon einde dient bevestigd te worden zodat het water niet zo makkelijk langs deze weg zou binnen kunnen stromen.


attachment.jpg

attachment.jpg


En dan de bediening om het geschut naar buiten te kunnen schuiven.
Ook hierin is een zeer vermoedelijke doorbraak gemaakt, het heeft me wel 8 oude reclame balpennen gekost, die toch al niet meer schreven van het te lang liggen wachten tot ze gebruikt zouden worden.
Hiermee hebben een onderdeel van het mechanisme vervaardigd dat moet zorgen dat de luiken met een lichte druk dichtgehouden worden om water inloop tegen te gaan. Het volledige mechanisme hoop ik tussen kerst en nieuwjaar te kunnen af bouwen tijden mijn vakantie dagen.


attachment.jpg


Tot over enkele weken met meer bouw nieuws, Marc
 
Indrukwekkende bouw Marc! Komt helemaal goed zo te zien.
 
Knappe vordering en ben benieuwd naar systeem met balpen ( dat je op dat idee komt is al knap)
 
Erg interessant om volgen. Ik ben benieuwd hoe het mechanisme zal werken om de geschutspoorten dicht te houden.
Dirk
 
oef, de dag zit er op maar ik ben alvast tevreden met het behaalde resultaat.
Kwa modelbouw lijkt het maar nergens op, het zit zelfs niet netjes symmetrisch in elkaar, maar het werkt wel :)

attachment.jpg

het geheel

attachment.jpg

en als laatste klus de voetjes vast gelijmd.

na 20min drogen volgend filmpje geschoten als bewijs dat het werkt.

zo en nu morgen alles terug uit elkaar, de schroefjes op maat maken, hier en daar nog wat bijwerken en dan de boel inbouwen in de romp.
vgr Marc
 
Hier en daar wat bijwerken had ik gisteren toch maar weer een beetje onderschat , maar we zijn gezellig bezig geweest.
De geest gewoon leeg en de aandacht volledig op het mechanisme en wat er rond hangt.
Natuurlijk, er kwam weer heel wat bij kijken dat rechtstreeks niets met dit mechanisme te maken had maar wel gelijktijdig of eerst diende afgewerkt te worden.
Zo hebben we een servo extra geplaatst die straks voor de bediening moet gaan zorgen.



attachment.jpg



En alle electronica moest ook eerst geplaatst worden daar deze zich helemaal onderin bevind en het straks veel te moeilijk zou zijn
deze nog een beetje deftig in te bouwen.



attachment.jpg



Uiteraard zit de fundatie al op zijn plaats en is het een kwestie om de bediening servo nog aan te sluiten en bovenop de bewegende platen terug te monteren.
Met de geplande traditionele familie bezoekjes en voorbereidingen zal dit naar 2020 doorverwezen dienen te worden.
Alvast tot volgend jaar en aan iedereen de beste wensen, Marc
 
Next level hier! Prachtig om te zien dat de gebaande paden soms worden verlaten. Ben benieuwd naar de reacties van de toeschouwers als dit project afgerond zal zijn.
 
Indrukwekkende constructie.
Ik volg met fascinatie !
Dirk
 
De buik van dat schip begint aardig vol te raken, hopelijk blijft ie mooi in balans.
 
sdfkkjskng Jaja dit is gewoon een zalig project mede door de technische kant van het geheel.
Als dit allemaal gaat werken is het dik uitpakken met dit werk .
 
Welkom in het nieuwe jaar waar we gaan trachten de pearl op het water te krijgen, waarschijnlijk niet volledig afgewerkt maar we zien nog wel hoever we geraken.
De RC atributen zitten ondertussen allemaal in de romp, hoogtijd om even te testen voor we dit alles afdekken met de volgende fase in de bouw.
Uiteraard nog geen zeilen maar wel de hulpmotor die in de zeil kiel is ingebouwd.

attachment.jpg

klaar om een duik te nemen in het zwembadje in onze tuin.

en zo ging het ...


attachment.jpg

terug op het droge, geen water aan de binnen zijde zelfs niet met open geschut-poorten :)
We kunnen verder met de luiken en het geschut.
tot later, Marc
 
Fantastisch Marc , leuk om hem of zij ? te zien varen , geweldig gedaan
De andere Marc
 
Vaart mooi maar toch voorlopig een beetje te veel naar bakboord overhellend heb ik de indruk. (midden van het filmpje als ie achteruit vaart)
 
Hij vaart niet echt op schaalsnelheid. Denk dat 'ie op de Carribean Games de eerste prijs zou behalen.

Dat vind ik toch wel het jammere van nagenoeg alles RC; vooral vliegtuigen.

Maar hij ziet er wel echt goed uit.
 
merci voor de reacties.
Erwin, daar kan je wel eens gelijk in hebben, ze is nog helemaal niet uit getrimd daar dit geen zin heeft zolang er nog zoveel moet bij gebouwd worden.
Het is inderdaad een gegeven dat dikwijls waar is Roy, maar...... natuurlijk volgt er wat.
Voor slepers is het noodzakelijk vermits je indien er een sleep aanhangt de power nodig hebt wil je nog vooruit gaan.
Die power wil ik ook hebben met dit schip voor indien het fout mocht gaan bij het keren of te strakke wind.
en :) de black Pearl was per slot toch het snelste schip der 7 zeeën :)
 
Nu ja, je kunt er ook rustig mee varen neem ik aan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan