Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Top dat ze blijft drijven marc, prachtig.
 
Fijn dat deze waterdicht is Marc.
Heb je ook de binnenkant behandeld met G8 of is dat niet nodig.
Waar kan je trouwens G8 kopen, wil dat eens testen op papier;)

Fred
Binnen kant is inderdaad ook behandeld, maar hier moet straks nog een glasvezel mat met epoxy in voor de boel te verstevigen.
G8 is een product van Voss chemie uit Lier , maar overal in Benelux verkrijgbaar zowel voor de hobby als professioneel gebruik.
herinner me er nog eens aan net voor de ledendag , breng ik wel een staaltje mee om eens te testen.
vgr Marc
 
wow 2.5 kg valt echt wel mee Marc. ze ziet er prachtig uit in het water
 
ondertussen zijn we alweer 1,5 maand verder , hoog tijd om iedereen terug op de hoogte te brengen van onze activiteiten.
Helaas hebben we nog steeds geen vurend kanon al zijn we wel weer enkele stapjes verder in de juiste richting.
Wel hebben we de eerste stapjes gezet in de uitvoering van de aandrijving , deze zal naast enkele zeilen ook bestaan uit een elektro motor ingewerkt in de valse zeilkiel.
Na enig zoekwerk en enkele schetsen heb ik de nodige materialen gevonden om een aanvang te maken met het uiteindelijke ontwerp.
op de eerste foto het basis idee en daarop volgend mijn eigen ontwerp.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

laatste foto heb ik omgedraaid zo dat het wat natuurlijker oogt.
in de achterste ring komt de schroef en onderaan de vin nog een gewicht uit lood.
het is nog even wachten op de schroefas waarna we we verder kunnen met afwerken.
ondertussen gaan we al wat plaat zagen (want het karton gaat niet echt doeltreffend zijn vermoed ik) en de doorgangen in de kiel prepareren.
tot later , Marc
 
Indrukwekkende motor, heel mooi gevonden
 
Inderdaad goed gevonden , hopelijk kan je het goed waterdicht maken
Suc6
Marc
 
De hele constructie is natuurlijk speciaal zo gekozen om het waterdicht te krijgen maar toch nog toegang te hebben tot de motor en deze laatste blijft zelfs verwijderbaar door de draaistop met rubber ring.
Het conische gedeelte word met epoxy gedicht en verbonden met de kiel.
 
Strakke oplossing. Wordt het geen speedboot zo? Flinke motor...

Het is en blijft een gaaf project! Ik blijf volgen!
 
Peter, ik heb samen met Dirk al aan de lijve ondervonden dat je heel wat power nodig hebt als het mis gaat met wat zeil oppervlakte.
Liever nu dus wat teveel installeren en de boel op het gemakske laten draaien dan het schip in het riet of bomen te laten varen omdat je net niet genoeg power had om bij te sturen.
 
ja riet en bomen ik heb er ervaring mee :) achteraf kan je er eens met lachen maar toen was het helemaal niet om mee te lachen ik hing met een opblaasbootje aan mijn schip en het trok me over heel de vaarvijver het riet in en ik kon niets doen om heb tegen te houden
 
Mooi gedaan. Wat de waterdichtheid betreft hoef je je geen zorgen te maken met deze motor. Deze kunnen zonder probleem onder water werken. Word zelfs gedaan om ze in te "rijden" met auto's. Motor volledig onder water steken en laten draaien.
 
Mooi gedaan. Wat de waterdichtheid betreft hoef je je geen zorgen te maken met deze motor. Deze kunnen zonder probleem onder water werken. Word zelfs gedaan om ze in te "rijden" met auto's. Motor volledig onder water steken en laten draaien.

dat klopt maar dan moet je wel telkens de lagertjes smeren als ie nat geweest is, ik hou het dus op normaal droog , maar geen paniek mocht er eens water in komen.
 
oeps.... en ik maar bouwen,testen, afbreken, opnieuw bouwen,testen en dan vergeten hier alles een beetje bij te houden.
na een dikke maand zijn we al weer een stukje verder.
Laat ik beginnen met de vin en motor die ik onder het schip wou hangen.

Na de proef versie het echte werk, meteen maar wat gaten in de romp geboord om de kiel te kunnen bevestigen en om de motor van stroom te voorzien.
Het eerste gat was natuurlijk knal verkeerd maar gelukkig in de kiel zelf. Dit is vrij simpel te dichten door het vol te laten lopen met epoxy.

attachment.jpg

Hierna hebben we enkel buisjes hierin gelijmd. Voor en achter in de kiel een messing buisje dat tot boven het dek reikt om de kiel vast te zetten met enkele vleugelmoeren. Buisje dient later nog ingekort te worden tot net boven het dek. de vleugelmoer gaan we verbergen in een tonnetje.
Vooraan nog een 2de buisje met hierin een 12V pen stekker tot net onder het dek maar een stuk boven de waterlijn. Dit laatste is enkel om een dubbele zekerheid te hebben want de stekker is met epoxy vast gegoten in het buisje.

attachment.jpg

aan de onderzijde buiten het schip zit dan de zeil vin met motor tegen de kiel geklemd. en zien we de tegengestelde verlengde pen stekker uit het andere buisje steken. Dit zal straks aan de vin vast komen te zitten zodat er automatisch een elektrische verbinding ontstaat op het moment dat de zeilkiel word gemonteerd.

attachment.jpg

op deze basis is dan de koker met motor schroefas en schroef gemonteerd met nog een stuk vin waaraan straks nog een loodgewicht aan gemonteerd word.
Het lood gewicht houden we helemaal tot op laatste omdat dan pas het definitieve gewicht kan bepaald worden.
Na alles mooi uitgelijnd te hebben en vast gelijmd word de uiteindelijke vorm goed zichtbaar.

attachment.jpg

Hierna is het nog een kwestie om het geheel te verstevigen met epoxy en weefsel en een kleurtje te geven.
Ik moet toegeven dat ik misschien wat meer had kunnen schuren om een strakker uitzicht te bekomen, maar laat ik dat houden voor bij de montage van het lood gewicht.

attachment.jpg

attachment.jpg

op de laatste foto eveneens de bevestiging van de pen stekker aan het geheel.
Ondertussen zijn we reeds ver gevorderd met het roer, zodra het volledig klaar is krijgen jullie de volgende update.
tot later, Marc
 
amai ferme constructie onderaan knap gezien.
 
Krijg je zo geen problemen met de diepgang Marc.
Is nogal een ferm zwaard daar onder.
Verder weer een mooie update hoor.

Fred
 
momenteel is de diepgang 5 cm minder dan mijn laarzen hoog zijn :veryhappy: ik dacht 30 cm.
Nu hoop ik hier nog wel een stukje vanaf te doen, maar ik wil eerst zien wat er gebeurd als er zeilen opstaan.
Inkorten kan altijd verlengen is dikwijls moeilijk,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan