Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Daar kan je er nog wel een paar van vinden. het is "the Portsmouth Model Boat Display Team"
Zij schieten met kruit, maar hebben ook moderne slagschepen en tanks.
 
Collega’s modelbouwers , het is ondertussen bijna 2 maanden geleden dat ik nog iets geschreven heb in mijn eigen bouwverslag maar ook bij jullie bouwverslagen was er geen of weinig respons van mij.
Begin dit jaar hebben wij aangekondigd afscheid genomen van mijn schoonmoeder ( 86j ) de daaraan gekoppelde rompslomp die allemaal door mijn vrouwtje en mij moeten afgehandeld worden heeft de behoefte voor modelbouw helaas even naar de achtergrond verdrongen.
In de weinige momenten dat ik dan toch even tijd vond om verslagen te lezen ontbrak me de zin weer om te reageren. Hopelijk is stilaan de tijd er opnieuw om terug meer actief te zijn op het forum.
Dit bouwverslag echter ga ik voorlopig nog niet hervatten omdat de complexiteit van de bouw me momenteel nog niet kan bekoren. Wel ben ik samen met enkele clubleden gestart om 3 zeer eenvoudige scheepjes te bouwen waarmee de kinderen kunnen varen tijdens onze club dagen.
Ik merk dat deze eenvoudige basis bouw me stilaan opnieuw meer zin doet krijgen om opnieuw verder te gaan, hopelijk dus tot snel met meer vorderingen in dit verslag. Marc
 
Sterkte met verlies van schoonmoeder en kijk uit naar het vervolg vroeg of laat.
 
Soms is het beter om even de ingewikkelde zaken terzijde te schuiven. Zodra de zin ertoe terug is, liggen ze voor hervatting gereed.

Gecondoleerd met het verlies en sterkte gewenst met het afronden der beslommeringen.
 
Ook van ons gecondoleerd , sterkte en met de tijd slijt de pijn en het verdriet en alleen de leuke herinneringen blijven
Grt
Marc
 
@Marc: als je de moed vindt om hiermee verder te gaan en nog wat munitie zoekt, zou ik aanbevelen om gebruik te maken van trekbommetjes. Die zou je eenvoudig met een servobeweging (misschien met een wormwiel ertussen) kunnen doen afgaan. Knalerwten zou je met meerdere tegelijk moeten doen afgaan en het systeem is iets ingewikkelder, ik heb dat eens geprobeerd met een wasknijper die in open stand losgelaten wordt maar die was handbediend. In de erwten zit wel wat gruis, dat zal je moeten opruimen achteraf.
 
Laatst bewerkt:
Marc, gecondoleerd en ik wens jou en jouw naasten veel sterkte bij het verwerken van het gemis.

Dat heeft tijd nodig en jullie hebben elkaar nodig.
We zien je hier wel weer bezig zodra je daar terug zin in hebt.

Hartelijke groet ;)
Peter
 
Veel sterkte Marc en de kinderen zullen die bootjes erg leuk vinden.
 
Marc , gecondoleerd met u schoonmoeder en veel sterkte, doe het rustig aan, de zin komt wel terug om te bouwen.
 
a-hoy scheepsbouwers,
Tja nu we bijna werkloos thuis zitten (op enkele verdwaalde telefoons van klanten na zeg maar )De bouw van de club bootjes loopt gestaag verder en gelukkig begon het ook te kriebelen om terug aan de pearl verder te werken.
Het mechanisme voor de luiken moet helaas nog even wachten bij gebrek aan materiaal maar ik kan jullie al wel enkel foto's presenteren van de geleverde arbeid.
Na meerdere pogingen een basis scharnier ontworpen om de boven masten te kunnen kantelen zodat transport eenvoudiger wordt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Over de juiste uitvoering moet nog een beetje nagedacht worden want ik heb natuurlijk liefst dat het zo weinig mogelijk opvalt.


De bovenzijde van het hakkebord hoop ik deze zomer voltooid te hebben, hieronder alvast de start er van, alsook even het origineel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Laat ik verder maar eens wat gaan doen met de draaibank die ik vorig jaar heb kunnen overnemen zodat ik wat ervaring op doe.
Afwisselend aan de draaibank, de tekentafel (pc) en de 3d printer heb ik de 3 masten voor de Black Pearl kunnen produceren.
Alles staat nog losjes in elkaar , van de voorste mast de detail foto's van de platformen en ezelshoofden.
Volgende week eens een poging voor de ra's ondernemen. En daarna terug verder met de geschut-luiken want ik heb stilaan al een hele bak vol dingen die wachten om gemonteerd te worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Jammer dat de tijd voor bouwen gekoppeld is aan het halftijds tijdelijk werkloos zijn door het corona virus wat ons toch allemaal beïnvloed.
Af en toe heb ik al gedacht , gelukkig dat ik een hobby heb die thuis kan beoefend worden, ik zou anders tegen de muren aan lopen uit verveling door het verplicht binnen blijven.
iedereen veel sterkte, en wat afleiding in de hobby. Marc
 
Mooi en doordacht die scharnieren van de masten
 
merci Pascal, maar nadat ik de complete masten gemaakt had ging er een ander lampje branden.
Het geprinte scharnier zal er dus zeer waarschijnlijk niet komen, we gaan trachten rechtstreeks in het hout een sleuf te frezen en een messing plaatje inbrengen.
Eerstdaags ga ik wel een proefje doen, als het lukt zal het veel minder opvallen en even sterk zijn.
vgr Marc
 
voorlopig maar 1 foto van de vooruitgang.
Was er wel eentje waardoor meerdere uurtjes weg tikten op de klok.
Vanaf nu geen reden meer om het systeem voor de geschutluiken uit de romp te slopen en aan te passen.

attachment.jpg

dryfit van masten en ra"s
tot later, Marc
 
Natuurlijk nog een reden gevonden om het inwendige van de romp er nog niet te hoeven uit slopen.
Het mastscharnier dat er straks moet voor zorgen dat het geheel transportabel blijft zonder telkens schade te moeten herstellen.
De eerdere 3D geprinte versie was wel ok maar viel toch wat te hard op naar mijn zin. Maar het idee en de werking waren wel naar mijn wens.
Opnieuw naar de knutseltafel en met behulp van een freesmachine in de mast een langs sleuf gefreesd en daarna op 30° doorgezaagd.
een latje ingelijmd en geborgd met enkele extra pennen. daarna een scharnier gevormd door in het bovenste deel maar 1 pen te boren.
Om extra stevigheid in het geheel te brengen het zo geposisioneerd dat het ezelshoofd extra steun bied.
het geheel afwerken met de ring uit de geprinte versie welke we straks omwinden met een koordje en dan ziet het er net echt uit.
En klaar was Marc na een uurtje. en dan nog 2 te gaan
clear.png

wat een uitleg zullen sommige vinden, dus snel maar wat foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en toen........ was daar het moment van de waarheid, met een diepe zucht en schroevendraaier in de hand zijn we gaan slopen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Romp bijna terug leeg en op de werkbank een hoopje dat dient omgebouwd te worden naar een systeem dat 100% werkt en niet voor 75%
tot later, Marc
 
Ingrijpend maar als je de binnenzijde sloopt heb je vermoedelijk een plan om het weer op te bouwen en kijk ik er nieuwsgierig naar uit .
De masten zijn zijn een knap systeem.
 
Mooie vorderingen. Hoewel ik het doel van de inklapbare masten erg goed begrijp denk ik toch dat het een uitdaging gaat zijn om dat in de praktijk te brengen eenmaal de volledige tuigage van het schip geïnstalleerd is. Vrees je niet dat het touwwerk in de knoop kan geraken met dit mast systeem ?
Dirk
 
Het touw werk gaat zeker een uitdaging worden. Als ik de masten niet plooibaar maak zoals nu moet ik ze afneembaar maken. Bij het laatste gaan alle touwen los moeten, bij kantel bare masten hoop ik zoveel mogelijk vast te kunnen laten.
 
Die touwen zullen het inderdaad niet gemakkelijk maken maar ik dacht dat een zelfde principe toegepast werd bij het maken van die schepen in een fles.
Bij "Ship in a bottle" word het geheel in de fles geschoven en dan middels een touwtje recht getrokken. Tenminste zo heb ik het ooit eens gelezen, nog nooit zelf geprobeerd want touwen, knopen en ik, dat gaat niet samen.
 
Erwin, bij scheepje in de fles, trek je alle touwen strak als het in de fles zit waarna je ze vastlijmt en de overschot afknipt.
Maar het vertoont wel wat gelijkenis betreffende het rechtzetten van de masten.

we zijn alweer meerdere knutsel (halve) dagen gepasseerd en we zijn vermoedelijk halfweg de noodzakelijke aanpassingen.
Laat ik beginnen met vertellen dat het ongeveer loopt zoals verwacht, net zoals de eerste x het geheel meerdere malen in en uit de romp bouwen om aanpassingen te kunnen doen en om de volgende stap af te tekenen.
Ik ben begonnen met vooraan 2 servo's te plaatsen ipv 1 en heb zowel de vaar regelaar als de ontvanger op een andere plaats gemonteerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de vorige plaatsing had ik ook nog geen schakelaar voorzien waarmee de volledige elektronica kan afgeschakeld worden ingeval dit noodzakelijk zou zijn.
Deze schakelaar heb ik nu in het rooster verstopt op het bak dek. Voorlopig valt het blinkend ding nog wel wat op maar eenmaal zwart geschilderd ga je moeten zoeken .

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna natuurlijk de fundatie terug op zijn plaats en de 2 bedienings-stangen voorzien van een extra steun in het midden ( aan de sokkel van de winches) Bij de vorige uitvoering bleken deze namelijk bol te komen staan door de kracht die er op kwam.

attachment.jpg

Uiteindelijk ook de geleiders waarop de kanonnen gemonteerd worden voorzien van een versteviging zodat deze niet meer door buigen en zo hopelijk de kabels die de luiken bedienen soepeler gaan lopen.

attachment.jpg

Nog heel wat werk voor de boeg , maar zeker zo belangrijk " ik heb er terug zin in " het gaat dus zeker goed komen.
Tot later, Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan