Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

dat is toch een heerlijk topic hier , ik kan er niet genoeg naar kijken hoe inventief jij bent , ik ken totaal niks van zulke schepen maar hier leer je het wel machtig
Marc
 
na de test fase, is het natuurlijk tijd voor het band werk.
12 broekings en 20 talies te vervaardigen, ik zie sommige hun wenkbrauwen al fronsen vermits het reken sommetje niet klopt.
Maar het geschut dat onder de trappen staat, daar ga ik in nooit de talies aan bevestigd krijgen, het gaat ook zeker niet opvallen dat ze er niet aanhangen.
veel foto materiaal, veel knoopjes,beetje schilderen, heel veel gepruts om alles gemonteerd te krijgen en dan een dryfit op het schip.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

moet ze nog wel even vastzetten maar daarna kunnen we gaan knopen aan het eerste wand
tot later, Marc
 
Heel mooie vorderingen in een indrukwekkende bouw. Zo te zien komt dit project helemaal goed.
Respect voor de vorderingen met het touwwerk. Ik zou in de verste verte niet weten hoe er aan te beginnen (laat staan om het af te werken). Succes met het vervolg.
 
Manier van werken is geweldig met knappe resultaten steeds weer.
 
Ik blijf er mij ook op zot staren. Touwwerk, brrrr, niet aan mij besteed met mijn 2 linker handen op dat vlak.
 
En hier zijn we opnieuw, na honderden knoopjes is de voorste mast eindelijk bijna klaar, de horizontale touwen ontbreken nog maar dat zijn nog eens een honderd tal knoopjes.
Ga dus eerst de twee andere masten ook recht zetten, daarna zien we wel :)

Foto's starten met overzicht en daarna enkel details voor de liefhebbers.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg


Vanaf morgen starten we met de hoofdmast, eerst het schilderwerk verder afhandelen en daarna terug knoopjes leggen.

Waarschijnlijk gaat het nu wel wat sneller want tot nu toe heb ik heel wat moeten zoeken naar het hoe, wat,waar...
Tot later, Marc
 
Je moet geen liefhebber zijn om dit geweldig te vinden.
De laatste foto links geeft een mooi zicht van het dek wat ik zeer knap vind.
Geduld is hier wel het motto met al die knopen.
 
Na de voorste mast was het de beurt aan de hoofdmast.
maar ik wou weer eens te snel zijn
clear.png
vermits de stagen er allemaal al aanhingen heb ik als eerste stap de mast definitief in elkaar gezet met enkel 2mm pennen hier en daar op strategische plaatsen door de mast en het plateau of ezelshoofd te boren. en toen ontdekte ik dat er nog heel wat diende geschilderd te worden met de stagen reeds aan de mast.
Het beste wat je dan kan denken " waarom makkelijk al het moeilijk ook kan, geeft een extra uitdaging en wat meer hobby uren
clear.png
"
uiteindelijk al het schilderwerk tot een goed einde gebracht, alle woelingen geplaatst, en de nodige gaten geboord voor de blokken en ogen die nog diende geplaatst te worden.
Hierna hier en daar nog eens met een verfborsteltje doppen tijdens een laatste controle en daarna mast door het dek.
Hij staat klaar om te starten met blokken knopen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later maar weer, Marc
 
Snel gaat het niet maar ondertussen zijn we weeral 1000 knoopjes verder.
De hoofdmast staat volledig ingebonden. De horizontale touwtjes ontbreken nog, maar die spaar ik speciaal voor later. :)

attachment.jpg

Gelukkig had ik nog wat afgedankte operatie kamer spullen liggen. Hier en daar had ik maar net voldoende touwlengte gelaten waardoor het wel heel moeilijk werd om het deftig in te binden.

attachment.jpg
Kon het niet laten een foto van de laatste knoop op de langs stagen van de hoofdmast :)

attachment.jpg

nog eentje van de totale mast

attachment.jpg

en de stand van zaken op dit moment, nog 1 te gaan. De lantaarns heb ik ondertussen allemaal al eens slag verkocht waardoor ze allemaal los zijn komen te zitten. Vermits er net nu nog dikwijls in de buurt geknoopt moet worden zal ik ze later wel opnieuw vast lijmen.

tot later, Marc
 
Laatst bewerkt:
1000 knoopjes, my worst nightmare. Mag er zelfs niet aan denken!
 
Tjonge, wat een monnikenwerk, maar het loont wel.
 
thx allemaal
Knoopjes is mij ook tegen gevallen, ergste is nog dat ik voor de bovenste continu recht moet staan om er aan te kunnen.
Maar we bijten (knopen) door, iets half af laten liggen is niet aan mij besteed.
 
... ergste is nog dat ik voor de bovenste continu recht moet staan om er aan te kunnen.
Maar we bijten (knopen) door, iets half af laten liggen is niet aan mij besteed.

Ik weet niet, Marc, maar was het niet handig geweest om een soort van weefgetouw te maken zoals bij Heller meelevert in het klein, maar dan op maat van uw behoefte ?
 
Dany,handig of makkelijker waarschijnlijk wel, de touwen moeten straks echter wel heel wat krachten opvangen als de wind in de zeilen staat.
Ze zijn nu dus afzonderlijk telkens op spanning gezet zodat de mast mooi recht komt te staan en ze extra steun geven zodat de masten straks niet doorbreken.
Kan me moeilijk voorstellen dat met op voorhand geweven wand dit zelfde resultaat kan bereikt worden.
 
Toch zal het resultaat geweldig zijn.
Wat een monniken werk weer.
 
merci allemaal weer voor de waardering van mijn pijnlijke vingers werk ;)
 
hoog tijd dat we hier nog eens wat neerpennen.
Stilgezeten hebben we niet, maar ik had het vorig jaar al eens aan het vrouwtje beloofd ??????
Grote opruiming en schoonmaak actie in mijn knutsel / opslag / fietsenstalling.
Alles naar de garage gesleurd en daarna schilderen maar :) nog wat schappen tegen de muur....
Uiteindelijk natuurlijk ook aan mezelf gedacht en het versleten formica werkblad vervangen door een gekregen composiet blad afkomstig van enkele afgeschreven bureaus op het werk. Kleur had wat lichter gemogen maar je hoort me zeker niet klagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, nu alles terug netjes is konden we opnieuw verder met de koordjes.
Alle verticale koorden zijn geplaatst, de weef touwen van het want ( horizontale klimkoorden) laat ik nog even achterwegen om nog net iets makkelijker overal bij te kunnen mocht dit nog nodig zijn. Ondertussen ook een start gemaakt met het afwerken van de ra's.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hopelijk tot iets sneller , met een nieuw vervolg, Marc
 
Hard gewerkt met mooi resultaat zie ik en het is toch plezant als er overzicht word behouden.
Mooie werkplaats met veel licht top.
 
Nadat ook aan de laatste mast alle stagen waren bevestigd kon ik alle witte touwen in een keer allemaal bruin kleuren met houtkleursel.
Uit enkele tests was gebleken dat de koorden hiermee soepeler bleven dan met waterverf.
Wat later met beide voeten op de grond gezet na domweg het verkeerde potje zwarte verf te nemen.
clear.png
Nadat ik de witte touwen bruin had gekleurd was het de beurt aan de ra's om deze te voorzien van zwart , net zoals het ganse schip. 's morgens kom ik in mijn werkplaats en ik kreeg bijna een beroerte. Hingen daar 9 ra's te glimmen en te blinken op een mat zwart schip.
Mijn eerste gedacht was dat ik alles terug moest verwijderen en alles terug afschuren om daarna opnieuw alle katrollen en aanverwante te hermonteren.
Eerst maar eens eentje proberen met de touwen eraan dacht ik. en toen ik deze na het schuren met thinner proper maakte merkte ik dat de zwarte verf nog te verwijderen viel met wat chemische troep. Handschoenen aan een stevig verfborstel en een flinke scheut thinner in een badje en borstelen maar tot de meeste zwarte verf verdwenen was.
De volgende avond het juiste potje zwart genomen en tot grote tevredenheid de ra's kunnen afwerken.

attachment.jpg

Ondertussen vond ik de bruine kleur van het touwwerk toch net iets te bruin en heb deze meteen ook maar wat beklad met zwart

attachment.jpg

Hierna de papieren zeilen eens uitgeknipt en gecontroleerd of ik wel voldoende stof had.
Nu nog even wachten tot de levering van de bestelde zwarte textielverf eer ik weer verder kan.

attachment.jpg

en om dan ook nog even te controleren of alle zeilen wel groot genoeg zijn voor ik begin te knippen.
Ze allemaal maar eens met wat plakband gepast op het schip.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier en daar wat breder en/of langer uitvoeren, maar de basis zit er in.
Tot later maar weer,
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan