Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

En we blijven nog even verder gaan
clear.png

klein foto verslagje met enkel toelichtingen.
Na het bakdek nu het achterdek, eerst maar eens wat latjes schikken en zien hoe het uitkomt met de lengte.

attachment.jpg

Daarna een potje lijm mengen en de eik het plexi onderdek lijmen.

attachment.jpg

Hierna volgens de gekende werkwijze bij schuren, zwarten,kleuren...
Meteen ook de lichtkoepel voorzien van wat fineerlatjes en het glas aan de binnenzijde wat mat en vuil gemaakt tegen de inkijk van nieuwsgierige piraten.

attachment.jpg

Nog eens snel een totaal plaatje tussendoor.

attachment.jpg

en als laatste voor vandaag de balk nog vervaardigd en geplaatst. Hierop komt de balustrade te staan. Na het uitzagen en laten stomen eerst nog een poos vastklemmen om de bolling te laten aannemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

hopelijk tot snel met het vervolg,
 
Peter zegt het goed ,prachtig die vorderingen en de manier waarop je te werk gaat.
 
Zalig wat gij allemaal kunt , hout is niet zo mijn ding , kijken en genieten wel
Knappe werkzaamheden
Marc
 
Marc schitterend werk, kijk vol bewonderen
 
Bedankt nog voor jullie reactie,
we zitten ondertussen alweer enkele weken verder, weinig gebouwd maar veel moeten experimenteren en uitproberen.
1 stap zijn we alvast opgeschoten in de goede richting.
en een 2de gaat de juiste richting uit op de voet gevolgd door 3 en 4.
Wat is hij nu weer aan het vertellen denken jullie waarschijnlijk dan
clear.png

Wel, uiteindelijk komt het er op neer dat voor ik verder kan bouwen aan een systeem dat de geschuts-poorten opent en de kanonnen naar buiten laat schuiven ik eerst klaarheid moest brengen in het aansturen van de zeilen. De winches die de ra's en zeilen moeten doen draaien dienen namelijk helemaal onderin de romp gebouwd worden. Hierbij moet dan rekening gehouden worden met het vast en lopend touwwerk en de mogelijkheid om de masten te verwijderen indien grote onderhoudswerken zich opdringen. Hierover later meer want ik vermoed dat jullie liever het bouwproces volgen ipv nu naar een boel kribbels op een blad papier te staren waar ik zelfs bijna niet meer aan uit kan.
clear.png

De bediening van de luiken , stap 1 die voltooid is, hoe openen we de luiken? Na enkel testen bleek een systeem dat duwde aan het luik om te openen het meest betrouwbare en makkelijkste om te bouwen.
Ik ben gestart met een stevige visdraad die zeer goed voldeed aan de eisen om het luik te openen en sluiten, makkelijk en goed was te verbinden met de styreen aan de binnen zijde van et luik maar visueel niet echt op een touw lijkt.
Ik ben dan verschillende soorten draden en kabels gaan testen op soepelheid maar toch voldoende stevig. Meeraderig koper of messing leek best op een touw, was nog relatief makkelijk te bevestigen door het aan de buitenkant gemonteerde oog vast te solderen aan de draad, maar bleek geen stevigheid te beschikken om het luik open te duwen. zelf gevlochten ijzer draad is dan weer niet soepel genoeg om te buigen. Uiteindelijk ben ik dan naar staalkabel opzoek gegaan ( remmen van een fiets in gedachten ) die de juiste eigenschappen had.
Bij de doe het zelf vond ik 1mm kabel om kunstwerken op te hangen die ook nog soepel was. Maar hoe bevestig je deze dan weer aan het luik was de volgen uitdaging. ( staal is niet te solderen)
Om een lang verhaal korter te maken kan je best even de foto' bekijken, De uiteindelijke oplossing is : een 0.3mm gat door het luik boren waardoor het buiten oog kan geschoven worden. Aan de binnen zijde een 1.1mm gat enkel door de styreen boren, de koperen pen door het luik in het midden van de kabel prutsen en hierna aan de binnen zijde de kabel in het gat vast gieten met zap a gap lijm. De volgende dag meer dan voldoende trekkracht op de verbinding gezet om deze te testen en goed bevonden.
nr 2 is de luiken monteren, maar daar moet ik eerst de zo pas geleverde scharnieren,spijkers en de ogen nog zwarten. ondertussen starten we alvast om een boormal te maken.
attachment.jpg

een overvolle test/werk tafel

attachment.jpg

de verschillende geteste draden en kabels

attachment.jpg

de verbindingen met het luik getest

attachment.jpg

rode cirkel , bijna ok maar kabel einde zichtbaar, groene cirkel Yes :)

attachment.jpg

de uiteindelijke materiaal keuze.

zo hopelijk is mijn schrijf en vertel stijl een beetje duidelijk, tot later, Marc
 
Marc,

Indrukwekkende bouw, zeer deskundig uitgevoerd en met een duidelijke uitleg. Je bent bovendien zeer creatief in het oplossen van problemen.
Je schrijf- en vertelstijl is duidelijk genoeg:$. Een genot om te volgen.

Mvg
Airbus56
 
Wat een constructie weer Marc.
Knap dat je dit allemaal uittest en leerrijk voor ons . Knap met wat je nog allemaal van plan bent om alles te laten werken.
 
We zijn aangeland bij kapitein Marc zijn RC Laboratorium :8

Interessante ontwikkelingen die met jouw uitleg goed te volgen zijn !

Veel plezier ! :)
 
ik ben alert en zit erbij, en kijk heel goed op je vingers wat je gaat maken
 
ondertussen zijn we dan aan 3 en 4 beland
Het eerste puntje van deze update kon ik zelf aan, het maken van een opstelling voor de zeilwinches en een start gemaakt met het beweegbare gedeelte waarop de kanonnen komen te staan.

attachment.jpg

maar nu komt de kat uit de mouw
clear.png
De aansturing van de ra's . ( horizontale balk waaraan de zeilen hangen )
Ik heb natuurlijk wel wat opzoekwerk gedaan maar ben tot het besluit gekomen dat het niet mogelijk is 100% het normale tuigage uit te voeren.( wat is normaal voor een fictief Nederlands -Engels schip )
Daarom heb ik op en ander forum onderstaande voorgelegd aan kenners en bouwers van historische schepen met de vraag of het door mij bedachte touwenwerk een beetje gelijkloopt met de realiteit. Natuurlijk zijn jullie ook vrij om te reageren.



attachment.jpg


toelichting:groene cirkels zijn later werkende blokken
Om het geheel soepel te laten lopen en de mogelijkheid te behouden om de masten te verwijderen enkele noodzakelijke ingrepen:
De vaste en losse bevestigings-punten ga ik omdraaien, rode cirkel word een buisje waardoor het touw naar beneden word geleid naar de winch.
blauwe cirkel word dan uiteraard vast punt ipv doorgang naar nagelbank
De voorste mast wil ik uitvoeren zoals de hoofdmast, de touwen naar de zijwand ipv naar de hoofdmast boven de ra en dan naar beneden de nagelbank op.
het enige probleem wat ik vaststel is dat get grootzeil op het touwwerk leunt, maar als hierin een bolling staat is er voldoende ruimte om het touw te laten passeren.
Op de foto lijken de touwen voor een geschuts-gat te komen maar als het op de rust in het buisje gaat hangt dit steeds net boven het geschut.
De onderkant van de zeilen zal ik later in de boeg laten verdwijnen ter hoogte van het bovenste berghout waardoor dit net onder het dek door naar de andere kant van het zeil kan lopen. Volgens andere zeilers is het voldoende de zeilen onderaan te verbinden zonder winch er tussen.
deze doorgangen bepaal ik later nog als de echte zeilen er aan hangen.
Tot slot nog 2 foto's met de uitslagen van het zeil.

attachment.jpg

attachment.jpg

zoals steeds alle reactie is welkom.
vgr Marc
 
Beste Marc misschien te laat maar tijdens het doorlezen van uw tekst in boekformaat ;) grapje las ik iets over staaldraad dat zou niet te solderen zijn , wel ik moet die ten zeerste tegenspreken want jaren geleden dat ik nog actief was op de arbeidsmarkt heb een vertegenwoordiger gezien met een ongelooflijk product namelijk zilversoldeersel , wat deed die kerel was werkelijk ongeloofwaardig hij soldeerde in die tijd een 5 frank muntstuk op een aluminium carter met een gewone aansteker ook staal en ijzer kom men solderen , let wel het is geen goedkoop spul , nu wil dat lukken dat ik van bij Brouwers een stukje soldeerdraad heb gekregen die man werkte in de luchtvaart industrie , wel zelf heb ik het doorgespeeld aan Oldieman zijn zoon voor 1 van zijn bromfietsen te herstellen
Ik wil maar zeggen dat er wel iets bestaat om staaldraad te solderen
Verder het is hier een zeer indrukwekkende bouw waarvan kijken alleen al een overweldigend genot geeft
Doe zo verder
Marc
 
Wauw prachtig ! :33: Ik had niet gedacht dat je zover zou gaan met diverse functies na te bootsen zoals op een echt zeilschip.
Je moet dan misschien wat inboeten op realisme, maar dat 'alles' werkt spreekt meer tot de verbeelding denk ik.

geen simpele modelbouw, petje af :35:

PWm04Z.gif
 
Marc ,dat de staaldraad te solderen is met aangepast materiaal geloof ik meteen. Voor mij is een potje lijm goedkoper dan het aangepaste matt vermoed ok
 
Ja ok dat begrijp ik wel hoor , het was om te laten weten dat het wel kan tuurlijk is zo een rolletje zilversolduur niet goedkoop maar dan is het voor het leven he
groetjes en suc6 met het vervolg
Marc
 
Indrukwekkend wat gij daar allemaal uitsteekt.
 
ondertussen hebben we de theorie omgezet in de praktijk, zodat de ra's draaien via de rc zender.
Eerst heb ik enkele gaten in het schip geboord telkens in een hoek van de knie op de rusten.
hierdoor is dan een messing buisje gestoken dat dan in allerlei bochten is gewrongen om in lijn te komen met de beide winches.
hierna was het kinderspel, koordje door de buisjes, de trommels van de winch half vol voorzien van draad, en daarna de ra's terug verbonden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierna alles aangesloten op een ontvanger, batterij er bij, zender op ON en .........
veel kijk plezier en tot later.

 
Ben onder de indruk, knap staaltje modelbouw en ideeën rijkdom.

grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan