Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Zeilen + wind kan natuurlijk ook weer voor de nodige problemen zorgen of is het in-door?
 
We varen in de echte natuur Erwin , nu is het wel niet de bedoeling om met storm te gaan varen :)
Meestal is het van licht bewolkt tot zonnig, bij regen verblijf ik liever aan de bouwtafel.
 
vorige post had ik het woord roer al vermeld, tijd dus voor een foto verslagje.

na het op maat maken van alle benodigde hulpstukken konden we van start gaan met wat uiteindelijk het roer zal worden.

attachment.jpg

met een beetje verbeelding zie je een zelfgemaakt piano scharnier van 7 cm

attachment.jpg

even passen

attachment.jpg

het fineer eik aanbrengen

attachment.jpg

de boel zwarten

attachment.jpg

metalen banden aanbrengen

attachment.jpg

en het eind resultaat.

attachment.jpg

Als ik nu alles nog RC gekoppeld maak kunnen we opnieuw het water op om te gaan test(varen)
tot later, Marc
 
Schol das weeral een stukske ambacht wat je hier laat zien.. Knap!!!

Grtz yves,
 
klasse wat ik hier steeds zie.
 
Dit moet toch geweldig zijn om deze schuit te zien varen , prachtig werk
Suc6 verder
Marc
 
tof dat jullie nog steeds belangstelling tonen, doet een bouwer toch steeds weer deugd wat positieve reactie te mogen ontvangen.
 
Vermits we de zeehond aan het schilderen zijn hebben we tijdens de verplichte "wachten tot de verf droog is voor de volgende laag" periode tijd om dit schip verder te werken.

Na de hulp motor en het roer zijn nu voornamelijk de masten aan de beurt. Wel niet de gehele maar meer bepaald de voet op de kiel die er straks voor moet gaan zorgen dat de masten naar beneden gedraaid kunnen worden om deze daarna te kunnen verwijderen. Niet zozeer voor transport maar voor het geval ik ooit in de romp moet zijn om herstellingen uit te voeren. Hopelijk dus nooit, en is alle arbeid van de voorbije dagen zinloos geweest, maar het geeft toch een gerust gevoel dat de mogelijkheid bestaat om alles te verwijderen zonder hamer en beitel.

We hebben dus een ontwerpje gemaakt gebaseerd op iets dat ISOLA in het verleden al eens heeft gebouwd, Bedankt René voor het idee.
Het geheel bestaat dus uit een draadstang met onderaan een druklager waaraan de mast bevestigd word en deze alzo naar beneden of omhoog kan gedraaid worden door middel van een inbus sleutel , waarvan de kop net onder het dek ligt verborgen.

attachment.jpg
de basis materialen die we straks gaan opstapelen tot een geheel.

attachment.jpg
R de gemonteerde versie zij aan zicht
Mid boven aanzicht zonder draadstang
L idem zonder deksel, je ziet nu de kamer die ontstaan is voor de druklager en moer

attachment.jpg

en hierboven enkele exemplaren klaar om in te bouwen

attachment.jpg

en nr 3 zat reeds op zijn plaats net als de kolderstok en zijn bediening.

attachment.jpg

En nu eerst de binnen verschansing verder afwerken , eindelijk nog eens wat hout kleven i.p.v. al die kunststof-plaat.
Als dit klaar is kunnen het voor en achter dek stilletjes aan verschijnen en kunnen we de masten gaan planten :)

vragen of opmerkingen? je weet waar je er mee moet zijn, Marc
 
Erg interessant om dit te volgen. Erg mooi resultaat trouwens.
Dirk
 
Mooie vorderingen!

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) met Tapatalk
 
We zijn weer een stukje gevorderd, tijd dus om jullie weer wat foto's voor te schotelen.
Mijn eerste werk was om de binnenzijde van de verschansing volledig af te werken en daarna de onder dekken bouwen zodat de mastvoeten konden geplaatst worden.
attachment.jpg

Hierna was ik begonnen om het eerste onderdek uit hout te maken, maar al snel heb ik het hout opzij geschoven en vervangen door plexi plaat.
Deze plaat was namelijk wat steviger maar ook transparant zo dat het uitlijnen en aftekenen van de mastvoeten een stuk eenvoudiger werd.
De dek bolling was ook makkelijker in de plexi plaat vast te leggen dan met de triplex. Hiervoor hebben we met een verfstripper de plaat verwarm tot deze voldoende soepel was en daarna opgespannen laten afkoelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor het achterdek heb ik geopteerd om dit uit 2 delen te maken zodat later indien ooit nodig dit demonteerbaar is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar toen ik met het hoofddek half weg was sloeg het noodlot toe
clear.png


attachment.jpg

motor is reeds onderweg ,dus volgende week het vervolg van het hoofd dek.
tot later, Marc
 
Zo, hier zijn we dan weer met het vervolgverhaal dat onderbroken werd door een defecte zaagtafel.
Voorlopig blijft het nog steeds plexi plaat dat in beeld komt maar daar kan ik helaas niet omheen.
De werkwijze voor het hoofddek is sterk vergelijkbaar met die van de andere 2. De mal bestond hier echter niet uit piza dozen maar een stuk soepel pvc plaat dat wat makkelijker in en uit de romp te krijgen was zonder deze laatste te beschadigen. Piza doos was net te slap voor een goede meting.
Hierna werd ook dit dek met behulp van de verfstripper in de juiste bolling gebracht. door de breedte van het dek vond ik het noodzakelijk om ook enkele dek balken te vervaardigen, uiteraard ook met de juiste kromming. door deze op het reeds gebogen dek te klemmen.

attachment.jpg

Na het uitzagen van het verwijderbare dek , op de tekening kan je zien dat later de trappen allemaal netjes uitkomen op het vaste stuk zodat deze vast kunnen gemonteerd worden. Eveneens werd de grote rooster uitgezaagd daar deze later zal dienen als toegangsluik om de nodige batterijen te plaatsen en de bediening van de zeilen en geschut te kunnen controleren. Het grote stuk is enkel te verwijderen indien er zich onderhouds-werken zouden opdringen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteindelijk kan ook het hoofd dek op zijn plaats gelegd worden, voorlopig nog steeds in dry-fit tot alles in de romp is ingebouwd.
Hierna komt er terug hout op de foto's in de vorm van de masten.

attachment.jpg

attachment.jpg

en we sluiten af met het zicht op de geopende dekken zodat we verder kunnen aan de romp inhoud.

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Marc succes met de nieuwe zaagtafel, maar die gebruik je goed geloof ik, en weer een hele mooie update
 
zo,zo, we zijn weeral dik een 1.5 maand verder zonder enige vooruitgang te kunnen tonen.
Na heel wat uren tekenen en hertekenen aan de computer en volgen van bijscholing in avondonderwijs ( tijd voor fysiek bouwen schoot er bij in ) kan ik eindelijk met enige trots het begin van mijn hopelijk succes volle carrière als 3d tekenaar tonen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een hele weg af te leggen voor we professioneel aan de slag kunnen , maar voorlopig ben ik tevreden met de behaalde resultaten.

tot later met meer , Marc
 
Amaai das weer knap hoor , leuke details , ziet er al zeer goed uit
Marc
 
Traditioneel is het hier een druk voorjaar, de tuin, klusjes aan de woning, de start van een nieuw vaarseizoen gecombineerd met jaarlijkse stadspark feesten, enz.
Bouwen aan een schip staat dan op een laag pitje net zoals de forum activiteiten. Het aankomende te warme weer geeft hopelijk wat ruimte om een en ander terug op te starten.
Laat ik starten met dit verslag terug bij te werken. Nadat de eerste stukken waren geprint en goed bevonden heeft de printer regelmatig aangestaan en kan ik een verder afgewerkt onderdeel van de Pearl laten zien.
Starten doen we met de zeemeerminnen die de overloop moeten gaan ondersteunen. We hebben er hier uiteindelijk 12 stuks van nodig.
Na de samen stelling , boven lijf en sokkel , die afzonderlijk geprint zijn word er eerst een hout kleurtje aangebracht. Hierna met enkele dunne laagjes zwart tot de kleur van het schip word benaderd. Eveneens dienen er nog wat versieringen geprint en geschilderd om hier en daar aan te brengen.
De derde foto is een poging om het gezicht weer te geven, helaas slorp het zwart zoveel licht op dat ik er geen betere foto van kon nemen.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De ramen voor de overloop zijn nu allemaal gelijk, wat me eerder in de bouw echt niet lukte. De avond lessen 3d tekenen hebben dus hun vruchten afgeworpen.
Om het glas in lood na te bootsen heb ik de ramen in houtlijm gedompeld welke vrij transparant opdroogt en het juiste effect bezorgd.
Om dit te kunnen uitvoeren heb ik eerst een plasje houtlijm op een pvc kaft aangebracht en hierin de raam geplaatst. Dit alles een nacht laten drogen en de overtollige lijm afgesneden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het volgende werk was het dak van de overloop voorzien van koperen dak schalies. Ik heb geopteerd om deze te vervaardigen uit de kleefrondjes die studenten gebruiken om zaken in hun cursus te markeren. Het zou gek geweest zijn om rode te nemen vermits het koper toch groen dient te verweerd te worden.

attachment.jpg

Een beetje gelijklopend zijn ook de ramen en versieringen geplaatst in en op de overloop.

attachment.jpg

attachment.jpg
Tot slot is het papieren dak ingesmeerd met houtlijm om het te fixeren en de juiste pasvorm te geven tegen de romp van het schip.

attachment.jpg

Tijdens het nemen van de foto's viel het me op dat de ornamenten op de achter kant nog niet genoeg gezwart zijn ten opzichte van het houtwerk.
Een klusje dat dus nog dient bekeken te worden voor alle meerminnen klaar zijn en het koper geoxideerd. Hierna kan de overloop definitief vastgehecht worden.
Dit zijn dus de volgende klusjes op mijn te doen lijst,
tot later, Marc
 
De meerminnen vind ik tof geworden, misschien eens met dag licht beter bekijken, ik neem aan dat op zee het zwart toch ook naar grijs verweerd. De ramen heel slim gevonden chapeau.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan