Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Tussen het varen met de scheepjes, club bijeenkomsten, tuin onderhoudswerken, enz...
toch nog wat tijd over gehad om wat te tekenen op de pc en na het printen alles in elkaar te knutselen.
We hebben het dan over de trappen en nagelbanken van de Pearl.
De nagelbanken heb ik met messing pennen gemaakt zodat deze eventueel samen met de masten verwijderbaar blijven bij averij, kwestie om niet alle touwen te moeten doorknippen en opnieuw te plaatsen bij herstellingswerken in de romp.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nog wel wat meer tekenwerk voor de boeg en dan natuurlijk nog alles op kleur brengen.
tot later, Marc
 
vandaag enkel wat foto's van de vorderingen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Geweldig die trappen.
Inderdaad de moeite weer.
 
Ongelooflijk , mooi , indrukwekkend en fantastisch gemaakt
Marc
 
Die trappen lijken net echt hout. Mooi mooi.
 
Die trappen zijn prachtig en die kisten zijn een mooie meerwaarde.
 
Ondertussen ondanks vakantie en te warm weer toch enkele avonden aan het knutselen en schilderen geweest.
Hier en daar zullen er nog wel wat details bijkomen maar in grote lijnen is het dek klaar.

Eerst de roeisloep maar wat verder afgewerkt en er voor gezorgd dat er voldoende goud aanwezig was om de verdere afbouw te bekostigen.

attachment.jpg

En als ik dan de vaatjes Rum en Wijn aan boord breng komt er meteen een dronken piraat mee op de proppen.

attachment.jpg

Jullie scherpe blikken hadden natuurlijk al gezien dat het geschut wat beter geordend staat en ondertussen verder zijn afgewerkt.
Na nog een behandeling met enkele kleurtjes is het volgende resultaat te bekijken.

attachment.jpg

En dan natuurlijk nog wat nagelbanken en enkele grote klampen die niet mogen ontbreken kan je op het overzicht vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

spot ik me daar op het stuurwiel nog een ongenode gast?


attachment.jpg

Oeps, in het echt 4x kleinen als op deze foto lijkt hij beter geschilderd....als de stuurman aan boord komt de kleur nog eens herzien.
Dat was het weer voor even, volgende uitdaging zijn de zeemeerminnen onder de uitsteek ( kapiteinshut)
tot later, Marc
 
Ik ben terug een beetje bij met het volgen van de laatste vorderingen van de Black Pearl.
Prachtig hoe alle details worden voorbereid en uitgevoerd. Dit is een bouw van het allerhoogste niveau en een plezier om te volgen. Top.
 
Dit is knap, die luiken voor de kanonnen is voor mij echt fenomenaal. Ik zie dat de flessen rum ook al op dek staan.

Grtz Bart.
 
zo, ik vermoed tijdelijk de laatste post van de zomer, niet dat we in de zetel gaan zitten......
maar laat ik beginnen met enkele foto's van de verdere afbouw.
attachment.jpg

attachment.jpg


en uiteindelijk na evenveel dagen schilderen als monteren is volgende foto het resultaat,

attachment.jpg

en dan leun je, hopelijk verdiend, even achterover om stoom af te blazen.
Hiermee is de bouw van de romp voorlopig afgerond.
Voor mij is nu de tijd aangebroken om aan een hersenbreker te beginnen.
De masten definitief plaatsen maar eerst beslissen welke zeilen en touwen ik ga gebruiken en de daarbij horende takels.
Dat ik niet alle touwen ga plaatsen vermits de zeilen moeten kunnen draaien is al duidelijk, maar ik wil nu ook niet de makkelijkste weg en maar 6 touwtjes gaan spannen.
Daarbij komt dan nog eens de vraag die ik afgelopen maanden al in veel bouwverslagen ben tegen gekomen, welk touw en hoe dik?
Stof genoeg om (mogelijk) enkele maanden over te piekeren, maar we komen er zeker op terug.
Alvast een klein voorproefje van enkel testjes

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


ach ja, Neptunus en zijn vissen komen nog wel, maar afgelopen weken met de warmte was de klei droog voor hij van mijn vingers naar de figuur was verhuisd
clear.png

die hebben jullie alvast nog te goed op een later tijdstip.
tot later, Marc
 
Mooi, en nu maar afwachten. Wordt dit gezonde spanning of pure stress? Ik kan me er iets bij voorstellen ;). De Black Pearl is tot hiertoe een prachtig werkstuk geworden. Nu de finale afwerking, waarbij je met tal van factoren rekening moet houden. Enerzijds moet het geheel waarheidsgetrouw worden gebouwd, anderzijds heb je het jezelf wel heel moeilijk gemaakt door er een varend project van te maken (met nog een aantal inventieve details zoals die werkende kanonnen en draaiende zeilen) waarbij je dus ook daar rekening mee moet houden. En ik kan mij voorstellen dat het plaatsen van masten en touwen bovendien een risico inhoudt voor de reeds afgewerkte onderdelen.
Neem rustig je tijd om alles goed te overdenken. Met hetgeen we tot hiertoe hebben gezien ben ik er vrij zeker van dat je dit project tot een goed einde brengt. Veel succes met de afwerking en wij kijken uit naar het resultaat.
 
Na enkele maanden achter de schermen wat te printen, schilderen, bedenken, knutselen, afbreken, opnieuw bedenken en knutselen, ......
Kunnen we opnieuw van start met een regelmatige update, vermoedelijk langzaamaan want , WAT EEN PRUTSWERK is het om al die blokken van koordjes te voorzien en al die gaatjes boren met een handboordje.
De voorste mast begint er een beetje uit te zien zoals het zou moeten....... een heel klein beetje dan toch al.
Belangrijk voor mij is dat ik stilaan er zicht op krijg welke koorden wel en welke helemaal niet en dan nog een gedeelte van misschien wel, maar valt nog te bezien in een later stadium of ze hinderlijk zijn bij het in en uitvouwen van de masten om het schip te kunnen transporteren. Op dit moment is kunnen varen belangrijker dan historisch juist te tuigen.
enkel foto's van de vooruitgang, opmerkingen zijn uiteraard welkom en waar mogelijk hou ik er rekening mee.
laat ik beginnen met de ronde blokken en puttingijzers , hiervan moet ik er een hele hoop hebben in 3 maten en aan de helft moet nog touwtjes aangeknoopt worden.
De ronde ( doodskop ) blokken worden in 2 helften geprint waarna ze tegen elkaar gelijmd worden en geschilderd.
Daarna dienen helaas alle gaatjes opnieuw netjes uitgeboord te worden met een handboordje.
machinaal geeft teveel warme waardoor het smelt proces in gang word gezet :(

attachment.jpg attachment.jpg

aan ongeveer 1/3 van de bloken komt een ring met oog , met natuurlijk de nodige geplooide haakjes welke later ervoor zorgen dat de masten kunnen opgeplooid of zelfs afgenomen kunnen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het einde is voorlopig nog niet in zicht maar het begint al aardig op te schieten.
Verder is het eerste echte ra scharnier een feit, al moet het doorgezaagd kroonsteentje nog vervangen worden door een mooi exemplaar met inbus-boutje
attachment.jpg

en dan nog wat algemene afbeeldingen.
De takelblokken aan de ezelshoofden zijn naar de zijkant verhuisd omdat ik ze dan de bevestigings-haken uit 1 stuk kan maken, 1 oogje ter plekke te plooien. Hierdoor heb ik meer vertrouwen in de stevigheid.
Takelblokken moeten natuurlijk nog geplaatst worden, maar om te testen of het draaien van de ra haalbaar was een tijdelijke montage.
Ook de ophanging van de ra is een test en dient nog wat meer correct uitgevoerd te worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgende werk , alles terug demonteren, de voorbereidingen aan de andere masten starten maar het op maat maken van de rusten, het plaatsen van de puttingijzers en het monteren van de blokken op de rusten krijgen de hoogste prioriteit.
tot later maar weer, Marc
 
Dat is hoofdje erbij houden met zo'n werken wat later de zaak alleen maar knapper maakt.
 
Zeilschepen en hun touwen dat is één ding maar als je dan nog de masten moet kunnen plat leggen of afhalen, dat is duidelijk totaal iets anders. Hoop dat het zal lukken.
 
Merci voor de reactie jongens,
Verder wil ik iedereen een zalige kerst wensen al is er van feest helaas niet veel te bespeuren.

Net zoals een week kerstvakantie waar je zelfs niet mocht buitenkomen maar ook niet kon door de regen is voor mij dan toch niet volledig in het water gevallen.

Inderdaad, veel tijd om knoopjes te leggen en touw op maat te maken. Ik wou het aanpassen van de rusten wel voorrang geven maar ik moest ook weer weten waar de wanten uitkwamen op deze rusten.
Eerst dus maar een boel touw aan de eerste mast geknoopt waarna er opnieuw gezaagd , geboord , gevijld kon worden.

Het aftekenen van het wand op de rust is stap 1 en een gaatje boren op de plaats waar straks de blokken van het want moeten komen staan en de puttingijzers moeten vertrekken naar de romp toe.

attachment.jpg

Er mocht een flink stuk afgezaagd worden, heb geopteerd om hiervoor de dremel te gebruiken met een klein diamant zaagje er op.
Goed vasthouden en in de juiste richting zagen.... oef geen problemen de eerste lukte alvast feilloos en de volgende ook geen problemen :)
Na het afkorten van de rusten heb ik getracht een redelijk vierkant gat weg te vijlen en een boring van 1.5 mm in de 4mm dikke rust, helaas niet overal perfect.

attachment.jpg

In deze gaten komt een messing pen vastgelijmd waardoor de stevigheid hopelijk behouden blijft.
De putting ijzers kunnen nu over deze pennen geschoven worden, ze vastmaken aan de romp kan ik hopelijk een van de volgende dagen uitvoeren.
over deze pen schuift straks ook de bevestiging van het onderste blok, daarna het geheel terug afwerken met een afneembare naald .
Op deze manier zal ik dus steeds de wanten kunnen losmaken indien de masten zouden verwijderd moeten worden voor herstellingswerken.

attachment.jpg

Vermits toch bijna alle touwen aan de voorste mast zitten wil ik jullie deze foto ook niet onthouden.
1 foutje merkte ik wel op , of beter 2x dezelfde. De 2 bovenste ra komen namelijk tegen de koorden richting boegspriet.
Zeer vermoedelijk heb ik de ra's gewoon te hoog gehangen, deze lager hangen is niet het grootste probleem , maar het gat dat ontstaat opvullen zodat de mast niet aan stevigheid zal inboeten gaat het belangrijkste zijn.

attachment.jpg attachment.jpg

Veel werk verzet op 1 week maar er moeten nog heeeeeeeel veeeeeeel touwtjes geknoopt worden.
Ga nog wel even bezig zijn, hou jullie tussendoor wel op de hoogte.
Tot later, Marc
 
Toch nog net voor het afsluiten van het jaar een kleinen update van de bouwwerken en gelijk iedereen alles toewensen wat je maar wenst voor 2021.
Vooral veel bouwplezier en dat we elkaar snel terug mogen begroeten in levende lijve samen met al de projectjes van het afgelopen jaar.

Zelf was ik gebleven bij het op maat maken van de rusten en het plaatsen van de blokken waaraan het want kan bevestigd worden.
Na de putting ijzers konden ook de blokken aan het pennetje geschoven worden.
hierna moest de naald ( regel om alles te zekeren op het einde van de rust) nog gefabriceerd en gemonteerd worden.
Hier liep het niet helemaal zoals gewenst. De eiken balk van 3x3mm waarin enkele gaten geboord werden van 1.5mm knakte telkens af op een gat als de bevestigingsschroef net iets te vast werd aangedraaid. Noodgedwongen, na enkele pogingen besloten de naald dan maar uit styreen te vervaardigen.
Dit was heel wat beter betreffende montage mogelijkheden maar het witte styreen diende dus wel op kleur gebracht.
Hierna restte me enkel nog het bevestigen van de putting ijzers in de romp. Hiervoor werd telkens een gaatje voorgeboord en daarna een spijkertje met lijm ingebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan denk je eindelijk te kunnen beginnen met het knopen van de wanten, Nee dus, gelukkig viel mijn oog op het nog verder af te werken geschut.
Dat moet eerst nog gebeuren anders ga ik hier later zeer moeilijk bij geraken. Ondertussen alvast begonnen met het vervaardigen van broeking.
in de test fase ( zwarte koord aan R kanon) had ik een lus gemaakt op het einde ,maar dit lijkt me wat te zwaar en onhandig om deze in te haken.
Vandaar maar gestart om de definitieve broekig te voorzien van oogjes. Nog 12 te gaan :)

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan