Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.208
woordje vooraf en inleiding
op de ledendag had ik dit net gestarte schip bij om even te polsen of er geïnteresseerde waren in het bouwverslag.
Vermits ik nu hier wat aan het posten ben ..... geniet er van, en misschien steek je er nog wat van op of wil je zelf aan de slag om er ook een te bouwen.

Op mijn zoektocht naar originele bouwprojecten werd enkele jaren geleden mijn aandacht getrokken door zeilende 3 masters, Na veelvuldig overleg met Dirk en enkele forumleden gecombineerd met veel opzoek werk (2 jaar) kan ik eindelijk starten met dit project. De keuze is gevallen op een klein fictief schip dat echter door ieder gekend is door de films “Pirates of the Caribbean”.

De Black Pearl , het schip van Jack Sparrow., gaan we vanaf plan bouwen met de bedoeling het varende te krijgen. De plannen zijn afkomstig van een chinees die hem heeft getekend op 1/50 naar voorbeeld van een bestaande kit. Verder heb ik het laatste jaar een intense zoektocht achter de rug naar foto’s en film fragmenten waarin de pearl centraal staat.

Het eerste probleem was echter de conversie van de plannen. Wetende dat het schip 165 voet is en getekend op 1/50 , omrekenen naar 1/32 was niet zozeer het probleem maar mijn 1/32 figuren die ik gekocht had, pasten niet in deze verhouding. Na wat spelen met de schaal hebben we uiteindelijk een model dat past bij mijn figuren maar omgerekend bijna 40 voet kleiner is geworden. Indien we 1/32 als maatvoering zouden nemen. De enige oplossing is dus dat we de schaal conversie laten varen en gewoon op de plannen gaan meten naar de juiste afmetingen.

De bouwmaten zijn uiteindelijk vastgelegd op totale lengte van 110 cm en een breedte van 25 cm.

Deze afmetingen benaderen tevens mijn bestaande rc schepen en kan ik in de wagen krijgen zonder angst het model te beschadigen bij transport.


De start ,

Net als elk ander model starten we met de kiel en de spanten. Het grote verschil met de meeste statische hout bouw schepen zit er echter in, dat ik voor de RC uitvoering een lege romp nodig heb. Na wat gepuzzel is er een blijvende kiel en een stuk verwijderbare kiel ontstaan. Volgende update meer over deze voor sommige beetje vreemde bouwwijze.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zaagwerk aan de spanten is afgerond, De 4 onderdelen van de kiel zijn met elkaar verbonden net als enkel spanten die tegen elkaar staan .
attachment.jpg

attachment.jpg

zo hebben jullie toch al een idee van de start.
vgr Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is zeker de moeite om volgen na wat ik gezien heb grt.
 
Zeker en vast de moeite , geweldig dat ge u aan zoiets waagt
Veel suc6 met dit mooie schip
Marc
 
Mooi dat je er een verslag van start Marc, succes.

Fred
 
interresant project, ben benieuw naar de bouwwijze mbt de kiel en de spanten..

succes met de bouw en ga deze zeker volgen
Ga je hem zeilend maken, of komt er een motor met schroef in?? RC zeilschepen zie je niet veel.

grtz Ed
 
Heel mooi verslag Marc,heel veel succes, ook hier een stoeltje van mij erbij
 
Succes, zijn het foto's uit de verschillende films? Schelen deze niet veel van film tot film in details?
 
veel succes met dit 'pareltje'
 
De foto's die ik gebruik zijn van het 1/1 schip dat gebouwd is om de film te maken en van het schaalmodel dat voor een van de films is gemaakt,
Ik post er later nog wel enkele van.

Het schip zal zeilend gemaakt worden maar met hulpmotor op de valse kiel.
Vgr Marc
 
Mijn aandacht heb je ook,nie mijn gading om er aan te beginnen wel om andere erom te bewonderen..veel succes alvast!!

Grtz yves,
 
Wow, knappe uitdaging, deze ga ik volgen.
Veel bouwgenot!
 
Ik zal deze vanop de witte kust bewonderen, vanuit mijn strandzetel ;)
attachment.jpg

Ga wel een verrekijker nodig hebben :O

Als je schip kan drijven mag je hem hier altijd komen aanmeren :laugh: ;)
 
Ik zal in stilte af en toe eens komen kijken en ongetwijfeld ook bewonderen...

Grts,
Joost
 
The Black Pearl... cool... ik volg op mijn vlotje...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan