Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Ach, er moet water in de boot zijn, anders komt de bemanning om ;-). ( Heb nog zo'n leuke anekdote toen ze hier de elektrische kast kwamen vervangen:
meneer hebt u water in de kelder?
Ja.
Veel? Moet ik laarzen aandoen?
Och, ik dacht dat je dorst had.

Neen, de dekken stonden bol om het water af te leiden en daarvoor dienden de spuigaten. Ik denk dat in die tijd weinig gevochten werd in een hevige storm, het risico dat het eigen schip kelderde was te groot, en de bemanning was druk bezig het hoofd boven water te houden.
 
Morgen ben ik 1 jaar aan het bouwen en de bouw planning blijft nog steeds overeind. Dit houd in: aan het eind van de zomer een waterdichte romp, de buitenkant bijna volledig afgewerkt maar zonder dek. Na enkele maanden zonder bouwverslag wegens te veel andere activiteiten nu hoogtij om een volgende update van de bouw werken neer te pennen.
Nadat het probleem van de geschut-stukken is geklasseerd konden ook aan de andere zijde alle geschut-poorten worden uitgezaagd en op maat geschuurd.
De gaanderij heeft na meerdere pogingen eindelijk zijn definitieve vorm en kan verder afgewerkt worden.
Het paneel op het luizenplecht heeft ook zijn definitieve vorm gekregen en meteen heb ik hier ook de kleursetting uitgetest.

attachment.jpg
alle geschut-poorten uitgezaagd en geschuurd

attachment.jpg
de gaanderij in aanbouw

attachment.jpg
de eerste details verschijnen aan de romp

attachment.jpg
vanuit de losse pols de panneel lijnen uitgefreest nadat ze afgetekend waren

attachment.jpg
en de kleur setting die op het ganse schip zal doorgetrokken worden

tot slot wil ook nog even , met enige trots, melden dat de bouw van dit schip vanaf nu ook te volgen is voor de niet forum lezers in het tijdschrift de Modelbouwer

attachment.jpg


Hopelijk hebben we onze achterstand hiermee een beetje weg gewerkt en zijn we reeds volop aan het vervolg bezig.
tot later, Marc
 
ook al lijkt het hier rustig bouwen we gestaag verder aan de Pearl,
Na het zagen van de geschut-poorten werden deze voorzien van een binnen kader.
Eveneens werden ook aan de borstweringen de nodige balkjes aangebracht om straks de binnen beplanking te kunnen uitvoeren.
Deze zelfde balkjes dienen straks ook om de potdeksels (bovenkant borstwering) op te monteren.
Het grootste werk waren echter de Rusten en bijhorende knieën ( planken waaraan later de wanten bevestigd worden) vervaardigen en plaatsen. Ik heb er voor gekozen de rusten een 5mm breder te maken dan op de tekening. Ik kan later makkelijker 6mm versmallen dan 0.5mm bij aan toveren.
en natuurlijk sluiten we af met enkele bouwfoto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later , vgr Marc
 
Marc een ferme update, heel wijs iets breder te laten.
 
Ziet er al goed uit knap werk echt waar
Is een topic om van te genieten
grt
Marc
 
Vol bewondering Marc en vol respect voor iedereen die een houten schip durft aanpakken.
Alleen al het aanleren van termen als "rusten" en "knieën" zouden mij minstens drie maand kosten vrees ik.
 
Ook ik volg dit graag en vind het knap wat hier voorgeschoteld word.
 
Bedankt jongens , maar weet dat als ik naar jullie werkstukjes kijk, ik dikwijls niet weet hoe jullie die dingen in elkaar krijgen.
Laat staan al die types van voertuigen / vliegtuigen / tanks /... uit elkaar houden met bijhorende info.
vgr Marc
 
Prachtig werk Marc! Komt helemaal goed :)
 
soms betwijfel ik het toch hoor Michel, zoals nu :(
na 2 weken hard werken en bijna alles minimum 2x opnieuw gemaakt te hebben dacht ik eindelijk de galerij klaar te krijgen.
Helaas het mag niet zijn, Ook al waren we best tevreden met deel 1, de galerij zelf met onderdak en de raam openingen voorzien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij het plaatsen van de eerste 3 raamkozijnen was duidelijk te zien dat deze niet gelijk zijn en ik hier niet tevreden mee ben :@

attachment.jpg

Ik ga dus opteren om dit onderdeel rustig te laten hangen en van de winter een poging ondernemen om de ramen in 3D te tekenen en uit te laten printen.
Er zit dus niets anders op dan aan het laatste item te starten voor de romp gekleurd en waterdicht gemaakt kan worden.
De relingen , dit zal ook geen makkelijke klus worden daar er enkele prachtige krullen in voorkomen die voor de nodige uitdaging gaan zorgen.
tot later, Marc
 
Ola dat is pas een uitdaging amai
 
Even in de rust dan, tot de dagen korter worden
 
Nee, nee in rust niet hoor Aris, we gaan gewoon verder met een ander onderdeel.
Bedoeling is wel dat ze voor de herfst waterdicht word gemaakt, heb dus geen tijd om te rusten. :)

ondertussen reeds start gemaakt met de relingen , lijkt toch nog beter mee te vallen dan eerst gedacht.
Maar nog wel wat geduld, is een werkje voor een geduldig modelbouwer. stomen, plooien, drogen , schuren , lijmen en opnieuw drogen. telkens dus 3 avonden en dit een 10 tal keren achter elkaar. hopelijk kan ik hier of daar in een weekend wat versnellen door 's morgens en 's avonds een bouw cessie te plannen.

vgr Marc
 
Zoals bij meerdere schepen bestaat bij de Pearl het potdeksel bijna overal uit 2 delen.
Een eerste rechtstreeks op de beplanking en dan nog eentje er boven zwevend met hier en daar een prachtige verbindings-krul er tussen.
3mm eik in 2 richtingen buigen en onder soms vrij korte hoeken heb ik niet overal kunnen waarmaken.
Gelukkig is 2x1,5 ook 3 en hier lukte het wel mee.
Al kwam er hier en daar wel een stevig klemmetje aan te pas en zelfs een verfstripper om de reeds in kokend water geweekte planken in de juiste richting gekruld te krijgen.
ondertussen is de eerste laag gelijmd en zijn we met de opgedane kennis aan de volgende laag begonnen aan een iets hoger tempo ( meer plankjes op het zelfde tijdstip )
natuurlijk vertellen foto's net dat ietsje meer dus ....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Het is toch een vak apart chapo
 
Daar het wel lijkt of de black Pearl wat tegen wil spartelen en ik telkens een beetje vastloop
of met andere woorden ,wat meer bedenktijd nodig om een probleempje op te lossen heb ik me eventjes gaan bezighouden met de versieringen en boegbeeld. Per slot van rekening heb ik deze toch nodig.
Ik heb gekozen voor 2 componenten klei ( milliput standard ) die zelf hardend is en een goede bewerkbaarheid heeft in zowel zachte als harde vorm.
Voor de versiering heb ik getracht enkel vormen te creëren waarvan een gietmal kan gemaakt worden en zo samen met de nog nodige kanonnen kunnen gegoten worden.
Het boegbeeld is een 1/24 figuur die ik in nog meerdere onderdelen heb verdeeld dan in de bouwdoos zaten om daarna met behulp van messing pinnen en klei terug tot een geheel te komen.
momenteel ben ik nog naar een passend vb van de vleugels aan het zoeken om de engel volledig af te werken.

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

het origineel figuurtje

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

even in de grondverf en gepositioneerd op de pearl

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later ,Marc
 
Blijft altijd weer een genot om de up-date te lezen Marc.
De engel ziet er nu al prachtig, ook zonder vleugels.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan