Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Blijft toch een vak apart hoor en ben echt onder indruk van die houten schepen.
 
Woon in de buurt dus kan goed zijn dat ik kom kijken.
 
Ziet er mooi uit, strak uitgelijnd en gezaagd.
 
Na enkel weken stilte opnieuw een verhaal om .... tegen te zeggen.
Gelukkig heb ik door de jaren heen zoiets aangeleerd om toch steeds maar weer het gedane werk kritisch te bekijken en de volgende stappen steeds maar weer te herhalen in mijn hoofd en dan nog mis je soms waardoor je wat moet afbreken en opnieuw beginnen. Eigenlijk het mooie van onze hobby want het eind resultaat word er alleen maar beter en mooier van.

Nu dit keer was het niet zo erg. Maar ik had zo een gevoel van..... klopt het hier wel allemaal?
Dus voor ik aan de andere zijde alle poorten ben beginnen boren, zagen en schuren eerst maar eens een stuk geschut maken om deftig te passen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op een mm na en de vorm van de vuurmond... hier kon ik mee leven, nog even mijn kapitein boven gehaald en naast het geschut gepositioneerd,
in de strips krijg je dan zoiets van ?!!!!? en nog wat tekentjes die ik niet zo meteen op mijn toetsenbord vind maar die wel degelijk in het werkhuis weerklonken hebben.


attachment.jpg

Waar heb ik een rekenfout gemaakt is dan het eerste idee en je begint vanaf het begin opnieuw alle schaal berekeningen opnieuw na te rekenen.
Als je dan uiteindelijk besluit dat je vorige berekeningen kloppen , waarom is het geschut dan zo klein?
Alle beschikbare foto's nog eens bekeken en naar de maten van een 12 ponder op zoek.
AH-ha klinkt er dan na enig opzoek werk.
Als je de maten van een 12 ponder om rekent en op het dek tekent kan deze niet ver genoeg achteruit om te laden en zijn ze dus volledig nutteloos op een schip.
Nog maar eens enkel film fragmenten bekeken en inderdaad het geschut lijkt wel wat te groot voor de afmetingen van het schip.
Maar we bouwen nu eenmaal een film schip en dus, vermits ik zelf geen draaibank heb ,op zoek naar iemand om voor mij een proef kanon te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zover zijn we nu dus, maar nu zijn alle reeds gemaakte geschuts-poorten te klein voor mijn nieuw geschut.
Dus helaas toch nog wat opnieuw maken? gelukkig is een gat wat groter vijlen niet zo moeilijk en komen we er nog goed van af.
Ik heb het gevoel dat ik het laatste nog niet heb meegemaakt tijdens deze bouw , maar dat is hobby denk ik dan maar.
En nu vijlen en schuren tot aan de volgende up-date.
vgr Marc
 
toch goed dat je alles nog eens bekeken hebt he
De kanonnen zien er prachtig uit alleen een beetje te nieuw komen juist uit de fabriek zeker waar ze die kanonnen maken :laugh: ;)
Marc
 
Heftig verschil, ik weet zeker naast het schip oort een stelling om ze buitengaats te laden
 
Wat een werken weer chapo.
 
Zeer mooie en geslaagde aanpassing..Knap!!
Uit welk materiaal zijn de kanonnen vervaardigt Marc ?

Grtz yves,
 
Check, check, check again ..... dé saus voor een goed project.
Knap hoor, dat nieuwe kanon.
Tussen haakjes: het figuurtje klopt toch met de afmetingen van het schip hé?
 
geïnteresseerde collega bouwers,
Eerst ga ik jullie vragen beantwoorden en daarna nog een kleine toevoeging.
de loop van het kanon is door een club lid gedraaid uit aluminium staaf van 16 mm.
De bedoeling is ( was) om dit exemplaar te gebruiken om een mal te vervaardigen en daarna 12 volledige kopieën en 18 stuks waarvan enkel het de voorste helft nodig is te vervaardigen met giethars.
Waarom "was"? Ik heb de loop nog maar 2 dagen in mijn bezit en op het eerste zicht leek het prima, natuurlijk na een nachtje slapen en verder nakijken blijkt het toch nog een dikke cm te lang. Dit is natuurlijk op te lossen, in het echt op je model ziet het er toch steeds een beetje anders uit dan op papier .
Ik was er ook niet vanuit gegaan dat dit voor de eerste poging perfect zou zijn. Er moet ook nog even afgewacht worden of het gieten wel een succes wordt.
Al bij al zijn we nog niet waar we echt willen geraken maar we zitten toch al een grote stap in de juiste richting.
met de link van Yamato komt eveneens een andere mogelijk binnen hand bereik. Voor de prijs op die site kan ik ze maar amper zelf maken.
Wees gerust Erwin, nu zijn alle afmetingen en schaal berekeningen nogmaals na gerekend , Alleen kan je in een film iets groter of kleiner laten lijken dan het in werkelijkheid is, dat is nu juist het mooie van film. Maar hier ligt dan nu voor mij de extra uitdaging om de gulle tussenweg te vinden om straks toch een schip met bemanning te krijgen dat iedereen herkent maar waar mijn maataanpassingen niet opvallen.
vgr Marc
 
Ok, om te weten of mijn plan kans op slagen heeft zit er maar 1 ding op, enkele geschut stukken gieten en hiermee wat gaan experimenteren.
Iemand heeft me al wel eens voor geweest in een ander toppic , maar voor de geïnteresseerden het gietverhaal van mijn eerste stuk.
We beginnen met het origineel in een bakje te plaatsen en dit half vol gietrubber te storten.
Eveneens voorzien we enkele pennen om later de bovenste helft telkens opnieuw op de zelfde manier in elkaar te laten passen.
na uitharding kan dan de bovenste helft gevuld worden na een anti kleef laag voorzien te hebben.
nog een dag later kan dan de mal geopend worden en het origineel verwijderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Hierna is de mal dus klaar om de productie op te starten.
Natuurlijk nog even experimenteren met toevoeging van een druppeltje acryl verf om ze zwart te kleuren.
attachment.jpg

attachment.jpg

Bijna volledig geslaagd, de ophang pennen waarmee het kanon op het paard bevestigd wordt zijn niet volledig gevuld doordat de lucht ingesloten blijft.

Bij het volgende stuk ga ik hier meteen een staafje in plaatsen dat dan mee ingegoten wordt.
Het zwarten lijkt goed gelukt dus dat doen we de volgende maal meteen voor de ganse loop.

Omdat ik nog wat gietrubber overhad bij het maken van de mal was ik even gaan nadenken wat ik hier mee kon.
Een rubberen passing voor in de geschut-poorten waarin de loop kan heen en weer schuiven zodat de waterdichtheid gegarandeerd blijft.
Dus wat rubber in een schaaltje gegoten en daar snel enkele blokjes hout opgelegd ter grootte van een poort ( het moest snel gaan, voor het rubber begon op te stijven )
Na uitharding met een slag pons een gat ingeklopt ,even getest en goed bevonden. Nu nog even een definitieve uitvoering verzinnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

zover zijn we dus alweer, tot later, Marc
 
Mooi, maar met zo'n rubber afdichting, zie je dan nog naar wat je schiet?
 
interessante uitleg en handig als je dit kan
 
Boeiend en leerzaam om te volgen..vak apart..!!

Grtz yves,
 
Je moet er maar op komen en kunnen zoiets te maken, prachtig.
 
bedankt jongens voor jullie zeer positieve reactie.
Ik hoop niet te moeten werken met de ledendag ( tot nu toe nog niet) en dan kom ze natuurlijk nog eens mee.
vgr Marc
 
mooie uitleg van de gedane testen Marc, nu nog in productie nemen.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan