Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Zoiets in Marc zijn handen ...... komt helemaal goed , twijfel ik niet aan , alvast succes en veel plezier met dit project Marc :)
 
Als ik de rest van de bouw zo zie ben 100% zeker dat dat hier tot een goed einde komt
Marc
 
de laatste 1,5 week de eerste 5 definitieve huidplanken geplaatst.

We hebben ons een pvc koker van 1m lengte aangeschaft en hierop langs een zijde een stop op gelijmd.
hier kan dan iets meer dan een 1/2 L kokend water ingegoten worden waarna 1 of 2 planken een 8 min kunnen weken.
hierna worden ze op hun plaats geplooid in de juiste vorm en goed vastgezet zodat ze kunnen drogen.
Na droging hebben ze de juiste kromming aangenomen en kunnen ze zonder spanning vastgelijmd worden.
Op de laatste foto het resultaat. Als ze er allemaal opzitten posten we een vervolg , gaat dus nog wel effe wachten worden , maar we zijn bezig :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, vgr Marc
 
Knap uitgelegd en beloofd grt.
 
Ik had al vernomen dat hout makkelijker kan buigen als het natgemaakt wordt, maar dat die latjes zo ferm gekromd kunnen worden zonder te breken.. :ohmy:
Werkt dit met alle soorten hout? Of alleen met bepaalde soorten?
 
Afbreken......brrrrr.....

Maar de hoek in de holle wulf is inderdaad niet mooi en de "nieuwe" een heel pak beter.
Goed bezig Mark!

Fred
 
Ik had al vernomen dat hout makkelijker kan buigen als het natgemaakt wordt, maar dat die latjes zo ferm gekromd kunnen worden zonder te breken.. :ohmy:
Werkt dit met alle soorten hout? Of alleen met bepaalde soorten?

Het gaat met alle hout soorten, alleen niet allemaal even makkelijk.
zacht hout ( linde, balsa ) gaat beter, en dunnere latjes gaan meestal makkelijker.
zacht hout kan je meestal ook na onderdompeling in koud water buigen.
Voor eikenhout is het vooral belangrijk dat je met de houtvezels mee plooit ( moeilijk uit te leggen maar als je het naar de verkeerde kant buigt lijkt het wel haar te krijgen en dan breekt het de volgende moment )

het is vooral een kwestie van proberen en oefenen .
vgr Marc
 
lukt het ook als je hout ganse nacht of 24h in water op kamertemperatuur laat weken ?
was een en andere aan het uitzoeken voor mijn Scotland
 
lukt het ook als je hout ganse nacht of 24h in water op kamertemperatuur laat weken ?
was een en andere aan het uitzoeken voor mijn Scotland
Ik heb het ongeveer zo gedaan voor de 1e beplanking van mijn Swift, en het plooien ging redelijk. Voor mijn volgende bouw ga ik toch wat experimenteren met andere mogelijkheden ook.
 
lukt het ook als je hout ganse nacht of 24h in water op kamertemperatuur laat weken ?
was een en andere aan het uitzoeken voor mijn Scotland

ik heb al geleerd dat te lang in water is ook niet goed plooit, de vezels zijn dan wel soepel maar de onderlinge sterkte is weg.
vroeger werden de balken gestoomd , vandaar dat warm water beter werkt.
enkele minuten is voldoende, je hebt daarna ook maar enkele minuten dat het bewerkbaar is.
 
ik heb al geleerd dat te lang in water is ook niet goed plooit, de vezels zijn dan wel soepel maar de onderlinge sterkte is weg.
vroeger werden de balken gestoomd , vandaar dat warm water beter werkt.
enkele minuten is voldoende, je hebt daarna ook maar enkele minuten dat het bewerkbaar is.
Ja dat klopt inderdaad wel. Vorige week fineer eerst lange tijd geweekt in water op kamertemperatuur en het brak telkens nog sneller dan als het droog is :).
 
YES, ze zitten er op.
Tot aan het hoofd dek zitten alle huidplanken op zijn plaats en hebben ze al een grove schuurbeurt ondervonden.
Natuurlijk heeft de kerst vakantie wel gezorgd voor een iets vlottere plaatsing als eerst geschat
clear.png

Eveneens had ik al snel door dat ik de planken per 2 kon koken en vastzetten om te drogen.
het lijmen kon de volgende dag dan 1 voor 1 met een dik uur wachttijd er tussen.
Buiten de zandstrook heb ik alle gangen mooi kunnen laten doorlopen van voor naar achter.
Nu moet ik ook bekennen dat ik voor de makkelijkste oplossing heb gekozen en 3 planken op 0 heb laten uitlopen.
Hoewel ....makkelijk , vond het toch een arbeidsintensieve klus om de laatste planken netjes er tussen te krijgen.

halfweg, een zicht op de werkwijze.

attachment.jpg

stuurboord en bakboord

attachment.jpg

attachment.jpg

en nog even de kiel in het midden.

attachment.jpg

Nu eerst even nadenken over de volgende stap rekenning houdende met het RC gebeuren
vgr Marc
 
toch apart hoor die schepen in hout knap om volgen grt.
 
De huidplanken zitten er netjes op Marc!

Fred
 
knap , ik krijg hier een gevoel zo van hoe dat die gasten het toch voor mekaar krijgen ,ieder zijn specialiteit he maar dit vind ik toch knap gedaan
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan