Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Mss bouwplan ook eens posten ?
zo hebben we mss een beter idee hoe alles te werk gaat ?
 
jongens jullie laten me nu toch een beetje blozen, op zoveel belangstelling had ik niet gerekend.

voor ik het bouwverslag verder post even wat referentie materiaal laten zien.
ik heb zo een 80 foto's van het 1/1 schip dat vanaf de 2de film is gebruikt.
attachment.jpg

attachment.jpg

verder is er voor een van de films een model gebouwd op een behoorlijke schaal en dit is te bezichtigen in de film studio's
ook hiervan een 10 tal foto's
attachment.jpg

verder zijn er op het internet nog massa's foto's te vinden van de officiële kit die is uitgebracht maar ook veel van de namaak kits.

en bij de officiële kit hoorde een bouwplan op 1/72 dat door enkel chinezen is overgenomen en men kan DL op het net ( 1/72 en 1/50 )
deze plans heb ik vergroot naar ong 1/32 ( laten passen naar de figuren die ik gekocht had ) en het vervolg kunnen jullie lezen. attachment.jpg
tot later
Marc
 
het vervolg:
nadat alles gezaagd en de afzonderlijke dele aan elkaar zijn gelijmd kan er begonnen worden met het zetten van de spanten.
Maar eerst nog even een opvulblok vooraan maken en achteraan nog wat aanpassingen om later een werkend roer te kunnen monteren.
Het witte gedeelte zal later uit de romp moeten verwijderd worden om plaats te maken voor de zeil en andere apparatuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en daarna alle spanten plaatsen , best een geduldig werkje want als er eentje niet haaks staat zie je dat straks.
Persoonlijk vind ik dit makkelijker en prettiger werken als je het schip onderste boven plaatst op een stevige bouwplank.
Dit kan echter alleen als je bij het maken van de spanten hiermee rekening houd. Achteraf zaag je de teveel lengte gewoon af.
Hoe meer je nu na meet en past hoe meer kans je later hebt dat alles netjes uitkomt .

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna kan de romp dicht geplankt worden. latje per latje telkens eerst vormen daarna drogen en de volgende dag lijmen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierna volgende zijkanten welke uit een stuk kunnen vervaardigd worden. Dit kan natuurlijk enkel als je de beplanking in 2 lagen uitvoert.
De eerste dient om alvast wat te wennen aan de rondingen van het schip en je ervaart zo waar de moeilijke plaatsen zitten.
De eerste laag word daarom ook nog geschuurd en geplamuurd indien nodig zodat een mooie egale vorm het makkelijker maakt de definitieve 2 de beplankings laag aan te brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en uiteindelijk kan dan de spiegel en het luizenplecht nog beplankt worden zodat alles tot aan het dek klaar is.

attachment.jpg

attachment.jpg

voila weeral een hele boterham.
geniet er van ,
Marc W
 
Laatst bewerkt:
Wel fijn om eens te zien hoe zo'n houten modelschip tot stand komt.

Begrijp ik het dan goed? Latje laten weken in water. Latje aanbrengen en vastklemmen. Dag laten drogen en dan heeft het latje de juiste vorm. Dan kleven. En dan pas aan een volgend latje beginnen.
En elk latje wordt pas opgemeten als het vorige geplaatst is? Of zijn alle latjes op voorhand al exact uitgetekend?
 
Het is inderdaad latje weken in water ,( ik dompel ze gedurende 10 min in kokend water op de plaats waar ze het meest dienen gebogen te worden )
Hierna word dit op zijn plaats gebracht en in vorm gebogen waarna het stevig vastgeklemd word.
Als het latje droog is( volgende dag ) blijft het zijn vorm behouden zodat je het zonder spanning kan vastlijmen op de spanten.
Na 1uur is de lijm voldoende uitgehard om de klemmen te verwijderen (deze moet dan nog wel 12u uitharden).
Je kan dan wel het volgende latje koken en op zijn plaats brengen enz.....
Het is dus elke dag 2 latjes plaatsen ( stuur en bak boord ) en 2 latjes vormen.

Nu komt er nog wel wat meer bij kijken maar dit is eenvoudig de werkwijze uitgelegd.
vgr Marc
 
Marc, de huidplanken zitten er netjes op, een mooi project, zeker als je het vanuit tekeningen maakt.
 
Nu komt er nog wel wat meer bij kijken maar dit is eenvoudig de werkwijze uitgelegd.

Ongetwijfeld, maar ik ga al eens proberen de basics van schepen bouwen mee te pikken met dit project. Bedankt voor de uitleg. Zullen wss nog wel vragen volgen.

En ondertussen leer ik nog wat nieuwe scheepstermen ook. Een luizenplecht... heb ik toch even moeten opzoeken; had ik nog nooit van gehoord...
 
Netjes gezaagd de spanten, wat voor soort hout heb je hiervoor gebruikt (triplex?), ziet er redelijk 'hard' uit. Ben benieuw hoe je dat met de valse kiel gaat doen, omdat je deze kennelijk los van de echte kiel laat. Vroeger zelf veel schepen gebouwd en mijn pronkstuk was de HrMs Tydeman (gebouwd van tekening) en weet dat het hoe groter het schip hoe lastiger het wordt om alles mooi recht te maken, maar zeker ook te houden tijdens het beplanken bij scratch bouw.

succes en volg nieuwsgierig.....
 
Machtig om zo een schip zien geboren worden , ik heb weinig interesse in schepen maar kijk er enorm graag naar , ik ken ook niks van schepen maar respect heb ik meer dan genoeg voor over tenslotte is het ook modelbouw
Knap werk
Marc
 
Amaai,da is dus een ware ambacht he,chapeau van wat ik hier te zien krijg..
Het is nogmals duidelijk dat dit een tak apart is in onze hobby,de planning,de toepassing,de bouwconstructie...RESPECT!!!!

Grtz yves,
 
Waww mooie vooruit gang hier,en heel interessant om eens te volgen hoe een scheepsbouwer te werk gaat..👌👌👌
 
Het is inderdaad latje weken in water ,( ik dompel ze gedurende 10 min in kokend water op de plaats waar ze het meest dienen gebogen te worden )

ik heb altijd koud water gebruikt met daarin een scheutje ammoniak, werkt echt super... ik ken de techniek met warm water niet en zie ook niet het verschil tussen koud/warm water (hout moet verzadigd raken, ammoniak is een goede versneller, maar zorgt ook voor meer 'souplesse' in het hout, doe dit wel buiten of in goed geventileerde ruimtes. Ik weekte altijd het hele latje (kunt hiervoor een pvc buis gebruiken die je in de lengte doorneemt en als je dan de zijkanten dichtmaakt heb je een mooi badje voor de latjes (je kunt deze zo lang maken als je wilt en hebt weinig water nodig)

met water en ammoniak heb ik zelden of nooit meegemaakt dat de latjes scheurden. Voordeel van deze techniek was dat zwakke plekken in latjes tijdens het weken zichtbaar werden.

grtz Ed en veel succes met beplanken.
 
ammoniak daar moet ik niks van weten, heel mijn werkplaats stinkt er dan maanden aan een stuk naar.:wacko:
Wat het koude water betreft , heb ik geprobeerd meer dan een 1/2 uur , brak al bij de minste buiging.
Voor eik blijkt kokend water of stoom voor 10 min net de goede oplossing.
toch bedankt voor het mee denken.

voor de duidelijkheid, ik ben geen speed bouw bezig hoor:D de werkzaamheden die ik tot nu toe gepost heb vonden plaats voor de ledendag en hebben zo'n 2 maanden in beslag genomen.
vgr Marc
 
Oei, wou ik hier de laatste werkjes tonen, merk ik dat er nog een stuk te kort staat.
We waren dus op de leden dag gebleven en daar stond ze er zo bij.
attachment.php


maar prompt werd er besloten om de achter steven volledig uit te breken omdat ik een hele grote fout had gemaakt.
De holle wulf was helemaal niet hol maar hoekig geworden door een onoplettendheid van mij.
In de weken na de forum dag werd er dus een en ander gesloopt ,en een start gemaakt van de weder opbouw.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

na menig plank gelijmd , en opnieuw afgebroken, en opnieuw gezaagd en gelijmd,......
Oef , eindelijk kan ik melden dat de romp klaar staat om aan de 2de laag planken te starten.

Het verlengen van de berghouten en de daar tussen liggende plank aan de zijkant was een redelijk makkelijke klus.
Maar de holle wulf was een paar andere planken. De ronding was niet zo onoverkomelijk maar het laten doorlopen van de 2 berghouten heeft me heel wat kopzorgen gebracht.
Volgens de foto's moeten beide berghouten achterdoor lopen , maar na 3 pogingen kon ik me nog steeds niet vinden in het behaalde resultaat.

Op de foto's vallen ze nauwelijks op maar op het model sprongen ze zoo in het oog dat ik niet mooi vond. zelfs nadat ze smaller en bijna volledig weg geschuurd waren kon ik me er nog steeds niet mee verzoenen. Uiteindelijk heb ik beslist om enkel de plank tussen de berghouten achterlangs te laten lopen wat mij veel beter bevalt.
Historisch gezien klopt er aan het schip toch al niet veel ,dus deze zijsprong van mij zal er hopelijk ook nog wel bij kunnen.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

tot later , vgr Marc
 
mooi project. je eerste beplanking ziet er goed uit (veel beter dan die van mijn swift alleszins :)). Ik volg mee
 
Ja en die is gewoon prachtig en zeker de moeite om te volgen dus heb mijn zetel gezet grt.
 
Mooie aanpassing. Valt altijd zwaar om iets opnieuw af te breken en herop te bouwen.
 
Zonde van het werk dat je het terug moest afbreken, maar zo wordt het wel mooier.
 
Denk dat iets afbreken en terug opbouwen een soort leerproces is.
heb dat ook moeten doen bij mijn houten bootje "scotland" .....
in begin ok gevonden maar na verloop van tijd ... als men de plannen nog eens goed bekijkt , en eventueel de fotos ... eigen fout toegeven en aanpassen .... dat is pas ondervinden, iets leren en een les daaruit trekken eigenlijk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan