Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Het heeft even geduurd, maar voor deze update had ik recht veerstaal nodig , niet het gekende spiraaltje dat je kan uit trekken of induwen maar het basismateriaal een rond staafje van 1mm doorsnee van ongeveer 30cm lang dat steeds opnieuw recht nadat je het buigt. Door de feestdagen heeft het wat langer geduurd voor het in mijn bezit was, vandaar de vertraging.
Waarom zullen sommige denken? zoals je op volgende foto kan zien zorgen de gording en neerhaler van de zeilen dat de onderste hoek helemaal naar boven en achter word getrokken. ( vergeef me als de benaming niet correct is)
100 (2).jpg
Nu was deze opdracht beter uitgevoerd tijdens het maken van de zeilen voor ze aan de ra hingen; maar dat merk je pas als je er aan bezig bent :)
100 (1).jpg
100 (3).jpg

100 (5).jpg

100 (4).jpg
Na menig maal mijn vingers getracht aan het zeil te hechten , missie eindelijk volbracht, Ik moet er nog even over nadenken of ik nu het stuk gording vanaf het blok naar de ra nog ga aanpassen daar het nu lijkt of er dubbel touw loopt. Maar nu heb ik er even geen zin meer in.
Uiteindelijk mag ik wel besluiten dat ik in mijn opzet ben geslaagd en nu ook de onderste hoeken van de zeilen blijven waar ze horen, ook tijdens het draaien van de ra's gaan de onderste hoeken netjes mee.
100 (6).jpg
100 (7).jpg
Klaar om het volgende puntje verder onder de loep te nemen, tot later,
Marc
 
Telkens als ik denk dat deze ver afgewerkt is, kom jij met iets anders aandraven.
Man, man, man, ik ga niet weten waar ik eerst moet kijken als ik deze in het echt ga zien.
 
Blijft indrukwekkend. Waar had je het verenstaal voor nodig Marc?
 
Ik snap niet echt veel van de uitleg, maar ik vermoed dat het stalen staafje in de "zomen"(voor zover een zeil zomen heeft) verwerkt zit ? (daar lijkt die verdikking toch op aan de rand van het zeil)
 
Inderdaad Danny, Ik heb in de onderste zoom van het zeil een veerdraad ingenaaid zodat de buitenste hoeken niet constant naar achter staan geplooid door de druk van het touw, maar omdat de touwen die ik aan de zeilen heb bevestigd elastische koord is omdat anders deze het zeil belemmerde te draaien trokken deze het zeil ook naar boven toe nu de onderkant niet meer plooide. Dus ook van de onderste hoek richting de ra ( dwars hout aan de mast waar het zeil aan hagt) een stuk veerstaal naast de bestaande koord gemonteerd. veel uitleg , veel werk, voor een beetje resultaat.

hoop dat het wat duidelijker is en anders vraag je maar.
Ben ondertussen wel aan het laatst klusje bezig , lang gaat het dus niet meer duren voor het gans project klaar is :)
 
Hier gaan we lang staan kijken als die af is.
Laat ons hopen dat we elkaar snel terug kunnen zien en dat we dit schip van naderbij kunnen bewonderen.
 
hoi allemaal, beetje minder goed nieuws,een dikke maand geleden is tijdens de laatste proefvaart in mijn zwembad is de Pearl rond zijn lengte as gedraaid zoals in de film "At World's End"
Gelukkig is er geen schade maar waar ik voor vreesde is dus uitgekomen, ze is wel heel windgevoelig als die niet langs achter komt.
Gelukkig was het niet 2 dagen later op de grote vijver want dan had het wel eens minder goed kunnen aflopen.
In de voorbije weken heb ik dus een beetje nagedacht,nagedacht en nog eens nagedacht :) en besloten dat we een en ander gaan aanpassen want ik wil ze echt wel op het water krijgen op een veilige manier.
Het mechanisme om de kanonnen naar buiten te laten schuiven ga ik verwijderen zodat dat gewicht in lood onderaan de kiel kan bevestigen.
We zien wel waar we komen want het gaat toch in stappen en tussentijds testen moeten gebeuren.
:)
 
aai das even pech he , maar ik denk wel dat gij dat goed gaat krijgen zou anders zonde zijn van al dat werk he
ik zou zeggen " fingers crossed "
grt
Marc
 
Da's brute pech Marc.
Zou het niet simpeler zijn om gewoon een balkje lood of ijzer onder aan het schip te bevestigen? Ik had vroeger ooit een miniatuur houten zeilboot met zo een stuk metaal onder aan de kiel.
 
Pech en geluk tezamen want als het op het open water was dan kon je gaan dreggen.

Misschien een kiel (vorm van een vin) voorzien onder het schip dat je eraf kan halen buiten het water. Het gewicht dan helemaal onderaan plaatsen.

Maar ik zeg hier dingen die je zelf ook al wel weet zeker :)
 
Heb er lang genoeg over nagedacht hoe ik dit ga oplossen,
Eerst eens getest hoeveel lood we onderaan de kiel kunnen hangen , 1300gr maar dan ligt ze wel vrij diep.

20220628_194906.jpg

hierdoor gaat ze water maken via de geschutspoorten, deze moeten dus aangepast en waterdicht gemaakt.
Het was voorspeld door enkel collega's maar wou het eerst zelf eens proberen of het niet op een andere manier op te lossen was.
Helaas, geen pasklare oplossing gevonden dus gaat het hele mechanisme voor het uitschuivend geschut er terug uit.

20220701_162632.jpg

met 540gr winst komt ze terug wat hoger uit het water of we kunnen nog wat meer gewicht aan de kiel toevoegen. Dit gaan we later testen.
Afgelopen avonden een vals wandje gezet in de geschutspoorten en de kanonnen terug geplaatst.

20220630_172543.jpg
20220630_193500.jpg

Veel verschil is er niet te zien, alleen komt het geschut nu wat verder nar buiten wat ik zelf wel mooier vind.
Alles terug verder afwerken en testen op waterdichtheid is de volgende stap.
tot later , Marc
 
Gelukkig is er geen schade maar waar ik voor vreesde is dus uitgekomen, ze is wel heel windgevoelig als die niet langs achter komt
Heeft dit te maken met de zeilen die vast staan?
Want dan ga je dit probleem blijven hebben vermoed ik zo.
Die laatste foto is toch weer geweldig om zien hoor.
Spijtig v/d geschutspoorten want vond dit knap gedaan maar begrijp wel dat het kunnen varen met deze schepen jullie uitdaging is en dat is ook knap.
 
Zeilen kunnen draaien Pascal maar deze schepen zijn ontworpen voor wind van achter.
Maakt dus dat je niet altijd de zeilen in exact de juiste stand kan zetten en je kan ook geen zeilen reven als je gaat draaien zoals het eigenlijk hoort.
Om te kunnen varen moeten we dus kunstgrepen uitvoeren en de makkelijkste is tegengewicht onder aan het schip, rekening houden met het hefboom effect ( masten zijn ook 90cm hoog )
Vermits er zo weinig ervaring rondloopt ivm deze 3masters te zeilen is het een proces van proberen en aanpassen wat we nu dus aan het doen zijn.
Je vertrekt van een schip zoals je denkt dat het wel gaat lukken , maar daarna moet je gaan testen en helaas aanpassen.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat ik enkel wil varen met geen of weinig wind, vandaar dat er een motor onder hangt.
Maar ik heb er toch nog naast gegokt, misschien moet ik ook de top zeilen nog wel opbinden ( hefboom verkleint dan maar liefst 25cm ) dat gaan we zien in de verdere testen.
 
Na de test met een vierkant blokje lood vastgehecht met enkele knijpklemmen aan de kiel hebben we ondertussen dit blokje een meer dynamiche vorm gegeven en is het doormiddel van een alu U profiel met enkele boutjes bevestigd. Waarna we opnieuw wat zijn gaan testen in het zwembad.
20220702_200305.jpg

20220702_200649.jpg

Tijdens het testen heb ik moeten vaststellen dat het lood meer naar voor moest geplaatst worden onder de kiel om de romp netjes in balans te brengen. Eveneens merkte ik nu ook dat ik de romp met nog 500gr extra kon belasten. Ik heb besloten om 2/3 van dit gewicht toe te voegen aan het lood onderaan de vin.
Achteraf ziet het er wel een beetje vreemd uit maar met wat hameren en toevoegen van een stukje plexy kan ik het geheel er toch nog wat dynamisch uit laten zien.

20220716_170856.jpg

om dit alles er te laten uitzien als 1 geheel, maar ook om er voor te zorgen dat er later geen stukje lood afvalt en niet constant in contact te hoeven komen met dit stukje niet al te gezond metaal, wil ik net zoals ik met de motor heb gedaan, het geheel omhullen met epoxy en keperweefsel. Het doekje heb ik reeds op maat geknipt. Nu de epoxy nog aanbrengen later op de week.

20220716_172447.jpg
Het water dicht maken van de geschutspoorten heb ik eerder op de week eveneens weten af te ronden, gelukkig had ik methode gevonden het schip een beetje onder een hoek te plaatsen zodat het vernis netjes in de kieren liep om deze volledig waterdicht te maken.

20220712_212136.jpg

ik denk dat de definitieve vaartest niet ver meer af is, maar eerst het dek er nog terug op en alle koorden terug vastmaken. Ik ga hier wel de nodige tijd voor nemen, tot nu toe heb ik geen extra schade en dat wil ik graag zo houden. Haast en spoed is zelden goed. Dit hou ik maar even in gedachten.
Tot later Marc
 
Knappe black pearl.
Hopelijk snel varen.
 
Achteraf veranderen is steeds link maar eens het lukt is de pret dubbel.
Die gaat wel opvallen tussen de andere schepen eens in het grote sop van Turnhout:geek:
 
Jawadde, indrukwekkend project! En t kan nog varen ook, knap. Benieuwd naar het resultaat van de volgdende vaartest.
 
Nationale feestdag en weer geen weer om een hond door te jagen, Gelukkig ligt mijn scheepswerf voor 80% binnen.
Voor de epoxy was het dus geen weer vandaag maar heb wel het dek er terug ingekregen.
Helaas zoals verwacht voorlopig toch een beetje schade al is het beperkt gebleven tot 1 amputatie en een afgebroken loop.
Voor we dit gaan herstellen eerst de mast en wanten maar eens terug vastmaken en dan de eindbalans opmaken.

20220721_112134.jpg

20220721_112212.jpg
voorlopig komen we er dus goed vanaf.
tot later, Marc
 
Ja,dat word een prothese zoals het een echte piraat betaamd .
Blij dat het niet erger is dan dit en volg verder uw avonturen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan