Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Goed dat de zin er terug is en met veel moed ertegen aan want hier zit al veel mooi werk in .
 
En we maken vooruitgang, na bijna een week het eerste lichtpuntje......


nog 13 te gaan
 
Wow geweldig je ziet waar een wil is is er altijd ( soms ) een weg he
Knap
Marc
 
We zijn er weer met meer, vanaf dat het 1 ste luik werkte was het natuurlijk een kwestie de andere op te koppelen.
Zoals beloofd een filmpje van de totale werking. Je zal merken dat de fijn afstemming nog moet gebeuren, kanonnen gaan nog niet ver genoeg naar buiten en luiken sluiten niet volledig.
Deze afstelling wil ik pas doen als ook de andere zijde is ingebouwd, je weet nooit of alles er nog terug uit moet , laat ons hopen van niet
clear.png

het openen vindplaats op normale snelheid , op het laatste krijg je de traagste snelheid nog even te zien welke uiteindelijk zal toegepast worden.
tot later, Marc
 
Schitterend Marc, netjes gedaan die luiken, je moet er maar opkomen.
 
is al weer een tijdje geleden maar ik heb netjes verder gebouwd, alleen vergeten jullie op de hoogte te houden.
Gaan dus veel foto's worden om te bekijken.
Eerst de bewegende kanonnen en luiken verder afgebouwd tot we vaststelden dat we materiaal nodig hadden dat we niet in huis hadden.
De luiken gaan nu wel open en dicht via het onderste touw, maar er dient nog een touw aan de buiten kant van het luik te komen waar ze dit mee opentrokken.
het begin van het touw heb ik in afwachting reeds aan de luiken bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

in afwachting zijn we dan maar gestart helemaal vooraan bij de boegspriet.
Eerst de boegspriet zelf goed vastzetten en daarna de fortuining maken ( het geheel van relingen en loop planken waar ook de toiletten waren gevestigd.)
Door al de krommingen heb ik enkele balken uit een bredere plank gezaagd zodat er al een stukje bocht inzit. voor de langere stukken heb ik noodgedwongen 4 fineer strookjes aan elkaar moeten lijmen daar het anders onmogelijk was de kromming er in te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierna was het verder knutselen tot er een mooi geheel ontstond en daarna ook aan de andere zijde het gelijke in spiegelbeeld.
Aan de fortuining zit eveneens de kraanbalk bevestigd die dient om het anker te bergen .

attachment.jpg

attachment.jpg

tot slot alles nog op kleur brengen en na het monteren van het boegbeeld nog even een totaal plaatje van de werken.

attachment.jpg

En dan even naar de achterkant van het schip. In een vorige up-date heb ik het al eens over de beelden gehad van Neptunus die op de doorluchtige wulf staan samen met de lantaarns. Na wat passen en her printen hebben we de juiste maat te pakken.Helaas moet ik vaststellen dat de figuren van ESCI die ik hiervoor wil gebruiken , NIET telijmen zijn nadat je ze in stukken hebt geneden. :( Noodgedwongen de armen dan maar vervangen door messing draadjes. Maar nu moet ik wel spierballen op 1/72 gaan boetseren, nog even wachten dus voor je hier de eindresultaten van kan bewonderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

hele boterham, maar nu is ieder die wil terug mee in het verhaal.
Tot later, Marc
 
Dat is gene flauwe kul hier en wat een knap werk wat je daar levert.
 
merci volgers,
zo, we zijn nog steeds wachtende op een levering van enkel messing profielen om de mini kraanbalken te maken die de geschutsluiken bedienen.
De luiken worden wel geopend en gesloten van onderuit maar in het echt gaat er een koord naar boven om het luik naar boven te trekken.
Doordat de luiken kunnen bewegen dient dit touw straks ook mee te bewegen , maar nog even wachten op de levering voor we hier aan verder kunnen.
Dus even op zoek naar ander geknutsel. Vermits de masten reeds gemaakt zijn en daar straks een wand dient aan te komen is het waarschijnlijk ook nodig om blokken te vervaardigen.
Maar als de masten verwijderbaar dienen te zijn moet ook het wand losgemaakt kunnen worden. Eerst had ik gedacht dit bovenaan de mast te doen maar bij nader inzien wil ik toch liever iets fabriceren dat het wand aan de mast blijft hangen maar het kan losgemaakt worden van de putting ijzers op de borden.
Op naar de tekentafel en de 3D printer. Eerst de blokken ontworpen, of toch halve blokken zodat ik een vlak stuk krijg op de print tafel en een bolling bovenaan. Blokken hebben een diameter van 9.5mm.
attachment.jpg


hierna met een heel primitief tooltje om de gaten uit te lijnen de 2 helften aan elkaar gelijmd

attachment.jpg

30 stuks waarvan 28 nodig, mijn vingers deden pijn en ik was blij dat ze klaar waren.

attachment.jpg

En dan heb ik een ringetje bedacht en een haak welke laatste door het bord gaat. de rest van het puttingijzer van het bord naar de romp zal onafhankelijk geplaatst worden en is enkel voor het oog.
De borden zijn vroeger met messing pennen vastgezet in de spanten om voldoende stevig te zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

En zo verkrijg ik straks een los neem baar wand en verwijderbare masten zonder de boel te moeten slopen.
gelukkig heeft de postbode vandaag een pakketje afgeleverd zodat we verder kunnen met wat we in gedachten hebben.
Tot later, Marc
 
Mooi gevonden weer en tooltje is zeer nuttig gebleken.
Je moet er maar op komen.
 
Inderdaad ge moet er maar opkomen , maar zo kennen we u weer he
Fantastisch werk hier , amaai dat ziet er knap uit als die af gaat zijn
Marc
 
We zien alweer enkele weken verder , tijd dus voor wat bouw nieuws.
De laatste hand werd gelegd aan het inwendige en na enig twijfelen het plexy onderdek er in gelijmd. Vanaf nu dus geen weg meer terug, hopen maar dat alles blijft werken in de buik van de Pearl.

attachment.jpg

Hierna opnieuw plankjes zagen uit fineer en kleven maar.

attachment.jpg

attachment.jpg

ondertussen de 3D printer terug aan het werk gezet om de roosters te vervaardigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

nog even een half geschuurd dek nadat ik met azijn waarin staalwol was gedompeld de eiken planken op natuurlijke wijze gezwart heb.
En als laatste een net gesapt dek met de roosters op hun plaats die eveneens al een 1ste laag verf ontvingen.

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Zij nadert haar afwerking, kan je nu helemaal niet meer bij de besturing?

Fred
 
Oh jawel, achter en voordek gaan er helemaal uit,middendeel gaat de grote rechthoek er nog uit.
Maar als straks de masten erop staan gaat dat een werkje van 1u worden. Enkel dus voor noodgevallen.
 
Na het dek getimmerd te hebben maar meteen doorgegaan met het uithakken van ramen en deur om naar de hut van Jack te kunnen.
in mijn enthousiasme natuurlijk 1 raam wat te ruim naar boven uitgeboord maar dit valt wel te verdoezelen met een beetje houtlijm en schuur stof.

attachment.jpg

attachment.jpg

en dan natuurlijk de bewaaksters nog langs beide zijden van de deur

attachment.jpg

hierna maar meteen verder met de versieringen op en rond het hakke bord. ( lantaarns moeten nog even wachten op definitieve montage )

attachment.jpg

attachment.jpg

en uiteindelijk achteraan nog een kadertje rond gezet om het geheel beter te laten integreren met het schip

attachment.jpg

zo zijn jullie weer bij, tot later maar weer, Marc
 
Je gaat nog spijt krijgen dat hij af is Marc want is toch boeiend om te maken denk ik.
 
zoals sommigen onder jullie weten is ondertussen het RC vaarseizoen met vertraging van start gegaan.
Voor mij minder tijd voor te bouwen maar we maken ons toch sterk dat we tegen de winter van start kunnen gaan met het touwwerk.
Er is dus tussendoor nog wel wat werk voor het dek klaar zal zijn.
Deze week ben ik er in geslaagd om na het plaatsen van de ramen en deur in Jack zijn kajuit er ook de lamp te laten branden.
Gelijktijdig zijn ook de 3 grote lantaarns op het achterdek vastgezet.
Om het gevoel te krijgen dat er olie lampen branden heb ik gebruik gemaakt van leds zoals in elektrische theelichtjes zitten.
Op de foto's zie je daar weinig van daarom ook een kort filmpje ter illustratie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


tot later, Marc
 
leuk die verlichting, ik was even bang dat de verlichting teveel zal flikkeren maar dat valt reuze mee komt geloofwaardig over hier.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan