Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Mooie en indrukwekkende vorderingen Marc. Bovendien zeer interessant op het gebied van de door jou bedachte en toegepaste mechanica. Knap werk man gQwAz7.gif

Het enige dat me tegenstaat is de snelheid van het model.
Ik begrijp wat je verteld over de kracht die nodig kan zijn maar is er geen oplossing om toch met
een realistisch aantal knopen te kunnen varen ?
Misschien met een proportioneel regelbare versnelling of iets dergelijks ?
 
Passende muziek bij film en volg verder.
 
hoy mee denkers, kijk je vooral niet blind op de hoge snelheid op het einde van het filmpje, zo ga ik zeker niet varen.
Want deze snelheid vraagt om problemen hoe dan ook. Ik heb deze power in gedachten als ze mogelijk op de wal afstevent of dreigt in aanvaring te komen met een ander schip. Op de rem gaan staan heeft geen effect en als de wind in de zeilen zit al helemaal niet. Maar wat extra snelheid maken op dat moment om bijna haaks om te gaan zoals in het filmpje kan mogelijk wel eens het enige hulpmiddel zijn om erger te voorkomen.

De snelheid in het begin (voor het achteruitvaren ,wat we waarschijnlijk ook al nooit gaan doen ) lijkt mij meer de gewenste snelheid en is makkelijk in te stellen op een zender als normaal maximum, in noodgeval bedien je dan een schakelaar op de zender waardoor het volle vermogen beschikbaar word.
 
OK dat is dan duidelijk (en geruststellend ;) ) bedankt voor je uitleg.
 
Ondertussen zijn we weeral enkel weken verder en is er net zoals bij de meesten van jullie ook bij mij weer wat gebouwd en heb ik antwoord gekregen ivm aankoop en opslag van kruit dat ik nodig ga hebben om de kanonnen werkend te krijgen.
OK en HELAAS, twee tegengestelden die gelijktijdig door mijn hoofd gingen.
De vergunning om kruid te kopen en transporteren is normaal afhankelijk van de wapenvergunning en het soort wapen dat je bezit .En vermits ik geen wapenvergunning heb is het iets ingewikkelder maar daar kan een mouw aangepast worden. OK denk je dan. Maar dan komt de HELAAS om de hoek kijken. Ik vraag een vergunning aan om kruid/vuurwerk op te slaan ( zoals een winkel) maar deze gaat me 500€ kosten, of ik word lid van een schuttersclub waar meteen ook al snel 200€ of meer lidgeld gevraagd word. En dan moet de club nog akkoord gaan met het feit dat ik nooit ga komen schieten. Veel centen en nog steeds veel vraagtekens. Met pijn in het hart en een flinke deuk in mijn plannen ga ik dus voorlopig afzien van herrie en rook maken op het water, maar wil me er nog niet volledig bij neerleggen. Mogelijk ( hopelijk) dus wel in een volgend project.
Sommige zaken gaan dus wat sneller vooruit gaan en andere kunnen vereenvoudigd verder uitgevoerd worden. We gaan dus verder met bouwen.
Voorlopig nog niet terug in hout, we blijven nog wat experimenteren met 3D printen.
Vermits een van de volgende grote uitdagingen voor mij het dubbel vouwen van de masten voor transport zal zijn, alvast een begin gemaakt van de kraaiennesten.
attachment.jpg

attachment.jpg

Nog heel wat werk aan de winkel maar ik kan alvast beginnen met brainstormen over wat kan verbeterd worden en hoe ik het ga laten werken.
Maar eerst terug naar waar we gebleven waren want na bovenstaand antwoord kan ik verder met het geschut.
degene die Haviks ogen hebben hadden in het laatste filmpje vast al gemerkt dat enkel geschut-luiken reeds gemonteerd waren.
Aan 1 zijde zijn ze allemaal gemonteerd, het eerste en laatste luik kan ik niet laten werken door de kromming van het schip en deze zijn dan ook in vast gesloten toestand gemonteerd.
Van de overige luiken heb ik er 4 rechtstreeks op het mechanisme kunnen monteren en deze kunnen geopend en gesloten worden.
Voor het 2de en 2de laatste luik dien ik nog een kleine aanpassing te verzinnen en te maken om de zeeg van het schip over te brengen naar de rechte bedieningsplaat
attachment.jpg

De loop heb ik zo ontworpen dat deze bij uitgerolde toestand het gat dicht in het luik zodat water instroom hopelijk ongekend zal zijn.
Na de eerste testen kon de printer dus de productie opstarten en kunnen we alvast enkele weken verder om dit gedeelte van het schip verder af te werken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot later maar weer met meer, Marc
 
als je niet gepassioneerd ben om te gaan schieten zou ik het afraden om lid te worden van een club. in belgie is men principeel verplicht om 12 keren per jaar te gaan schieten om sportschutterlicentie of wapens te mogen houden. Om een klein hoeveelhied kruit zou ik het niet doen eigenlijk.
maar mss wel een mogelijkheid .............. maar legaal is het niet .. een herlader vinden maar besef ook ..; kruit is ook gevaarlijk als je niks van kent
 
Het is zeker niet de bedoeling om het gevaar op te zoeken, ik wil het zeker veilig houden. Dit houd in de gevaren kennen en er weten mee om te gaan, dus zeker niet een beetje gaan experimenteren met openen van vuurwerk of ander gepruts.
In het dagelijks leven werk ik met hoogspanning 15000V , Levens gevaarlijk en zelf dodelijk als je nog maar te dicht in de buurt komt , zeker als je niet weet wat je doet of even verstrooid bent, ik neem aan dat springstoffen ook in deze categorie vallen.

Het beste wat ik nu kan doen is een club vinden die met pan kruit wapens schieten uit de middeleeuwen. Er is er hier wel eentje in de buurt maar die waren helaas niet bereidwillig om me te helpen.
 
Marc, al eens afgevraagd of je wel kruit kan afschieten met een plastieken kanon?

Metalen of koperen lopen, ja want deze zijn hittebestendig maar bij plastiek vrees ik toch dat de warmte van de ontsteking van het kruit de lopen zal beschadigen. Vergeet ook niet dat afgeschoten kruit altijd residu heeft (soort roet) en kleine partikels nalaat/afschiet die in de lucht terechtkomen.

Misschien een meer milieuvriendelijke oplossing overwegen door het gebruik van rode of oranje led lichtjes in de lopen en het gebruik van een chip met kanongebulder op. Ik gebruik het woord milieuvriendelijk omdat je deze tijden nooit weet wat soort groene geitenwollen sokken er naar dergelijke evenementen op af komen.

Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten maar ken zelf niets van electronica en die led dingen, ben al blij als ik 2 draden kan verbinden en de boel werkt (heb een goede schoonzoon die dat allemaal fikst voor mij). Zou voor jouw waarschijnlijk geen probleem mogen zijn.
 
@ Erwin, om een werkend kanon te maken met kruit heb je natuurlijk minimum een messing loop nodig van voldoende wanddikte.
de geprinte kanonnen kan ik nu gebruiken omdat er voorlopig toch niets gaat afgeschoten worden.
Lichtflits met ledjes is inderdaad mogelijk maar dan moet ik ook nog rook gaan maken, dit alles is nog te realiseren.
Maar een knal realistisch laten overkomen met een ingebouwde speaker is helaas niet echt haalbaar ( dit laatste heb ik al geprobeerd )

toch bedankt voor het meedenken.
 
Weeral interessante vorderingen Marc.

Wel beetje jammer van de doorkruiste schiet plannen, maar misschien maar beter...
Ik zat al te denken aan schieten met behulp van een CO2 patroon, maar dat zal een ingewikkelde inrichting met leidingen nodig hebben.
Mooie knallen zal dat ook niet geven, maar een kanon op dat formaat met kruit afschieten zou ook geen realistisch geluid maken.

Anders vlaggetjes met "BOEM" erop die uit de lopen springen ? ;) :laugh:
 
Zonder schieteffect blijft dit een prachtig werk waar lang en geduldig word aan gewerkt.
Weet zelfs niet of dit de kopzorgen waard zijn als het zo moeilijk te doen is.
Die laatste foto is echt overtuigend.
 
Ik sluit mij aan bij Pascal.
Het zal er niet op verbeteren door de kanonnen echt te laten schieten.
 
Anders dan de gewaardeerde sprekers voor mij, zou ik het echt een toegevoegde waarde vinden als je 'm echt zou kunnen laten 'schieten' (=buskruit gebruiken). Kost wel wat moeite, maar dan heb je een showstopper te pakken.

Het doet me denken aan dit wondertje:


Ik denk dat die bouwer (Lou Chenot) ook wel tevoren dacht 'is het überhaupt mogelijk om de motor in mijn 1/6 Duesenberg volledig werkend te maken, met benzine en een carburateur, olie et cetera...' maar uiteindelijk kreeg hij het voor elkaar.

Dit is natuurlijk wel een enorm karwei en, hoewel zo'n kanon maken veel minder werk is, is het nog steeds fikse arbeid en veel uitproberen. Je bent zo een half jaar verder... de kanonnetjes moeten bovendien allemaal worden afgedraaid, iets waar je zelf zin in moet hebben en bovendien gelegenheid (heb je een draaibank of mag je er een van iemand anders gebruiken?). Maar heb je het klaar, dan is het iets geweldigs.
 
zou eigenlijk wel willen dat ik ze werkend kreeg, Heb er alles reeds voor in huis alleen het kruid blijft nog een probleem.
Voor dit schip ga ik het nu laten gaan, maar dat werkend geschut geef ik zeker nog niet op, Ik zou het zelfs sneu vinden mocht er nu straks iemand in BE of NL zijn die me voor is. Dus mocht iemand een legale manier(die geen 500€/jaar kost) of een andere oplossing in gedachten hebben, laat maar komen.
Marc
 
zou eigenlijk wel willen dat ik ze werkend kreeg, Heb er alles reeds voor in huis alleen het kruid blijft nog een probleem.
Voor dit schip ga ik het nu laten gaan, maar dat werkend geschut geef ik zeker nog niet op, Ik zou het zelfs sneu vinden mocht er nu straks iemand in BE of NL zijn die me voor is. Dus mocht iemand een legale manier(die geen 500€/jaar kost) of een andere oplossing in gedachten hebben, laat maar komen.
Marc

Beste Marc,
Ik begrijp de redenering niet zo goed inzake het kruid en de vergunning.
Heb je al vastgesteld hoeveel kruid je nodig hebt ?
Ik kan me moeilijk indenken dat je kilo's kruid gaat gebruiken.
Dus waarom koop je gewoon niet een een aantal knallers in een vuurwerk winkel.
Je snijdt deze dan open met een breekmes en schudt het kruid er uit, wat je dan kan gebruiken om je kanonnen mee af te vuren.
Dirk
 
Hey Dirk,
Het idee staat me wel een heel klein beetje aan mocht het niet zijn dat men me al gewaarschuwd heeft dat in vuurwerk geen buskruid of pirodex in zit maar een ander zeer explosief en onstabiel handeltje van chemikalien.
toch bedankt om mee te denken, het had een oplossing kunnen zijn.
 
Marc: informeer u eens over zwart kruid bestemd voor oude wapens in reenactmant in een wapenwinkel en dan weet je direct wat mag en wat niet.
 
Pascal, in België is blijkbaar nog maar 1 leverancier van pan kruit geschikt voor deze wapens. Hij is gevestigd in Luik en je kan er enkel aan groothandels hoeveelheden aankopen. Bij ons in Turnhout zit zo een groepering en zij kopen aan met 4 andere groepen om de minimum hoeveelheid te halen.
Helaas zagen zij geen meerwaarde voor hen in mijn project waardoor ze het risico niet willen nemen om aan mij te leveren. Volgens hen zijn de regels nogal streng en een misstap kan leiden tot het intrekken van hun vergunning. Hun leden mogen thuis ook geen kruid bewaren en er mag enkel geschoten worden op vooraf aangevraagde en goedgekeurde optredens of schiet-clubs.
toch bedankt voor het mee denken.
 
Meteen even vermelden, heb gisteren gelezen dat er ook feestvuurwerk bestaat. Hieronder vallen ook de sterretjes en confetti fonteinen voor op taarten.
Maar ook de trek bommetjes vallen hieronder. Er zou hier echter ook zoiets als knalerwten in bestaan.
Gaan we dus eens verder onderzoeken, wie weet :) ..... Dit vuurwerk zou vrij te beschikken zijn en mag altijd en overal afgestoken worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan