Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Chapeau man, lukt mij al niet om een houten boot te bouwen en er dan nog RC in steken, amai....
 
ziet er goed uit marc ze draaien erg mooi
 
Gefeliciteerd dat heb je heel mooi gemaakt, heel indrukwekkend.
 
Prachtige wat je laat zien .
Je moet het maar kunnen in praktijk brengen.Top
 
hey bedankt allemaal nog eens voor jullie blijvende interesse.
Nu even opnieuw veel foto's van een langdurige voorbereiding die achter de rug is.

na de winches op de bodem van het ruim is het dek waarop de kanonnen op staan aan de beurt.
Laat ik beginnen met de luiken want daar hadden we al wat voor ge experimenteert en was duidelijk hoe we alles zouden gaan maken.
De luiken waren reeds vervaardigd maar de scharnieren moesten eerst nog onder handen genomen worden.
Alle gaatjes dienden uitgeboord want de bijgeleverde nageltjes gingen er net niet door.

attachment.jpg

eveneens had ik nog wat inzetstukken te printen die dienen als aanslag voor de luiken en die straks hopelijk het water gaan beletten in de romp te stromen bij geopende poorten.

attachment.jpg

Terwijl ik toch aan het printen was , een ontwerp gemaakt voor het stuurwiel, deels geprint en afgewerkt met styreen en houten korvijnnagels.

attachment.jpg

Het witte styreen van de luiken al wat bijgekleurd en met behulp van en malletje alle gaten voorgeboord met 0.5 of 1mm

attachment.jpg

Ook een start gemaakt met het zwart schilderen van de inzetstukken.

attachment.jpg

Daarna nog een werkje van lange duur, het zwarten van alle messing delen.
Alles start met grondig reinigen in citroenzuur.

attachment.jpg

Na alles goed te laten drogen kan het voor enkele uurtjes in een zuur badje waardoor het zwart uitslaat.

attachment.jpg

Zodra de juiste tint bekomen is elk stukje afzonderlijk keuren, afspoel en de scharniertjes terug losmaken.
Door het zwarten komen deze blijkbaar vast te zitten :) ( roest )

attachment.jpg

en uiteindelijk alles netjes klaargelegd om een start te kunnen maken met de assemblage van de luiken in de volgende dagen/weken.

attachment.jpg

tot een volgende update, Marc
 
Fijne werkzaamheden , het schiet lekker op met uw 3D printen
Marc
 
Heerlijk toch als je bij dit soort projecten (waarbij je veel onderdelen niet zomaar kunt bestellen) een 3D printer klaar hebt staan :)

Degelijk en mooi werk weeral !
 
Mooi gedaan Marc, welk spul gebruikt in het badje voor de scharniertjes?
 
oef, de luiken zijn eindelijk klaar, was me dat een prul bandwerkje van lange duur :( en dan beseffen dat er schepen gebouwd worden met 3x zoveel luiken.

Daar we alle gaatjes hadden voorgeboord kon ik met behulp van 2 positioneringspennen de scharnieren netjes op hun plaats vastlijmen op het luik.
Hierna waren alle nageltjes aan de beurt en 1 oog-haakje voor de bevestiging van de koord om het luik manueel open te trekken ( fictief koord op mijn schip )
En als laatste het 2de oog en de kabel die straks het openen en sluiten van het luik gaat verzorgen.

na het verlijmen van de kabel zijn alle verbindingen op trekkracht gecontroleerd door het spanschroefje even op te tillen. Geen enkele breuk gehad, wat me uiteraard een gerust gevoel geeft over de sterkte van de verbinding.
Als afwerking de binnen zijde van de luiken nog een laagje zwarte verf en de kabels een stukje wit geschilderd zodat ze wat meer op een koord lijken.
Tot slot de inzetstukken ook van een laagje verf voorzien.

We zijn nu klaar om de luiken op de Pearl te gaan bevestigen maar ik heb het vermoeden dat ik eerst ter afwisseling wat verder ga bouwen aan de spiegel van schip.

attachment.jpg
ergens halfweg bij het monteren van de scharnieren

attachment.jpg
de 2de oog-haakje aanbrengen

attachment.jpg
en met een druppel lijm de kabel bij in het gaatje kleven.

attachment.jpg
de geslaagde trekbelasting test in uitvoering

attachment.jpg
eindelijk klaar voor de volgende stap.

tot later, Marc
 
Ik kan wel voorstellen dat je na deze zich steeds herhalende stapjes nu even met iets anders bezig gaat ;)

Voorlopig heb je dit werkje maar weer mooi voor mekaar :D

Recht zo die gaat stuurman ;)
 
Hele mooie werken, en wat alles in herhaling, kan me voorstellen dat je het nu even gezien heb
 
Respect met wat je hier beoogt om alles te laten werken.
 
Scheepsbouw vergt vaak een groot geduld.
Mooie vorderingen die je maakt en leuk verslag om te volgen waarvoor dank.
Dirk
 
Bedankt ook jullie om te blijven volgen en de toffe reacties
 
Beste Marc volgen doe ik zeker alleen om maar te kijken hoe jullie het allemaal klaarspelen , reageren doe ik niet altijd , genieten wel
Marc
 
Beste Marc volgen doe ik zeker alleen om maar te kijken hoe jullie het allemaal klaarspelen , reageren doe ik niet altijd , genieten wel
Marc

Dat is dan hetzelfde als ik met jullie auto's , vind het tof om naar te kijken hoe jullie al die details er op prutsen , maar zal er zelf nooit aan beginnen.
 
hoy allemaal,
op de ledendag heb ik iedereen al verteld dat ik terug aan het bouwen was na afloop van het RC vaarseisoen.
Eveneens had ik ook de eerste resultaten hiervan bij, hoog tijd om deze ook te delen met degenen die niet aanwezig konden zijn op deze bijeenkomst.

Net voor de zomer had ik nog een cursus 3D tekenen met Inventor in de avondschool gevolg en enkel maanden geleden eveneens een 3D printer aangeschaft omdat je met tekeningen alleen niet echt iets opschiet.
Niet dat ik vanaf nu alles ga tekenen en uitprinten maar ga het wel gebruiken als hulpmiddel om bepaalde onderdelen met meer detail te kunnen vervaardigen.
Deze werkwijze heb ik reeds toegepast bij de zeehond waar ik de binneninrichting van de stuurhut had getekend en die dan heb laten uitprinten.

En dan nu het echte verslag terug op gang brengen.
De lantaarns op het achterschip waren mijn eerste uitdaging en ik begon met het dakje van de lantaarn gevolg door het glas.
Het glas uitgeprint in transparant materiaal gaf met toch net niet het gevoel van tevredenheid dat ik wenste.
Op het internet las ik dan ergens over vacuüm vormen van onderdelen waar ik dan ook meteen mee ging experimenteren.
eerst een mal geprint van de binnenzijde van 3 glazen. Dit alles in een pvc kokertje gestoken dat ergens nog lag te wachten om gebruikt te worden.
de stofzuiger er aan bevestigd en met behulp van een verfstripper de boel verwarmt tot het soepel werd en dan de stofzuiger inschakelen op hoop van geluk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Helaas niet echt het beoogde resultaat. Het plastic kromp niet voldoende en het sloeg mat uit.
Dit procedé heb ik nog wel enkele malen herhaald met ander materiaal en op iets andere wijze maar steeds met een niet bevredigend resultaat.
Uiteindelijk ben ik de geprinte glazen toch maar gaan schilderen vermits er geen beter oplossing was gevonden.
Bijpassend werden ook de voeten geprint en enkel elektrische theelichtjes moesten er aan geloven om de vlam te gebruiken en de flikkerende led deed het prima om een realistische brandende lantaarn neer te zetten.

attachment.jpg

Hierna hadden we de smaak pas echt te pakken en tekende we verder aan de dek attributen zoals kompas kast , bel, en balustrade paaltjes.
attachment.jpg

Het tekenen ging steeds vlotter en vlotter maar de printer netjes afgesteld krijgen en houden was op dit moment een paar ander mouwen met bijna evenveel mislukte pogingen als geslaagde prints. De grootste uitdaging bij het tekenen bestaat er uit om alles zo te tekenen en op te splitsen dat de printer het gevraagde kan printen. Een printer met 1 of 2 nullen meer in de aanschafprijs kan uiteraard meer aan dan mijn Flashforge 3

attachment.jpg

Na het printen en in elkaar lijmen , lijkt wel een bouw-kitje dat ik zelf ontworpen heb :) , volgt uiteraard het schilderen en dryfit op het dek.
Vermits ik tot op heden nog niet klaar ben met de RC uitrusting in de romp breng ik liefst zo weinig mogelijk details aan om beschadiging te voorkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tussen het schilderen en drogen natuurlijk het stuurwiel ontworpen, wat zomaar even uit 30 onderdeeltjes bestaat , en eveneens dit bijna perfect passend modelbouw-kitje in elkaar geknutseld.

attachment.jpg

Ondertussen was broer Dirk op de proppen gekomen met 2 programma's waarmee we een figuur konden scannen, bewerken en opnieuw uitprinten op de door ons gewenste grootte. ( zie hoofden in het bouwverslag Ghostship in houten schepen. )
Natuurlijk moet er nog heel wat fijn afstemming gebeuren maar de resultaten zijn bevredigend. hieronder een figuur net van het printerbed afkomstig zonder opkuis. Voor degen die net als ik ook wel eens willen gaan experimenteren , de betreffende programma's zijn "Blender" om de figuur te bewerken en "3DF Zephyr Free" om de figuur te scannen en om te zetten. Bijde programma's zijn vrij te installeren en te gebruiken voor niet professionele gebruikers.

attachment.jpg


En nu komen we aan iets dat me al dwars zit vanaf de voltooiing van de romp , waarom klopt de schaalberekening van het de romp niet en op welke schaal ben ik dan wel aan het bouwen of wat is er mis.

Bij het bekijken van enkele filmfragmenten kon ik vaststellen dat het stuurwiel de hoogte had van de stuurman , dit was ook gebruikelijk op schepen uit die periode. Dus een figuur geprint van 47 mm hoog en deze eens op verschillende plaatsen op het schip gepresenteerd. Inderdaad! dit was perfect in verhouding met mijn romp. Dus er moet een verklaring zijn waarom mijn eerste berekeningen niet kloppen met de 1/32 figuren die eigenlijk hadden moeten passen bij mijn model.
En ja na nog eens goed rondgesnuffeld te hebben op het net heb ik mogen lezen dat het model uit de eerste film waar de originele 1/72 bouwkit naar gemaakt is een andere grootte te hebben als het echte schip dat voor de latere films is gebouwd en waarvan ik mijn berekeningen had gemaakt.
Zo zie je maar weer dat je steeds je bronnen door en door moet controleren voor je wat gaat bouwen dat niet uit een doosje komt.
Jullie hadden natuurlijk al wel begrepen dat ik dit project gewoon ga verder afbouwen op de nu vastgestelde schaal .
hieronder nog even de basis figuur en een 3de versie geprinte figuur waarbij we reeds getracht hebben om 1 pistool te verweideren.
Oefening zal nodig zijn maar loont zeker de moeite om met deze 2 programma's verder aan de slag te gaan.

attachment.jpg

oef :) dit was al een hele boterham om te vertellen en er is nog op komst ... , veel leesplezier, Marc
 
toch weer ongelooflijk knap werk prettig om te kijken hoe zoiets ontstaat
Volg nog steeds met interesse
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan