Hoofdsponsor

1/87 Minibaantje 2018: Mars Express [wip]

Goed bezig, een reis naar Mars komt dichterbij
 
Bedankt alvast voor de steun.

Eerste experimentje met een custom bovenbouw voor een wagon. Is me momenteel nog een beetje te vlak allemaal, dus ga nog wat nadenken en zoekwerk doen hoe ik dat kan verbeteren. Denk dat ik in de militaire richting eens ga neuzen. Misschien al sowieso iets met bevestigingsogen ofzo doen; ik zal mijn containers toch op één of andere manier moeten vastleggen met kabels, touwen of spanbanden.

Maar ik heb nu wel al de afmetingen voor een goede stevige basis waarop ik verschillende designs kan uitwerken.

Ga dit prototype de komende dagen al eens gebruiken/misbruiken om een eerste kleurstudie te doen en een "Mars"-weathering uit te proberen.

25338413528_e23b8c1cda_c.jpg
 
Op een aantal plaatsen een extra verdikking aangebracht; krijgt al iets meer sci-fi allure zo. En ook bevestigingsbaren voor de containers. Die kunnen dan met een kabel bv al vastgelegd worden.

Begint zo stilaan iets te worden naar mijn goesting, maar we zijn er nog niet helemaal. Er mist zo precies nog iets maar ik weet nog niet goed wat. En ik heb het dan over het design; niet de kleur... ;)

38368916755_1f4811f259_c.jpg

38368917165_b25d222ce3_c.jpg

38537236194_7c50e8a80f_c.jpg
 
Ik weet niet hoe het op Mars is, maar hier op aarde worden dergelijke containers enkel gehesen en niet opgepakt.
Wat ik hiermee bedoel is dat je ze niet met bijvoorbeeld een vorklift of iets dergelijk langs onder mag oppakken, maar met een Stacker ofzo opheft aan de bovenzijde.
Met twistlocks (container heeft hiervoor een uitsparing op elke hoek) aan de bovenzijde, als je niet weet wat ik bedoel moet je maar is naar een container op een vrachtwagen kijken, ze hebben deze uitsparingen voor de twistlocks ook aan de onderkant. De containers kunnen hiermee ook vastgezet worden op een oplegger voor zeecontainers, als de chauffeur zijn job goed doet toch, hier in Antwerpen zie ik ze dikwijls rijden zonder dat de container vastgemaakt is.
Misschien iets dat je ook kan voorzien op je wagon en containers, ik weet wel dat het heel klein wordt, maar omdat het hier over 'Mars' gaat geeft dat je de mogelijkheid om er iets anders op te verzinnen dat dezelfde functie heeft.
 
Bedankt om mee na te denken. Alle feedback is welkom. Dat doet mij ook weer verder nadenken en opzoeken.

Die twistlocks gaan op HO schaal inderdaad amper zichtbaar zijn. Kan misschien eens proberen op een volgende container; moet er toch nog een aantal maken.

De tank container die ik gemaakt heb, is ook niet volgens de ISO formaten. Hij is in alle richtingen de helft kleiner, dus wat volume betreft, een achtste.
Ik begrijp dat de ISO tankcontainers niet met heftrucks behandeld mogen worden; gevaar voor openscheuren en explosies indien ze er af kantelen. En gewicht speelt daar waarschijnlijk ook mee.

Voor de kleinere versies in mijn Marsproject overweeg ik voorlopig toch nog wel iets als een heftruck. De containers zijn dus kleiner, nl 3m lang. En ik denk aan een ontwerp van heftrucks met 3 vorken. De buitenste vorken voldoende breed zodat een container niet kan zijwaarts kantelen. En misschien iets met een klemprincipe (bv nog een vork bovenaan. Wil ook niet exact alles van op Aarde kopiëren.

Sowieso weten we toch nog niet exact hoe we met bepaalde zaken op Mars gaan omgaan. Bv transport op rubberen luchtbanden is geen optie; te lage temperatuur en geen bron voor rubber. Dus metalen wielen of rupsen. Gaan dus andere ophangingen worden om aangenaam rond te rijden. Maar hydraulische systemen zoals we ze hier kennen, gaan ook niet zomaar out-of-the-box werken. Dus heftrucks en andere werktuigen moeten misschien ook via andere principes gemaakt worden.

Ik volg een aantal forums en websites waarop rond een Mars kolonie gepraat wordt en sowieso zijn er nog enorm veel openstaande vragen rond welke technische systemen daar gaan werken of niet. NASA gaat bv pas in 2020 een nieuwe Mars rover lanceren om te experimenteren rond het maken van zuurstof. Dat is eigenlijk zo een beetje de basis voor een kolonie waar we dus zelfs nog geen 100% oplossing voor hebben; laat staan alle andere zaken in onze huidige wereld...
Mijn baantje zal technisch / wetenschappelijk zeker niet volledig kloppen, maar ga toch proberen er iets geloofwaardigs (en vooral leuks) van te maken.

Maar nogmaals, alle tips, tricks en weetjes blijven welkom... ik leer graag bij...
 
Je transformatie van de wagon vind ik best geslaagd , en wie weet wat zit er in die cilinders?
persoonlijk vind ik de jerrycans niet kunnen kloppen. verbrandingsmotoren hebben zuurstof nodig.
Ik zou meer denken in de richting van : elektriciteit , zonnepanelen, windturbines, batterijen , hoogspanningspost, energie centrale , zuurstof productie , ontginning grondstoffen, lanceer platform, robots, ..... (sommigen zijn reeds aan bod gekomen in je eigen idee )
succes met je project het is zeker leuk om te volgen.
 
Je wagon heeft een mooie basis, maar mist nog enkele "bouten" die wat meer structuur en detail kunnen geven.
Met een punch&die zijn deze makkelijk zelf te maken ;)
 
Als je toch zo ver in de toekomst gaat, denk dan eens aan hoe we ons in de toekomst gaan verplaatsen.
Ik denk hierbij aan magneettreinen die in feite nu al reeds bestaan. Datzelfde systeem zou je kunnen toepassen bij het laden/lossen van je trein.
Je bent op je spoorbaan natuurlijk afhankelijk van sporen maar je kan je trein misschien wat anders inkleden.
Wat de halve jerrycans betreft moet ik zeggen dat ik er de bedoeling ook niet van snap, denk niet dat we ooit dergelijk materiaal naar Mars gaan sturen.
 
De jerrycans zijn eigenlijk ook niet bedoeld als "jerrycans". Bedoeling was om meer een soort toegangsluiken naar de wielen te maken voor onderhoud omdat ik verder het onderstel zoveel mogelijk afscherm.

Maar dat komt blijkbaar niet zo over. Ga ik rekening mee houden in het volgend prototype.
 
En als je nu eens de handvaten van de 'jerrycans' snijd en die dan onderaan plakt? Dan zal het wat meer op een luik lijken denk ik, met een handvat om het te kunnen openen. Ik vind niet dat het op die manier als jerrycan in gebruik is maar wist ook niet waarvoor het wel moest dienen.

Think outside the box. Ik ben blij om zo'n project hier te zien en te kunnen volgen.
 
Voorbije maanden was het 80% nadenken en plannen, en 20% bouwen en experimenteren.
Vanaf deze week gaan we naar een 50/50 fase. We gaan concreet wat dingen beginnen opbouwen.

Gisteren alvast geïnvesteerd in 2 regelbare schragen. Zijn van het type ERRO6022 van het merk T4All. Laten zich vlot in elkaar zetten. Maar de algemene afwerking en compleetheid van de pakketten geef ik een 4/5. Kon beter, maar ze zullen hun dienst wel doen. Ze zijn regelbaar en kunnen in principe 150 kg dragen elk. Dus voor 30 euro 't stuk ga ik niet klagen.

Hiermee is de eerste fundering gezet. Volgende stap is houtbewerking en een basis bak in elkaar zetten...

 
Misschien toch even een update.

Ben tijdje afwezig geweest. Mijn bedrijfje heeft alle aandacht opgeëist. Maar tot een goed doel. We hebben een nieuwe investeerder erbij en een nieuwe sales & marketing verantwoordelijke aangeworven. En ondertussen hebben we gisteren een zeer belangrijke deadline voor een klant gehaald (misschien wel onze belangrijkste deadline van 2018 ). 2018 wordt alleszins het kanteljaar voor ons bedrijfje. Na 5 jaar bloed, zweet en tranen, mag dat wel. In België in een nieuwe niche markt iets starten is niet evident; dat heb ik ondertussen wel ervaren.

Over dit Mars project heb ik ondertussen ook nog nagedacht. De deadline van oktober 2018 ga ik niet halen. Dus meedoen aan die wedstrijd is geen optie voorlopig. Ik moet nog teveel uitzoeken, leren en bouwen. En als ik iets doe, wil ik het goed doen. Er komen nog wel beurzen en wedstrijden...

Wil niet zeggen dat dit project stil ligt. Integendeel zelfs. Ik ga/wil dit project sowieso uitvoeren maar ik ga mezelf geen deadline meer opleggen. Ik moet nog verschillende zaken investeren en leren (airbrushen, electronica, solderen, houtbewerking, ...). Zowel de investeringen als het leren ga ik iets meer spreiden in tijd.

Voorbije half jaar heb ik leren werken met Sketchup om mijn ideeën uit te tekenen, leren werken met SCARM om mijn modelbaan uit te tekenen en leren bouwen met polystyreen. Met deze kennis kan ik alvast verder om gebouwen en contructies te maken.

In 2018 wil ik mijn electronica kennis verder uitbouwen. Ben ondertussen aan het experimenteren met een Arduino. Wil deftig leren solderen en PCB's maken. Als zijprojectjes om mijn kennis uit te breiden ga ik me waarschijnlijk met robotkits en misschien enige domotica in huis bezig houden.

Airbrushen ga ik voorlopig uitstellen naar 2019. Dan kan ik investeren in goed materiaal. En ik ben van plan een degelijke cursus ergens te gaan volgen.

Dus voor alle Mars Express fans: niet wanhopen. Het ligt niet stil. Het gaat gewoon iets langer duren eer we met de trein op Mars kunnen rondrijden... ;)
 
Ik denk dat ze in geval van een echte trein op de echte Mars op dezelfde manier zullen te werk gaan als jij nu doet. Spreiden en studeren om het zeker goed te kunnen doen.
 
Hoi Firewolf, tof dat je ons even bijspijkert !
Begrijpelijk dat jouw bedrijf voorrang heeft op een hobby, en dat dit
vruchtbaar is geweest is alleen maar leuk om te horen :)

Goed voornemen om de tijd te nemen voor het Mars project !
Deadlines kunnen werken, maar ook tot afraffelen leiden waar men steevast spijt van krijgt.
Benut de tijd die je hebt met aandacht, dat levert meer op uiteindelijk.

Streven naar kwaliteit klinkt mij gezond in de oren, zeker als je daarbij vaardigheden
wilt leren die het haalbaar maken.
En zolang je met plezier je gang gaat zal succes je deel zijn :D

Goed te vernemen dus ook dat de intergalactische stoom er niet af is ;)

Veel plezier met alles en ik kijk uit naar een vervolg..

Marsig groetje ;)
 
Tja zal er nog wat gebeuren na 1,5 jaar :nowink:
 
Ik kan u verzekeren dat containers wel degelijk geschept kunnen worden door heftruck als de container vanonder met 2 gaten voorzien zijn om lippen in te steken.
Bij ketels zullen in de dwarsbalken onderaan 2 gaten zijn versterkt met platen waar de lippen kunnen inschuiven.
Niet alle havens zijn voorzien van moderne kranen en lossen deze nog met handspraeder en bij buitenmaten met haken aan spraeder .
Indien u 2 gaten voorziet onder de dwarsbalken van ketels is het laad en losprobleem met heftruck opgelost.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan