Hoofdsponsor

1/87 Minibaantje 2018: Mars Express [wip]

Firewolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
398
Mars Express [wip]

Op verzoek een bouwverslag van mijn minibaantje "Mars Express".

Aanleiding
Heb me nogal last minute ingeschreven voor de 6e minibaantjeswedstrijd op de Grote Modelspoor Expo 2018 (13 & 14 oktober). Ondanks het feit dat ik pas recent terug met modelbouw begonnen ben en ook nog nooit meegedaan heb met een modelbouwwedstrijd wou ik toch meedoen. Deelname is nog steeds belangrijker dan winnen, hé. Door deze inschrijving had ik namelijk ook direct een concreet doel om naartoe te werken. En ik ga hier enorm veel mee bijleren: houten onderbouw, model gebouwen, model locomotieven en wagons, scenery, electriciteit en electronica, inkleding van een stand, etc.

Het minibaantje moet uiteraard iets met een spoorweg bevatten. Het zichtbare gedeelte van de baan is maximum 7.500 cm²; vorm is vrij. Tijdperk en thema is vrij. Dat is zo ongeveer de basis van het reglement.

Idee

De mens is een verkenner. De mens is constant bezig met zijn kennis en omgeving uit te breiden en te verbeteren. Ook naar de ruimte toe. We zijn nu zo ongeveer 70 jaar actief in de ruimte. De maan hebben we al bezocht. Mars en andere planeten hebben we met onbemande tuigen al bezocht.
Om de eerste mensen op Mars te zetten is 2030/35 als streefdatum momenteel gezet door o.a. de NASA en SpaceX. Een eerste Marsbasis wordt dan uitgewerkt.
Tegen 2050 is het plan om met diverse teams op Mars geweest te zijn en zullen ruimteagentschappen hele steden bouwen waar Marskolonisten de rest van hun leven blijven.
Er zal uiteraard ook transport uitgewerkt worden. Zich verplaatsen zal te voet, met voertuigen, met vliegtuigen, en misschien ook met treinen gebeuren.
Er zullen verschillende gebieden ontstaan op Mars: wonen en recreatie, mijnen van ertsen en industrie voor goederenproductie. Deze gebieden zullen op een bepaalde manier met elkaar verbonden worden om mensen, ertsen en afgewerkte producten van het ene gebied naar het andere te brengen.
Ik kies hierbij voor spoorwegen. Stoom is geen optie. Diesel al evenmin gezien het ontbreken van een atmosfeer waardoor verbrandingsmotoren niet zullen werken. Electrisch misschien, maar de technologie voor aandrijving in de ruimte (en luchtledige) is momenteel meer en meer waterstofcellen aan het worden. Dus waterstof en zuurstof voor de aandrijving. Afvalstof is water.
Het minibaantje wordt uitgewerkt rond een woongebied met station enerzijds. Anderzijds ook het tanken (waterstof en zuurstof) en lossen van water. Ik breng dit "onderhoud" bewust naar het woongebied, aangezien er in het woongebied toch nood is aan zuurstofproductie en het restwater kan eveneens daar nuttig zijn. Mijnbouw en industrie zitten achter de schermen.
De treinen die in het woongebied arriveren/vertrekken zullen passagiers en afgewerkte goederen bevatten, geen ertsen.

Plan

Afmeting van het zichtbaar gedeelte: ongeveer 120x60cm. Daarnaast een kleine fiddle-yard.
Systeem: HO, gelijkstroom, digitaal.
Rails: Fleischmann profi. Flexrails en zelf balasten van 'mooiere' rails e.d. heb ik totaal nog geen ervaring mee, dus ik ga voor eenvoudig materiaal hier. Zal dan eerder verweren in Mars-stijl. Heb nog genoeg andere uitdagingen.
Locomotieven: uiteraard zijn standaard Aardse locomotieven niet echt mogelijk; dus ombouwen. Ik zie 2 pistes: bovenbouw verwijderen en nieuwe bovenbouw maken, of een soort van overkapping/schil leggen over een locomotief.
Wagons: voorlopig idee is om te starten met platte goederenwagens en hier zelf een bovenbouw op te maken.
Gebouwen: eigen creaties gebaseerd op toekomstvisies en concepten van NASA, SpaceX, kunstenaars, films, strips, ...
Landschap: iets met rood strooisel als dat bestaat... een Mars-berg met tunnel staat gepland. En waarschijnlijk zullen er ook nog wel diverse rotsen en stenen liggen op het moment dat we de eerste spoorlijn op Mars bouwen.
Electronica: nog geen flauw idee; misschien met Arduino gaan experimenteren om één en andere te automatiseren...
Onderbouw en kasten: een boek rond het maken van onderbouw ben ik aan het doornemen

Uitwerken van een layout

Het uitwerken van de rail layout doe ik in SCARM. Heb dit iets uitgebreid naar een ruwe opzet van hoe een stand van 2,5 m x 1,5 m zou ingevuld kunnen worden.

38280297406_26f9a30a32_c.jpg

In SCARM kan het ontwerp ook in 3D getoond worden. Het groene gedeelte is het zichtbare deel van de baan. Het gele is de verborgen fiddle yard om 3 treinen "op te slaan". De bruine blok wordt een kastje/tafeltje waar ik een soort "making of" op één of andere manier wil tonen (boekje, foto's, powerpoint, ...?). De grote cilinder rechts stelt gewoon een stoel voor... ;)

38304538382_033cdf0b91_c.jpg

Een mockup op mijn werktafel. Afgeplakt met tape zodat ik ook fysiek al een idee van de bouwruimte heb.

38304538242_50b86f0573_c.jpg

Het ontwerp van de gebouwen doe ik in SketchUp. De layout uit SCARM geëxporteerd en als grondplan in Sketchup gebruikt om een industrie, opslagloods, station en woonunit uit te zetten.
Idee is een kleine waterstofproductie uit te werken. Ijs, komende van de poolkappen van Mars, wordt afgeleverd in het station. Daar wordt het omgezet in vloeibaar water dat als grondstof voor een water electrolyse fabriek dient. Deze produceert vervolgens waterstof en zuurstof voor de aandrijving van de treinen.
De conceptuele bouwblokken van een dergelijke fabriek eens uitgezet op de digitale versie van het baantje. Water en zuurstof gaan ook naar het woongebied. Een tankinstallatie voor de treinen is voorzien. Enkele woonunits zijn aanwezig.
Deze opzet is zeker nog niet de definitieve. Ik wil eigenlijk de industrie iets kleiner zodat ik iets meer van het woongebied kan uitwerken.

24501567528_3e8f1bb3c5_c.jpg

En gisteren zijn alvast de eerste kolonisten op Mars aangekomen... de bouw kan beginnen...

38438623752_f75214453a_c.jpg
Dit zijn Airfix 1/72 figuurtjes, dus in principe iets te groot. Ondertussen bij Shapeways 1/87 astronautjes gevonden. Ga die ook nog bestellen. De andere moet ik dan nog zien wat ik ermee ga doen. Misschien passen ze. Anders dienen ze ooit wel eens voor een ander 1/72 ruimtevaart diorama.

Op dit ogenblik ben ik in sketchup enkele gebouwen aan het ontwerpen. De berg 1/35 militaria kits die ik deze week bekomen heb, ga ik de komende dagen/weken bestuderen om te zien wat ik er kan van gebruiken om de Mars-gebouwen leuker en gedetailleerder af te werken.

Concrete bouwwerkjes zullen jullie de eerste weken nog niet zien. Nu vooral veel lezen, referentiemateriaal verzamelen, plannen welke materialen en producten ik allemaal nodig heb, ontwerpen op computer en nog zeer veel nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Reminder aan mezelf: openingspost goed lezen de volgende keer dat ik dit topic open. Nu eerst eten... maar ik volg vanaf heden in elk geval. Ziet er op het eerste gezicht al zeer imposant uit!
 
Super mooi en heel interessante intro hier ook de tekeningen vind ik heel professioneel aangepakt, ik zet er heel graag stoeltje bij mijn interesse heb je al ...😉
 
Een kolonie op Mars, ik heb er een dubbel gevoel bij en ik zie het nog niet snel gebeuren.
Alles heeft zijn tijd nodig natuurlijk want was er niet eens ene "Jules Vernes" die met zijn ruime fantasie de aanzet gaf tot de landing op de maan?
Nu ja, mijn generatie zal het misschien nog meemaken, we zien wel maar intussen heeft dit project toch mijn interesse gewekt. :)
Never say never of niet dan?
 
Wat rood strooisel betreft, in de terrarium wereld wordt soms rood zand gebruikt, komt van een of andere woestijn uit Australië dacht ik. Deze kan je in een terrarium of dierenwinkel wel vinden.

Interessante tip. Bedankt. Volgende keer dat ik kattebakkorrels ga halen eens in de terrarium/aquarium afdeling gaan rondneuzen...
 
Pragtig thema voor zo'n baan... ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

Succes met de bouw en ik zal volgen, begin is zeer veel belovend

grtz Ed
 
Geweldig idee ben zeer zeer nieuwsgierig hoe het er gaat uitzien
Heb altijd wel wat interesses gehad in space en dergelijke toestanden ik zie dan ook graag S.F. films als ze niet te fel overdreven zijn
Ik zou zeggen heel veel geluk met de bouw
Suc6
grt
Marc
 
Je zal dan wel een speciale trein moeten maken of verbouwen. Ik zie daar bvb geen stoomloc rijden. Of is het zonder trein?
 
Je zal dan wel een speciale trein moeten maken of verbouwen. Ik zie daar bvb geen stoomloc rijden. Of is het zonder trein?

Inderdaad. Heb daar in mijn inleiding ook al kort over gesproken. Het idee momenteel is een bestaande trein (locomotief en wagons) te nemen maar daar zelf een schil over te leggen.

Beetje geinspireerd geweest door volgend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Gv9ZuZGUirk
 
Hierbij een ruwe digitale opzet van een aantal mogelijke gebouwen/constructies.

Een airlock door. Een ontwerp dat op meerdere gebouwen ingewerkt kan worden.

38492945032_f08cd8e254_c.jpg

Een fabriek waar ijs wordt omgezet in water, en verder in waterstof en zuurstof.

38492945112_86c45fe86d_c.jpg

38492945242_f6e1c360ff_c.jpg

Een opslagtank voor zuurstof of waterstof.

37809089664_6575a8dd3d_c.jpg

Nog een mogelijk fabriekje.

38468788166_7e02ce89d7_c.jpg

En nog een mogelijk fabriekje...

38492945272_a8bbba814b_c.jpg

Voor de voedselproductie denk ik richting een serre in piramidevorm.

38492945362_3f276d6391_c.jpg

Voor de woonunits denk ik richting een appartementtoren.

38492945412_a804be63c5_c.jpg

Een watertank met zonnepanelen op het dak en verwarmingsinstallatie zodat het water vloeibaar blijft.

38468788536_8a20cbe826_c.jpg


Alvast hiermee al eens aan de slag gaan om wat kartonnen prototypes te bouwen.
 
Misschien nog iets om elektriciteit op te wekken? Het schijnt flink te waaien op mars dus misschien via windenergie? Zonnepanelen kunnen wel maar er zijn ook stofstormen op Mars waardoor die dan niet op volle capaciteit werken en ook regelmatig moeten schoongemaakt worden.
 
Voorlopig enkel nog maar zonnepanelen in mijn concepten opgenomen, maar wind is zeker ook een optie. Het waait er iets minder hard dan op Aarde. De maximum windsnelheden momenteel op Mars gemeten zitten rond de 95 km/u; ruim voldoende. Daarboven worden hier op Aarde de windmolens doorgaans ook stilgelegd.
 
Al die gebouwen die je nu uittekent kan je gewoon maken zonder kosten door gebruik te maken van recup materiaal van een WC rolletje via verpakkingsmateriaal, lege dozen en noem maar op.
Misschien rekening houden dat sommige poorten groot genoeg moeten zijn om te fungeren als laad- losplatform, garage of stapelplaats en dat er dus voertuigen moeten binnen kunnen.
 
Het leuke van zo'n baan is dat je eigenlijk alle kanten op kan, er zijn wel dingen waar je moet rekening mee houden zoals Erwin zegt ivm de poorten maar qua windmolens of zonnepanelen ben je niet gebonden aan de aardse ontwerpen. Je kan er zelf ontwerpen of zoeken op "speciale windmolens". Er zitten daar mooie tussen die niet zouden misstaan op Mars.
 

Wat een leuke en interessant geschreven openingspost. Je hebt vanaf de eerste regel mijn aandacht. Interessant en origineel idee, voorlopig een ambitieus en weloverdacht plan van aanpak.

En ik ga hier enorm veel mee bijleren: houten onderbouw, model gebouwen, model locomotieven en wagons, scenery, electriciteit en electronica, inkleding van een stand, etc.

Dit doet mij erg denken aan waar ik een jaar geleden stond... toen wilde ik voor een project kennis nemen van hoe de draaibank te gebruiken, hoe te frezen, materiaalkeuze, gereedschapskeuze in dat opzicht... daarnaast metalplating, photo etching, vacuforming... daarnaast 3D-tekenen en dat laatste was helaas een stap te ver in het geheel. Komt misschien nog wel eens. Photo etching is er helaas nog niet van gekomen, maar alles ligt bij wijze van spreken klaar.

Het is vervelend en drukkend om heel veel tegelijk te willen, maar met geduld, vastberadenheid en uithoudingsvermogen krijg je het uiteindelijk wel voor elkaar.

Ik zie 2 pistes: bovenbouw verwijderen en nieuwe bovenbouw maken, of een soort van overkapping/schil leggen over een locomotief.

Inderdaad; betreffende het tweede pad, waarom zou je dat doen? Ik denk dat je jezelf dan onnodig beperkt qua vorm. De loc zal dan altijd groter worden dan die waarop je jouw model baseert. De omtrek van het origineel zal in grote mate die van jouw versie bepalen; ik zou zelf die beperking niet willen en de bovenbouw weghalen en vervangen door een precies passende behuizing voor het motortje. Op die behuizing zou ik dan verder bouwen.

Wagons: voorlopig idee is om te starten met platte goederenwagens en hier zelf een bovenbouw op te maken.

Misschien kun je schijfjes plastic uitponsen en op de wielen lijmen, om al een 'apart' uiterlijk te krijgen.

Gebouwen: eigen creaties gebaseerd op toekomstvisies en concepten van NASA, SpaceX, kunstenaars, films, strips, ...

Leuk :)

Het gele is de verborgen fiddle yard om 3 treinen "op te slaan".

Wellicht wist je het niet, wellicht wel, maar de Nederlandse term daarvoor is 'schaduwstation'.

Ik heb me in deze tak van de modelbouw jaren geleden ook erg verdiept want ik wilde ook zo'n treinbaan maken. Ik kwam er al snel achter dat ik nooit verder dan drie gebouwen zou komen en zo kwam ik ineens op de gedachte om de statische modelbouw weer 's op te pakken... maar nu snap je ook waarom dit project zo mijn interesse heeft. Ik vind het altijd geweldig om treinbanen te zien, hoe beter gedetailleerd des te mooier; en dit is wel een heel bijzondere variant.

Een mockup op mijn werktafel. Afgeplakt met tape zodat ik ook fysiek al een idee van de bouwruimte heb.

Ziet er goed uit en het is een goed idee om het zo uit te testen.

Ik wil eigenlijk de industrie iets kleiner zodat ik iets meer van het woongebied kan uitwerken.

Probeer er wel voor te zorgen dat de verhouding realistisch blijft; 'industrie' en 'klein' zie ik zelf als combinatie nog niet goed voor me, zelfs in een toekomstige leefwereld. Maar anderzijds is het ook weer niet bij voorbaat onmogelijk... hoe realistischer jij het diorama maakt, des te makkelijker de kijker de door jou gekozen verhoudingen mentaal zal accepteren. Oftewel, als je ontzettend goed en precies bouwt en verweert, ga je 'wegkomen' met dingen die misschien niet zo heel logisch zijn. Terwijl als je alles in de 'juiste' verhoudingen bouwt, maar er kenbare foutjes in het diorama zitten, de geloofwaardigheid te wensen over zal laten. Afwerking en oog voor detail zijn dus, zoals altijd in modelbouw maar vooral zoals jij dit beschrijft, cruciaal.

Succes met de voorbereiding, ik zie uit naar je voortgang.
 
Heel leuk dat je begonnen bent met dit project :D
Interessante intro, wordt dus wel meer dan zomaar een fantasy treinbaan.. nice !

Voor de locomotieven zou ik ook gaan voor een geheel nieuwe bovenbouw.
Dan heb je denk ik meer mogelijkheden. Ik denk aan bijv. plastic flesjes als basis.
Vliegtuig rompen bieden ook mooie vormen.

Ik kijk al uit naar wat er allemaal komen gaat :8

Veel plezier (Mars)man :D
 
Laatst bewerkt:
Zo'n projecten vind ik heerlijk om te zien groeien tot iets moois en een bron van inspiratie. Ik volg dit vanuit m'n ligzetel op de eerste rij.
 
Een bijzonder project, waar je echt je fantasie op los kunt laten.
Nu je de gebouwen in 3D hebt getekend met SketchUp ben je nog maar een paar stappen verwijderd van het 3D printen.
Ideaal voor de 3D printer.
Verder wens ik je veel plezier met dit project, ik volg je in stilte.
Groeten
Herman
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan