Hoofdsponsor

Anders / onbekend RC speedboot [wip]

HermanN

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2017
Berichten
65
Dit wordt een nieuw project voor mij ook al is mijn ander project nog niet gereed, ik hou een beetje van afwisseling.
Ik werk dus iedere dag een beetje aan beide projecten.

Dit wordt dus een catamaran rc-speedboot, op een aantal onderdelen na wordt deze helemaal met de 3D printer gedaan.

Lengte van de boot wordt ongeveer 95 cm/ breedte 25 cm.
Wordt voorzien van 2 motoren. ( SSS 4082 water gekoeld )
Esc van 125 Amp water gekoeld.
De lipo wordt een 6S, verdere gegevens komen later.

Omdat de boot groter wordt dan mijn printer aan kan, wordt deze in delen geprint.

Hier zijn alvast een aantal onderdelen geprint.
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel bouwplezier ;)

welk materiaal heb je gebruikt om de onderdelen te printen?
 
Knap hoor, zelf in 3D maken..
Heb je zelf een plan van de onderdelen moeten maken?

NOTE
Ik heb dit topic verplaatst naar RC schepen, komt daar meer tot zijn recht ;)
 
Knap zo zelf alles printen, heb je een tekening / plan van hoe hij er uit gaat zien?

Ik zet mijn stoeltje er bij, ben echt benieuwd.
 
Dit ontwerp is een bestaand ontwerp, de stl files hier van zijn te vinden op Thingiverse ontworpen door Thepael.
Echter ik ga zijn stl files aanpassen omdat deze soms te groot zijn en omdat ik de printer tijd van de delen wil verkorten.
Ook wil ik de motor ophanging, as versteviging, roer, enz. maken van pla.
Dit wordt echt experimenteren, er zijn voor mij nog een aantal open vragen, kan deze twee motoren aan qua gewicht, welke lijm is het beste.
Dat is het leuke van deze hobby om nieuwe technieken te gebruiken. En omdat ik toch in China ben kan ik de kosten laag houden. Zoals PLA van 1Kg kost hier voor mij maar 39 yuan , omgerekend is dat ongeveer 5 Euro.
 
Herman even buiten de zaak , woon je in China of ben je er voor je werk ? Sorry gewoon uit interesse want dan ben jij toch het verst wonend forum lid
Nu terug op de zaak 3D printen wow een hele boot geweldig zeker en vast wil ik het eindresultaat hier zien µ
Veel suc6
grt
Marc
 
interessant project, mijn aandacht heb je alvast.
maar ik heb wel een vraagje , ben je wel zeker dat als je de boot in stukken print deze later niet gaat doorbreken?
Als ik de gegevens bekijk in je eerste post gaat er heel wat kracht op de romp worden uitgeoefend tijdens het varen.
vgr Marc
 
interessant project, mijn aandacht heb je alvast.
maar ik heb wel een vraagje , ben je wel zeker dat als je de boot in stukken print deze later niet gaat doorbreken?
Als ik de gegevens bekijk in je eerste post gaat er heel wat kracht op de romp worden uitgeoefend tijdens het varen.
vgr Marc

De bedoeling van dit project is om dit allemaal uit te testen of het mogelijk is, als iemand dit later ook wil uitproberen heeft deze mogelijk al enkele oplossingen waar ik tegen aan liep.
Wat betreft het printen in delen, mijn printer kan alleen maar 200x200x200 mm.
Deze moet ik aan elkaar lijmen en dat is mijn eerste probleem, deze verbinding moet sterk zijn. Ik heb al 2 lijm soorten uitgeprobeerd, resultaat was niet naar wens, zal hierover vermelden in volgend bericht.
Wat betreft de motoren, ja die zijn krachtig, zal dus ook eerst ik met een iets zwakkere motor proberen en wel 1 motor. Maar dit is van latere zorg , moet eerst die romp en alle andere onderdelen nog printen. Het is 1-2 delen per dag en ik moet nog 22 delen.
 
Heb dus al 2 lijmsoorten uitgetest.
Eerste was twee componenten lijm. Resultaat: redelijk wat kracht gebruiken om delen van elkaar te breken. attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Tweede was 1 seconde lijm. Resultaat: met weinig kracht kreeg ik delen van elkaar.
attachment.jpg

Nu weet ik dat er een 3D pen in de handel is, deze ga ik spoedig bestellen en kijken wat daar het resultaat van is.
 
Herman dat is hier in de Belgique gene vette hoor ik heb er eentje liggen het is echt speelgoed ik weet natuurlijk in China niet want daar hebben ze toch zaken die ze hier nooit zullen verkopen
voor de verbinding zou je niet beter werken met een tand en groef verbinding als dat gaat he dat is beter en sterker
 
Even luidop denken hoor, maar kan je de twee onderdelen niet "lassen" met je printer?
Niet dat ik iets van printers ken hoor -nono-
 
Ik heb inderdaad al gehoord/gelezen dat ze een 3D pen gebruiken om geprinte onderdelen aan elkaar te 'lijmen'
Een tijdje geleden heb ik een goedkope 3D pen gekocht, maar nog niet echt goed getest voor te lijmen
 
Voor mij is het allemaal chinees wat hier voorbij komt maar ga je de romp naderhand nog bekleden met polyester?
 
misschien volgende eens overwegen.
losse delen aan elkaar lijmen met 2 componenten epoxy en daarna aan de buitenkant een doekje er omheen.
glasvezel,keperdoek,carbon of kevlar mogelijkheden genoeg het een al wat sterker of lichter dan het andere ( ook de prijs schommelt natuurlijk)
vgr Marc
 
Ik zou een lijm gebruiken, zoals inde trein en vliegtuigindustrie, uit het gamma van sicaflex zoals 226 0f 291
 
Heel fijn dat er wordt mee gedacht over hoe ik de delen aan elkaar maak.

Omdat er een aantal vragen zijn en ideeen zal ik hier even samen gevat antwoorden.

Ten eerste dit is een experiment 3D printer project met het materiaal PLA, dus dat wil ik helemaal hier uit laten bestaan.
Dus mijn romp zal niet verstevigd worden door glasvezel met polyester.
Om de delen aan elkaar te lassen door de printer is ook niet mogelijk.

Als het een beetje meezit dan heb ik overmorgen een 3D pen, daar zou ik misschien wel de delen aan elkaar kunnen lassen.
 
Ik zou een lijm gebruiken, zoals inde trein en vliegtuigindustrie, uit het gamma van sicaflex zoals 226 0f 291

Sikaflex®-291i
Multifunctionele afdichtkit voor maritieme toepassingen
Sikaflex®-292i
Constructielijm voor maritieme toepassingen


Ik neem aan dat je 292i bedoeld, dat zou lijm zijn, de ander is voor afdichten.

Zijn in ieder geval beide te verkrijgen in China
 
Inderdaad zat even een tik fout tussen en Sikaflex is een wereldwijd bekend product met toepassingen in diverse schepen vlieg en voertuigen.Deze lijmkit is alleen te doorbreken met mechanische bewerking zoals een pianosnaar. Als de krachten op de hechting of verbinding te groot worden, door een fout in de construtie of berekening. Zal naast de lijmvoeg het samengevoegde materiaal kapot gaan, zo bij kunstof maar ook bij een aluminum of staal
 
Vandaag de 3D pen ontvangen ( In China werken ze 7 dagen in de week, dus ook op zondag wordt de post bezorgt ).
Een Zunlu SL 300-A voor 268 yuan / 34 Euro.

Uiteraard meteen de test uitgevoerd van 2 delen aan elkaar lassen, daarna 1 kant weer mooi vlak gemaakt.
Resultaat: krijg de delen niet van elkaar, ben zeer tevreden.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan