Hoofdsponsor

Anders / onbekend RC speedboot [wip]

Hier even een update van dit verslag.
Nu laat ik hier zien hoe ik de delen aan elkaar wil maken.

Eerst de delen aan elkaar lijmen met 2 componenten lijm.

attachment.jpg

Overtollige lijm resten weg vrezen.

attachment.jpg

Een V form in de naad vrezen.

attachment.jpg

Met de 3d pen V form opvullen (lassen).

attachment.jpg

Overtollig PLA weg vrezen.

attachment.jpg

Er bleek dus nog een lichte groef te bestaan, dus opnieuw PLA aangebracht met de pen.

attachment.jpg

Na weg vrezen van overtollig PLA was dit het resultaat, hier ben ik zeer tevreden over.
Omdat de romp ook nog gespoten zal worden in een leuk kleurtje, ga ik hem nog grondig schuren.

attachment.jpg
 
dit ziet er inderdaad bevredigend uit,
Ergens heb ik eens gelezen dat je de geprinte onderdelen in een vloeistof kan onderdompelen om het opp egaler te maken. dacht aceton maar kan er 100% naast zitten.
 
dit ziet er inderdaad bevredigend uit,
Ergens heb ik eens gelezen dat je de geprinte onderdelen in een vloeistof kan onderdompelen om het opp egaler te maken. dacht aceton maar kan er 100% naast zitten.

Ja dat kan met het filament ABS, dan wordt het onderdeel behandelt met aceton op een methode die ik hier verder niet beschrijf, op youtube zijn er wel filmtjes van.
PLA kun je niet behandelen met aceton, volgens mij is schuren de enige optie.
 
zo, dit heeft even geduurd maar dat had zijn reden, mijn PLA was opgeraakt, moest dus nieuwe bestellen.
Maar hier dan de update.
Alle 18 delen van de romp zijn geprint, print tijd per deel was gemiddeld 6 uur.
Nu dus de delen nog aan elkaar lassen.

attachment.jpg
 
Je kan de vorm reeds goed waarnemen.
hopelijk duurt het aan elkaar lassen van de verschillende onderdelen ook geen 6 uur per stuk.

succes er mee en hopelijk valt het schuren wat mee.
 
Als ik dit item nu open zijn alle foto's verdwenen. hoe kan dat?
 
voor mij zijn alle foto's nog zichtbaar
 
ik zie ze nog steeds , ben je mischien niet aangelogd?
 
Ik zie de foto's gewoon hoor Herman.
Even je pc opnieuw opstarten?

Fred
 
Herman de foto's zijn bij mij ook zichtbaar
Nu schiet mij opeens iets te binnen kan je aan de binnenkant geen polyester matten leggen zoals de mannen doen op 1 / 1 het is beresterk en verwerkt makkelijk alleen stinkt heel uw huis of appartement
 
Toch vind ik het raar, ik kan nog steeds niets zien, terwijl op mijn ander topic van de Caroline alles normaal is.
 
Na een lange afwezigheid ben ik dan eindelijk weer begonnen aan 1 van de 2 projecten.

Wat ik wel jammer vind is dat ik een aantal foto's kwijt ben, die van het aan elkaar lassen van de onderdelen en van alle bevestiging beugels zoals de motorsteunen. Oorzaak hiervan is dat ik sinds dit jaar een nieuwe laptop heb, de oude was gecrasht en niet meer te repareren.

Dus nu maar een stuk tekst over het deel waar ik geen foto's van heb.

Het was een hele klus om de delen aan elkaar te lassen, dit heb ik gedaan met de 3d pen , om alles in een mooie lijn te krijgen. Het voordeel van een 3d printer is dat het op 0,1 mm nauwkeurig kan werken.
Wat veel werk koste was het weg vrezen van het overtollig PLA materiaal van de naad, schuren was geen optie dat duurde veel te lang.
Hierna heb ik motorsteunen, servo steun en waterpomp houder ook 3d geprint en na de hand ook in het model gelast.

attachment.jpg

Om het model mooi glad te krijgen, dacht eerst aan plamuren, maar leek mij niet zo best. Toen dacht ik aan Poly Putty hier verkrijgbaar in China. Een twee componenten substantie, deze wordt hier gebruikt bij auto lak reparatie. Makkelijk te verwerken, snel hard en goed te schuren.

attachment.jpg

Hier dus een aantal foto's van deze behandeling.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ja dan is het nu tijd voor een kleurtje
Hier heb een provisorische spuitcabine gemaakt, hier kan ik het model in draaien.

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Mooi gelast :)
De plamuurwerken zien er goed uit.
Behandel je deze met speciale verf?
 
Dit ziet er alvast goed uit, heb je de sterkte getest van de lasnaden?
Succes alvast met het schilderen.
 
Ik gebruik gewone spuitbussen die ook in de auto industrie worden gebruikt.

Eerste kleur (wit) zit er op, en dan zie je toch nog veel oneven heden, had dus nog wat beter moeten schuren.
Ik ga dat niet herstellen, vaak wordt het dan nog slechter.

Heb de sterkte van de naden niet getest, ik heb er veel vertrouwen in.

Vandaag de tweede kleur (zwart) aangebracht.

Hier weer een paar foto's, ik weet dat jullie gek zijn op foto's :D:D.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Naturlijk komt er wel een vraag hoe plak je het af, daar zijn hier op de chinese webshops ideaal afplak materiaal.
Een plakstrook met daar aan folie, fijn om mee te werken.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat de zijkanten nog een tweede laagje wit kunnen gebruiken?
Ziet er goed uit hoor ;)
Handig zo'n tape :)
 
Ziet er goed uit en ben benieuwd naar resultaat.
 
Het resultaat is toch best goed zo te zien. Die tape is inderdaad wel mooi materiaal.
succes met de verdere afwerking.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan