Hoofdsponsor

1/35 Takom Mark IV Tadpole [wip]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
19 mei 2012
Berichten
638
Goedemiddag Allemaal,

Ik ben langzaam weer aan het bouwen geslagen, alleen loop ik nu achter met de foto's. Maar dat ga ik nu goed maken.
Ik ben begonnen aan de Mark IV Tadpole, een souveniertje uit York.
De Tadpole was een expirementele versie van de Mark IV, met een verlengd achterstuk om makkelijker over de verbrede Duitse loopgraven te kunnen rijden. Helaas waren deze nogal kwetsbaar en braken ze snel af, zodat later de Mark V werd ontwikkeld, die in wezen een verlengde Mark IV is..
Onnodig te zeggen dat hij dus nooit is ingezet, maar omdat het toch een mooi voertuig is, bouw ik hem toch.
Leuk detail, de bouwers zochten gelijk naar een nuttige toepassing van de extra ruimte en kwamen direct op het idee om daar een mortier te plaatsen, dus met 3 Lewismitrailleurs, 2 zesponder (57mm) kanonnen en 1 4 inch mortier was deze tank behoorlijk zwaar gewapend.

Ik bouw hem recht uit de doos en de bouw is vrij simpel, hoewel je goed moet oppassen dat alles precies goed zit. Sommige panelen zitten alleen op de randen aan elkaar en een afwijking van 1 graad kan dan al voor vervelende kieren verderop in de bouw zorgen. Zo heb ik 1 uitbouw en koepeltje op de romp een paar keer moeten herbouwen om het goed passend te krijgen.

De bouw begint met het maken van de romp,waarbij ik alvast de binnenste zijkanten heb gebruikt om de vorm goed te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna komen de 2 uitbouwen voor de hoofdbewapening. Het idee van een toren bovenop kwam pas bij de FT-17, dus de Engelse tankbouwers gingen verder zoals de 6 ponders geplaatst werden op de Engelse slagschepen (Winston Churchill, de drijvende kracht achter de tanks, was in de Eerste Wereldoorlog Minister van Marine)

attachment.jpg

En natuurlijk de kanonnen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens komen de zijkanten met de wielen en de rupsbanden

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Leuk idee van de ontwerper van de kit: de wielen moeten los op de assen zitten, dus ik heb elke keer 6 as-wielsets geplaatst, andere kant erop vastgezet met lijmklemmen en dan van de binnenkant de as vastgelijmd, niet moeilijk, wel een precies en tijdrovend werkje.

En dan het platform met het mortier

attachment.jpg

Vervolgens alles in elkaar passen, grondverf erop en preshaden

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan is nu het moment om te wachten tot dit goed droog is, zodat ik kan gaan schilderen.

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb me er bij gezet grt.
 
Ga deze ook volgen.
Met nog 1 jaar te gaan voor het afsluiten van de groepsbouw WO1 is dit best een welkome aanvulling.
 
Schuif mijne loopgraafstoel ook aan
 
Welkom volgers!
Gisteren heb ik alles in de basiskleur gezet. Echte camouflagepatronen gebruikten de Engelsen toen nog niet dus het is egaal vaalbruin.
Ik heb gekozen voor de kleur die Tamiya aanraadt (XF-52 en XF-55 op 1:1 verhouding). Waarom? Ik weet het niet, maar het komt authentieker over dan het groen dat Takom aanraadt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is hier en daar nog iets te dun gespoten (en ik zie 1 beschadiging), dus als alles er straks op zit, moet er nog een laagje overheen.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Zie niets Peter :( Maar is een aardig monster zo te zien in je vorige posting
 
Er werden wel camouflagepatronen toegepast in het begin, en zelfs heel kunstige, maar door het terrein en de tracks die rondom lopen werd deze gauw teniet gedaan door de vallende aarde, modder, enz... die van de tracks bovenaan langs de wand naar beneden vielen en zo de volledige zijkanten bedekten. Ook het onderhoud van de camouflage was teveel, waardoor overgegaan werd naar een uniform kleur...
 
Hopelijk nu wel, Ron.
@Silenoz: Dat wist ik niet, ik kan me alleen foto's van Engelse WW1 tanks herinneren in een egale kleur. De Duitsers en Fransen gebruikten wel altijd camouflagepatronen voor hun voertuigen, dus ik dacht dat de Engelsen er gewoon niet aan deden.

Nog even een paar bonusfoto's omdat ik de erkers erop heb gezet:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan kan ik morgen ook op de aansluitingen alles mooi egaal schildereen.

Peter
 
Groot beest met veel details die je best naar boven zal halen na het schilderen. Goed bezig Peter!
 
Vette oorlogsmachine, gepantserd stekelvarken....

De bouw en spuitwerk zien er al goed uit !

Op een plankje of klein dio ? figuurtje erbij wellicht ?
 
Ben niet zo voor tanks en zo maar ik geniet toch van zulke wondermooie bouwwerkjes in feite is het leuk om aan te zien
 
Een leuke Tank en heel goed in detail weergegeven..ik volg ook op een afstandje..heb last van loopgraaf voeten.
 
Ik ben weer een stukje verder.
Het schilderen is nu af, hoewel dit eigenlijk een testmodel was en dus geen nationaliteitstekens droeg, vond ik het wel leuk om deze erop te schilderen.
Tevens een leuke oefening voor de airbrush die ik a leen tijdje niet gebruikt had.
De tracks overlappen elkaar een klein stukje, dus die moet je een stukje schilderen en dan gebogen laten drogen voor het volgende stukje, vandaar dat het een tijdje duurde.

@Peter: gewoon op een plankje denk ik, ik ben niet zo van de dio'tjes.
@Coachke: ik niet zo van de personenauto's, maar een mooi model is een mooi model.
@Cargomaster: we zetten voor jou een stoeltje op een droge plek.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Precies op tijd klaar voor de extra verweeruitleg op de bouwavond vanavond.

Peter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan