Hoofdsponsor

1/24 2CV Charleston [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Erik71

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 sep 2017
Berichten
666
Vandaag een nieuwe doos open getrokken, een Citroën 2CV Charleston van Revell op schaal 1/24
Waarom een geit / eend? Omdat dit voor mij net als de VW Kever een iconische wagen is die veel langer meegegaan is als oorspronkelijk bedoelt.
Hierbij een foto van de doos.

attachment.jpg

De inhoud.

attachment.jpg

attachment.jpg

En de eerste werkzaamheden...:D

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erik ik wil je niet ontmoedigen maar aan het bouwplan te zien heb je een oudere kit die met die eend op zij die heb ik juist gebouwd naar een copy van de 2 pk van mijn vrouw
Veel suc6 makker het is een prettig kitje
marc
 
Ik laat het op me af komen Marc, en met de zaken die ik al geleerd heb en tips die ik van jou en anderen gekregen heb zou deze toch wel een niveautje hoger moeten komen. Zo ben ik van de kever niet tevreden van de lak, maar denk wel te weten hoe dat te verbeteren, alleen nog het juiste materiaal in huis halen.
 
Komt allemaal wel goed hoor
Voor alles is een eerste keer en je leert eruit he
 
Deze ligt hier ook nog te wachten om gebouwd te worden...
Veel succes met die van jouw ;)
 
Kijk eens aan: een goeie ouwe geit, een oom van mij had er lang ook ene maar dat was een witte.
Ik herinner me ook nog als kleine jongen, ik was toen zes of zeven jaar oud dat onze bakker met een 2CV rondreed maar dat was een kleine bestelwagen.
Ook zag ik die bestelwagentjes toen nog wel eens bij de toenmalige RTT en de post, samen de Renault R4 die de 2CV uiteindelijk helemaal verving.
 
@coachke: zeker elke keer wat bijleren, komt helemaal goed
@MrArtex: heb net heel je topic gelezen, zalig hoe je haar verbouwd hebt, maar twee muscle cars opofferen voor een geit :ohmy: :D
@oldieman: welkom in de topic
@Beyond: mercikes!
@Sam: ja geitjes werden toen overal als werkpaardje ingezet, tijden veranderen...
 
Heerlijk autootje :8 vroegah nog al eens in meegereden. Buurman had er één, oom had er één.... puur automobiel niets teveel, niets te weinig !

en ja hoor.. Eend zit nog aan de sprue en ligt al in het water :laugh:

Happy Carmodeling !
 
Leuk kitje om te maken lijkt me dus ik kijk mee.

Meestal als ik een eend zie moet ik denken aan een dyana die me broer had en dit soort wagens werden hier kapsones eend genoemd :)
 
Die lelijkerd op de achterbank is niet uwe schoonloeder, ik ben ook ingestapt...
 
Als mijn schoonzoon in zo eentje had gezeten toen hij laatst tussen twee vrachtwagens gemangeld werd, had ik 'm nu niet meer gehad. Maar zelf blijf ik het wel tot de verbeelding sprekende wagentjes vinden. De tent op wielen he...
 
Draai en keer het hoe je wil het blijft een multifunctioneel wagentje een 4 deur , een cabrio en camionette tezamen je kon er dingen mee in vervoeren wat vele auto's niet kunnen de achterbank klikte er zo uit en je had een tamelijk grote laadruimte en het was nog zuinig ook nog
Ook hier ga ik mijne stoel bij zetten om te volgen
 
Het is en blijft een icoon en zeggen dat het oorsprobkelijke ontwerp in feite een militaire ontwikkeling is pre WW2 voor het Franse leger, een verkenningsvoertuig met 2 motoren en dubbele besturing.
Wie interesse heeft in mogelijke verbouwingen of varianten moet maar eens de site Minitub43.fr bezoeken. Daar staan volledige fotogalerijen met alle mogelijke en onmogelijke versies van de 2cv.
 
Het was hier al veel te lang stil, maar door revalidatiebezigheden ivm mijn rug en ik steeds aan de eettafel moest werken kwam het er niet van en zat ik meer op het forum als achter mijn model. Nu ik een hobbyzolder ter beschikking heb, zie http://www.modelbouwen.be/threads/15528-Erik-s-hobbyzolder, zal het nu wel wat sneller vooruit gaan en zullen de updates elkaar sneller opvolgen.

De bodemplaat is zo goed als klaar.
attachment.jpg

Het motortje is ook bijna klaar, ik wil er nog bougiekabels op monteren, anders gaat hij niet starten...
Het motortje is ook al wat vuil gemaakt.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de uitlaat zat nog een lelijke gietrand, die ik pas na het schilderen gezien heb, was nog geschilderd aan de eetkamer tafel in de sprue...

attachment.jpg

Na wat vijl en schuur werk ziet het er dan zo uit.

attachment.jpg

Op de binnenspatborden zaten ejectionmarks, aangezien hier ook de warmteafvoer van de motor gebeurd en je daar misschien wel eens naar zou willen kijken moesten ze er af, de linkse is al geschuurd, de rechtse nog niet.

attachment.jpg

Op de spoorstang zat in het midden ook nog een ejectionmark (pinnetje), omdat hier niet zeker van was, even vergelijkingsmateriaal er bij gehaald en het bleek dat de 2pk verschillende types spoorstang heeft. Die Revell bij mijn model gebruikt heeft is verstelbaar in het midden en vertoont er een verdikking (bus met linkse en rechtse draad) om de sporing van de wielen juist te zetten. Omdat dit niet voorzien was en ik dat nu wel wou, moest ik op zoek naar een oplossing. Daar ik niet direct iets had liggen dat over de stang geschoven kon worden, masking tape genomen en er een smal strookje van genomen. Zoals je op de eerste foto kan zien, was dit ook al geschilderd aan de eettafel in de sprue.

attachment.jpg

Na het kleven ineens terug in een laagje verf gehuld.

attachment.jpg

Bij het monteren van de achterbank bleek er een foutje in de bouwomschrijving te staan of in de kit te zitten, al snel bleek het de bouwomschrijving te zijn. Zoals je op de foto kan zien zit er een uitsparing in de 'hoedenplank' in de bouwomschrijving en in de onderbouw van de achterbank in de kit. De uitsparing in de onderbouw van de achterbank is correct, zodat de pootjes van de achterbank enkel in de juiste positie gemonteerd kunnen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de voorste stoelen ga ik ook nog wat werk hebben, ze vertonen een rand die ik met geen enkel referentiemateriaal kan verklaren en de achterbank vertoont ze ook niet. Ik denk het met vijlen en schuren wel opgelost te krijgen, de rand lijkt me te klein om op te vullen.
De voorste stoelen

attachment.jpg

De achterbank

attachment.jpg
 
De rand op de voorstoelen is gewoon een gietnaad en die mag dus weg voor de rest gaat het al aardig opschieten en ziet er netjes uit :)
 
Ik zie echt grote vooruitgang ten opzichte van de Kever... allerlei details waar je ineens op lijkt te letten.

Ga je ook de achterkanten van de stoeltjes opvullen (=als Revell daar geen plastic voor levert)?

De ejector pin marks heb je professioneel weggewerkt, mooi om te zien... en waarschijnlijk ook veel voldoening gevend!
 
Goed bezig Eric en dat voor een tweede bouw.
Marc S
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan