Hoofdsponsor

1/6 Stuart 1/6 in panne

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Mijn Stuart RC heb ik nu al zeker 10 jaar ,4 jaar geleden heeft er iemand een prachtige update aan gedaan zodat ik ipv 10 meter er nu echt mee kan rondrijden dus de interne relais zendertje etc aangepast ,nu in September na een poos te hebben stilgestaan in een garage wegens verbouwing huis,komt hij niet meer in beweging ,de batery is vol en de 9 volt battery in de controlbox is nieuw...
ik ken er niks van.....misschien iemand in dit forum die me wil helpen ? regio Mol of andere voorstellen ? bedankt al cargo.:worried: attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even rechtzetten. Deze stuard is niet 1/16 maar 1/6.
Welke upgrade is er aan gebeurd en welke electro gebruik je?
 
Stuart tank

Wel dat is nu het probleem ,de stuart is aangepast door een ex collega van mijn werk ,maar helaas is die 2 jaar geleden overleden .
en vermits ik echt niks ken van deze RC dingen blijf ik dan ook van de tank.
daarom deze vraag hier ik zoek iemand die hem kan maken bij de modelbouw winkel begonnen ze over schema's etc..maar die heb ik zelf niet en toen hij de kostprijs vertelde om de tank in te nemen en te herstellen...vond ik het echt overdreven .
er staat wel wat op het kastje van de control.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens een kleine Tamiyakit gerepareerd en het bleek dat in de motor de "koolborstels" (hier gewoon koperen plaatjes) geen contact meer maakten omdat er teveel vet en vuil op de rotor gekomen was en door de hitte was dat aangekoekt. Dat vind je alleen als je de motor uit elkaar haalt. Je zou die dus eerst eens moeten testen los van het circuit, denk ik. Dat is alleen nog maar het elektrisch circuit, bij jou kan het ook aan de elektronica liggen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat vermoeden ook ,mijn hulp tijdens het verhuizen,sprong niet echt zachtjes om met de modellen en ik vermoed dat er ergens iets los is gegaan.
Maar zoals ik vertelde ik kan heel veel maar hier durf ik niet aan te beginnen,ik heb ooit al te veel vernield door mijn onkunde.
 
Heb je foto's van tijdens die restauratie dan? Of is de bovenkant niet makkelijk los te maken, zodat de binnenkant te zien is? Ik ken zelf ook maar alleen de basisprincipes van elektriciteit maar de elektromotor zou je toch zelf al kunnen testen als je hem losschroeft?
 
Misschien meenemen naar de ledendag, dan kunnen de ter plekke aanwezige experts er eens naar kijken. Misschien is het eenvoudigweg een los contactje, dat met een simpele soldeersessie hersteld kan worden.
 
Het is een groot model ongeveer 50 cm op 30 cm Steven en ik heb al andere tanks in de vernieling geholpen door die uitelkaar te willen nemen ,meebrengen dat wil ik wel doen Vrijblijvend!!! ...achteraf mogen die er dan wat mee rondrijden....ik laad de batterij volledig op als voorzorg.
 
De zender ziet er nog de originele uit.
Echter is het niet zo simpel om op 1 2 3 te zeggen wat er fout kan zijn als men niet weet welke electro er in steekt. Kan stomweg het kristal zijn ook van de zender/ontvanger die los gekomen is door schokken.
Voor RC tanks zijn er echter meerdere mogelijke electro upgrades op de markt.
 
Buzzy daar zat ik vanaf het begin ook al aan te denken, maar door de ruwe verhuizing kan er ook gewoon bedradings probleem zijn, vanaf de accu van de zender of de tank. Omdat de zender/ontvanger als 1 geheel waarschijnlijk geplaatst zijn, denk ik, het verhuizen is toch ongeveer normaal gebruik.
Relatief gezien is de kans groter dat er iets in het circuit naar de zender/ontvanger iets verkeerd zit, omdat de combinatie "niets" doet. Zoals open maken van de zender lijkt mij al risicovol, ik vermoed dat die als 1 geheel gekocht is. Daartegen de tank openmaken is al eens gebeurd, dus dat moet opnieuw te doen zijn.
Ik denk de interne relais van de tank zit het ws goed mee en dat is te volgen zonder schema, maar dat de zender/ontvanger opnieuw geplaatst moet worden hou ik ik als een goede optie.

De optie die Roy zegt, lijkt mij ook haalbaar, maar dan is toch weer de vraag, hoeveel tijd is er nodig om hem open te krijgen, dan bedoel ik als de Tank open gaat als een Phylips stofzuiger is die open te maken en te repareren, en daarna krijg je hem nooit meer dicht, zodat hij wel kan rijden
 
Zelf heb ik meerdere tanks (wel schaal 1/16) en deze hebben al meerdere keren open geweest.
Ik weet dat deze vaak omgebouwd worden doordat de zender/ontvanger niet van heel goede kwaliteit is.
(Heb vroeger nog op een RC tank forum gezeten maar dit bestaat nu niet meer).
Ik kan jammer genoeg niet naar de ledendag komen (eetfestijn karnavalgroep) anders had ik met veel plezier eens gekeken.
 
Als Cargomaster er met akkoord is stel ik volgende logistieke oplossing voor:

- Buzzy wil er naar kijken maar gaat niet naar de ledendag
- ik ga wel naar de ledendag maar ken de ballen van RC
- Buzzy en ik wonen niet zo ver uit elkaar (Herzele voor Buzzy en Lede voor Erwin)

als Cargo akkoord gaat en Buzzy wil er naar kijken, dan kan ik de tank op ledendag meenemen en afleveren bij Buzzy wanneer het hem past.
Rest dan natuurlijk het probleem hoe de tank uiteindelijk terug zal keren naar Cargo want deze woont nu toch ook niet in onze buurt vrees ik.

Iets om eens over na te denken/ brainstormen ?
 
Lede is inderdaad niet zo ver van me.
Voor mij is dit geen probleem (wel alles mee geven, tank, zender, batterij, lader (weet niet welke stekkers hij gebruikt).
Als ik hem nagekeken heb mag hij hem zelfs bij mij komen ophalen. Eventueel een telefoonnummer is ook handig voor het geval ik contact moet opzoeken.
 
ja lijkt me te doen ,want zelf er aan werken dat doe ik niet ,iedereen blijft het beste bij wat hij wel kan.
ik zie dan Erwin wel op de ledendag.
 
ja lijkt me te doen ,want zelf er aan werken dat doe ik niet ,iedereen blijft het beste bij wat hij wel kan.
ik zie dan Erwin wel op de ledendag.

Als je wil breng ik mij multimeter mee naar de ledendag, ik ken niets van RC an sich, maar dan kunnen we wel de bedrading en zo al eens controleren.
 
Dat is ook ok ,we zien dan wel hoever alles gaat verlopen indien er de tijd voor is morgen.
 
Voor diegene die het nog kunnen lezen ,mijn Tangske rijd weer na een paar goede pb's met uitleg van enkele leden heb ik toch zelf het euvel kunnen verhelpen,de tanktoren zat vast en de draadjes voor het draaien en schieten zijn versmolten door een kortsluiting ,ik wist dat iemand tegen de toren had gelopen tijdens de verhuis en waarschijnlijk met zware voet de tank verplaatst ,ik heb het contactje uitgetrokken de draadjes verzegeld ,ik kan rijden en de toren laten draaien,ik ga op zoek naar reserve print voor de geluiden van het kanon en het op en neergaand mechanisme is ook afgebroken. bedankt allemaal voor de hulp.
ik ga ze morgen dus niet meebrengen. :)
 
Mag het ding alsnog wel meebrengen hoor, lekker spelen :D

Maar gefeliciteerd, dat is goed nieuws.
 
Goed nieuws dat hij weer rijdt, spijtig van de schade.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan