Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-62 [wip]

Wow dat is nogal een aanpassing. Geslaagd hoor.
 
Langzaam maar zeker.

Voertuig bijgeverfd en ook reeds een lichtere toon aangebracht alhoewel het bijna niet zichtbaar is.
Lichten, grille, veiligheidsriemen, ruitenwissers, reservewiel, handvat en hendel aan raam geplaatst alsook het raam zelf (scratch).

attachment.jpg

attachment.jpg

Stuur moet nog aangebracht worden alsook het gereedschap achteraan en de haken aan de zijkanten.
Daarna kan het voertuig een nieuwe laag Klir krijgen en glanzende vernis waar de decals moeten komen.

Met die decals heb ik het laatste woord nog niet gesproken.
Sedert deze Dodge ooit uitgebracht werd zijn er steeds dezelfde decals geprint.
Versie 1 kan ik thuisbrengen als zijnde een voertuig gebruikt in Guadalcanal maar dat is ver van mijn deur.
Versie 2 behoort tot een anti-tank eenheid maar deze hadden bij voorkeur de WC-63 met winch i.p.v. de 62 die meer geschikt was als troepentransport.
Versie 3 is voor een WC-63 maar heeft markeringen die ik niet kan thuisbrengen.
Ook kom ik op deze set én op andere Dodge sets van Italeri de vermelding 2810-P tegen geschreven op de zijkant van de Dodge. Ook hier heb ik geen idee wat het kan zijn, het is zeker geen normale US registratie en het is geen unit nummer.

Morgen ga ik eens op zoek gaan naar Decadry transfers in de hoop een geschikt lettertype te vinden zodat ik mijn voertuig kan toewijzen aan een eenheid die ik zelf wil.
 
mooie aanpassingen, ik heb altijd problemen met historische zaken.
 
Onze Erwin is weer ongelooflijk knap bezig en zeker met zijn bijna niet zichtbare tonen gewoon subliem
Marc
 
Knap Erwin en heb spijt dat ik er niet meer van ken ( nooit echt mee bezig geweest) maar door dit forum en jullie al veel bijgeleerd over materialen en allerhanden grt.
 
Goed gevorderd Erwin. Je mag die lichtere groentoon gerust meer uit de verf laten komen want het zal je voertuig veel ruimtelijker maken.
De horizontale vlakken lichter zonder al te modulair te benaderen. Met de washes die volgen zal je alles weer naar mekaar trekken ! Diepere kleuren zullen het resultaat zijn.
 
Het gaat traag om reden dat ik nog niet goed wist aan welke eenheid ik deze truck ging toeschrijven tot ik op het web een foto vond van een WC-62, gerestaureerd model in het US Army museum) met de markeringen 82AB 603QM en verder niets.

attachment.jpg

Aanvankelijk vond ik dit een leuke markering en ik begon al decals te zoeken ten einde de bumpercodes aan te brengen maar ik had toch zo iets van "dit kan niet juist zijn" doch evenmin vond ik betere uitleg dan wat ik had van die foto.
Dus daarom maar decals gezocht en aangebracht:

attachment.jpg

beetje verwering om de decals wat te breken en een bescherming aangebracht over de voorruit om reden dat deze jongen nog een laag matte vernis moet krijgen.

attachment.jpg

waarna, na het nemen van deze foto ik toch vond dat deze truck er erg kaal bij stond.

Nu vind ik het zelf een cliché om een voertuig vol te proppen met willekeurig materiaal als je er geen verhaal (fictief of niet) aan kan vast hangen en dus ging ik verder op zoek naar de betekenis van de reeds aangebrachte kentekens.
82AB dat kennen we allemaal: 82nd Airborne Division, de mannen die op en rond St.-Mère-Eglise geland zijn in Normandië op D-Day.
603QM is wat anders. Q staat voor Quartermaster en dat is zowat de logistieke dienst maar de M staat voor Medical en wat heeft Quartermaster nu rechtstreeks te maken met Medical, temeer daar het hier geen ambulance betreft?
Het antwoord werd echter reeds gegeven in de eerste foto want de truck heeft vooraan een bord met het opschrift "Graves Registration" en als je iets beter kijkt zie je opgevouwen stretchers/draagberries in het voertuig.

Een boek over de eerste begraafplaatsen rond SME bevestigde mij dat 603QM daar gewerkt had en dat zij onder meer verantwoordelijk waren voor de ordelijke aanleg van de nu verdwenen begraafplaats te Blosville. (overgebracht naar Colleville-sur-Mer (US), La Cambe (D) of gerepatrieerd (US))
Verder leerde ik dat het 4de peloton van 603 Quartermaster (603Q) verantwoordelijk was voor de sector rond SME doch er waren zo veel doden (van beide kampen) dat men genoodzaakt werd om Duitse krijgsgevangenen in te zetten om de graven te delven.
De M, de medische afdeling, betreffen de mannen die instaan voor de identificatie en registratie van elke gesneuvelde soldaat zij het door zijn identiteitsplaatje, zakboekje, persoonlijke spullen, tandgegevens en vingerafdrukken; zelfs in die tijd bestond dit reeds.

Om die reden heb ik mij nieuwe decals besteld bij Archer in de USA en deze zijn onderweg.
Om die reden zal ik ook lading aanbrengen in de truck en deze lading zal bestaan uit kisten met medisch materiaal, draagberries, jerrycans (water), schoppen, etc...

We kunnen de spares box weer eens plunderen, ben er van overtuigd dat we nog iets gaan vinden.
 
Je bent toch weer een stapje dichter bij het eindresultaat, in dit geval dan met name door voortschrijdend inzicht maar dat is vaak net zo belangrijk als het daadwerkelijke bouwen zelf.
 
Op een of ander manier hangt er steeds een verhaal bij uw voertuigen en dat is die extra die het nog toffer maakt grt.
 
Klopt Pascal en speciaal bij deze truck wil ik ook een taboe doorbreken dat we bij de pijnpunten al aangehaald hebben, namelijk dat van het niet tonen van gewonde of dode soldaten. Er komen geen figuren bij maar het stemt wel tot nadenken.
Slechts weinigen staan er bij stil dat er een klein leger op zich nodig was om al die gesneuvelden te identificeren en te begraven.
Enkel de Russen deden dat niet, zij hadden beslist hun doden niet te identificeren en te begraven op die manier omdat dat hun letterlijk een leger aan manschappen + materiaal zou gekost hebben; manschappen die beter aan het front konden gebruikt worden.
 
Ik vind dit een mooi eerbetoon aan die mensen, lijken van kameraden identificeren, wegbrengen en begraven. Als je het mij vraagt een hele zware opdracht, oorlog is geen pretje. De harde realiteit mag zeker getoond worden. Sommigen onder ons hebben het al naar voor gebracht onder de vorm van een diorama.

Grtz Bart.
 
Mooi gebaar Erwin, er word altijd geluld waarom een leger uit zoveel mensen bestaat en er zo weinig kunnen ingezet worden. Het antwoord is vrij simpel, voor elke vechtende man heb je er 4 tot 6 nodig om deze vechtende te houden.
In WW2 ging men er van uit zoveel mogelijk tegenstanders te doden, in moderne conflicten probeert men zoveel mogelijk middelzware gekwetsten te creëren. Een dode gaat in een bodybag, voor elke gekwetste heb je afhankelijk van de kwetsuur x aantal mensen nodig voor evacuatie en verzorging/bescherming. Die kun je ook zomaar niet uit de burgerij plukken.
 
Ik treedt de voorgaande leden bij, dit is een voertuig waarmee je een goede richting gaat inslagen. Je zou een hoop tijdelijke kruisjes kunnen maken en die ik de bak leggen, gegarandeerd dat dit truckje naar de keel zal doen grijpen.
 
Bedankt voor de sympathie.
@ D-Day: zij waren het Home en Away team avant la lettre, lang voordat men er hier bij ons met begon.
Het met succes nemen en identificeren van hand/vingerafdrukken dateert al van 1858 in India. In Nederland werd in 1906 de eerste gegevensbank opgericht.

@ Grijze Wolf: dan gaan we de burgers die instaan voor de fabricage er nog niet bij rekenen want dan komen we gemakkelijk aan +10.

@ GUnit: ben er al naar op zoek gegaan en heb al de juiste afmetingen van de witte kruisen gevonden, nu nog zien of ik de passende Evergreen strips of eventueel houtstrips liggen heb. Heb hier nog wel wat balsa liggen indien nodig.

Moeilijker zal het zijn om de bedovertrekken welke gebruikt werden om de doden in te wikkelen, te maken.
ik weet wel, Milliput en zo, maar wil toch eerst eens proberen met fijne stof of papier (van dat soort uit schoendozen).
 
Heb al wat accessoires gevonden

attachment.jpg

Emmers uit de spares-box, US jerrycans en stretchers van Resicast.
Ook al kisten met medisch materiaal, helmen, en dergelijke ter beschikking.
 
Dit wordt inderdaad een model waar bij zal stilgestaan worden, en niet enkel om het te bekijken....
Zoals GUnit zegt, het zal naar de keel grijpen...
Dit model zal zonder figuren maar al te duidelijk maken van de vele doden en gewonden.
Maar juist in de subtiliteit zal het sterker naar voor komen...
Respect voor je keuze.
 
Hey,

Een krachtig model, mooi.
Goeie vondst om dit te maken, meestal zijn het altijd van die gevechts-toestanden, dus dit mag eens te meer in het licht geplaatst worden, knap werk E... ;)
 
Jullie zijn toch slechteriken. :nowink: :D, jullie hebben een slecht invloed op mij.
Hoe meer ik zoek en lees, hoe meer zin ik krijg om een dio te bouwen met betrekking tot die gesneuvelden en het werk van de Graves Registration eenheden.

Vooral dit boek zal een grote rol spelen want niet alleen verteld het de geschiedenis, het is ook nog eens gesigneerd door verschillende veteranen van zowel US als Britse zijde.

attachment.jpg

Gekocht op de boekenbeurs in Tilly-sur-Seuilles in 2016 en tijdens de herdenkingen gebruikt om handtekeningen te jagen/verzamelen.

attachment.jpg

o.a. Dan Mc Bride, F Co. 502 PIR, Bob Woody F Co. 506 PIR 101AB maar ook een padre en leden van de Merchant Navy

attachment.jpg

Veteranen van o.a. 4th Inf Div, 41 Royal Marine Commando maar ook van Bill Schott, USMC, Iwo Jima die toevallig aanwezig was op een plechtigheid in Ravenoville samen met Alan Tomkins, Art Director van de serie "Band of Brothers".

attachment.jpg

Hier o.a. veteranen van Royal Engineers Airfield Construction, van de S.S. Empire Russell, van Royal Marine Commando en van Bill Doherty die boven Ranville gedropt werd op D-Day '44

Waarom al die vermeldingen?
Wel, het zal ook ter ere zijn van de overlevenden die ongetwijfeld vrienden zullen zien sneuvelen hebben of gewond geraken. Die misschien zullen meegeholpen hebben om ze in een voorlopig graf te leggen, al dan niet gewikkeld in parachutestof.

Wat ik wel al geleerd heb is dat er een wezenlijk verschil was tussen het begraven van US of Duitse gesneuvelden.
De Duitsers die een graf kregen werden niet nauw onderzocht en letterlijk in hun graf gekiept vanaf de draagbaar; dit meestal door hun eigen gevangen genomen landgenoten.
De Amerikanen werden echter onderzocht, geïdentificeerd waar mogelijk, hun persoonlijke bezittingen verzameld, geregistreerd en gewikkeld in matras overtrekken met touwen neergelaten in hun voorlopig laatste rustplaats.

Ik heb die matras overtrekken opgezocht op de Graves Registration site en opgemerkt dat dit in feite een doek betrof dat kon opgevuld worden met o.a. stro waarna het dichtgebonden werd. Na identificering van de gesneuvelde werd zijn naam, rang en stamnummer ter plaatse op het doek geschilderd en dit werd over de soldaat gelegd. Daarna werd de soldaat blijkbaar in het doek gerold en ingebonden.
Precieze maten van die covers heb ik niet gevonden maar ik ga er van uit dat een matrasovertrek ongeveer 200 x 80 cm moet zijn en heb mij daar op gebaseerd om een eerste poging te wagen tot het vervaardigen en vouwen van zo een cover op 1/35 met dit resultaat

attachment.jpg

Links de open cover en rechts de opgevouwen versie op de manier waarop zij geleverd werden, nl gevouwen met de flap halverwege.
Het papier komt van een papieren zak en er werd nog geen lijm gebruikt in de opgevouwen versie. Dit zal later nog gebeuren want er moeten ook nog linten aan bevestigd worden.
Voorlopig ben ik al tevreden.

PS: ALS ik aan het dio zou beginnen zou dit toch maar ten vroegste volgend jaar zijn en het zal zeker niet op enkele maanden af zijn.
Komt er nog bij dat ik figuren en zaken ga gebruiken dat ik hier nog liggen heb, ik ga geen nieuwe sets bijkopen want heb hier brol genoeg liggen dat ook eens moet verwerkt worden.
 
Oh das nie lang meer he , we kunnen dus wat verwachten he
marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan