Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-62 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.403
Tja, wat kan ik zeggen?

Na mijn papierbouw heb ik het moeilijk om weer plastiek aan te pakken, weet niet waarom maar op mijn tafel ligt de Pak 40 en de Ford T en ik krijg mezelf bij beiden niet op gang niettegenstaande er niet veel meer moet aan gebeuren om ze af te werken.

Vermits ik mij voorgenomen heb om geen nieuwe kit te starten vooraleer het merendeel van de reeds gestarte onderwerpen afgewerkt zijn heb ik dan maar mijn toevlucht genomen naar de Dodge WC-62 op schaal 1/35 van Italeri (kit n° 230) om deze, samen met de Eduard PE set 35-045 en de Limes Model Dodge radiator (set 35018) naar een hoger niveau te tillen.

attachment.jpg

De bouwdoos

attachment.jpg

Natuurlijk moet er ook nog de nodige documentatie voorzien worden en behalve de klassieke lectuur heb ik ook de bijbel US Dodge ter beschikking waarin alle standaard fabriekstypes en enkele andere in vermeld staan.
Deze bijbel heeft mij trouwens reeds geleerd dat de Italeri kit een Dodge betreft van een later type met herplaatste en grotere benzinedop en andere zetels.
Tevens bouw ik deze zonder winch waardoor ie dus een WC-62 type is. Deze met winch was een WC-63.

Ik was deze kit reeds gestart tijdens diverse beurzen en hierdoor zijn er dus al een aantal sub-assemblies gebouwd. Tevens was het chassis reeds in de groene primer gespoten.

attachment.jpg

Hoe vlug deze bouw vooruit zal gaan weet ik niet maar ik zal er wel voor zorgen dat hij zo historisch correct zal zijn als mogelijk.
Over het kleurenschema en decals heb ik ook nog niet nagedacht maar hoop iets te kunnen bouwen met betrekking tot Normandië of bij ons.
Zal ook eens kijken of ik nog een anti-tank kanon liggen heb om er achter te hangen want dit type voertuigen werd veel gebruikt in de anti-tank eenheden.
Het geheel zal niet op een ondergrond komen, hij komt terecht in mijn collectie/garage.

Nu maar hopen dat het een beetje zal vlotten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een luxe!

Een figurenbouwer die (ook al is het maar eenmalig) een modelbouwproject oppakt en Erwin die terug gaat naar het plastic plus wat messing (ook al is het maar voor even misschien).. en dat op één avond. Daar word ik vrolijk van!

Ik zie uit naar deze bouw want ik heb je gedetailleerde verslagen erg gemist.

Je verleert dit niet in een half jaartje he Erwin, deze gaat vast en zeker helemaal goedkomen.
 
Wat een luxe!

Een figurenbouwer die (ook al is het maar eenmalig) een modelbouwproject oppakt en Erwin die terug gaat naar het plastic plus wat messing (ook al is het maar voor even misschien).. en dat op één avond. Daar word ik vrolijk van!

Ik zie uit naar deze bouw want ik heb je gedetailleerde verslagen erg gemist.

Je verleert dit niet in een half jaartje he Erwin, deze gaat vast en zeker helemaal goedkomen.

Bedankt voor de aanmoediging Roy, als jij er blij van wordt is mijn topic al half geslaagd.

@ Erik71: Tx, zal mijn best doen.
 
Mooie bak, deze Dodge !
Zo te zien ben je goed voorzien van referentie materiaal, maar mocht je
extra foto's willen heb ik er nog ±450 opgeslagen, hoofzakelijk walkaround detail.

veel plezier Erwin :D
 
Bedankt Peter.

Moet eerlijk toegeven dat ik al een flater geschreven heb in die zin dat deze kit geen Dodge is van een later type maar wel van de eerste serie productie.
Reden van mijn fout is het mis interpreteren van een foto van een pre-productie Dodge met deze van een 1ste serie. Op de pre-productie was de vuldop voor de benzine lager ingebouwd.
De WC-62 in de kit heeft ook nog de metalen laadbak welke er bij de 2de productie serie uitging. Tevens zijn de zijstukken aan de flanken van de 2de serie gelijk in hoogte daar waar bij deze van de 1ste serie de bakken vooraan langer zijn dan de achterste.

Eduard voorziet geen vervanging van de vuldop, wel van de sjorhaken en de reflectoren aan de zijkanten.
De vuldop is meegegoten in de kit maar is te verticaal geplaatst, hij moet onder een lichte hoek staan.
ben dus gestart met het uitsnijden van de vuldop ten einde deze te herpositioneren.
 
ach ja, bij deze heb je de flater ontkracht ;)
Dat is het mooie van goeie referentie ! ik heb wel foto's, maar dit soort informatie ontbreekt mij...

succes met de aanpassingen !
 
Erwin heel veel succes met deze bouw
 
Erwin zijn producten kennen mogen we weer iets moois verwachten en ik kijk er al naar uit
Volg met zeer veel plezier
Marc
 
Deze ga ik ook nieuwsgierig volgen.
Heb deze in de Airfix doos nog liggen voor ooit eens... :8
 
Beetje verder aangemodderd met deze jongen, ups & downs, we kennen het allemaal hé.

Een uitgeboorde vuldop die herplaatst moet worden betekend ook dat we er direct de vulpijp gaan aanhangen en hiervoor gebruikten we Evergreen rod van verschillende diameter.

attachment.jpg

De vorm is gebaseerd op een foto in één van mijn boeken.

Vermits we te doen hebben met een WC-62 van de 1ste productieserie moeten we ook eens goed kijken naar het type zetel dat toen gebruikt werd.
Tijdens zijn productie had elke serie een ander type zetel maar de eerste had echte bucket seats (kübel voor de Duitsers) met hoge zijkanten. Deze hoge zijkanten werden op hun beurt voorzien van een canvas bescherming.
Bij de 2de serie werden de zijkanten lager en verdween de canvas bescherming, bij de 3de serie verdwenen de bucket seats voor gewone zetels.

attachment.jpg

Even een voorbeeld van de 1ste serie zetels (only for reference purposes)

De Eduard set voorziet deze 1ste serie zetels in PE maar ze moeten aangepast worden aan de rest van de kit. De kussens die voorzien zijn in de kit zijn in feite te laag en dus moeten ze wat verhoogd worden.

attachment.jpg

Een stuk dikke plastiek van een aankoopkaart zorgt voor de verhoging.
Op de zetel links werd een eerste poging ondernomen om de beschermingen aan de zijkant van de zetels te maken waarvoor ik een restant papier gebruikte.
Deze stukken moeten nog bovenaan verbonden worden en vervolgens naar vorm geschuurd.

De grote onderdelen van de truck zijn ondertussen ook samengebracht en ik hoop morgen een begin te kunnen maken van het verweren van de onderzijde.

attachment.jpg

Wordt vervolgd....
 
Mocht het echt niet lukken Erwin heb ik nog wel een mooie versie van de WC-51 in papier liggen :laugh::laugh:

Fred
 
Nou nou.. fancy stoelen hoor die eerste, bijna decadent voor een legerbak ;)

Gaat wel goedkomen met de verbouwingen zie ik !
Was voor de stoelkussen putty niet makkelijker geweest ? (GreenStuff bijvoorbeeld).

carry on :)
 
@ Fred: wie weet Fred, wie weet....

@ Peter: misschien wel, is effe uitproberen.
Heb geen GreenStuff maar wel Milliput en hou dit als plan B.
 
Ziet er toch weer al goed uit en volg mee grt.
 
Leuke uitleg van de stoelen, ik heb nooit geweten dat 'Kübel' de Duitse benaming voor 'bucket seat' is. Interessant.

Ik denk dat ik ook zou proberen de zijkussens van Milliput te maken: eerst met een mini-rollertje tot een dunne pannenkoek maken, dan over de zijkant draperen en ten slotte het overschot afsnijden. Ik denk dat het resultaat dan natuurlijker 'valt' dan met papier. Bovendien zal het makkelijker zijn denk ik, want ik zie nog niet helemaal voor me hoe je die bovenkanten nu naadloos aaneen gaat hechten.

Leuk dat we samen aan een soortgelijk voertuig bezig zijn (drie-asser), het grootste verschil is nog de schaal (naast dan dat die van mij aan de foute kant zat...).
 
zo kennen we onze Erwin weer terug in de plastic , niet dat papier er moet voor onderdoen hoor
Wel die stoeltjes daar wil ik het fijne over weten want het kan in de toekomst weleens bruikbaar zijn

Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan