Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-62 [wip]

Hou de oordoppen klaar want den deze gaat hier straks de ketter toer op.

In het bovenste deel van de foto zie je de rugleuning van de zitbanken achteraan zoals ze geleverd is in de kit.

attachment.jpg

Het onderste deel toont de vervanging in PE (12 onderdelen) alsook de weggesneden planken (2) die daar opnieuw moeten op bevestigd worden.
En natuurlijk is dit maar één helft.

Fingers (niet te veel) crossed.
 
Hey,

Allez, laat u maar gaan met den PE.....
Gaat dit een meerwaarde geven aan het model, want ook dit heb ik geleerd van je, kijken of het de moeite waard is....;)
 
even rustig ademhalen Erwin, komt vast goed met die planken, dat kun jij wel ;)

maar bedankt voor de waarschuwing... heb alvast het geluid uit gezet...
 
Het zal wel een merkelijk verschil geven als ik die onderdelen zo zie. Succes ermee Erwin.
 
Bedankt voor het volgen.

@Swaken: ja, ik weet het en ik denk wel dat het een meerwaarde zal geven om reden dat ik van plan ben om een open frame te installeren.
Al die PE is overbodig als je de bache dicht zou laten want dan zie je er toch niets van.

Indien ik verwacht had dat het een ferme strijd zou worden (kan altijd nog), dan ging het toch redelijk vlot want beide zijkanten en de rugsteunen zitten in elkaar.
Wel een foutje ontdekt in de Eduard PE instructies wat betreft de te plooien zijde van de opstaande stukken maar we hebben het op tijd gezien.

attachment.jpg

We gaan nu echter een andere foltering aanpakken namelijk het vervaardigen van de Limes grille voor onze Dodge.
Zoals gebruikelijk voorzien zij het algemene frame in laser gesneden karton en een plastieken mal waarin de metalen steunen kunnen op maat gesneden worden; kwestie van goed te kijken wat waar moet komen.
In het geval van de Dodge moeten nu ook de verticale steunen en de horizontale support van de radiatorgrille ook vervaardigd worden.
Hiervoor voorzien zij koperdraad in 2 diktes, de dikste voor de radiator, de dunste voor de lichten.

attachment.jpg

Zal weer lachen worden ......
 
Hey,

Aha, als de bache open gaat is het dan zeker wel iets om naar uit te kijken natuurlijk.
We volgen hierin zekers.
Ik zie dat je zelfs een speciaal frontje hebt voor de Dodge, prachtig maar zeer secuur is dat wel..
 
Setje is precies goed voorzien van mallen om alles op maat te maken.
Zal een zeer fijn onderdeel worden, je model opwaarderend ;)
Kijk er ook naar uit om te zien :)
 
De Limes grille voor de WC-62 steekt in elkaar, het was zoeken en passen maar zoals Coachke zegt "met passen en meten ......"

attachment.jpg

De toestand voordat ze gaat gespoten worden.

Verder nog wat met PE gespeeld aan de voorruit waar we de raamscharnieren bevestig hebben

attachment.jpg

De onderzijde werd lichtjes en in verschillende buien gespoten met US Tan

attachment.jpg

om vandaag enkele washes te ontvangen:

attachment.jpg

Allemaal MIG washes: dark wash, oil & grease en wat Green wash.
Verder de roest nog wat bijgewerkt met pastelpoeder op de bladveren en de uitlaat.

Met een beetje geluk gaan we deze avond de wielen plaatsen.
 
Prachtig die aandrijvingsconstructie!

En een goede vooruitgang :)
 
Pijnpunt bij deze Dodge kit: de hoepels die de canvas dakstructuur moeten ondersteunen.

In tegenstelling tot de grotere GMC heeft deze Dodge 5 steunen die de canvas dakstructuur moeten ondersteunen.
De kit voorziet hiervoor 10 ronde stijlen en een vast dak inclusief opgerolde zijkanten. "Quelle horreur" zeggen ze in 't Frans!

attachment.jpg

Niet alleen is de structuur aan de binnenzijde foutief maar er is ook op gerekend dat je deze Dodge zal bouwen mét de extra mitrailleur en hiervoor werd zelfs al een uitsparing in het dak uitgedacht. (zie de inspring aan de rechterzijde)

attachment.jpg
(only for reference purposes)

Op een referentiefoto is echter duidelijk te zien dat er wel degelijk 5 bogen waren doch slechts 1 tussensteun, daar waar de kit er dus 3 voorziet.

Vermits het zonde zou zijn om eerst mijn werk te steken in het vervangen van de zijsteunen door PE om dan vervolgens de slechte kit delen te gebruiken, heb ik dus naar een oplossing gezocht.
De spares box van de GMC heeft mij een restant hoepels opgeleverd maar deze van de GMC waren boogvormig daar waar deze van de Dodge horizontaal liepen. Tevens zijn ze breder dan deze van de Dodge.

Daarom eens de hersencellen bijeen geraapt en overdacht hoe we dit konden oplossen.
De zijsteunen zijn bruikbaar maar hun verstevigingen zijn te bol en niet in 45° zoals ze zouden moeten bij de Dodge. De hoepels zelf zijn gebogen en niet bruikbaar.
Dan maar eerst de hoepels weggesneden tot we dus een steun en versteviging overhielden.

attachment.jpg

en dit geeft op zich al een beter resultaat dan de ronde stijlen (links) uit de kit.

attachment.jpg

De nieuwe stijlen dan maar in een tooltje vastgeklemd en daarna met de haardroger goed verwarmd en vervormd tot we een hoek van 45° bekwamen.

attachment.jpg

met dit als resultaat.
Nu nog bevestigen op de truck en een stuk Evergreen tussen elke steun plakken en laat ons hopen dat het er dan beter zal uitzien.
 
Het is altijd jammer en vaak frustrerend al de kit je in de steek laat; hopelijk is dit een goede en aannemelijke oplossing.
 
Ik denk dat je 90° bedoeld, maar idd jammer als de kit je gewoon in een richting forceert... Benieuwd naar het vervolg. Is eventueel het ronde staafje vervangen door koperdraad geen optie?
 
Je hebt gelijk Silenoz, het moet 90° zijn.
De steunen zijn rechthoekig (zie foto van de Dodge) en zijn dus niet vervangbaar door ronde koperdraad.
 
Er komt altijd wel aardig wat werk om de hoek kijken bij de oudere kitjes om alles een beetje kloppend te krijgen en vooral als veel kennis van dit soort voertuigen aanwezig is.
 
Hey,

Erwin, goed opgelost zo te zien.
Blijkbaar gaan de kitmakers ervan uit dat je steeds 'slaafs' hun ding gaat volgen, gelukkig bestaan er goede modelbouwers die daarvan afstappen.... ;) :)
 
Bedankt voor de reacties.

Even een foto van hoe Italeri verwacht dat de kit gebouwd wordt:

attachment.jpg

Voor alle duidelijkheid: deze is niet van mijn hand maar zal misschien ooit eens herbouwd worden.

Maar dit is het resultaat tot nu toe van de omgebouwde steunen en hoepels

attachment.jpg

en al zeg ik het zelf, ik vind het er veel beter uitzien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan