Hoofdsponsor

1/87 Kolenopslag [DONE]

Firewolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
398
De nieuwe baan die ik aan het uitwerken ben, is geen grote baan en wil vooral industrie en rangeerterrein met goederendepots opnemen. Maar voor het lokaal rangeerstomertje wil ik toch een klein onderhoudsdepot opnemen met een loods, kolenopslag, zandinstallatie en waterkraan. Maar heb hiervoor niet veel ruimte, dus het gaan kleine gezellige installaties moeten worden.

Recent heel wat referentiemateriaal verzameld rond kleine en middelgrote kolenopslag / installaties. Uiteindelijk heeft het model van Ratio Models (item 505) me gecharmeerd. Doel is iets gelijkaardigs in styreen te maken.

Het Ratio model:
38140103502_5acf4c8563_z.jpg

Om eigen gebouwen te maken en dan ook concrete bouwplannen te hebben, wou ik eens experimenteren met Google Sketchup. Heb nog niet helemaal de ideale en efficiënte procedure gevonden, maar ben toch al tevreden over een eerste resultaat.

Sketch up model (solid model). Dit is gemodelleerd op werkelijke afmetingen. Het grondvlak van de constructie, exclusief de trappen, is 6x4m.

26395389819_c9e8d495f7_c.jpg

38116032236_c9d242cf2e_c.jpg


In volgend model heb ik, na veel digitaal knutselen, het bouwwerk in losse onderdelen.

38128194456_0d5a054102_c.jpg


En hier een opgeblazen beeld van de onderdelen. In dit model is alles reeds geschaald naar HO (1/87).

24332056348_8690373b71_c.jpg

Volgende stap is nu deze onderdelen opmeten in Sketchup en uitsnijden uit styreen. De 2 grote blokken onderaan zou ik in principe ook nog verder kunnen detailleren naar styreen sheets toe, maar dat zal zo ook wel lukken om ze te bouwen.

Zijn er trouwens nog mensen die met Sketchup werken om dergelijke bouwplannen te maken? Moet zeggen dat deze software me wel bevalt en ik zie hiermee wel heel wat mogelijkheden. Kan misschien op termijn interessant zijn om een "Sketchup draadje" met tips ergens te starten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project, zoiets wilde ik ook maken toen ik weer terug de hobby in gezogen werd. Uiteindelijk werd het statische modelbouw, maar treinen spreken me nog steeds aan. Op mijn diorama ga ik ook een locomotief plaatsen (alsof dat diorama ooit af komt haha) dus het blijft in de genen :)

Ik kan je niet helpen bij dit softwareprogramma, ziet er leuk en nuttig uit. Ik zie het Sketchup-topic met interesse van je tegemoet.
 
Ja ik ook kan voor mij misschien ooit eens handig zijn voor een garagebouw of zo he
Ik volg met interesse
Marc
 
heb sketch up software op mijn pc ... en een zelfbouw 3D printer (anycubic prusia ) maar ik snap (te) niks van sketchup software omdat ik geen opleiding op vlak van CAD heb gehad.
enkel een paar jaren technisch tekenen op papier (ASO opleiding heette het toen) ... halfweg den jaren 70 en begin jaren 80 hé
Mss moet ik eens een boek "sketchup voor dummies" eens bestellen .. zo voel ik mij op dat vlak ... a dumb
 
heb sketch up software op mijn pc ... en een zelfbouw 3D printer (anycubic prusia ) maar ik snap (te) niks van sketchup software omdat ik geen opleiding op vlak van CAD heb gehad.
enkel een paar jaren technisch tekenen op papier (ASO opleiding heette het toen) ... halfweg den jaren 70 en begin jaren 80 hé
Mss moet ik eens een boek "sketchup voor dummies" eens bestellen .. zo voel ik mij op dat vlak ... a dumb

ah ja .. en nog iets .. voor hout gedeelten kan je mss balsa of linde hout gebruiken ? Het is maar een idee
 
Mss moet ik eens een boek "sketchup voor dummies" eens bestellen ..

YouTube is op dat vlak een prima bron hoor... gewoon zoeken op "sketchup beginners" en je vind al genoeg filmpjes om van start te gaan... zelfs in het Nederlands...
Om met bepaalde software te leren werken, koop ik al lang geen boeken meer.
 
Zeer leuk project en dan zo'n professionele aanpak met deze trekkingen,topi 👍👍👍
 
Mooie aanpak van een idee Firewolf :) knap uitgewerkt ook !

Heb zelf wel eens iets uitgeprobeerd met Sketchup en moet zeggen dat het niet
heel ingewikkeld is om mee te werken. Met behulp van wat HowTo's ben je al vlot op weg.
Het is zelfs dermate bruikbaar dat iemand hiermee een complete tank met volledig
interieur heeft uitgewerkt. Dat 1:35 model is inmiddels te koop via "Shapeways"

veel plezier met jouw project, ben ook nieuwsgierig naar het vervolg...

2D groet ;)
 
@gonsken, hout is zeker een idee en ga zeker nog wel balsa hout voor bepaalde projecten gebruiken, maar wil voor dit project eens 100% styreen gebruiken. Ik breng een houtstructuur aan in de styreen plankjes.

Heb ondertussen de onderbouw gemaakt. De basis is met bakstenen gebouwd. Hier moet ik dan nog iets op vinden om baksteen structuur aan te maken. Graveren in de styreen? Heb ook kartonnen baksteen decor sheets van Busch liggen. Of "gewoon" baksteen structuur verven. Moet ik nog eens over nadenken.

De vloer zijn houten planken geworden. Was nog aan het twijfelen om een stenen vloer te maken, maar vind de houten vloer leuker. Ook de trap die in het Ratio model met bakstenen is uitgevoerd, ga ik een houten trap van maken. Lijkt me ook mooier.


Alvast een eerste foto van de constructie. Ik hoop dat de houttextuur een beetje gelukt is.

38196796251_5cd8f90814_c.jpg


Ook kwa afmetingen lijkt het wel in de goede richting te zitten. Moet wel dringend wat Preiser mannekes gaan halen... voorlopig met een papieren Poempernikkelke... ;-)

24344116158_e36016bc0c_c.jpg
 
Houtstructuur ziet er goed uit.
Als je kan, nog eens met een micro zaagje er over gaan om nog wat fijnere, minder diepe groeven te maken.
Maar anders mooi hoor ;)
 
Ziet er inderdaad goed uit !

De suggestie van Beyond kun je ook uitvoeren met grof schuurpapiertje (80 of 60) :
niet opschuren, maar 1 of 2 halen in de lengterichting geeft mooie krassen.
 
ziet er echt top uit.

En mocht je het ooit willen proberen ..... er bestaan gietmallen in 1/87 (HO scale) waarmee je "echte" muren in gietgips kunt maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond mijn kolenopslag afgewerkt.

Voor een eerste scratch build projectje kan het er mee door. Heb met het hele proces toch veel bijgeleerd. Met Sketchup leren werken. Met styreen een eerste keer gewerkt. En een eerste keer met strooisel gewerkt.

Les voor mezelf. Onder het strooisel zit een bijgesneden blokje isomo. Dat had ik eerst zwart moeten verven vooraleer ik het strooisel aanbracht. En het "vervuilen" had ik niet met zwart mogen doen, maar een donkergrijs moeten nemen. Foto is genomen toen het nog niet allemaal droog was, dus dat trekt misschien nog bij.

Feedback is welkom. Ook naar verbeteringen toe...

38452462046_656d0aee92_c.jpg

26732333939_ce839211c7_c.jpg
 
Kwam op de vorige foto's nogal oranje over door de flash van mijn gsm. Volgende foto zonder flash.

37793291024_f8de5ca8f8_c.jpg
 
Ziet er geslaagd uit maar zal de bodem van de opslag niet zwarter zijn van de kolen?
 
Als ik zo kijk, zo zwart van de kolen aan de zijkant, zou de bodem moeten zijn. De wit oplichtende puntjes kan ook, Kolen reflecteren ook licht. Juist de bodem zwarter of donkergrijzer, daar worden Kolen geschept, dan zou er ook kolen gruis moeten liggen, of resten van de platgestampte kolen, dan zou ik gaan voor hooggals diep-zwart
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan