Hoofdsponsor

1/6 Honda CB750F chopper (ombouw).[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Sam

Guest
Zelf hebben we (mijn neef en ik) reeds enkele motorfietsen op schaal 1/6 gebouwd maar dat was : "recht uit de doos" zoals dat blijkbaar wordt genoemd.
Ook hadden we al diverse modellen op schaal 1/12 omgevormd tot chopper en trike maar nu willen we dat een keer gaan doen op grotere schaal.
Staan op het verlanglijstje; een chopper en een dragbike, beiden op basis van de Honda CB750F omdat het voor één keer eens niet een zoveelste Harley hoeft te zijn!:nowink:
Voor de chopper hebben we al één en ander in huis (zie de foto's) en andere toebehoren zijn nog in bestelling en/of moeten nog worden aangekocht/gezocht.
Intussen zijn we nog bezig met het bestuderen van de voorvork en praktiseren we nog hoe we het kader gaan maken: gaan we het kader van het model zelf gebruiken en aanpassen of een heel nieuw maken?
Daar zijn we nog niet uit evenmin over hoe hij uiteindelijk zal worden, er zijn zoveel voorbeelden te vinden dat je door de bomen het bos niet meer ziet!:unsure:
Maar goed: hier dus enkele foto's en wanneer de bouw echt gaat beginnen en hier dus een bouwverslag komt, daar heb ik momenteel geen idee van maar het komt er hoe dan ook!

Dit is het basismodel:
attachment.jpg

Een deftige ketting:
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze ga ik volgen, vroeger nog op het punt gestaan deze 1:1 te kopen (is toen niet doorgegaan en heb toen een Soes GSX750F gekocht).
 
Ben zeer benieuwd Sam... een chopper project klinkt mij zowizo al zeer smakelijk :8
Mede omdat ik zelf ooit menner was van een dergelijk machien.

1:6 schaal is wel comfortabel voor zulk een verbouwing.

Hoever ga je hiermee ? Hardtail ? custom tank ?

Have fun :D
 
Hallo Peter, zoals ik al zei: "Er zijn zoveel voorbeelden en geen twee zijn hetzelfde".
Het is dus ook niet de bedoeling om een bestaande chopper na te bouwen!
Concrete planning is er dus niet, ik denk dat we het model gestaag zullen laten groeien en kijken waartoe het leidt.
De benzinetank zo bijvoorbeeld zal waarschijnlijk eentje worden van een HD op schaal 1/8, over het zadel is nog niets beslist.
Momenteel zijn we dus aan het brainstormen hoe we het kader gaan aanpakken want daar begint de hele machine mee natuurlijk.
Omdat we dit samen doen gebeurt de bouw bij mijn neef thuis maar daar ben ik uiteraard niet iedere dag, onze gezinnen hebben ook nog aandacht nodig.
 
ben ook zeer nieuwsgierig naar het vervolg
 
Swedisch style chopper. Moet je alleen een grotere vitrine kast kopen :)
 
Bedoel je een "Springervoorvork" dan zoals in de film "easy rider"?
We hadden zoiets in gedachte bijvoorbeeld:

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of bedoelde je dit dan?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is net zo een Springervoorvork hoor: "Springer" is een merk, een bedrijf dat die dingen maakt.
Mijn neef bezit een oude catalogus ervan en daar staan tientallen modellen in, onder meer deze twee: keuze te over dus.
Maar ja, kiezen is soms moeilijk! :)
 
Die eerste foto (rode "Sportster" chopper) vind ik een zeer aantrekkelijk ontwerp :8
Hoop stiekem dat jullie 'm zo gaat bouwen....

Prachtig dat klassieke Springer ontwerp ! Niet verwondelijk dat dit uiteindelijk een merk is geworden.
 
Wat een heerlijk project, in m'n tienerjaren was ik helemaal gek van dergelijke choppers. Ik wilde er één maar ja, zoals zo vaak in het leven kies je dan voor andere dingen en gaat het leven verder.
 
Mr Artex, heb je ooit al eens met zo een ding gereden?
In de tijd dat ik nog gezond was en mijn neef nog in een motorclub zat heb ik de gelegenheid gehad om er een keer blokje om mee te rijden.
Dat rijden op zich is geen probleem en geeft je een soort "euforie" tot je de hoek om moet, dat is gewoon rampzalig!
Een chopper met zulke lange benen is enkel maar goed zolang je rechtdoor kan rijden, in België dus eigenlijk waardeloos en ronduit gevaarlijk!
Maar ze zijn prachtig om te zien en dan hebben we nog een probleempje: we willen er een brede achterband op hebben zoals op die foto met de rode.
Is nog de vraag of iemand weet waar we dat kunnen vinden, bestaat zoiets in de aftermarket?
 
Ooit eens een foto gezien van een motor met een breed autowiel.
 
Dat zou eventueel een optie kunnen zijn maar doorgaans is een autoband kleiner dan een wiel van een motorfiets.
 
Da's ook waar, het zou een hele aanpassing zijn.

Zelf heb ik nog nooit met een chopper gereden, wel met een gewone bike. Maar ik kan me wel indenken dat het wat moeilijk sturen is, vooral dan als er nog een apehanger opstaat.
 
aaphanger is zo'n hoog stuur waarbij je oksels zeer goed verlucht worden ;)

de benaming springer-vork komt trouwens af van de Harley Davidson Softail Springer. Met Springer bedoelen ze hiermee een voorvork waarbij 2 veren bovenaan bevestigd zijn. Google maar eens Springer Softail ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan