Hoofdsponsor

1/24 Ford Mustang GT 2005 [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Ok, ik begrijp de procedure. Bedankt om dit toe te lichten. Ik neem dit alleszins mee. Ik ga de komende weken/maanden alvast de nodige materialen in huis halen voor toekomstige projecten. En ook zo'n Krystal Klear glue eens aanschaffen. Heb al diverse soorten lijm staan; er kan altijd nog wel een potje bij... ;)

Maar het polijsten van de ramen is inderdaad de laaste optie; denk dat ik het voor dit model sowieso niet ga doen. Misschien maar eerst eens beginnen met niet-doorzichtbare onderdelen te polijsten.

Deze bouw was vooral bedoeld om na jaren stilte terug de modelbouw in de vingers te krijgen. En dat is zeker gelukt. Met vallen en opstaan, en her en der een foutje waaruit ik geleerd heb. En vooral de goesting is volledig terug.

Dus voor deze Ford zijn ramen: vaseline, of misschien stelt iemand nog een ander product voor... en anders blijven de wolkjes maar zitten. Een dergelijke Mustang zal ik nog wel eens bouwen.
 
Kijk, je kunt in het ergste geval proberen de vlekken weg te polijsten met polijstpasta of tandpasta. Probeer dat dan eerst lokaal aan te brengen. Dippen in parketreiniger kan nooit kwaad.
 
Je kan het ook eerst proberen met een polijstmiddel van Tamiya bijvoorbeeld dat wil soms weleens helpen, werk dat niet dan word het schuren helaas.
 
Als inleiding, ik heb een ander windscherm gekcht en daar kwam ik een product tegen, voor het onderhoud ervan.
Deze link is het volledig verhaal.
https://www.m2trading.com/nl/websho...MI9szXoYOT3AIV1rgbCh2VUQfUEAQYASABEgLGmPD_BwE

Het belangrijkste stukje is dit et is aan te raden een Tube Xerapol polisch te bestellen.
Hiermee kunt u eenvoudig krasjes verwijderen hetgeen dat natuurlijk onvermijdelijk is bij gebruik van een windscherm.
Denk aan steenslag, vliegen en ga zo maar door.


Dan is dit de Xerapol polish, uiteraard heb ik het niet gekocht, want ik dacht dat komt wel als er krassen op zitten.
Maar in jouw toepassinl, hier word aangeraden eerst met 1600 te schuren en dan de vloeistof.
https://www.m2trading.com/nl/webshop/universeel/onderhoud/motip-xerapol-tube-plastic-polish-display

Als je het op iets anders wil uit proberen als je ruitje, het harde plastic waar gereedschappen, bouten, schroeven ed in verpakt zitten, is ongeveer hetzelfde als een auto ruitje en kan je naar hartelust uitproberen zien of het helder wordt.

Naar hartelust googelen waar de goedkoopste te vinden is en de werking


En als mosterd nade maaltijd,de UHU lijm, tegenhanger van de Revel maakt ruiten niet ondoorzichtig en De ouderwetse houtlijm, ja die witte die helder opdroogd gaat ook perfect
 
Ik heb reeds toepassing gezien van Xerapol op een vliegtuigcockpit en het resultaat was heel goed.
Xerapol wordt aangeraden voor o.a. motorhelmen en is te vinden in de betere auto/moto speciaalzaak.
Men heeft mij ooit een dergelijke tube meegebracht doch ik heb het zelf nog nooit moeten gebruiken. Prijs was 9,95€.

Voordien gebruikte ik tandpasta en ook dat valt aan te raden als een eerste probeersel. Alles hangt af hoe diep die mist in het plastiek zit. Goedkope tandpasta (wit product) zonder toevoeging van fluor en dergelijke is het beste.
 
Met vaseline geen verbetering. Jammer. Het schuren en polijsten zie ik nog even niet zitten; heb nog niet het nodige materiaal in huis en wil dat nu precies ook niet gaan experimenteren op dit model. Beschouw dit dan maar als een belangrijke les naar het volgend model toe: andere lijm gebruiken voor vensters!

De ouderwetse houtlijm, ja die witte die helder opdroogd gaat ook perfect

Dus gewone houtlijm kan ik gebruiken om doorzichtige plastic onderdelen te lijmen? Ik moet nl nog enkele doorzichtige delen aan de lampen aanbrengen.


Vanavond de decals in het motorcompartiment aangebracht. Alvast een foto; nu ze nog allemaal deftig op hun plaats hangen... ;)

43347245821_a892aab1ac_c.jpg

42443222205_2b75763471_c.jpg


Met motorkap:

43347246261_68587aacb7_c.jpg


Na zoveel detailwerk aan de motor had ik het wel fijner gevonden indien de motorkap iets verder open kon.

42443222595_371ddfb986_c.jpg
 
Ja je kunt houtlijm gebruiken, maar nog steeds moet je netjes werken. Ook houtlijmresten zijn te zien, indien slordig en/of overvloedig gebruikt.
 
Ik zie dat het een kit van Revell is. Zij hebben een uitstekende service na verkoop. Als ik van u was zou ik hun een mail sturen dat er iets mis is met de ruit van de kit en vermeld het onderdeelnummer en de nummer van de kit. De paar keren dat ik dat heb gedaan kreeg ik telkens na een paar weken de sprue in de brievenbus ;)
Dus dan moet je niet schuren en polijsten... En ik zou dit lijmen met een lijm bedoeld voor doorzichtige onderdelen zoals krystal clear bv...
 
Ja dat is ook waar , heb laatst ook een nieuw vel decals toegezonden gekregen
Prima service van Revell
 
Blijft moeilijk verhaal die ruiten kan er van meespreken.
 
tja iedere bouwer van voertuigen krijgt wel eens te maken met 'ruitjes' die op één of andere manier beschadigd worden ..GGGRRR!!!
 
Eh voila. Mijn eerste modelautooke na zo'n 25 jaar stilgelegen te hebben, is klaar.
Zal de komende dagen meerdere foto's nemen.

43340382692_77b6d11245_c.jpg

28518665377_41c10bc27d_c.jpg
 
Goed he , pas de volgende op voor uw vensterkes he :laugh: :laugh:
Hop naar de volgende he ?
Blijf je in de auto's werken ( hopelijk )
Marc
 
Ziet er niet slecht uit.
Misschien eens proberen om portieren en dergelijke te accentueren met een wash in de lijnen te laten lopen.
 
Auto's gaan er altijd bij zijn.


Misschien eens proberen om portieren en dergelijke te accentueren met een wash in de lijnen te laten lopen.

Wel ja, toen ik de foto zag, dacht ik hier ook aan. Heb dat nog nooit gedaan, maar misschien toch eens proberen.
 
Toch knap gedaan na zo'n lange tijd.
 
Nog even wat geëxperimenteerd met zo'n wash in de lijnen, maar krijg toch nog niet het gewenste resultaat. Zal daar op een ander model eens van in het begin rekening mee houden, bv iets dieper uitvijlen eerst.

Ik ga dit model als afgewerkt beschouwen nu.

28550117387_9e77a18019_c.jpg

29549386878_d44066102e_c.jpg

28550117777_6b0bd5e24a_c.jpg


Pronkend naast een oudere broer...

29549387178_ffd2ef2b95_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie auto geworden , zeker na zo'n lange afwezigheid van de hobby , ben er overtuigd van dat volgend model nog beter zal worden , well done !
 
Mooie bak geworden; strak in de lak ;)
Hopelijk heeft de microbe u terug gebeten na de lange afwezigheid.
Benieuwd naar nieuwe projecten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan