Hoofdsponsor

1/24 Ford Mustang GT 2005 [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Ja de zetels op foto komen die altijd veel glimmender uit dan normaal maar zoals je schreef is het nog niet af he
ik vertrouwerop dat dit dik in orde komt
grt
Marc
 
Op foto glimt alles inderdaad feller dan in het echt.
Maar er moet zeker her en der nog geretoucheerd worden. En sommige elementen ga ik inderdaad nog met vernis behandelen ook.

Ondertussen aan de onderkant de ophanging en remsysteem geïmplementeerd.

42482160394_4ee51405a6_c.jpg
 
Decals... hmm, om één of andere reden nooit mijn favouriete onderdeel geweest van modelbouw. Maar op een bepaald moment moet ik er toch aan beginnen.

43171300362_d15a255c3b_c.jpg


De dashboard decals hangen op hun plaats. Hopelijk blijven ze hangen...

41410660610_3269d00109_c.jpg


En vanavond ook wat retoucheerwerk in het motorcompartiment gedaan. Begint naar mijn goesting te worden.

42502139304_e9719fecaf_c.jpg
 
Toch goed gelukt he mooie wagen
Marc
 
Tussen al de voetbalgekte door toch wat modelbouw.


De zetels behandeld met een matte vernis. Op de foto glimmen ze nog een beetje maar dat is wss door de flits. In realiteit zien ze er goed uit nu. Verder ook alle verffoutjes rechtgezet op dit gedeelte.

41450780850_6dddeeb378_c.jpg


De deurpanelen is hun volle glorie.

41450781140_329cb2b4a3_c.jpg


Dashboard en deurpanelen ingebouwd.

29390187868_d979e83664_c.jpg


En nu gaan we de bovenbouw verder afwerken.

41450781880_7ce19973fe_c.jpg
 
Volg al een tijdje in stilte.
 
Ziet er idd strak uit.
Interieur zeer geslaagd.
 
Toeme, op 't einde toch nog een probleemje. Bij het aanbrengen van de vensters zijn er 2 wolkjes ontstaan in de voorruit. Ken de juiste Nederlandse term niet; in het Engels is het "glue haze".
Ik heb een YouTube filmpje gevonden waar iemand dat verwijdert met vaseline. Iemand ervaring mee? Of een andere makkelijke oplossing?

41496584970_ed001ffa37_c.jpg
 
Welke lijm heb je daarvoor gebruikt, secondenlijm?
 
Ok; sowieso even de ruit loshalen anders valt er niet mee te werken.

Voor het te gebruiken middeltje zou ik even wachten op nadere reacties, ik zou dit zelf niet weten. In het ergste geval, als de vaseline niet werkt en als niemand anders een goede oplossing heeft, kun je het opschuren met korrel 1.000, het 'glas' wordt dan wit; daarna korrel 2.000, daarna 4.000, dan 8.000 en dan polijsten met bijv. Tamiya polijstpasta. Ten slotte dippen in een badje parketreiniger. Mocht het zover moeten komen, laat maar weten dan is er wel wat extra advies over te geven. Maar ik hoop dat je een werkend middel vindt.

Wat betreft de lijm, ik zou voor dit soort klusjes transparantlijm gebruiken zoals Krystal Klear.
 
Korrel 4000 en 8000? My god, wist niet eens dat dat bestond. Waar haal je zoiets?
 
Ik heb ze hier liggen tot korrel 60.000 meen ik, maar die gebruik ik in de praktijk nagenoeg nooit omdat dat in mijn beleving hetzelfde teweeg brengt als polijstvloeistof. Je kunt die bestellen bij Airbrush Services Almere bijvoorbeeld.
 
Okido, bedankt voor de tip.
Ga alvast eens met vaseline proberen.
En ondertussen eens op zoek naar dat fijn schuurpapier en tamiya polijstpasta. Nieuw experiment op mijn todo-lijstje...
 
Ok in dat geval wat extra tips. Ik zou ook wat Blu-Tack of bijvoorbeeld klei aanschaffen, daar kun je de voorruit in drukken. Als je heftig aan het schuren bent kan het transparante plastic makkelijk breken of scheurtjes vertonen (het wordt dan wit op de breuklijn), iets wat je zeker zult willen voorkomen; als je het geheel op een blok klei of blu-tack hebt vastgezet, en je schuurt voorzichtig, gaat dat niet gebeuren.

De schuur-methode is feitelijk de enige bruikbare methode voor als je bijvoorbeeld een cockpitkap hebt met een gietnaad in het midden: je schraapt met een mesje de gietnaad zo goed mogelijk weg, en gaat dan schuren.

Je begint dus bijvoorbeeld met korrel 1.000 en gaat dan verder met 2.000 net zolang totdat alle 1.000-krassen weg zijn. Dan door naar 4.000 net zolang totdat alle 2.000-krassen weg zijn, en hetzelfde met 8.000 totdat alle 4.000 krassen weg zijn. Dan polijstpasta. In het begin schrik je je kapot want de eens zo transparante ruit is ineens helemaal wit geworden van de 1.000-krassen. Best eng, maar het komt vanzelf goed.

Als hij mooi gepolijst is met de lichtste graad polijstvloeistof of -pasta, ziet hij er weer transparant en mooi uit. Wanneer je de ruit ten slotte in een badje parketreiniger (sommige types, ik gebruik Quickshine bijvoorbeeld) dipt en de residu-druppel laat intrekken in een velletje keukenpapier glimt hij als nooit tevoren.

Als je het goed doet, wordt je ruit een stuk mooier (naast: dunner) dan hij was.

Toch hoop ik voor je, dat de vaseline z'n werk doet zoals door de ander geadviseerd. Of misschien kent iemand anders een ander middeltje. Zie de schuur-methode als last resort....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan