Hoofdsponsor

1/72 Die Panzerfabrik

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Tijdens de bouw van de Flakpanzer en Panther] voor de twaalf uren van Modelbouw@be zijn de ideeën ontsproten om een diorama te bouwen voor deze vehicles.
Aangezien er één van de hoofdrolspelers nooit meer dan een ontwerp is geweest, kon (eigen mening!) ik deze niet in een actieve dienst-scenario plaatsen :nowink:.
:33: Tijdens de montage zou eventueel wel kunnen,... ergens in een Panzerfabrik :yup: ...

attachment.jpg
Krupp, Essen; Bron:Internet. For reference purpose only

Het eerste idee ontstond in samenwerking met een eerder probeersel van een muur :)
attachment.jpg

Tussen het H0 materiaal wist ik dat deze er tussen lagen, welke goed van pas komen:
attachment.jpg

attachment.jpg

Wat referentie foto's gaan nemen:
attachment.jpg

En dan aan de slag met de hexagon punch&die. De kleinste maat is 0,8, en deze zijn ook gebruikt op de onderdelen:
attachment.jpg

Ziehier een tussenstand:
attachment.jpg

Het is een eentonig werkje, nu en dan een aantal punchen en opkleven. Laten drogen en als ik terug zin had de volgende reeks...

Intussen is het dio al drie keer gegroeid, tot ik uiteindelijk de basis had welke ik ga gebruiken.
Dit is de tweede opstelling (nog geen foto van de laatste):
attachment.jpg

Op de laatste foto is duidelijk te zien waar de tweede koepel moet komen op het dio ;)
Het is nog steeds niet duidelijk voor mij hoe ik de tanks ga opstellen.
Ik kan de zowel frontaal als zijdelings presenteren.
Beide mogelijkheden hebben pro's en contra's, dus dat moet nog bezinken (Intussen ben ik bezig met H0 huisjes aan het opknappen, tegengekomen tijdens de zoektocht naar onderdelen voor dit diorama...)

Geen te vlugge update verwachten, ik amuseer me momenteel te veel met andere modelbouw... :8
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft zeer veel potentieel !
 
Knap bezig makker :) , kijk uit naar het vervolg .
 
Interessant :)
 
Ben wel nieuwsgierig
 
Interessant idee, daar zitten veel mogelijkheden in. Ik hoop hier gauw nog iets van te zien.
 
Zet me er bij grt.
 
Mooi idee, hier ga ik mijn stoeltje bijzetten.
 
Oeps, veel volk in de zaal...
Wees allen welkom :)
Vlug wat
attachment.jpg
bijhalen :laugh:

Ik zou even jullie meningen willen horen over bepaalde zaken i.v.m. de opstelling, maar ga er eerst enkele foto's van moeten nemen, zodat het duidelijker is dan woorden kunnen uitleggen ;)
Alvast bedankt voor jullie interesse :))
 
Ha ! een techno dio, daar hou ik wel van :yumyum:.

Kom maar met de foto's, dan kunnen we met z'n allen hardop meedenken....

Mocht je specifieke plaatjes zoeken , kan ik misschien iets voor je betekenen,
ik bezit het boek "Nürnberg's Panzer Factory" (de firma M-A-N was verantwoordelijk voor het ontwerp
en de ontwikkeling van de Panther tank en de grootste producent).

o, enne.. thanks voor de stoelen ;)

veel plezier :D
 
Ik zou toch voor de mooie staalconstructie gaan, die na het zoveelste bombardement wel stand hield
 
Mocht je specifieke plaatjes zoeken , kan ik misschien iets voor je betekenen,
ik bezit het boek "Nürnberg's Panzer Factory" (de firma M-A-N was verantwoordelijk voor het ontwerp
en de ontwikkeling van de Panther tank en de grootste producent).

Mocht je mij wat foto's kunnen bezorgen van de werkplaatsen... ;) :)

..Kom maar met de foto's, dan kunnen we met z'n allen hardop meedenken....

U vraagt, wij draaien ;)

attachment.jpg
Bron:Bundesarchiv; For reference purpose only

De ondergrond en de muur momenteel:
attachment.jpg

*Eerste dilemma is ivm de muur.
Maak ik een bakstenen muur? Of eerder een "prefab" cement muur (op de eerste foto lijkt het mij op betonplaten??)
Baksteen motief is iets arbeidsintensiever, maar dat speelt niet echt een rol in de keuze :nowink:

*Tweede, zou het een meerwaarde geven mocht ik links een (deel) van een poort steken?
Op volgende foto even in dryfit
attachment.jpg

*Derde dilemma is zichtbaar op volgende twee foto's en betreft de stand van de voertuigen.
Frontaal of zijwaarts?
attachment.jpg

attachment.jpg

Beide zijn mogelijk zoals volgende foto's laten zien (op de tweede foto's zijn het wel geen Panthers, maar Tigers :laugh: )
attachment.jpg
Bron: Bundesarchiv; For reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Bundesarchiv; For reference purpose only

Laat jullie hersenspinsels maar los en vertel me gerust jullie bevindingen ;)
 
Nou Beyond, ik zal wat plaatjes voor je verzamelen...
Jouw staalconstructie ziet er trouwens al goed uit !

Mijn gedachten :
Over de setting : ik ga er maar even van uit dat de voertuigen in vergevorderd stadium van voltooing staan.
Gezien de afbouw van een nieuw type Flakpanzer zou dit plaats kunnen vinden in een deel van
de fabriek dat apart gereserveerd is voor dit voertuig. Nog geen productielijn dus.
In dat geval zou je zelfs 1 voertuig frontaal en 1 voertuig zijwaarts kunnen zetten.
Indien toch beide frontaal, zou ik ze voor het aanzicht niet met de neuzen gelijk zetten.
Beide voertuigen zijwaarts zetten kan wel, maar geeft mij een te krap gevoel.

De muur : ben je vrij in lijkt mij, al zal een gemetseldse muur ouder overkomen, dus tot zover onbeschadigd door bombardementen.
De muurkleur zou ik licht houden. Dit vanwege het goed benutten van aanwezige verlichting en binnenkomend daglicht.
Op foto's van dergelijke constructiehallen zie je vaak grote ramen.
Net zoals jij ze getekend heb op de mockup met de kraan waaraan een toren hangt.
Grote ramen 'breken' de grote vlakken terwijl de grootte van het gebouw zelf niet verloren gaat.
Misschien dan wel iets toevoegen van grote doeken voor de blindering tijdens de nacht.
Toevoegen van een gewone deur vind ik persoonlijk wel een leuk detail, maar voegt als zodanig niets toe aan het verhaal.

Raamtip : ramen in industriële panden bestaan nogal eens uit frames met daarin meerdere rijen kleine ramen.
Dergelijke samenstelling zie je nogal eens terug in de bodems van koekjes verpakkingen... uitknippen en in frame plakken en de
tussenlijnen die er al zitten invullen met verf.

hoop dat je er iets mee kunt :)
 
Toen ik schoolverlater was 1968 denk ik was er op de Boomsesteenweg te Wilrijk een grote fabriek " Henshel Engineering " genaamd en ik moest van mijn ouders daar gaan werken , dik tegen mijn zin , ik wilde in de garage maar mocht niet ( toen moesten we nog luisteren naar onze ouders he )
Om verder te gaan in de fabriek reviseerde ze daar de alom bekende M113 en de HS 30 minder bekend . Wel nu komt het de tanks stonden daar allemaal achtereen en 2 of 3 per dag werden die allemaal met een ketting aan elkaar verbonden en dan werd er de eerste tank weggetrokken en schoof de hele rij 1 tank op
Dus zoals op de eerste foto , ik dacht eerst dat het foto was die daar genomen was
Grt
Marc
 
Nou Beyond, ik zal wat plaatjes voor je verzamelen...
Jouw staalconstructie ziet er trouwens al goed uit !

Alvast veel dank, zulke foto's zijn dun gezaaid op het internet...(of ik zoek verkeerd??) :)

Mijn gedachten :
Over de setting : ik ga er maar even van uit dat de voertuigen in vergevorderd stadium van voltooing staan.
Gezien de afbouw van een nieuw type Flakpanzer zou dit plaats kunnen vinden in een deel van
de fabriek dat apart gereserveerd is voor dit voertuig. Nog geen productielijn dus.
In dat geval zou je zelfs 1 voertuig frontaal en 1 voertuig zijwaarts kunnen zetten.
Indien toch beide frontaal, zou ik ze voor het aanzicht niet met de neuzen gelijk zetten.
Beide voertuigen zijwaarts zetten kan wel, maar geeft mij een te krap gevoel.

Bedoeling is inderdaad dat ze al iets verder in de afwerking komen te staan.
De loopwielen, tracks e.d. zullen nog vervangen worden en of nog te monteren zijn. Moet nog een bestelling plaatsen daar voor :wub:
De opstelling van 1 frontaal en 1 zijwaarts was niet bij me opgekomen, maar heeft inderdaad veel potentieel m.b.t. het "scheiden" van de productielijn en het prototype...
Geniaal :You_Rock_Emoticon:
Zal het straks eens gaan uitproberen :)

De muur : ben je vrij in lijkt mij, al zal een gemetseldse muur ouder overkomen, dus tot zover onbeschadigd door bombardementen.
De muurkleur zou ik licht houden. Dit vanwege het goed benutten van aanwezige verlichting en binnenkomend daglicht.
Op foto's van dergelijke constructiehallen zie je vaak grote ramen.
Net zoals jij ze getekend heb op de mockup met de kraan waaraan een toren hangt.
Grote ramen 'breken' de grote vlakken terwijl de grootte van het gebouw zelf niet verloren gaat.
Misschien dan wel iets toevoegen van grote doeken voor de blindering tijdens de nacht.
Toevoegen van een gewone deur vind ik persoonlijk wel een leuk detail, maar voegt als zodanig niets toe aan het verhaal.

De muur blijft vragen opwerpen :33:
Baksteen geeft inderdaad iets "ouds", maar waren die fabrieken al oud? Of nieuw gebouwd speciaal voor de oorlogsindustrie?
Zelf vind ik baksteen iets "meer" hebben, maar ik wil de 2e Panther-koepel in menie kleur presenteren, en de Flakpanther heeft ook al menie kleur op de koepel. Zal het dan niet te veel van dezelfde kleursoort zijn?
Een grijze muur zou dan meer contrast geven...

Grote ramen toevoegen is inderdaad iets wat ik van plan ben, beetje zoals te zien op deze tweede versie.
attachment.jpg

Blinderen had ik ook al aan gedacht en op foto's bekeken.
Op volgende foto lijkt het alsof er schuifpanelen zijn aangebracht, welke mij doen vermoeden dat dit is om de ramen te verduisteren (de oorlogsindustrie stond geen minuut stil hé :nowink: )
attachment.jpg
Bron: Bundesarchive; For reference purpose only

De poort of deur is inderdaad niet zo'n belangrijk detail, maar ik wil zekerheid hebben over mijn idee alvorens ik begin te snijden in de muur. Vandaar gewoon de vraag wat jullie er van vinden ;)

Raamtip : ramen in industriële panden bestaan nogal eens uit frames met daarin meerdere rijen kleine ramen.
Dergelijke samenstelling zie je nogal eens terug in de bodems van koekjes verpakkingen... uitknippen en in frame plakken en de
tussenlijnen die er al zitten invullen met verf.

Ben geen groot koekjesmonster, dus zal het scratshen worden met wat styreen en andere onderdelen wat de ramen betreft :)

hoop dat je er iets mee kunt :)

Ben er zeer zeker iets mee, een andere visie kan soms een duwtje zijn om out of the box te gaan denken...
Bedankt :)

@Coachke, bedankt voor je input :)
 
De opstelling van 1 frontaal en 1 zijwaarts was niet bij me opgekomen, maar heeft inderdaad veel potentieel m.b.t. het "scheiden" van de productielijn en het prototype...
Geniaal

Mee eens, dat lijkt me hier een goede oplossing en biedt een bijzonderheid aan het diorama en zelfs een beetje symboliek.

Ga je trouwens afwijken van de keiharde, vaste, standaard, cliché, modelbouwregel (waar je niet van mag afwijken!) dat elk diorama iets 'schuin geplaatst' moet zijn?

Lijkt mij een verfrissend idee.
 
....

Ga je trouwens afwijken van de keiharde, vaste, standaard, cliché, modelbouwregel (waar je niet van mag afwijken!) dat elk diorama iets 'schuin geplaatst' moet zijn?

Lijkt mij een verfrissend idee.

Rechtoe rechtaan met deze :laugh:
Bewust gekozen voor een rechte benadering eigenlijk, om zo een beetje de uniformiteit van de fabrieken te benadrukken.
Ook om ruimtegevoel te creëren...
En regels zijn gemaakt om te verbreken hé :huh:... dus het anarchistje in mezelf laat zich hier volledig gaan :laugh: ;)
 
Bewust gekozen voor een rechte benadering eigenlijk, om zo een beetje de uniformiteit van de fabrieken te benadrukken.

Ja daar maak je mij wel blij mee, met dit soort overwegingen. Zo werd er begin 20e eeuw ook over architectuur gedacht en toegepast. Je benadrukt het wezen als het ware door de vorm. Ik ben helemaal mee!
 
prachtig idee prachtige uitvoering
leuke opobouwende lovende woorden
wat hebben we toch een fijne hobby
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan