Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

Xavier, bij het bekijken van die molen had ik iets van "hier klopt precies iets niet". Ik dacht dat jou wieken verkeerd staken.
Daarom heb ik eens gegoogeld naar foto's van oude windmolens en ik vreesde aanvankelijk dat mijn bemerking juist was.

https://www.google.com/search?q=oud...MHlAhVR2qQKHUStAEQQ_AUIEigB&biw=1920&bih=1057

tot ik verder op diezelfde pagina enkele foto's vond van molens die de wieken wel degelijk hadden zoals jij ze hebt aangebracht.

Waarom schrijf ik dit? Simpel omdat ik op die wijze weer iets bijgeleerd heb dat een molen niet noodzakelijk naar links of naar rechts moet draaien. Waarom men echter links en/of rechts draaiende molens heeft, dat weet ik (nog) niet.
 
Graag gedaan Peter, merci ;)

Wel Erwin, dit was mij eigenlijk volledig ontgaan. Wellicht door het feit dat ik met deze geen keuze had :06:
De wieken waren door de vorige eigenaar/bouwer reeds zo bevestigd aan de onderdelen die op de toren passen. Dus had ik daar verder niet bij stil gestaan...
Bij deze ben ik dus ook iets wijzer geworden :)
Ik heb een oude kennis die molenaar is (als vrijwilliger). Sporadisch komen we elkaar eens tegen, de volgende keer zal ik hem de vraag stellen over links en rechts draaiende molens :240:

Wat leuk is om weten is dat de molen kon "praten".

attachment.jpg

*1 Molen in rust
*2 Gewone stand, geen wind
*3 Wiekenstand bij rouw
*4 Wiekenstand bij vreugde
*5 Wiekenstand tijdens voorbijgaande rouwstoet
*6 Wind maar geen graan
*7 ....
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan Peter, merci ;)

Wel Erwin, dit was mij eigenlijk volledig ontgaan. Wellicht door het feit dat ik met deze geen keuze had :06:
De wieken waren door de vorige eigenaar/bouwer reeds zo bevestigd aan de onderdelen die op de toren passen. Dus had ik daar verder niet bij stil gestaan...
Bij deze ben ik dus ook iets wijzer geworden :)
Ik heb een oude kennis die molenaar is (als vrijwilliger). Sporadisch komen we elkaar eens tegen, de volgende keer zal ik hem de vraag stellen over links en rechts draaiende molens :240:

Wat leuk is om weten is dat de molen kon "praten".

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=126515

*1 Molen in rust
*2 Gewone stand, geen wind
*3 Wiekenstand bij rouw
*4 Wiekenstand bij vreugde
*5 Wiekenstand tijdens voorbijgaande rouwstoet
*6 Wind maar geen graan
*7 ....

Ik weet niet of ik eers moet beginnen, met een verklaring waarom ze links om draaien, of een kleine opmerking. Dit wat de wieken betreft, bij Hollandse molens, zittten deze nu achterste voren. Dat valt bij sommige afhankelijk waar je woont heel snel op, maar dat was al verteld.

De vraag waarom ze linksom draaien, Ik zal het hele artikel met de link en een film met links en rechtse molens plaatsen.

WAAROM DRAAIEN ALLE MOLENS LINKSOM?
Bomen groeien een beetje met de zon mee. Hierdoor ontstaat er een draaiing naar links in de stam van de boom. De draaiing zie je ook aan de barsten in oude houten balken. Als je bij de wortelkant van de balk naar rechts zou draaien, dan draai je de barsten verder open. Als je naar links draait, dan draai je de barsten dicht.
De molens die je in Nederland ziet zijn van hout. Ook de as tussen de wieken en de wielen in de molen is van hout. Om deze zo stevig mogelijk te houden en te zorgen dat de barsten in het hout niet verder open gedraaid worden, moet deze linksom draaien. Daarom draaien de wieken van een molen ook linksom.
Moderne windmolens worden niet meer van hout maar van metaal gemaakt. Die molens kunnen dus links- en rechtsom draaien. Toch zie je de meeste moderne windmolens rechtsom draaien. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat rechtsdraaiende molens in Nederland meer wind vangen dan linksdraaiende molens. Dat heeft te maken met de richting van de wind in ons land.

bron https://www.youtube.com/watch?v=BNTd_qTGDVE
 
Merci Aris, interessante toelichting :)

Bedankt Rudi3290.
Alle gebouwen werden (worden) als H0 aangeduid en als zijnde verkocht.
Echter niet alle firma's houden de schaal 1/87 aan als het op afmeten aankomt.
Vele gaan zelfs zonder schaamte tot de schaal 1/100 als zijnde H0.
Het heeft natuurlijk ook wel voordelen, zo ga ik gebruik maken van kleine huizen achteraan en grote vooraan op de baan. Dit zal het diepte effect vergroten...
 
Villa 01

Dit gebouw deed bij mij vraagtekens oprijzen.

attachment.jpg

Het ziet er uit als een woonhuis, maar wat die tweede, aangebouwde schouw voor nut had begreep ik niet :nowink:
Dus afbreken die handel :P
Zoals bij de meeste verbouwingen weet je wel waar je moet beginnen, maar weet je zelden waar je zal eindigen. Zo ook bij dit gebouw.
Na een tijdje staren op het gebouw over wat er mee aan te vangen heb je plots dit voor je liggen :$

attachment.jpg

Alles werd zo grondig mogelijk op punt gezet, en daarna is het voor de bouwvakkers klein spel om alles terug tot één geheel te vormen.
De muren werden gevoegd, nieuw dak (kleur :8 ), ramen geschilderd,...
Ook de tuinarchitecten hebben mooi werk uitgevoerd en intussen is de tuin al mooi aan het uitgroeien.
Voila, enkele foto's vertellen de rest

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende verbouwing :wavey:
 
Nog een pintje op de tafel en het plaatje is compleet :)
 
Beste,

Het is “in de bouw” dikwijls een gok maar je hebt daar wel een firma met goei stielmannen onder de arm genomen ;)

Mvg
airbus56
 
Ron, de bouwvakkers hebben alles leeg gedronken :alcoholic: :laugh:

Merci airbus56, ik ben ook tevreden over de plaatselijke firma ^^
 
Van dezelfde persoon zijn meerdere filmpjes te vinden.
Ik zie ze soms via fb passeren...
Merci voor deze link Ron :)
 
Terug een werkdag voorbij op de bouwwerf, en ze zijn er ingevlogen..
De buren wensten zeer plots dat hun huis ook moest opgewaardeerd worden :8
Stel je voor dat de buurt het huis van de buren mooier zou vinden...
Er werden dus kosten noch moeite bespaart.

Dit was hun droomhuis tot voor kort

attachment.jpg

attachment.jpg

Manlief had over de jaren heen het één en ander zelf gedaan, maar zo te zien telkens maar half werk, met dubbel zoveel lijm :O.
Beginnen bij het begin dan maar:

attachment.jpg

Na de opkuis is het schilderwerk en terug ineen steken van de grote onderdelen.
Nog wat struiken laten groeien op de nieuwe klimrekken, waarvan de helft van de buren hun afbraak afkomstig is :):

attachment.jpg

attachment.jpg

Als extraatje, maar zonder "Before" foto een kleinen paddenstoel:

attachment.jpg

attachment.jpg

:wavey:
 
Laatst bewerkt:
Je bent hier in sneltempo gans de buurt aan het renoveren….
Je hebt duidelijk de smaak te pakken ;)

Mvg
airbus56
 
Heerlijk om dit te zien groeien en er natuurlijker begint uit te zien , ge zijt goed bezig werkelijk
Krijg wel flash-backs uit mijn jonge jaren toen had ik een paar huisjes van Faller , een kerk en een groot station maar tegenover deze was dat maar een plastik achtig gedoe maar ja toen die tijd was er niet veel anders
Het zal een mooi project zijn als het af zal zijn
Suc6 verder
Marc
 
Merci airbus56 en Coachke.

Intussen de derde (en voorlopig laatste) villa in de rij opgeknapt.
Helaas geen "Before" foto van deze genomen, enkel de afgewerkte versie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgend gebouw dat mijn aandacht heeft getrokken is een klein station. Deze doet mij denken aan het station uit mijn geboorte stad (hoewel de vergelijking ver te zoeken is.. :8 )
Dit zal iets meer werk vergen om terug bruikbaar te maken denk ik, maar de uitdaging lonkt...

attachment.jpg

attachment.jpg
 
knap , ik heb me ooit laten wijsmaken dat bij Faller het allemaal bestaande huizen waren 1/1 ik weet niet of het waar is of was
Als kind heb ik ooit ook zo een grote kerk , groot station en huisjes gehad , misschien daar de basis gekregen van mijn modelbouw nu want mijn vader stak die allemaal zelf in elkaar
Suc6 verder
Marc
 
Knap werk wat je neerzet, en lekker vlot ook. Heel veel succes met het station
 
Knap werk, brengt nostalgie terug.
Die oude plastic, treinbaan vol met sporen en huisjes ertussen.
Zalige tijden. Dromen in de catalogus van Faller...
Een plezier om zoveel modellen uit mijn kindertijd te zien passeren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan