Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Tijdens de zoektocht tussen de materialen van de treinbaan; naar onderdelen welke gebruikt zouden kunnen worden voor een dio op schaal 1/72; ben ik een beetje te veel afgeleid geraakt :ohmy:
De modellen en onderdelen schreeuwden om aangepakt te worden...:nowink:
Dus als tussendoor projectjes komen er nu en dan eens wat van die gebouwen op de tafel liggen.
In deze post komen de gebouwen aan bod welke ik al jaren opgeborgen heb liggen, en nu ter hand zijn genomen.
Dit worden geen volledige bouwverslagen, enkel wat tussendoor foto's.
Het zijn namelijk projecten welke ik vlug :nowink: ergens tussendoor probeer te herstellen en op te waarderen...
 
Achtergrond (-buurt) huisje

Deze heeft alles beginnen doen rollen...
Een klein onschuldig huisje voor op de achtergrond (dit omdat het klein is...)
Hier ontbrak een zijgevel, een nieuwe werd uit geperst karton gesneden.
Verder enkele kleurtjes verf er over en wat pigmenten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Oude kasteelhoeve, beschermd monument

Twee bijna identieke woningen, met een vreemde uitsparing in het dak.
De ene ontbrak een voorgevel, welke is vervangen door een arcade.
De andere was een halve cm lager, daar hielp een stukje styreen.
Om beide uitsparingen in het dak een reden te geven, heb ik een toren gemaakt uit architecten karton.
De huizen zelf hebben al een laagje verf over zich heen gekregen, het ziet er anders maar een plastieken bedoening uit...
Er moet nog verder worden aan gewerkt, zoals aanpassen van de toren voor een betere fitting aan de huizen en wat schilderwerk.
Het (houten) dak van de toren moet ook nog bedekt worden met planken, dit zal gemaakt worden uit reepjes papier.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtig herstel en schilderwerk Beyond 😉
 
Van welke regio zijn die type huisjes ?
 
Merci Marnic :)

@Pascal, deze huisjes heb ik lang geleden verkregen en zijn minstens dertig jaar oud.
Ze zijn van het merk Faller, en heb even google geraadpleegd omdat ik nu ook benieuwd was :D

Ze komen uit deze set
attachment.jpg

attachment.jpg

Aangezien ze zo oud zijn, vermoed ik dat het naar Duits voorbeeld is gemaakt.
Er was toen niet veel meer keuze dan wat de, voornamelijk Duitse merken, op de markt aanboden...
Meer kan ik je er niet over vertellen :nowink:
 
Stilletjes ook hier een stoeltje bij geschoven, heel veel succes
 
Leuk onderwerp om te vullen met dit soort restauraties :)

Mooi gevonden om een toren te gebruiken bij de afwijkende daken !
Ineens ontstaat er een middeleeuws aandoend gebouw..
 
Ook ik heb in mijn kinderjaren Faller gehad en een elektrieken ( dialect ) trein
Ik weet niet of het waar is maar ik heb me laten wijsmaken dat al die huisjes kerken en stations gekopieerd waren van echt bestaande gebouwen
Ziet er wel leuk uit he echt nostalgisch tegenover wat men nu bouwt
Marc
 
leuk dat je deze dingetjes terug ter hand neemt en ja Coachke: alle gebouwen die Faller en ook Vollmer op de markt brengt in bouwdoos zijn allemaal bestaande gebouwen.
De doos die Beyond hier laat zien is één van de middeleeuwse stadjes in Duitsland die nog bewaard zijn gebleven.
Er is nog een middeleeuwse stad in Duitsland maar ik weet de naam niet meer waar je zelfs niet eens met een auto binnen mag!
Faller had er destijds ook delen van uitgebracht in bouwdoos zoals de omwalling.
 
Oh er zijn er zoveel Rothenburg , Rattenberg , Monchau en aan de Romantische Strasse een wondermooie route liggen nog verschillende burchten met hun stadje errond
 
Ja inderdaad, Duitsland is een mooi land wat dat betreft en vooral langs de Rijn staan nog heel veel oude kastelen waarvan er een aantal zelfs nog bewoond zijn.
 
...Mooi gevonden om een toren te gebruiken bij de afwijkende daken !
Ineens ontstaat er een middeleeuws aandoend gebouw..

Inderdaad Peter, de toren dateert van rond het jaar 1025, het maakte deel uit van een kasteelhoeve.
Heden is enkel de (gerestaureerde) toren nog over van het originele gebouw, maar over verloop van tijd zijn er nieuwe gebouwen bij gekomen.
Zo is een tiental jaren geleden het volledige gebouw, waar de cafetaria zich nu bevindt, volledig gerestaureerd.
:))

Ik heb nog enkele foto's voor jullie ;)

Het beslag van de toren (uit papier)
attachment.jpg

De houten reling gemaakt van Styreen en greenstuff, tafeltjes uit plasticcard en dichtgevouwen parasol uit metaalfolie (type botervlootje)
attachment.jpg

attachment.jpg

En enkele foto's toen het gras al iets gegroeid was:)
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
tussendoor had ik ook wat aan volgend gebouw geschilderd en verweerd
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo, weer enkele waardeloze/gebroken onderdelen veranderd in bruikbare gebouwen :)
 
Dat heb je mooi gedaan, hoewel ik persoonlijk geen fan ben van de tweedimensionale doorkijkjes, maar dat is een kwestie van smaak; binnen dat kader heb je ook dat prima opgelost.
 
Dat heb je mooi gedaan, hoewel ik persoonlijk geen fan ben van de tweedimensionale doorkijkjes, maar dat is een kwestie van smaak; binnen dat kader heb je ook dat prima opgelost.

Daar heeft Faller, naar mijn mening, ferm te kort geschoten.
In de kit zaten de poorten om er op te kleven, maar heeft geen optie gegeven om ze open of dicht te monteren :(
Ik heb dan besloten om de poorten te demonteren en de print te schilderen.
Zo heb ik die poorten voor andere projecten in de scrapbox liggen :))
De andere kant vind ik toch mooier 8)
En dit gebouw voor op mijn treinbaan (als die er ooit komt), zal niet van alle kanten zichtbaar zijn, dus.... ;)

Toch bedankt voor je repliek en de complimenten :)
 
Een leuke bezigheid Beyond, ziet er prachtig uit.
 
Merci Debart En Erik71 :)

Ik breng de kasteelhoeve ter vermaak mee naar de ledendag morgen ;)
 
knap gedaan maar hoe , oud zijn die kitjes van faller in die tijd wisten ze niet beter om die twee dimensionale zaken zo te maken
Ik kan me nog levendig voorstellen ik had een groot station en daar stond klimop tegen een stuk muur dat was gewoon een plastieken plaatje , de gordijntjes dat was gewoon geprint papier
Toch ferm verbeterd
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan