Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

Merci Erwin, je kan je niet voorstellen wat de hobby momenteel betekend voor mij, een plaats om echt ZEN te worden..
Jouw reactie betekend veel voor mij, dank U.
 
Faller 213 (of toch een oudere versie hiervan)
001 Faller 130213 Kwekerij broeikasten 1.jpg

Veel was er bij aanvang niet over van het model...
002.jpg
003.jpg005.jpg

Een tweede serre werd ook nog vervaardigd, echter iets minder lang dan deze. Het was namelijk makkelijker om de serre in te korten dan de afgebroken onderdelen terug te puzzelen met zichtbare lijmranden...
Ik heb echter nog geen foto's van deze.
 
Van deze toren enkel wat tijdens en bijna volledig afgewerkt model.
Het model staat scheef op de steunen, maar was onmogelijk los te maken zonder te veel schade, dus dit is nog steeds zo. Het is wel zo dat het maar uit een bepaalde hoek zichtbaar is, dus wordt het bij het plaatsen op de baan wat uitkijken uit welke richting deze zal te zien zijn. De decals zijn uit een oude aftermarket-set gehaald.
Het merk is mij onbekend, ik kan deze toren nergens terugvinden in de catalogi welke ik bezit en op tinternet vind ik ook niets terug? Vermoedelijk is het een Faller model??

001.jpg
002.jpg
003.jpg
004.jpg
005.jpg
 
Pola 568 Benzinestation
002 Pola 568 Benzinestation Esso 2.jpg

Na wat lichtjes en voorzichtig aan de onderdelen te wrikken
002.jpg

Als je een gebouw kan binnenkijken wil ik ook een interieur zien, of toch iets wat de kijker er doet aan denken. Je kan hier ook zien dat de wanden aan de binnenkant bekleed zijn met zilverfolie (type botervlootje). Dit wordt gedaan om het mogelijk te maken om verlichting in te bouwen zonder dat het licht door de muren heen schijnt.
007.jpg
Ziet er toch mooier uit dan een lege ruimte met een lampje in he?
008.jpg

In de garage wou ik ook wat leven brengen, dus dacht ik om er een wagen in te plaatsen. VW Kever liefhebber dat ik ben, was de keus vlug gemaakt, tot ik er een Wiking model van een VW Kever in wou plaatsen.. Deze was te groot en zou er nooit in passen. De oplossing was vlug gevonden door een VW Kever van Micro Machines uit de Kever verzameling te halen. Deze is vooraan hetzelfde schaal als de Wiking, maar korter in de lengte. Door de garagepoort en het dak is dit echter niet direct zichtbaar. De ideale oplossing dus.
En als ik klaar ben met het model, kom ik in een andere doos hetzelfde model tegen...
Die zal zeker ook nog een opknapbeurt krijgen.
003.jpg005.jpg006.jpg
 
Zo, dat is het momenteel een beetje van de laatste maanden.
Niet alle gebouwen zullen zelf gebruikt worden, maar gaan momenteel opgeborgen worden tot de dag dat ik effectief gebouwen begin te plaatsen. Alles wat nadien overblijft gaat de verkoop in. En enkele gaan na afwerking zeker te koop staan, aangezien er toch enkele gebouwen zijn dat ik zeker nooit ga gebruiken, of welke ik dubbel heb (zoals de twee gebouwen waar ik momenteel aan bezig ben, het Slot Lichtenstein)
De boost om de gebouwen te restaureren heeft eigenlijk veel te maken met mijn situatie. Door de dood in de ogen te kijken, en er vrede mee te nemen indien..., heb ik beginnen beseffen wat ik allemaal zou achterlaten voor mijn dierbaren. Hoofdzakelijk een hoop plastiek waar hier en daar een vorm in te herkennen is van een voertuig of een gebouw en waar onderdelen van ontbreken en/of loshangen. Als ik er naar kijk zie ik de mogelijkheden die het heeft, maar anderen gaan daar geen geld voor geven. Als ik deze nu een beetje liefde geef en mij kan ontspannen intussen, waarna het model toch een beetje meer waarde krijgt, is dat mooi meegenomen indien....
Komt er geen indien, dan zijn ze gebruiksklaar voor als ik zover geraak met mijn baan dat ik ze dan zo kan gebruiken zonder meer...
 
Dat zijn wel dankbare projectjes als je even snel iets wilt bouwen / herstellen inderdaad. Ook leuk om aan de slag te gaan met dit soort oude kitjes die misschien wel ooit deel hebben uitgemaakt van een treinbaan.

Ziet er goed ook uit.
 
Dank je Roy, het meest dankbare is rust die ik ervaar tijdens het bezig zijn. Het zijn spannende maanden geweest, en er komen nog spannende maanden, en enkel de hobby heeft me momenten gegeven om in mijn hoofd een beetje tot rust te kunnen komen. Bijna bij alles wat ik deed was ik vlug afgeleid naar mijn situatie, bij de hobby niet....
En het is ook leuk weten dat ik de meeste van deze gebouwen heb verkregen zonder, of maar weinig, centen er voor te hebben gegeven, en deze nu een meerwaarde hebben verkregen (zonder te willen opscheppen, maar als je ziet wat sommige huisjes opbrengen op veilingsites..)
En het is altijd aangenamer om te weten dat de verzamelde modellen eindelijk afgewerkt zijn en iets meer waarde hebben.
 
Merci Erwin, je kan je niet voorstellen wat de hobby momenteel betekend voor mij, een plaats om echt ZEN te worden..
Jouw reactie betekend veel voor mij, dank U.
Ik weet wat je bedoeld, toen ik met een burn-out out te kampen had, was dit ook het enige vaste item dat mij er door hielp, al het andere kon mij gestolen worden. Er waren dagen dat het bouwen vlot ging, op andere ging het totaal niet door gebrek aan concentratie. Ook koken, een andere hobby, heeft mij er door geholpen .
 
Die serre en industriële gebouwen maken direct indruk.
Zou in uw hoofd willen kijken naar het grotere plaatje want het landschap rond de bunker (andere topic) verraad veel goeds.
 
Goed te horen dat je hier rust in vindt.
We duimen allemaal mee op een goede afloop.
 
Op de laatste ledendag kreeg ik van Erwin een tas met twee oude huisjes en enkele onderdelen van huisjes op schaal H0 (1/87) die ooit ergens een vorig leven hebben geleid...
Eén van de twee gebouwen is in redelijk goede staat, en zal in de toekomst de nodige aandacht krijgen
Het andere gebouw is helaas niet herstelbaar, er hangt meer lijm aan dan plastic... Het dak zal echter wel gespaard worden voor scratsh- of herstellingswerken... Zo ga ik het ook nog eens goed bekijken of er andere delen kunnen gespaard worden? Maar dat is allemaal voor wat later..
Foto 1 en 3 zijn de twee gebouwen in kwestie. Eenzelfde als het eerste gebouw heb ik al eens onder handen gehad (foto 2).

*1
02-002.jpg

*2
Faller 91 Buurthuis-kleine stopplaats -3.jpg

*3

02-001.jpg

Maar deze post gaat in feite over wat er nog verder in de zak zat...
001.jpg

Losse onderdelen van gevels, genoeg om drie gebouwen te maken. Er is wel voor geen enkel huis een dak aanwezig en de bodemplaten zijn niet allemaal van deze huisjes.
Dit is voor mij echter geen probleem, ik zoek wel oplossingen in de onderdelendoos :biggrin:
Omdat ik komende maandag opgenomen wordt voor een ingreep, en daarna een tijdje modelbouw-immobiel zal zijn, wou ik niet aan grote projecten verder werken, dus enkele kleintjes dan maar met een deadline.
Gekozen om twee gebouwen in elkaar te steken met enkele van deze onderdelen.
Een dak werd gemaakt van plasticcard, gerecupereerd van oude betaalkaarten/klantenkaarten. Deze werden dan bedekt met een simpele kopie van een dak uit het gamma van Wordsworth modelrailway
Wat verf en enkele kleine detail zoals een dakgoot en regenpijp maken mooie achtergrond modellen...
Het kleinste, hoogste huisje zal mettertijd wellicht nog een etalage krijgen.
01-000.jpg
IMG_20221106_134631841.jpg
01-002.jpg
01-003.jpg
01-001.jpg
Faller 203 01.jpg
Faller 203-2.jpg
Faller 203-3.jpg

Bedankt Erwin 🙏🙏
 
hier zijn knappe zaken te zien ferm gedaan
Ik heb me heeeeel lang eens laten wijsmaken dat het wel koppies van echte woningen en gebouwen zijn ik weet niet of het waar is
 
Merci.
Niet alle gebouwen in kit zijn gebaseerd op echte gebouwen, maar er bestaan natuurlijk wel replica's van bestaande gebouwen. Dit zijn dan hoofdzakelijk historische gebouwen of monumenten e.d. Zo heb ik hier twee modellen van het kasteel in Lichtenstein staan, de Lorelei-tunnel ingangen, seinhuis, station, kerk, stadshuizen,.... allen op bestaande gebouwen gebaseerd.
Ik heb hier ook een "moderne" villa liggen welke gebaseerd is op een bestaande woning, en zo zijn er nog.
Deze kleintjes welke ik gerenoveerd heb zijn eerder naar smaak van de ontwerper...
 
Graag gedaan Xavier.
Ik ben vooral blij dat deze oude kitjes nu niet meer beschouwd worden als afval en dat zij nog een 2de kans of leven krijgen.
Moest ik er nog tegenkomen of onderdelen ervan, komen ze zeker jou kant uit.
 
Mooi werk, leuk dat die oude kits een nieuw leven krijgen.
 
Oude kasteelhoeve, beschermd monument

Twee bijna identieke woningen, met een vreemde uitsparing in het dak.
De ene ontbrak een voorgevel, welke is vervangen door een arcade.
De andere was een halve cm lager, daar hielp een stukje styreen.
Om beide uitsparingen in het dak een reden te geven, heb ik een toren gemaakt uit architecten karton.
De huizen zelf hebben al een laagje verf over zich heen gekregen, het ziet er anders maar een plastieken bedoening uit...
Er moet nog verder worden aan gewerkt, zoals aanpassen van de toren voor een betere fitting aan de huizen en wat schilderwerk.
Het (houten) dak van de toren moet ook nog bedekt worden met planken, dit zal gemaakt worden uit reepjes papier.

Bekijk bijlage 381337

Bekijk bijlage 381338

Bekijk bijlage 381339
Allemaal mooie gebouwtjes. Melancholisch. Wat is architectenkarton ? Willy.
 
Merci Willy :)
Architectenkarton is ook bekend onder de naam Foamboard
Het is een soort verhard schuim (foam) tussen twee platen karton. Als je het karton aan één kant afpelt kan je het schuim makkelijk bewerken met allerlei soorten materialen. Zo heb ik de voegen van dat gebouw met een gewoon potlood kunnen tekenen. Het potlood is sterk genoeg om een indruk te maken in het schuim. Zeer dankbaar materiaal om mee te werken :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan