Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

Het is al enige tijd stil van mijn kant op gebied van modelbouwen.
Komt een beetje door de vakantie...
Het is echter niet omdat ik niets post, dat ik niet bezig ben :nowink:
Ergens anders had ik al gepost dat ik terug met oude projecten bezig ben die als shelf-queen stof vergaarden...
Dit is er zo ééntje.
De bedoeling is om dit dio later in te planten op de treinbaan. Zo wil ik verschillende taferelen maken welke ik dan als losse puzzelstukken op de treinbaan kan inplanten, om dan enkel de ontbrekende delen op te vullen tussen de puzzelstukken.

Dit dio is een deel van de Liefdeweg.
Op dit deel van de weg heeft de politie/rijkswacht* nog nooit een overdreven snelheid gemeten :nowink:
(*rijkswacht omdat ik mijn treinbaan in de jaren '80 wil situeren.)

Zo, mag ik het lijdend voorwerp :D van deze werken even voorstellen:
attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn in feite twee huizen, waarvan de achterste gevels gebruikt werden om vooraan dienst te doen.
Oorspronkelijk waren deze gemaakt als half-relief huizen die aan de achterkant van de baan dienst deden. Op die manier was de achterzijde niet zichtbaar, dus niet belangrijk om af te werken...
Dit werd/wordt nu een beetje bijgewerkt.

Omdat dit deel op een "donkere" plaats op de treinbaan zal worden ingeplant, wordt het voorzien van opvallende lichten :))
De lichtjes zijn afkomstig van een snoer met kerstverlichting.
attachment.jpg

Ik ben nog een gevel tegen gekomen in de rommeldoos, en deze moest er gewoon bij.
De beslissing werd ook genomen om de straat een lichte bocht te geven ipv rechtdoor.
Door deze beslissing was de gevel iets te kort om nog aanneembare afmetingen te bekomen achteraan.
Gevel te kort? Dan metsen we er toch gewoon een stukje muur aan met plasticcard..
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op die manier is het toch iets meer in evenwicht naar mijn gevoel.
attachment.jpg

Het wegdek is gemaakt met het product Terrains Asphalt
attachment.jpg

Als het droog was met een dunne stift hier en daar wat barstjes nabootsen:
attachment.jpg

Een voetpad werd uit geperst karton gesneden en bekleefd met een print van een voetpad op schaal.
De print (en vele andere) zijn gratis te downloaden op Wordsworth model railway
attachment.jpg

attachment.jpg

Om dan op dat moment te eindigen met dit ongeveer:
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Daarna was het een beetje een weg en weer huppelen tussen verschillende werkjes aan dit dio.
Soms wat plak en zaagwerk, dan eens zin in een kleurtje geven om te zien wat het zou kunnen worden, lichtjes aansluiten en plaatsen, toezicht houden op de mannen die de wegmarkeringen komen spuiten (blijkbaar ben ik ook even afgeleid geweest van het werk:8, want de lijnen volgen niet zuiver de weg.... :laugh:....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een zijkant (die normaal gezien niet meer zichtbaar zal zijn), werd ook van een print voorzien, deze keer van baksteen.
De achterste muren komen ook allemaal zo.
attachment.jpg

attachment.jpg

De gevel uit de rommeldoos bracht enkele mogelijkheden met zich mee, dus heb ik deze dan maar benut :$
Het dak gaf gelegenheid om er een mooie inkijk te maken, en de invulling past hier in het thema ;)
attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de achterzijde is de elektriciteit momenteel nog van clips voorzien om de lichten van de "3" huizen los te kunnen koppelen om deze te bewerken.
De bedoeling is dat de draden zonder deze clips bevestigd worden als de gebouwen vast op het dio staan.
attachment.jpg

En dit is hoe het er momenteel ongeveer uitziet, behalve wat verf hier en daar:
attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een gevaarlijke buurt voor mannen zou ik zo zeggen als ik het goed bekijk of ben ik verkeerd ? :) :dry:
Verder zeer mooi werk maar kan het zijn dat een dak niet goed aansluit van 1 van de woningen ?
Knap :wow:
Marc
 
Gevaarlijk voor de portemonnee denk ik ;)
Of anders gezegd, als de liefde weg is, gaan de mannen naar de Liefdeweg :laugh:

Inderdaad Marc, het middelste huis staat nog in dryfit, dit om makkelijker de gevel te kunnen schilderen en af te werken.
Ook moet er nog een dakgoot komen...
Pas als dit allemaal klaar is ga ik de huizen volledig dichtmaken ;)
Merci voor de reactie
:wavey:
 
Mooie "Chaussée d'Amour" die je daar bouwt.
Je schrijft dat je die wil situeren in de jaren '80 maar nu heb ik mijn twijfels of de fietspaden in die tijd al met die stippellijnen aangeduid werden.
 
Daar hou ik van se, knappe straat en toffe geveltjes.
 
Heel mooi straatje aan het worden, daar zal ik eens wat vaker komen wandelen..
 
Merci Erwin.
Wat de fietspaden betreft, ik kan mij niet direct iets anders herinneren uit mijn jeugd :33:, dus heb ik er eigenlijk niet echt bij stil gestaan of dit wel correct is :01:
Aan de andere kant is het niet de bedoeling om alles tot in de puntjes correct te hebben qua jaartal. Een benadering is voldoende, zolang alles "goed aanvoelt" voor mij is het goed.
Als ik de info wel zou hebben, dan zou ik er wel rekening mee houden ;)

Merci Pascal.
Zal ik je een routebeschrijving sturen hoe je er kan geraken? :laugh: ;)

Aris, er is een ruim voetpad, ideaal om met de scootmobiel te passeren :D

Rudi, het zijn waarschijnlijk niet de goedkoopste plekken om te shoppen, wel één van de leukste om te "windowshoppen"
:laugh::laugh::laugh:
 
Ik herinner me die fietspaden met stippellijnen toch ook uit mijn jeugd, hoor. Zeker langs de steenwegen.
 
Mooi gemaakt, de lichtjes lijken niet door het plastic heen te schijnen dus dat heb je goed gedaan.
 
Prachtig straatje Beyond ! Leuk bedacht en mooi gemaakt eNseHX.gif

Dat gekleurde licht, heb je dat verkregen met 'filters' ? of zijn de lampjes gekleurd ?
 
Bedankt Roy.
De huisjes zijn langs de binnenzijde behandeld met dak-isolatietape.
Deze is zilver van kleur en niet lichtdoorlatend , net dezelfde eigenschappen als alu-folie, maar dan zelfklevend..
Daar waar eventueel nodig, worden de binnenzijden met een laagje zwarte verf behandeld.

Hey Peter, de straat is een nostalgische herinnering uit mijn vroege tienerjaren.
Verschillende oude verbindingswegen tussen steden waren in Vlaanderen uitgegroeid tot dit soort wegen na de intrede van de autosnelwegen.
Was ik toen blij dat mijn moeder niet graag de autosnelweg nam :))
De lichtjes zijn gekleurd aangeschaft. Tijdens de kerstperiode (en soms al enkele maanden er voor :O ) in de winkels te vinden tussen de kerstboomverlichting/-versiering. Er zijn snoeren met enkel wit licht en snoeren met een mix van rood, blauw, groen en geel.
Ieder lichtje werd afgeknipt en enkel de kleurtjes gebruikt welke ik nodig had.
*Over de lichtjes heb ik trouwens een vraagje

Rudy, de huizen worden zeker nog aangepakt, dit dio is ver van klaar hoor ;)
Er moet inderdaad nog verwering komen op de gevels, en op de daken ook.
Achteraan de huizen wil ik ook nog wat verder afwerken, en helemaal vooraan ....
Nog genoeg plannen die ik ten uitvoer wil brengen :laugh:

*Vraagje over de lichten.
De lichtjes welke jullie zien worden gevoed met drie AA batterijen (=4.5V)
Ik heb nu straatverlichting geplaatst, maar die moet gevoed worden door een transfo van 16V
Is er een (makkelijke) mogelijkheid om de lichtjes van 4.5V aan te passen zodat ik deze ook op de transfo van 16V kan aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
verleidelijke straat, maar geen parkeergelegenheid jammer genoeg....
 
Silenoz, de parking komt achteraan te liggen, de aannemer is weldra uit bouwverlof om deze te komen aanleggen..
Er is voor de achterzijde gekozen zodat de wagens van de bezoekers discreet geparkeerd kunnen worden ;)
 
Heb het even gevraagd en het beste zou zijn
Stel de ledjes hebben een spanning van +/-2V dan kan je 8 ledjes in serie zetten tot je 16 V hebt
Een weerstand is niet aan te raden zou enorm groot moeten zijn om die 16V tegen te houden en ook zeer warm worden
Dus zorgen voor series van 8 ledjes en deze met 16 V voeden dat is de beste oplossing denk ik
Verder knap bezig ziet er best leuk uit hoor
Marc
 
Misschien kun je een regelbare trafo gebruiken ? Ik bedoel zo één die gebruikt wordt voor spoorbanen.

Vraagje : is deze straat een losstaand project of bouw je het als een module voor de toekomstige spoorbaan ?
 
Ledjes kan je niet in ongestraft in serie zetten, moet altijd een weerstand bij, dit om de stroom te regulieren (lees verlagen). Zijn niet voor niets Licht Emiterende Diodes.
De vraag wat betreft spanningen en omvormers. 16 V dat is dus gewoon een voeding van een laptop, 90 % hiervan zit tussen de 15- en 18 Volt. Dat hoeft echt niet precies die 16 te zijn. Dan komen we op de ledjes snoer van 4,5 volt, eerst complimenten want men wil altijd zelf knutselen en die dure 9V batterijen gebruiken. Weerstanden er tussen zou ik ook niet doen. Er zijn adapters in de handel die spanning omzetten van 16 naar 4,5- of 5 V. Kosten echter al snel richting 30 euro. Maar je kan natuurlijk ook en powerpack erop aansluiten https://www.wish.com/nl/product/591...MI5Jr66Pyj5AIVFc13Ch1BWQfKEAQYASABEgK4iPD_BwE Of direct de lader van een oude mobiele telefoon erop aansluiten, ook die geeft een geschikte spanning af, maar dan heb je minder controle. Maar ten alle tijde, moet wel aan de batterijzijde van je Led-snoer blijven voeden, de elektronika die daarin zit heb je nodig om de ledjes op te laten lichten.
Wil je toch iets in serie zetten, dan moet je 3x een 4,5 Volt kerstverlichtingen met de batterijzijde achter elkaar knopen. (geen garantie dat het werkt)
 
Laatst bewerkt:
Even verbeteren Aris een GSM lader geeft exact 7 V en alles aan USB en Powerpack's is 7 Volt oppassen dus
Maar morgen ga ik verder een overzicht om alles duidelijker te maken
Marc
 
Marc een accu pack laad je op met een GSM lader en die geeft de spanning af die het object vraagt. Zo voedt hij de ene 1 telefoon met 3,6 volt, en een sports cam met 6 volt tegelijkertijd. En inderdaad, een GSM van 7 volt kan ik ook aansluiten, als er 1 van de 2 outpunten beschikbaar is. Gereguleerd is alleen de maximale Stroom uitvoer, kan ik met mijn accupack kiezen tussen max 1A of 2,5A. Dat is ook de reden dat ik er een link bij geplaatst heb. Waarbij ik verwijs naar de USB uitgang die toch geladen word via de telefoonlader of de Laptop, waar duidelijk een ingang staat van 5V-usb Waarmee ook de telefoon van 7V geladen word. https://www.conrad.nl/p/varta-power...9_pla-1424865&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
Als je je afvraagt hoe dat kan, dat is simpel ee spanning hoger dan 5V wordt automatisch terug gebracht door de elektronica naar naar 5V dus laden met 7 V verdwijnt er 2. Heb je er 5 beschikbaar en 7 nodig, dan wordt hij door de elektronica met 2 omhoog gebracht. Vandaar dat je alles met een USB uitgang alleen hoeft te kijken, of er een USB uitgang beschikbaar is en dan altijd de juiste spanning heb.

Maar nogmaals wil ik erop wijzen, LED's in serie ia onmogelijk, Led, s hebben namelijk van nature een spanningsval van 0,8V en als je dat aansluit op een batterij met 2 leds in serie op de 1,5V, geven ze kortstondig heel fel licht, doen ze het langer zou ik de kamer niet verlaten en niet in de buurt van vitrage. Volgens de raad die je mocht bekomen, is het nog altijd LED's zijn geen lampen. is een diode
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt allen voor jullie bijdrage.
Intussen is de liefde een beetje weg voor de Liefdeweg.. :O
.. een beetje bekoeld geraakt door dit dilemma..
Maar wees getroost, het komt er wel van ;)

Om de drive terug te krijgen dan maar eens in de doos met H0 gebouwen zitten rommelen.
Deze drie (halve) huizen zijn er uitgehaald

attachment.jpg

Blijkbaar ben ik vergeten om tijdens de bouw van het eerste huis foto's te maken.
Het zijn twee delen die bovenop elkaar geplaatst worden. Het onderste deel is iets langer, maar dit heb ik opgelost door er een balkon/terras van te maken.
Er is wel geen deur of trap die toegang geeft tot dit deel, maar dit zal later niet zichtbaar zijn.

Het tweede huis is iets vollediger, enkel de linkerkant miste drie muuronderdelen.
attachment.jpg

Op volgende foto is rechts een muur te zien, deze is dus de vervanging van de drie muurdelen.

attachment.jpg

Alle spleten en gaatjes opgestopt, dus tijd voor een laagje verf

attachment.jpg

Dan hier en daar de inkleuring van baksteentje per baksteentje.
Linkerkant gedaan, rechts nog niet.

attachment.jpg

Omdat het een gebouw is waar kan binnen gekeken worden, en er verlichting in gebouwd is, wou ik toch iets te zien hebben binnenin.
Met wat restjes plasticcard, een halve Porsche en wat verf snel een interieur gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Even controleren of er geen licht ontsnapt tussen de muren, en het ziet er goed uit :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook Briek is aanwezig in de garage

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan