Hoofdsponsor

1/24 Mini Cooper [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.864
De Mini een geval apart
De Mini was op de wereld gezet om 4 personen veilig en comfortabel en zuinig te vervoeren dat was de doelstelling van Sir Alec Issigonis ten tijde van de benzine crisis in Engeland . Het wagentje werd geproduceerd van het jaar 1959 tot schrik niet 2000 in de fabrieken van B.M.C.
In de loop der jaren veranderde de naam al eens van Austin , Morris naar Rover om toch dealgemene naam van Mini te behouden later is de naam Mini en heel het concept overgenomen door BMW maar dat is een ander verhaal
De motor was een dwarsgeplaatste 4 cilinder van 850 cc en werd later een 1000 cc en een 1275 cc . De kleine krachtbron leverde een dikke 34 pk :wow::laugh:
De ophanging was even revolutionair als die van de Citroen DS namelijk op een vloeistof " Hydrolastic " maar door te hoge kosten werd deze in een later stadium vervangen door rubberen elementen , want Sir Alec wilde het kostenplaatje zo laag mogelijk houden zodanig dat de Mini betaalbaar bleef
Later kwam ene John Cooper en die knutselde wat aan de motoren en maakte van 34 pk een waardevolle 70 pk en de Mini Cooper was geboren en het de resultaten bleven niet achter , eerste tweede en derde plaats voor de Cooper in de Rally van Monte Carlo maar de Franse officials diskwalificeerde de Mini's voor niet reglementaire verlichting die chauvinisten toch he


Zo genoeg gezeverd over naar het echte ( modelbouw ) werk

De Boxart

attachment.jpg

De inhoud

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat me opvalt is dat het een recente (2014 ) zeer gedetailleerde kit is zoals de Golf en 2pk mooie duidelijke details , op het eerste zicht een mooi gezellig kitje waar ik als autobouwer veel plezier aan ga hebben
Jullie zullen zeggen wat gaat hij nu weer bouwen ? wel het antwoord is duidelijk de Mini is niet voor mij alhoewel ik hem ook wel wil nu ik de kit bekeken heb
Zo beste vrienden dat is het voor nu , nu ga ik wat bouwen
Tot laters
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi...stoere bullbar vooraan, machinegeweer op het dak, de ramen vervangen door draad, ... en je hebt een mooi voertuig...

Nee, geintje, de mini vind ik wel een mooie auto maar te duur en te klein voor mij.
 
wat bedoel je Alain ? In het echt of modelbouw?
 
Heb dit altijd een leuk wagentje gevonden.Succes ermee.
Marc S
 
Mijn eerste wagen was een Mini en die had nog van die dubbele schuiframen in het portier :) heerlijke scheurijzertjes waren het.
 
Jaja lekkere old timertjes zijn het ,het enige nadeel wat trouwens elke Engelsman had was olieverbruik , maar in die tijd speelde dat allemaal gene rol he en olielekken maar ja dat hoorde bij een Engelse auto he
 
Leuk autootje, eentje die ik zelf ook nog wel wil bouwen, ook zo'n klassieker waar ik mijn hoofd voor draai als er nog eens eentje ergens staat of voorbij rijdt.
Veel bouwplezier Marc
 
Wel beste Erik een echte aanrader zeer veel details zelfs de bougiekabels erbij ( gegoten in plastic ) maar o zo klein het is net 1/32
Marc
 
Was wel een wagentje waar je moest met leren rijden want als het jouw de baas werd wist je niet waar je uitkwam.
Heb in het begin van mijn loopbaan, toen ik nog in de Rijkswacht brigade Gent meedraaide, jammer genoeg enkele ongevallen dienen vast te stellen waar deze wagentjes in betrokken waren en geloof mij, je moest verdomd veel geluk hebben om er zonder kleerscheuren vanaf te komen. Meerdere dodelijke slachtoffers gehad in die bakjes.
Maar ze hebben iets, kan kan ze niet ontzegd worden.

Mijn schoondochter heeft een BMW Mini Seven en het is een plezier om met te rijden. Niet meer te vergelijken met die oude generatie natuurlijk.
 
Ik bedoel in het echt, daar kan ik niets mee aanvangen in het dagelijkse leven.
 
Wel Erwin ik heb het hele verhaal gelezen en zo Sir Alec het wilde moest het een veilig autotje worden , natuurlijk niet meer voor deze tijd nu is het alleen nostalgie
Ja in die nieuwe dat kan je niet met elkaar vergelijken he , ten eerste is hij een pak groter , ten tweede zit de mechaniek helemaal anders in elkaar in principe staat er alles op he , wist je dat de motor een Peugeot was ? Nu beginnen ze met hun eigen motor te bouwen ze hebben zelfs een Toyota motor in gehad maar die lekte te veel olie , en dan moet je weten dat een Toyota nooit lekt he , raar toch hoe sommige zaken kunnen lopen he
 
zelfs een Toyota motor in gehad maar die lekte te veel olie , en dan moet je weten dat een Toyota nooit lekt he , raar toch hoe sommige zaken kunnen lopen he

Of het nu een onverwoestbare Toyota motor is, of een andere motor, in een Engelse auto van die periode moest hij lekken, anders was hij leeg.... (Niks tegen Toyota zenne, integendeel jáááren gelukkig Toyota gereden, maar nu een ander merk besteld, de Toyota blijft wel in de familie)
 
Erik de originele Toyota 's lekken geen druppel het waren die in mini's en hij in een Duitse mini lag lekte die
 
Dank u

Wel ik heb weer niet stilgezeten en heb de motor (? ) in elkaar gekregen zo klein dat die is en zo perfect nagemaakt gewoon geweldig

de motorblok met onderaan het oliecarter

attachment.jpg

de bijna complete motor

attachment.jpg

en dat is mijn pink ernaast niet mijn wijsvinger hoor

attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

die gele dingen zouden de bougiedraden voorstellen maar ik vind die toch te dik op het plan wist ik niet goed wat het was , dus dat word nog veranderd dit was maar om te laten zien

De beelden zijn wat door elkaar geraakt mijn excuses
Marc
 
Marc, zoals de laatste foto, wat een slechte kit. Als dat Bougie kabels zijn, het lijkt meer op de uitlaatstukken van een 4 cilinder motor
 
Marc, zoals de laatste foto, wat een slechte kit. Als dat Bougie kabels zijn, het lijkt meer op de uitlaatstukken van een 4 cilinder motor

Als je al een kit beoordeeld om een slecht onderdeel dan zal je wel moeite hebben om een goede kit te vinden :) Maar inderdaad zijn een bedtje aan dikke kant wat ook nogeens benadrukt word door het gele kleurtje ervan, niets wat een paar koper draadjes eraan kan verbeteren.
 
Ron En Aris het zijn inderdaad te dikke kabels worden seffens eraf gedaan
en Aris het is zoals Ron het zo mooi verwoord , het is een zalige kit om aan te werken ok de kabels zijn wat aan de dikke kant maar de motor is daarentegen ook niet de grootste he en dat versterkt dat dan nog wat , maar den deze hier zal dat straks eens gauw (? ) verhelpen
Dank u voor het commentaar is altijd welkom en word zeker rekening mee gehouden
Marc
 
Marc, als nog eens in een modelbouw winkel komt die ook treinen verkopen, daar vind je gewoonlijk
hele dunne draad, die je zelfs op 1/25 kunt gebruiken als bougie kabel, ze bestaan ook in een variëteit
van kleuren.
Ik koop de mijne in het Woluwe shopping center, daar is elke derde zondag van de maand een verzamelbeurs
en ik dacht dat ik ze 1 of 2 euro per rolletje betaal.
De dikte is 0,4 tot 0,5 mm.

Groetjes,
Rudy
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan