Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Ik heb een vraag aan degenen die ervaring hebben met het gieten van resin (dus, de vraag is alleen bedoeld voor de ervaringsdeskundigen).

Het punt komt nabij dat ik ga proberen de bandjes te gieten en ik ben me dus aan het oriënteren op welk product ik ervoor ga kopen. Twee springen in het oog:

1) Het setje van Modelbrouwers, zie hier. Voordelen: alles-in-één, eenvoudig 50/50 mengen, niets slechts over gehoord, makkelijk verkrijgbaar.

2) Een setje van Sicovoss (Vosschemie), zie hier. Voordelen: Beyond heeft hier een zeer geslaagd eindresultaat getoond, het lijkt iets minder duur. Ook makkelijk verkrijgbaar.

Ik ben, kort gezegd, op zoek naar het beste product. Als dat zou betekenen dat het een paar tientjes extra kost, is dat voor mij niet doorslaggevend. Wel zou het mooi zijn als ik het product een tijd op de plank zou kunnen hebben staan zonder dat het bederft. Dus ervaringsdeskundigen, gelieve te laten weten welk product jullie aanraden: 1), 2) of misschien nog een andere optie. Het zou ook mooi zijn als jullie (relatieve) voor- en nadelen van de genoemde producten kunnen noemen.
 
Nog 's omhoog trappen deze vraag :)

(Ik besef dat weinig mensen al iets van hars hebben gegoten)
 
Ik ken iemand die zelf figuren giet maar ik weet niet meer met wat, het is te lang geleden dat hij het toonde. Ik heb hem een bericht op facebook gestuurd, misschien kan hij je helpen.
 
Ik zie nu pas deze post (druk op het forum 8) ) :laugh:

1) Het setje van Modelbrouwers, zie hier. Voordelen: alles-in-één, eenvoudig 50/50 mengen, niets slechts over gehoord, makkelijk verkrijgbaar.

Hier heb ik geen ervaring mee :nowink:

2) Een setje van Sicovoss (Vosschemie), zie hier. Voordelen: Beyond heeft hier een zeer geslaagd eindresultaat getoond, het lijkt iets minder duur. Ook makkelijk verkrijgbaar.

Dit heb ik inderdaad al gebruikt, maar deskundige zou ik mezelf zeker niet noemen -nono-
*Om de rubber te mengen moet je een product afwegen, wat niet altijd makkelijk is voor kleine hoeveelheden.
Toch is het mij steeds gelukt, dus blijkbaar toch niet zo moeilijk :laugh: ;)
*De resin is makkelijk te mengen, wel niet zo heel lang gietbaar +-20 min.
Wat wel een voordeel is, is dat je de verhouding kan aanpassen, zodat de resin iets langer nodig heeft om uit te harden.
Dit kan wellicht met het andere product ook?
Zelf doe ik het zo als ik tracks giet in schaal 1/72. Dan zijn deze nog soepel en kan ik ze "draperen"op de wielen.

.... Wel zou het mooi zijn als ik het product een tijd op de plank zou kunnen hebben staan zonder dat het bederft. ...
Het zou ook mooi zijn als jullie (relatieve) voor- en nadelen van de genoemde producten kunnen noemen.

Goed afgesloten heb ik de twee producten voor rubber zo'n 6 tot 7 maanden gehad, en toen begon het stilaan tijd te worden dat de rubber gebruikt werd.
De resin is nu nog steeds bruikbaar (+- 9 maanden), hoewel het nu ook tijd wordt...
 
@Alain: dank je wel.

@Xavier: ondanks dat je jezelf geen deskundige noemt, krijg je het kennelijk wel voor elkaar om bijzonder mooi te gieten.

Ik weet niet of 6 tot 9 maanden houdbaarheid normaal is, maar ik vind het in absolute zin niet bijzonder veel.. beetje jammer wel, gezien de kosten. Je post was voor mij doorslaggevend om de set van Modelbrouwers te proberen, dus heb ik besteld. Het is afwachten hoe lang deze set het op de plank uithoudt, misschien langer (en misschien ook wel korter..).
 
(nog geen antwoord gekregen van hem, misschien doet hij dat niet meer)
 
Geen probleem Alain, het is ook niet meer nodig nu ik de keuze al gemaakt en het gekozene besteld heb. Maar toch bedankt voor de genomen moeite..
 
Ik ben razend benieuwd naar je bevindingen met het andere merk :)
Momenteel heb ik geen producten meer om de rubber voor mallen te maken. Wie weet heb jij betere ervaringen en kijk ik ook eens voor datzelfde (of een ander)?
 
Ik heb de siliconenrubber en hars van "Polyestershoppen nl" geprobeerd, ik gebruikte vroeger die van Voss Chemie.
Het grootste probleem is het juist mengen van de siliconen, moet exact afgewogen(1 deel op 10delen) worden anders heb je problemen
met het doorharden wat logisch is.
De verharder die bijgeleverd is, is transparant van kleur en het is dus moeilijk te zien wanneer de menging goed is.
Ik heb een probleem gehad met de plasticine die ik gebruikte om een dubbele mal te maken, de siliconen rubber reageerde
op de plasticine en verharde niet op het raakvlak van met de plasticine.
Hij voelt (de rubber) ook anders aan dan die van Voss Chemie, iets zachter, maar hij is wel sterk.

Van het giethars heb ik niet echt iets te melden, de doorharding is misschien iets trager, ik zou je ook aanraden
van een vacuum pompje aan te schaffen omdat het anders toch vrij moeilijk gieten is. met als resultaat luchtbelletjes die met gewoon trillen er toch vrij moeilijk uitgaan.

Ik denk dat ik de volgende rubber bij "Modelbrouwers" ga aanschaffen, omdat die menging (50/50)toch iets eenvoudiger is.

Ook steeds bij menging goed roeren tegen de kanten van de mengbeker, omdat we gewoonlijk in het midden van het
bekertje roeren.

Ik ben zeker geen deskundige , maar heb al wel wat afgegoten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ?

Groetjes,
Rudy
 
Dag Roy, persoonlijk heb ik tot nu toe mijn materiaal bestelt bij FormX Webshop https://www.formx.eu/molding--casting/index.php

De meeste producten zijn in verhouding 50/50 en ook in relatief kleine flessen te krijgen, voor de siliconen is de leeftijdsduur bij geopende verpakking ongeveer een jaar maximum, voor de gietmaterialen (?) die staan hier al twee jaar en zolang ze niet gemengd zijn merk ik persoonlijk nog geen verschil.

Voor de kleine delen die je maakt vrees ik dat er relatief veel van het product zal verduren voor je het hebt opgebruikt.

Bij ons op de club is iemand die regelmatig velgen en onderdelen voor rally auto's giet, als hij vrijdag aanwezig is zal ik hem eens om raad vragen.

Voor je kleine onderdelen vrees ik dat een vacuüminstallatie een noodzaak is, gezien het resultaat dat je wil bereiken.

Voor de rest, prachtig wat je doet, ben wel de stille genieter omdat dit voor mij veel te technisch opgevat is.
En mij waarschijnlijk zoals de meeste ook het machinepark ontbreek om dit niveau te halen.

Grtx Jan
 
Ha Roy, heb weer genoten van jouw experimenten en successen :) en zie nu
de vraag over gieten.

Je hebt al een keus gemaakt qua gietspul, maar wil wel even melden waar ik destijds
mijn giet- rubber en hars kocht, namelijk Polyservice.nl (de link verwijst direct naar de hars die ik gebruikt heb).
Fijn bedrijf, mensen staan je graag te woord wanneer je vragen hebt.
De korte levensduur is inderdaad normaal. Heeft ook te maken met : 1 van de 2 componenten is hydroscopisch (weet niet meer welke).

Misschien nog een giet suggestie :
Omdat je halve banden gaat gieten kun je wellicht volstaan met een 'open mal'.
Dus je maakt niet een mal met twee helften, maar een soort 'bakje' noem ik het maar even.
Dat vereenvoudigd het voorkomen van belletjes.
Na uitname van de band zul je alleen de binnenkant van de band (het pasvlak) mooi vlak hoeven schuren.

veel gietlol :D
 
Dank jullie wel heren... ik zal de meest in het oog springende onderdelen beantwoorden:

@Xavier: als ik de reactie van Peter zo eens bekijk, vrees ik dat ik het ook zal moeten doen met de 6 tot 9 maanden. Maar ja, zo vaak zal ik toch niet iets moeten gieten... volgende keer dan maar een vers setje weer.

@Rudy: ik zal het vacuumpompje aanschaffen eens mij blijkt dat de bandjes niet op andere wijze kunnen worden gegoten. Sommigen melden goede ervaringen met eenvoudige mallen zoals ik die ook heb, zonder vacuum. Modelbrouwers zegt ook dat een vacuumpompje niet nodig is, maar dat is misschien ook wat verkoperspraat. Als het gieten niet ideaal verloopt, zal ik jouw en Jans tip gebruiken en zal ik zo'n pompje aanschaffen. Of ik gebruik misschien mijn ultra-professionele vacuforuminstallatie (ja die met de stofzuiger), als dat gaat.

Dank voor de tip om ook de randen mee te pakken, dat is inderdaad al zoiets wat ik over het hoofd had kunnen zien.

@Jan: die verkoper is er dan eentje om te onthouden, klinkt op het eerste oog positiever qua houdbaarheid dan wat Xavier meldde... anderzijds, zou het door hem gebruikte product wellicht ook wel zo lang mee gaan. Het kan nooit kwaad om te testen en de volgende keer zou ik wel eens deze kunnen bestellen.

Wat betreft de technische aard van dit topic... ik geef je ronduit gelijk. Misschien moet ik wat alternatieve methoden beschrijven, bijvoorbeeld om een Dremel als draaibank op te stellen en te gebruiken. Ik had me dat al eens voorgenomen, maar het is er niet van gekomen. Toch is het leuk dat je even komt gluren zo nu en dan en, zeker zoals nu bij een onderwerp waar ik in het geheel geen ervaring mee heb, advies geeft.

Als de bandjes en wieltjes eenmaal zijn gemaakt, ga ik beginnen aan het chassis en dat wordt denk ik wat leuker om te volgen, ook omdat die technieken wat sneller toe te passen zijn omdat geen dure apparatuur aangeschaft moet worden (wel een photo etch bender...). En dan ten slotte de opbouw... ik verkeer nog steeds in de (naïeve?) veronderstelling dat ik grote delen van de kitjes zal kunnen gebruiken. Dan zal het vrij snel gaan. Anders... weer scratchen.

@Peter: goed om te weten waarom de houdbaarheid beperkt is. Ik moest 'hydroscopisch' even opzoeken, maar ben er nu waarschijnlijk ook achter waarom mijn geliefde bruine Gator Glue na driekwart jaar niet meer te gebruiken is, althans voor zover het niet in het midden van het potje zit.

Inderdaad was ik van plan om een enkelvoudige mal te maken, dat was ook een van de redenen om niet een complete band te maken maar slechts de helft.

Ik heb weer het een en ander geleerd van jullie inbreng, hopelijk gaat straks het gieten ook goed :) Ik denk dat ik in plaats van m'n vriendin d'r massagestaaf (ze zal natuurlijk altijd ontkennen zoiets te hebben) mijn ultrasoonreiniger gebruiken, ik las ergens dat dat ook geschikt is en ik heb er gelukkig eentje.

Wordt vervolgd! :)

In een volgende update ook, hopelijk, dit:

38730583531_c8730f3358_b.jpg

Het is een originele gebruikshandleiding uit 1936. Dat ik zoiets koop is eigenlijk alleen te begrijpen wanneer men beseft hoeveel passie er bij mij omgaat tijdens zo'n project. Ik wil er zo veel mogelijk van weten, ook de geschiedenis en de precieze maten... en hoe iets functioneerde. De modelbouw is daar slechts een onderdeel van. Als ik honderden uren in zo'n project steek en er zoveel van leer en zoveel plezier aan beleef, kan ik me deze aankoop verantwoorden. Een ander koopt in plaats hiervan een aantal kitjes, die al dan niet gebouwd worden :sleep:

Bovendien past dit boekwerkje mooi in mijn (bescheiden) collectie Duitse memorabilia uit WOII.

Hij is op de post en hopelijk zie ik 'm ergens deze dagen verschijnen.

Hopelijk is dit smeerschema goed op schaal (gebaseerd op een blauwdruk), dan heb ik vanaf nu een betere bron om het chassis te maken.

38698481532_e5aa5abbdf_b.jpg
 
Kleine correctie mijnerzijds : ik noemde "hydroscopisch" als eigenschap van 1 der giethars componenten,
maar dat moet zijn "hygroscopisch" (water aantrekkend).
 
@Aris: dat is een leuk en niet eens zo duur apparaatje. Heeft voor mij hier niet zoveel zin echter, omdat ik al die ultrasoonreiniger heb en die geeft ook een trilling.

@Peter: het ziet er naar uit dat je niet de enige bent die die fout maakt, en Google corrigeert het coulancehalve automatisch :D Hoe dan ook, ik kende de term in welke vorm dan ook nog niet, dus dank voor het delen.


186. Ik heb een van beide voorvelgen gemaakt. Hier steken de bouten niet uit aan de binnenzijde van de velg, maar aan de buitenzijde. Dat maakt het afknippen van de 'steeltjes' er niet makkelijker op. Maar het is gelukt.

Links de nieuwe velg.

38816953921_29149804a5_b.jpg

Hier het diepteverschil, vanaf de zijkant gefotografeerd. Nota bene, dit is dus dezelfde velgvorm, alleen dan andersom.

23952423927_cf43aa459c_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 63 uur.
 
187. Het is altijd indrukwekkend om iets afkomstig uit de oorlog of net ervoor vast te hebben, te bekijken en te bestuderen.

Dat is in meerdere mate zo voor de in 1936 gedrukte gebruikshandleiding voor de vrachtwagen die ik nu aan het bouwen ben, althans het chassis plus motor. Een kleine 100 bladzijden vol tekst over het voertuig, talloze tekeningen en foto's, ook enkele buitengewoon nuttige schaaltekeningen. Ik ben blij dat ik nog niet verder gegaan ben met het chassis, want waar ik eerder vanuit ging blijkt totaal niet te kloppen. Nuts & Bolts bevat, zoals eerder al gezegd, een nauwelijks kloppende tekening. Ook alle andere tekeningen die ik heb gezien, kloppen niet.

Zeer confronterend... ik heb de wielen over elkaar gelegd en dat is het enige wat klopt. Vervolgens kijkend naar andere onderdelen...

38160492244_9024df649f_b.jpg

De rode bolletjes tonen een van de tekeningen die ik heb gebruikt, de blauwe bolletjes tonen de blauwdruk van Mercedes-Benz zelf. Zoals al eerder duidelijk was, is de motorkap veel te hoog. Wat ik echter niet besefte, is dat de chassisbalken niet zo ver doorlopen naar voren. Wat ik al helemaal niet wist, is dat het motorblok veel en veel lager ligt dan de eerder gebruikte tekening veronderstelt. Het verschil is circa 30 centimeter (!) ofwel ruim 4 millimeter op schaal.

188. Als ik de blauwdruk bovenop de scan-foto leg, is de overeenkomst geruststellend en fantastisch om te zien.

38845279582_5b42000c15_b.jpg

De overeenkomst is circa 99%. Let op de lage motorkap, de korte chassisbalk vooraan en zelfs de carterplug die op dezelfde plek zit (maar het was me eerder niet duidelijk dat dat nog een heel stuk blok was, omdat de scan niet volledig is).

189. In het boekje staat ook, volkomen gelukkigerwijze, een dwarsdoorsnede van de banden. En nog veel meer natuurlijk, dat komt te zijner tijd wel. Maar de banden, dat is het volgende project. Nu kan ik de mal pas echt vol overtuiging maken:

38875722571_cc34799761_b.jpg

190. ... en dat komt goed uit, want de resin-gietset is ook binnen!

38160867384_ccc8a3cef7_b.jpg

Ook wat betreft de Dornier en het Heiligenbeil-diorama is het een en ander aan nieuws... maar zo weinig tijd, zo veel dingen te doen :laugh:
 
Vind het fijn als mensen zich zo in een project vastbijten, . . . . . . .
Het gevaar is dat dit een eindeloos project wordt omdat je je blijft vastbijten in de perfectie.
desondanks prachtig om te volgen.

Grtx Jan
 
Ben niet zo'n grote schrijver maar een een lezer Roy,ik geniet zo intens van jou topic dat ik er nooit genoeg van krijg...
Interessant,leerzaam en mooi gebracht...👍👍👍
 
Vind het fijn als mensen zich zo in een project vastbijten, . . . . . . .
Het gevaar is dat dit een eindeloos project wordt omdat je je blijft vastbijten in de perfectie.
desondanks prachtig om te volgen.

Grtx Jan

Daar vrees ik ook een beetje voor.
Dergelijke lange projecten zijn in ieder geval niet aan mij besteed maar alle respect voor zij die het wel kunnen en er nog een goed resultaat met behalen ook.
 
Jullie hebben zeker gelijk dat dit een langetermijnproject is, net als bijna al mijn projecten. Gelukkig is dat mij persoonlijk om het even, het gaat er mij niet om of een project af komt (ooit) of weer, maar om het bouwplezier. Dit is geen cliché maar kan letterlijk worden genomen. Het is een groot voordeel, omdat ik op deze manier zonder enige stress in zo'n project zit. Als het ooit af komt, dan is het mooi meegenomen, zo niet dan is het een geweldig tijdsverdrijf geweest waar ik veel van leer.

ik weet niet of dit een heel normale instelling is tijdens het modelbouwen, maar ik mag van geluk spreken dat ik het zo heb, anders was modelbouw voor mij een grote frustratie geworden.

Als ik op een gegeven moment ergens geen zin in heb, ga ik door met een gepauseerd project zoals de Dornier.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan