Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip] - Pagina 14
Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 41011121314
Weergegeven resultaten: 196 t/m 205 van 205

Discussie: Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Standaard

187. Het is altijd indrukwekkend om iets afkomstig uit de oorlog of net ervoor vast te hebben, te bekijken en te bestuderen.

Dat is in meerdere mate zo voor de in 1936 gedrukte gebruikshandleiding voor de vrachtwagen die ik nu aan het bouwen ben, althans het chassis plus motor. Een kleine 100 bladzijden vol tekst over het voertuig, talloze tekeningen en foto's, ook enkele buitengewoon nuttige schaaltekeningen. Ik ben blij dat ik nog niet verder gegaan ben met het chassis, want waar ik eerder vanuit ging blijkt totaal niet te kloppen. Nuts & Bolts bevat, zoals eerder al gezegd, een nauwelijks kloppende tekening. Ook alle andere tekeningen die ik heb gezien, kloppen niet.

Zeer confronterend... ik heb de wielen over elkaar gelegd en dat is het enige wat klopt. Vervolgens kijkend naar andere onderdelen...

De rode bolletjes tonen een van de tekeningen die ik heb gebruikt, de blauwe bolletjes tonen de blauwdruk van Mercedes-Benz zelf. Zoals al eerder duidelijk was, is de motorkap veel te hoog. Wat ik echter niet besefte, is dat de chassisbalken niet zo ver doorlopen naar voren. Wat ik al helemaal niet wist, is dat het motorblok veel en veel lager ligt dan de eerder gebruikte tekening veronderstelt. Het verschil is circa 30 centimeter (!) ofwel ruim 4 millimeter op schaal.

188. Als ik de blauwdruk bovenop de scan-foto leg, is de overeenkomst geruststellend en fantastisch om te zien.

De overeenkomst is circa 99%. Let op de lage motorkap, de korte chassisbalk vooraan en zelfs de carterplug die op dezelfde plek zit (maar het was me eerder niet duidelijk dat dat nog een heel stuk blok was, omdat de scan niet volledig is).

189. In het boekje staat ook, volkomen gelukkigerwijze, een dwarsdoorsnede van de banden. En nog veel meer natuurlijk, dat komt te zijner tijd wel. Maar de banden, dat is het volgende project. Nu kan ik de mal pas echt vol overtuiging maken:

190. ... en dat komt goed uit, want de resin-gietset is ook binnen!

Ook wat betreft de Dornier en het Heiligenbeil-diorama is het een en ander aan nieuws... maar zo weinig tijd, zo veel dingen te doen

Standaard

Vind het fijn als mensen zich zo in een project vastbijten, . . . . . . .
    Het gevaar is dat dit een eindeloos project wordt omdat je je blijft vastbijten in de perfectie.
    desondanks prachtig om te volgen.

Grtx Jan

Standaard

Ben niet zo'n grote schrijver maar een een lezer Roy,ik geniet zo intens van jou topic dat ik er nooit genoeg van krijg...
    Interessant,leerzaam en mooi gebracht...👍👍👍

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grijze Wolf Bekijk bericht
    Vind het fijn als mensen zich zo in een project vastbijten, . . . . . . .
    Het gevaar is dat dit een eindeloos project wordt omdat je je blijft vastbijten in de perfectie.
    desondanks prachtig om te volgen.

Grtx Jan
    Daar vrees ik ook een beetje voor.
    Dergelijke lange projecten zijn in ieder geval niet aan mij besteed maar alle respect voor zij die het wel kunnen en er nog een goed resultaat met behalen ook.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Jullie hebben zeker gelijk dat dit een langetermijnproject is, net als bijna al mijn projecten. Gelukkig is dat mij persoonlijk om het even, het gaat er mij niet om of een project af komt (ooit) of weer, maar om het bouwplezier. Dit is geen cliché maar kan letterlijk worden genomen. Het is een groot voordeel, omdat ik op deze manier zonder enige stress in zo'n project zit. Als het ooit af komt, dan is het mooi meegenomen, zo niet dan is het een geweldig tijdsverdrijf geweest waar ik veel van leer.

ik weet niet of dit een heel normale instelling is tijdens het modelbouwen, maar ik mag van geluk spreken dat ik het zo heb, anders was modelbouw voor mij een grote frustratie geworden.

Als ik op een gegeven moment ergens geen zin in heb, ga ik door met een gepauseerd project zoals de Dornier.

Standaard

Overigens Danny bedankt voor je reactie! Ik had die even gemist...!

In aanvulling op mijn vorige post: ik moet nog zeggen, dat het ten onrechte lijkt op veel meer werk dan het is.

Ik ga alleen het uiterlijk zichtbare bouwen... dus géén motor (behalve het onderste deel), géén interieur van de tanker en géén versnellingsbak (behalve misschien het onderste deel). Dit decimeert de bouwtijd... maar het zijn dingen die wel op de tekeningen te zien zijn. Misschien ook wat information overflow dus

Ik schat in dat dit project in totaal ongeveer 250 uur kost, waarbij ik nu al op eenvijfde zit.

Standaard

Bedankt voor de bloemen, of ik deze tak beheers . . . . . ik probeer er iets van te maken het belangrijkste is dat ik er fun aan heb.
    En als het niks wordt dan was het een fantastische ervaring en toffe leerschool.
    Gelukkig is dat mij persoonlijk om het even, het gaat er mij niet om of een project af komt (ooit) of weer, maar om het bouwplezier.
    blijkbaar zijn we toch niet zo verschillend.

Standaard

Hallo Roy,

Net even dit topic zitten lezen, met name het deel over het resin gieten. Ik heb in het verleden dit een aantal keer gedaan en ik kocht mijn materiaal bij Voschemie. Hier in Brugge is een winkel van Voschemie dus erg handig om daar de nodige vragen te stellen en juiste antwoorden te krijgen.

Het gieten van de resin vond ik niet echt zo moeilijk. Het cruciale is dat je je rubber mal goed krijgt.
    - Dank na dat je de mal maakt op een manier waarop je 'master' niet beschadigd kan worden.
    - Voldoende ventilatie kanalen voorzien.
    - Ga je voor een 2-delige mal dan dien je dit in 2 fases te doen. Bvb eerst een onderlaag waaring het master onderdeel halfdiep zit. Het rubber volledig laten uitharden. Een laag 'mold release agent' aanbrengen en dan pas het 2de deel van de mal gieten. (Die release agent best altijd gebruiken bij het maken van je mal).

Op youtube vindt je filmpjes zat hoe je best een mal kan maken.
    Wat ik wel deed was een aantal extra mallen voorzien. Als je een hoeveelheid rubber mengt, en je hebt overschot aan mengsel, kan je dit gebruiken om extra molds te maken, bijvoorbeeld 1/35 kratten, of jerrycans. De rubber mold blijven gewoon goed zelfs na 10 jaar zijn de mijne nog steeds bruikbaar.

Succes,

Dirk

Standaard

@Jan: inderdaad hebben we daar dezelfde gedachten over. 'The search is better than the catch'. Het is alleen jammer voor de volger van een topic, als het ineens wordt gepauzeerd of zelfs beëindigd zoals de MB 1500 (omdat het niet in de tijd van het diorama bleek te passen). Maar ik vind dit wel een heel leuk project, waar ik bovendien geweldig referentiemateriaal voor heb, dus ik zie dit niet snel definitief in een hoekje geworpen worden.

@Dirk: dank je wel voor de tips, die ga ik zeker verwerken in mijn howto-documentje. Voordat ik met iets begin, lees ik me altijd grondig in en zorg ik ervoor goed beslagen ten ijs te komen. Ik combineer altijd meerdere bronnen, howto-bestandjes et cetera. Jouw tips worden daar vanzelfsprekend bij gevoegd.

191. Ik kwam erachter dat de blauwdruk uit de handleiding niet helemaal recht stond. Allereerst teijd voor een grondige schoonmaak in mijn Gimp-bestand: de verschillende layers een duidelijke naam geven, hulplijntjes verwijderen, weggooien wat niet meer nodig is, layers samenvoegen en dan de belangrijkste layer (=de blauwdruk) in tweeën knippen. Het bovenaanzicht staat niet helemaal parallel met het zijaanzicht namelijk.

Vervolgens wordt er nogal ingrijpend in de tekening geknutseld: die wordt als het ware 'getordeerd' (als een parallellogram dat in elkaar zakt). Alleen zo krijg ik de hulplijnen goed.

192. Op de plek tot waar deze bewerking moest plaatsvinden (de plek waar de vervorming begon) is dan een discrepantie te zien. Dit is dan nog een kwestie van eenvoudigweg het linker deel naar beneden bewegen.

193. Om een makkelijk tussendoortje te hebben, verwijderde ik alle overbodige pijltjes, bolletjes et cetera in de blauwdruk. Ik hoef niet per se te weten waar de smeernippels zitten en om de hoeveel kilometer die moeten worden gehanteerd

Tot ik er geen zin meer in had, toen ging ik weer verder met het serieuze werk.

194. Ook het bovenaanzicht moest worden aangepast. Zo krijg je dit soort littekens. Maar het belangrijkste is, dat het geheel nu voor 99% recht staat.

195. En dan kan eindelijk een optimale tekening worden gemaakt van de chassisbalk.

Ik ga proberen de chassisbalk te solderen, in plaats van te buigen + solderen, zoals de vorige keer... wish me luck.

Standaard

ben benieuwd, in ieder geval veel succes bij mij eindigt dit waarschijnlijk in verbrande vingers

Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 41011121314

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten