Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Inleiding
Voor het Heiligenbeil-diorama wilde ik oorspronkelijk een Opel Blitz-tankwagen maken. Echter, dat type is pas sinds 1941 gebouwd dus dat gaat niet door. Ook wilde ik een Mercedes-Benz L1500S ladderwagen op het diorama plaatsen maar ook die is pas sinds 1941 gebouwd. In dat topic was ik gebleven bij het maken van de louvres, daar ga ik hier mee verder.

Het onderwerp
De Kfz. 384 was een tankwagen gemaakt door Mercedes-Benz, gebruikt door de Luftwaffe. Dit type werd in 1941 opgevolgd door de al genoemde Blitz tankwagen. Er zijn van de Mercedes-Benz geen volledig intacte exemplaren overgebleven, maar er zijn stuks die goed gerestaureerd kunnen worden.

De kits
Het wordt een kitbashing project, zoals het er naar uit ziet. Het zijn kitjes van Mac Distribution enerzijds en HP Models anderzijds.

37147517694_f3a2c024cf_b.jpg

Referentiemateriaal
In dit topic heb ik de referenties weergegeven die ik van dit vrachtwagentype heb gevonden. Ik heb me ingeschreven op dit forum waar flink wat foto's zijn gedeeld. Daarnaast heb ik de volgende twee boeken:

37857457181_df1d861841_b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is er een om naar uit te kijken, succes Roy.
 
@Gunit: dank je wel, early adopter als steeds :D



1. Dit is qua bouw min of meer het vervolg van dit topic. Ik heb daarin 12 pogingen ondernomen om louvres te maken. De 13e poging zou photo etch behelzen. Nu ik een freesmachine heb, kwam het in me op het eens daarmee te proberen.

De Mercedes-Benz (hierna ook te noemen: "MB") heeft een lange rij zeer smalle louvres. Het zijn er in totaal maar liefst 43.

37857121421_91e10a26c7_b.jpg

2. Hier de pogingen van HP Models (resin, lichtgeel) en Mac Distribution (plastic, grijs). Die van HP heeft een bewonderenswaardig aantal van 40 louvres, slechts 3 te weinig, maar ze zijn niet netjes afgewerkt; die van Mac heeft 21 louvres, dat is minder dan de helft van het benodigde aantal.

37825465502_7440c8be2d_b.jpg

3. De schuifmaat geeft weer hoe lang de louvre-serie volgens de tekening zou moeten zijn. Overigens betwijfel ik of de tekening accuraat is, maar daar hou ik me later mee bezig. Eerst oefenen.

37825471502_ab96b5c1eb_b.jpg

4. De tekening is schaal 1/35, dus ik moet omrekenen naar 1/72.

37857730351_46e2a32265_b.jpg

5. Zo kom ik uit op de absolute afstanden vanaf de eerste louvre. Dit kan op de freesmachine eenvoudig ingesteld worden. Tussen elke twee louvres zit ongeveer 0,36 millimeter, maar in werkelijkheid is het een fractie anders. Als je op de frees elke keer 0,36mm. erbij doet, is dat niet nauwkeurig genoeg. Je kunt dan anders uitkomen dan op het vereiste eindpunt van 15,45mm. Daarom is het onverstandig om voor dit soort weergaven met relatieve getallen (0,36mm.) te werken, maar steeds met absolute getallen (0,36mm., 0,72mm., 1,44m., 1,80mm. etc.), alleen dan weet je dat je uiteindelijk precies op 15,45 uitkomt.

24004974028_2285e473db_b.jpg

6. Eerst probeerde ik de louvres in een stand van 10 graden te frezen. Dit zou een freesdiepte van 0,08 millimeter betekenen. Wel ontzettend weinig, maar wie niet waagt...

37808540886_f90a024016_b.jpg

[Door een fout in hetzij de forumsoftware hetzij Chrome moet ik deze post nu al plaatsen, ik heb dit de laatste tijd vaker... hoe dan ook, to be continued]
 
7. Met 10% is dit de stand van de freesmachine.

24004332908_c799b80c2e_b.jpg

8. Het frezen.


9. Het resultaat van de eerste proef. Dit zijn 22 louvres, waar ik er toch echt 43 meende te hebben gemaakt. Kennelijk ga ik te diep met 10 graden, waardoor de ene louvre de andere opheft. Bovenin de volgende foto kun je (de lichtere krassen) de goede bedoelingen zien.

37147271794_b4750c8369_b.jpg

10. Die 10 graden hoek kan ik vergeten, ik behaal daar niet de gewenste resultaten mee.

37808540976_14e8c86b70_b.jpg

11. Ik plaats de frees op 45 graden en probeer het opnieuw. Dat ziet er al beter uit.

24004326768_d8e14d10ae_b.jpg

12. Het uitzicht verschilt echter nogal qua hoek van waaruit je kijkt.

37857134791_d3059495b8_b.jpg

24004324938_4cc9cbdcba_b.jpg

13. Het resultaat is ontegenzeggenlijk het beste dat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen. Wellicht dat ik het nog iets mooier krijg door nog minder diep te frezen. Echter, ik wil het allemaal wel kunnen primen en schilderen zonder dat detail verloren gaat.
37857120321_0cfefe867d_b.jpg

14. Hier kun je goed zien hoe de ogen kunnen worden bedrogen. 3/4 van de reeks louvres (het linkerdeel) ziet er mooi uit, met smalle louvres. Het rechter 1/4 lijkt echter niet goed te zijn. In werkelijkheid is dit op precies dezelfde wijze bewerkt.

37149104004_a4439ebff1_b.jpg

Ik ga er nog eens over nadenken. Misschien is het een kwestie van afstelling van de freesdiepte.

​Totaal bestede tijd: 2u.
 
Prachtige truck !
Met nu al een boeiend verslag en ben dus heel benieuwd naar het vervolg...aldus : ik volg :8

veel plezier op de vierkante milimeter Roy :D
 
Weer een topic om van te smullen! Stoeltje bijgezet.
Zeer goed referentiemateriaal ook trouwens.
 
ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit gaat aflopen , we duimen hier allemaal
Marc
 
Weer lekker op dreef Roy en dat wil zeggen dat ik mijn stoel bij zet en in stilte volg grt.
 
@Peter: dank je wel voor je altijd hartelijke posts en welkom in dit topic :)

@Erwin: ja ik had eigenlijk niet verwacht dergelijk goed referentiemateriaal te vinden. In Veldhoven was ik zeer aangenaam verrast tekeningen en veel informatie te vinden in het Nuts & Bolts-boek en niet eens over de MB LG3000 in het algemeen maar daadwerkelijk over deze tankwagen kfz. 384. Overigens heb ik mijn twijfels bij de tekeningen uit Nuts & Bolts, maar dat is voer voor later onderzoek. En alle referentie is welkom.

Goed je in dit topic te hebben, dan kan ik hier en daar wat vragen stellen te zijner tijd :). Dat geldt natuurlijk ook voor de andere deskundigen.

@Marc, @Frank, @Aris en @Pascal: dank jullie allemaal voor het volgen en jullie berichtjes.


15. Na wat overpeinzingen, besloot ik het stukje eens op te schuren. Hoe dieper ik schuurde, des te mooier het resultaat was. Op de volgende foto zie je het heel duidelijk, de rechterkant is geschuurd en de linkerkant is zoals het gefreesd was. Ineens zijn er tweemaal zoveel lijntjes te zien!

37175103744_4ae19ec919_b.jpg

Wanneer je goed naar die foto kijkt, zie je dat de echte groeven verscholen zitten onder getordeerd aluminium. Een laagje aluminium per twee groeven zorgt voor het gevoel dat er half zoveel groeven zit.

16. Op een gegeven moment besefte ik, dat dit werd veroorzaakt door verkeerde snijbeweging van de frees, elke tweede groef. Ik heb toen weer een proefje gedaan.

37164748643_a7812b6d44_b.jpg

Bij 1. zie je mooie regelmatige onbeschadigde freeslijnen. De snijrichting van de frees was hier 'positief'.

Bij 2. zie je slordige beschadigde freeslijnen. De snijrichting van de frees was hier 'negatief'.

17. Hier een uitleg van wat ik bedoel.

37884944911_6d57f16cca_b.jpg

In beide gevallen draait de frees met de klok mee. Bij de 'positieve' groeven grijpen de tanden van de frees in het aluminium en worden daar ook naartoe gedreven. Bij de 'negatieve' groeven wordt de 'cutting action' niet rechtstreeks toegebracht, maar indirect, doordat de tanden van de frees naar achteren worden bewogen.

Door deze minuscule werkzaamheden (elke groef zit slechts 0,36 millimeter van de volgende verwijderd) in combinatie met het schuin staan van de freeskop, is dit hier bovengemiddeld relevant. Ik ga deze kennis toepassen op andere werkzaamheden met de freesmachine, dus in zoverre is het voor 'grovere' werkzaamheden zeer nuttig te zien wat er op kleine schaal gebeurt en waarom iets al dan niet werkt.

​Totaal bestede tijd: 3u.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit al een tijdje in stilte, en sta versteld hoe gedetailleerd je te werk gaat. Ben benieuwd naar de volgende update.

Grtz Bart.
 
Weer fijn uitgelegd maestro, maar volgens mij moet het rood gekleurde "positief" hieronder juist "negatief" zijn ?

In beide gevallen draait de frees met de klok mee. Bij de 'positieve' groeven grijpen de tanden van de frees in het aluminium en worden daar ook naartoe gedreven.
Bij de 'positieve' groeven wordt de 'cutting action' niet rechtstreeks toegebracht, maar indirect, doordat de tanden van de frees naar achteren worden bewogen.
 
Ik lees meestal mee en geef wel een reactie als ik ergens een vraagje over heb. Wat die louvres betreft die worden in het echt erin gestanst zodat ze omhoog komen op de manier hoe je het nu doe heb je niet dat effect alleen wat gleuven of ik moet het verkeerd (of ergens overheen gelezen) zien dan heb ik niet gezegd natuurlijk. Maar waarom geen stansje maken van een louvre en deze doordrukken in een dun plaatje koper/messing?
 
@Bart: dank voor het volgen :)

@Peter: correct, ik heb het aangepast.

@Ron: dat is op zichzelf een goed punt. Bij het voorbereiden van de bouw van de Delage ben ik nagegaan hoe de louvres in het echt gemaakt werden (en, bij restaurateurs, worden), dat zijn behoorlijk indrukwekkende machines. De reden dat dit op schaal 1/72 niet kan, is dat de messen die worden gebruikt voor het steken al dikker zijn dan de hele louvre.

Er zijn modelbouwers die een louvre-maak-apparaat hebben geconstrueerd, zoals op een ander forum de getalenteerde bouwer Propeller en de beroemde auto-bouwer Gerald Wingrove (ieder op hun eigen manier). Die werken echter op schaal 1/8 en zelfs daar is het lastig werken. Ik heb ook nergens handgemaakte louvres gezien op een kleinere schaal dan 1/8. Ik denk dat het ook mogelijk zou moeten zijn op schaal 1/12 en heel misschien zelfs 1/24, maar alles daarboven (inclusief 1/35) lijkt mij helaas onmogelijk.
 
Ik ben mee :) maar misschien dan een idee om wat je nu aan het doen ben op een wat dikker plaatje uit te voeren en dan naderhand een rand om de louvres weg te frezen zodat ze toch bovenop komen te liggen, weet het even niet beter uit te leggen :)
 
Dat was mijn eerste plan van aanpak (althans, binnen louvre-maak-methode-poging #13, het gebruik van de freesmachine), maar ik ben inmiddels begonnen te twijfelen, in eerste instantie omdat de Mac-kit een verdieping heeft voor de louvres. En later omdat ik hoopte dat het misschien mogelijk zou zijn om 'het pakket louvres' zo dun te maken dat het ook zonder die verdieping erop te lijmen zou zijn. Dan zou de verdieping dus zelfs opgevuld moeten worden. Een voordeel van het bevestigen van, simpel gezegd, een messing plaatje met alleen de louvres bovenop is, dat ze aan de zijkanten mooier bijgeschuurd kunnen worden, zodat de bolling ontstaat aan de uiteinden van elke louvre. Mocht het al zichtbaar zijn.

Het tweede voordeel is, dat niet de hele motorkap vervangen hoeft te worden. Maar dat is eigenlijk een niet heel sterk argument.

Waar ik me verder zorgen over maakte is, dat ik misschien wel dieper moet frezen dan me lief is om de 'littekens' van de louvre-groeven weg te halen. Vooral dit laatste argument heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik het oorspronkelijke idee heb laten varen. Ook omdat die afrondingen (zoals bij argument 1 genoemd) toch waarschijnlijk niet of nauwelijks te zien zullen zijn.

Ik moet zeggen dat je me toch aan het twijfelen hebt gezet door je post. Ik ga het straks (of morgen) eens proberen, misschien dat het me toch goed bevalt.

Bedankt voor deze input, ze brengt mijn gedachten in beweging.
 
Een wilde gedachte : kun je niet louvres simuleren door ze met dun koperdraad op een plaatje te borduren ? kwestie van 2 rijen gaatjes boren.
 
Laat ik vooropstellen, dat ik (voor mij zeldzaam) zeer tevreden ben over de huidige gefreesde exemplaren... dit is typisch zo'n geval van dat het veel kleiner is dan je denkt op basis van de foto's. Na 12 mislukte pogingen is dit een welkome 'winst'. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor een nog betere methode. Ik moet je dan ook danken voor de gedane suggestie, ook al is het 'maar' een wilde gedachte.

Inhoudelijk: je zegt 'kwestie van 2 rijen gaatjes boren'.. dat is al ontzettend lastig want dan moet je gaan werken met 0,2mm. boortjes. En het is maar de vraag of dat kan; de louvres staan slechts 0,36mm. van elkaar af he. Dat zouden dus 28 gaatjes over een lengte van één centimeter zijn. Nog afgezien daarvan, zouden de koperdraadjes rond zijn en dat is naar mijn inschatting minder realistisch dan de driehoekige vorm zoals ik nu heb.

Hier nog even om in perspectief te plaatsen waar we het over hebben:

37633607240_52e06b05c9_b.jpg

Dat zijn alle 43 louvres over een lengte van ongeveer 1,5 centimeter.
 
Ha ja... voor ik die wilde gedachte vrij liet heb ik nog de eerder geplaatste foto's bekeken alsmede de afstandstabel.
Leek me inderdaad al bijzonder krap worden, maar allee, liever 'hardop' denken niewaar, niet geschoten is altijd mis ;)

have fun :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan