Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip] - Pagina 16
Pagina 16 van 16 EersteEerste ... 61213141516
Weergegeven resultaten: 226 t/m 228 van 228

Discussie: Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Standaard

Mooie vooruitgang en tof dat je zo uit de voeten kan met die teken programma's want ik heb daar geen geduld voor.
    Pascal

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

Merci Ron, Marc en Pascal

242. De reden om een deel van de chassisbalk los te tekenen, is de op de volgende afbeelding weergegeven overlap. De 'slurf' vooraan komt dan over het onderste deel van de chassisbalk heen te zitten. Dit kan niet op deze manier worden geëtst.

243. Maar Silenoz gaf als tip een stuk aan de onderzijde van die 'slurf' af te halen. Uiteindelijk is dit toch nauwelijks zichtbaar en bovendien kan het ontbrekende messing worden 'vervangen' door een beetje soldeertin.

Op de onderstaande tekening is de nieuwe versie te zien.

248. Er moest ook nog het een en ander worden gecorrigeerd aan de tekening. Met name waren de vouwlijntjes te dun getekend.

Hier de getekende veerbladen. Bijkomend voordeel deze te etsen is, dat de uiteinden een curve krijgen. Dat is mooier.

Men zou de vraag kunnen stellen, wanneer ik nu effectief ga photo etchen. Er zijn nog veel meer onderdeeltjes die mogelijk in aanmerking zouden komen om te etsen, maar ik ga eerst eens kijken of het wel werkt en of ik het wel goed doe. Zonde om straks al die onderdeeltjes op de tekening te moeten aanpassen, als blijkt dat ik iets over het hoofd zie.

Anderzijds wil ik wel vooruit kunnen, mocht het etsen lukken. Ik zal daarom alle dwarsbalken, de voorste veren, de Mercedes-ster bovenop de radiateur en het logo voorop de radiateur tekenen; en misschien hier en daar nog een enkel aanvullend detail.

Als het etsen naar believen werkt, kan ik het chassis hopelijk ineen solderen. Daarna zal ik de luchttanks afdraaien en de achter- en voorwielophanging scratchen met frees en draaibank. Daarna zien we wel weer verder. Maar er zal later nog een tweede ets-sessie komen.
    * Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

256. Nu is het tijd om de rood omcirkelde dwarsbalk te tekenen. Je ziet dat de cardanas tegen deze dwarsbalk aan neigt.

257. Daarom moet er een uitsparing komen aan beide verticaal staande delen onderaan de dwarsbalk.

258. Omdat de cardanas iets schuin omhoog staat, moet de ene uitsparing hoger zitten dan de andere.

259. Hier nog een onderaanzicht, zodat het verschil tussen de uitsparingen iets inzichtelijker wordt. Helemaal mooi krijg ik het niet 'op de foto'.

Overzicht:

260. Hoe ziet dit er dan uit in 2D? Eerst toon ik de basistekening.

261. Hier de onderkant van het te etsen stuk messing. Alles wat zwart is, wordt weggeëtst.

262. En dan de bovenkant van datzelfde stuk:

Zoals je ziet, zit er een groot stuk zwart om het onderdeel heen, zowel op onderkant als op bovenkant. De etsvloeistof zal hier van beide kanten door het messing heen vreten. Met andere woorden, daar ontstaat een gat.

Wat de vouwlijntjes betreft, daar zit het anders. Aan de onderkant worden vier vouwlijntjes geëtst, aan de bovenkant worden twee vouwlijntjes geëtst. Ze overlappen elkaar niet, dus zien de boven- en onderkant er anders uit. Dit noem je 'half etches' omdat het messing op elk van deze zes lijnen slechts voor de helft wordt ingevreten. Daarna wordt het etsproces handmatig gestopt.

Die zes lijntjes zijn dus de zes vouwlijntjes, maar sommige zitten boven en andere onder, omdat daar de vouwbeweging de andere kant op moet.
    * Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Pagina 16 van 16 EersteEerste ... 61213141516

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten