Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip] - Pagina 15
Pagina 15 van 16 EersteEerste ... 5111213141516 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 225 van 228

Discussie: Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

Dirk de verschillen vallen het meeste op als je de bladen niet neerlegt en er geen licht bij kan. Maar ook al doe je dat wel, dan is het verschil nog te zien... ja die printmachine in de copyshop vond ik al groot voordat ik erachter kwam dat hij uit drie onderdelen bestond, elk even groot

Dan mag je ook wat meer kwaliteit verwachten.

Vanaf nu zal ik vooralsnog mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

204. Ik heb het motorkapje getekend, eigenlijk alleen maar omdat ik iets met een vel messing wilde uitproberen. Deze tekening wordt straks weer in Qcad verwijderd, het is maar een schets.

207. Vier plaatjes messing, aan elkaar verbonden met Tamiya tape. De hechting van de tape wordt verstevigd met een laatje houtlijm.

208. En zo kan elk van beide klepjes omhoog.

209. Voor het diorama zal ik 'm in principe dicht laten, maar het is leuk om de kleppen stelbaar te maken. Zo hoef ik me ook niet te beperken tot een curbside model met enkel onderkant blok. Kans bestaat dus, dat ik de dieselmotor (rudimentair) in model ga scratchen en plaatsen.

* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Standaard

Voor mij is dit allemaal te technisch maar ik ga toch trachten te volgen.
    Marc S.

Standaard

Zotjes!!! Je kan eigenlijk je eigen kits beginnen uitbrengen, knap.

Standaard

Ik volg met heel veel verwondering. Alweer top wat je hier laat zien.

Standaard

Knap dat je dat allemaal kan, en dan nog een motor scratchen op die kleine schaal. TOP!
    Grtz Gerry

Standaard

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik waardeer ze zeer.

Vanaf nu zal ik vooralsnog mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

211. Er zal worden geëtst op een vel 0,13mm. messing.

221. De motorkap is gereed.

228. Een motorkap, een chassisbalk en twee (identieke) dwarsbalken zijn getekend. De vouwlijnen zijn ook getekend, waarbij rekening is gehouden met de gebruikelijke vervormingen. Let niet op de pixels of oneffen tekening, bij het printen is dat verdwenen (vooral met gebruikmaking van de professionele machine).

* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Standaard

Naar aanleiding van een vraag op een ander forum, te weten hoe het etsen met verschillende reliëfs werkt:

Op beide kanten van het vel messing wordt een soort folie aangebracht. Als je dat folie een halve minuut onder UV-licht houdt, wordt het keihard en komen er geen bijtende zuren doorheen.

Willen we de bijtende zuren doorlaten, dan moeten we het folie op die plekken beschermen tegen het UV-licht. Dat doen we door middel van zwart geprinte vlakken. We leggen een printje boven het vel messing én een printje onder het vel messing. Beide vellen moeten perfect uitgelijnd zijn t.o.v. elkaar.

Op de eerste weergave hieronder zie je hoe dat er schematisch uit ziet. Het is een zijaanzicht van een vel messing. Bij 'B' kon de etsvloeistof in het messing bijten, omdat het folie daar niet verhard werd. Dat zijn de stukken van de print die zwart zijn.

De onderste tekening is het antwoord op je vraag. Overal waar je 'B' ziet, zit de zwarte toner op het printje. Het bovenste printje heeft op twee plekken zwarte toner (twee keer 'B') en het onderste printje heeft ook twee plekken zwarte toner (twee keer 'B'), maar dan deels op andere plekken.

Waar de twee 'B's op beide printjes op dezelfde plek zitten, daar bijt de vloeistof helemaal door het vel messing heen. Volledige ets dus. Bij elk van beide andere 'B's wordt het messing tot op het midden weggeëtst. Overal waar je 'A' ziet, wordt niet geëtst. Op al die plekken was het folie hard geworden.

Zo krijg je twee verschillende reliëfs, het ene aan de bovenkant en het andere aan de onderkant van het vel messing.

Hopelijk maakt dit het duidelijker. Als e.e.a. tot vragen leidt, laat maar weten.

Standaard

Ik ken het procedé , vroeger in mijn jonge jaren toen ik nog niet getrouwd was maar mijn vrouwke al kende hebben we ( mijn schoonbroer en ik ) verschillende printjes gemaakt om elektrische zaken te maken o.a. sound running licht en kleine audio versterkertjes .
    Maar dan tekende we met een speciale viltstift de print uit op zo een printplaatje dat is een soort kunststopplaatje met een dun laagje koper op en dan etste we alles weg tot er alleen wat banen en soldeerpunten verbleven en zo hadden we ons eigen printplaatje
    In Kalmthout tegen de Nederlandse grens was zo een elektro zaak waar je setjes kon kopen voor zelfbouw
    Suc6 ermee Roy
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Zelf PE maken, brrr, mag er niet aan denken.
    Weet het, het is gewoon proberen, maar toch ...
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Da's voor mij ook een paar bruggen te ver, maar wel interessant om te zien hoe je tewerkgaat!

Standaard

Duidelijke uitleg en ben mee.
    Pascal

Standaard

Dank heren voor jullie reacties. Ik hoop op enig moment weer 's met fysiek materiaal aan de slag te kunnen in plaats van met software

230. Na de achterste twee dwarsbalkjes, zijn we toe aan de steunbalk voor de achterwielophanging. Dit is ietsjes ingewikkelder

Het is sowieso al een ruimtelijk enigszins complex geheel en ik wil graag weten welk deel ervan kan worden geëtst. Omdat ik daarvoor toch moet weten hoe dik alles moet zijn en welke vorm 't moet hebben, heb ik de achterwielophanging in Fusion 360 getekend. Het technische hoe en wat en de verschillende tekenstappen, zal ik de leden van dit forum weer besparen. Hieronder screenshots van de eindtekening.

236. Voor de 3D-tekening gebruik ik onder andere de blauwdruk uit de originele handleiding van Mercedes-Benz.

238. De ophanging van de achterwielen kan 'schommelen'. Ik heb het schommel-bevestigingsdeel aan één kant getekend. Hier het bovenaanzicht.

239. Het draaigedeelte zit tussen de twee bladveren geklemd.

240. Hieronder zie je het draaideel (1) dat als een soort wiel roteert om het vaste deel (2).

241. Het vaste deel zit op zijn beurt vast aan de chassisbalk.

Tot zover het 3D-tekenen van deze 'schommel'. Nee het zal niet worden geprint, ik ga gewoon met de freesmachine, draaibank en photo etch-kommen aan de slag om een zo mooi mogelijk eindresultaat te kunnen verkrijgen en omdat ik het leuk vind

Standaard

omdat ik het leuk vind
    En dat is het belangrijkste en gelijk een leuke oefening voor je Delage

Standaard

Dat is het belangrijkste he het plezier van iets te maken , ikzelf heb nog een voorbeeldje maar dat komt later aan bod in een nieuw topic
    Prachtige doordachte ontwerpen maar zoals al eens geschreven werd niks voor mij veel te ingewikkeld , ik volg het wel hoor
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten