Hoofdsponsor

1/72 Mercedes-Benz LG3000 tankwagen (Kfz. 384) [wip]

Dat met die rubber kan werken, de hardheid van je rubber (shore-klasse), gaat veel bepalen. Ik heb eventueel nog klemvoetjes van een testopstelling met een stuk schroefdraad en een rubber uiteinde. Twee moeren erop en een beugeltje en je kan misschien rechtstreeks drukken daarmee

Dank voor je blijvende steun en tips. Zoals besproken, zie ik voorlopig op het gebied van de messing vervorming enkel doodlopende wegen. Om diverse redenen werken de diverse technieken niet (materiaal te dun, rubber niet buigzaam genoeg, te weinig kracht op de 'pers' et cetera. Ik ga terug naar het originele plan, vacuforming, met een beter actieplan. Mocht dat onverhoopt niet lukken (hoewel ik hier nu toch wel enige hoop op heb) en ga ik terug naar metaal, dan zal ik je suggesties meer in detail bestuderen.

Onvoorstelbaar welk werk hierin gestoken wordt

Dat begin ik wel met je eens te worden. Het is vooral bijzonder frustrerend soms, zoals gisteravond. Ik geef niet snel op, maar als alles wat ik probeer nét niet werkt en nét niet goed genoeg is, geeft dat weinig motivatie. Dan moet ik het werk echt neerleggen en er een nachtje over slapen om weer verder te kunnen.


de volharding zal zich vertalen in een supermooi model, hoedje af.

Daar hoop ik dan op. Dank je voor de steun.

Ongelooflijk wat hier verzet wordt voor een band :O

Yep.

Zelf was ik al heel tevreden met mijn resin exemplaren (boven) welke ik gecast heb met een Esci/Italeri als master.

Ziet er meer dan deugdelijk uit inderdaad! Ook het geschilderde exemplaar is zeer overtuigend en fijn. Ik heb vandaag een dikker microzaagje gekocht waarmee ik de bestaande mal eventueel kan aanpassen. Ik ga verschillende dichtes uitproberen en die dan gieten.. kijken hoe het wordt. Dan pak ik de meest overtuigende. Wat de bandjes betreft heb ik vrij goede hoop op succes.

Om rust te krijgen in het proces, een hydraulische krik gebruiken

Om kort te zijn; theorie: wellicht; praktijk: nee. Laat ik het als aller-allerlaatste poging opschrijven. Ik mag hopen dat dat niet nodig is. Ik snap het idee wel en ik vind het ook knap bedacht, maar in beginsel niet voor deze huishouding weggelegd.

In dit geval komt zelfs het idee om iets als Clever Putty te gebruiken bij mij naar boven. Je heb de ondermal, en daarin een hoeveelheid Clever Putty, als bolletje persen. In koude toestand, als deze moeilijk te kneden is. Een tekort aan Putty kan je opvangen door de krik te lossen en een bolletje op de bestaande Putty te leggen

Dat lijkt een werkbaarder idee. Ik heb die putty hier liggen, heb 'm alleen nog nooit gebruikt. Hij is inderdaad goed stevig, meer dan bijvoorbeeld Blu-Tack waar ik ook al naar had gekeken. Wellicht... maar ik hoop echt dat het vacuformen nu gaat werken.


100. Een van de diverse pogingen... 'forceren' op de draaibank.

38138127402_dc7cd42057_b.jpg

Het messing is te dun. Nog een dikker stuk geprobeerd... weer te dun.

101. Volgend plan is, zoals gezegd, weer vacuformen. Er moest een nieuwe mal gemaakt worden. Te beginnen ditmaal met het tappen van een gaatje. Dit is een foto van een teststukje. Ik heb een boortje van 1,75mm. gebruikt en dan een tapsetje M2. De diameter wordt dan 2 millimeter, waar 2,41mm. vereist is. Ik had helaas alleen M3 en moest dus naar de ijzerhandel om een M2-set te halen.

37459728064_df94da3395_b.jpg

102. Hier wel het uiteindelijke werkstuk (nog te vormen natuurlijk). Het gat is hier getapt en het schroefje past. Dat laatste viel me, na diverse tegenslagen, nog alleszins mee.

24317339178_0ce7a85359_b.jpg

103. Toen de mal gevormd was aan de vacuform-kant, draaide ik het stukje om in de spantang en sneed ik het overschot er vanaf.

38114040266_9732a24992_b.jpg

104. Hier de mal in gerede toestand. Nu maar hopen dat wat ik heb bedacht werkt!

38114040276_f45f353cab_b.jpg

38114251266_ce8c3a22da_b.jpg

Totaal bestede bouwtijd: 19 uur.
 
105. Ik heb het hele vacuform-proces (3 minuten) in een filmpje vervat. Met dank aan Natasja die zo vriendelijk was om het even op te nemen.

Dit filmpje te bekijken, zegt meer dan hoe ik het in dertig regels zou kunnen opschrijven.

(Om de video op volledig scherm af te spelen, klik op het Youtube-logo en dan op 'vergroten')



106. Fantastisch nieuws: de plooien beginnen onder het uiteindelijk uit te snijden vormpje. Er zijn straks dus geen plooien te zien.

38140150882_8b02787c64_b.jpg

107. Gebroederlijk naast elkaar: mal en vorm. Wanneer mal in de plastic vorm wordt geduwd, klinkt (en voel je) een aangename lichte 'klik' zodra hij op z'n plek zit. Tot nu toe verloopt deze poging volgens planning.

26395401069_d7a07d1919_b.jpg
 
Roy ikheb het filmpje bekeken en het ziet er heel erg goed uit. Daar mag je echt trots op zijn. De vermaledijde plooien, lijk je nu ook te gebruiken om je gevormde deel te beschermen bij het verwijderen. Je heb nu je nadeel in je voordeel omgezet. Een echt eureka moment!
 
@Aris: zo zou je het inderdaad kunnen zien; de plooien bij het messing persen zijn zeer ongewenst, die bij het vacuformen hebben wellicht een positieve functie. Het grote verschil met mijn eerste vacuform-sessie in deze bouw is dat ik nu de machines al het werk laat doen, hetgeen een veel netter en uniformer resultaat geeft.


108. Na het vacuformen werd er eerst een gaatje geboord. De diameter is 2 millimeter, zodat het M2-boutje er precies doorheen past.

38142984042_20f7f0c2b9_b.jpg

109. Een flink stuk overtollig plastic wordt verwijderd met een diagonaal micro-zaagje.

38118639086_a16e57399b_b.jpg

110. Een dopje.

38174945521_5d3f4cef00_b.jpg

111. Daar waar ik eerder moeite had het gevacuformde onderdeel op te schonen, gaat dat nu makkelijk door het wegschrapen van wat stukjes rul plastic.

38118639186_0cc64d63e2_b.jpg

112. Dan krijg je dit.

26398126469_1c8881eaa7_b.jpg

113. Het onderdeel wordt op de verdeeltafel gezet, die op het freesmachinebed wordt gezet. De frees krijgt een hoek van 50 graden. Het boortje is 1,3m. in diameter.

38174945641_bf1b597973_b.jpg

114. Weer een filmpje voor Aris ;) Ik boor ook een stukje door het aluminium heen; bij het vacuformen worden die gaatjes 'genegeerd' en straks kunnen ze perfect dienen als positiegaatjes voor het boren van de gaten in de andere velgen. Toen ik dit bedacht was dat, hoe simpel het resultaat ook mag zijn en hoe logisch het (achteraf?) ook is, een echt eureka-moment want ik wist tevoren nog niet goed hoe ik de positie van de gaatjes precies zou gaan bepalen.


115. De gaatjes in de echte vrachtwagenvelgen hebben geen perfecte ronde vorm, maar de afwijking is minimaal en het is ook niet helemaal duidelijk hoe de correcte vorm is. Ik neem met deemoed genoegen met deze vier ronde gaatjes.

De voorzijde, voor de voorste wielen (zij het dat die twee gaatjes krijgen in plaats van vier):

26398126229_10855f9d92_b.jpg

116. De achterzijde, voor de achterste wielen:

38118638826_5077de7268_b.jpg

Wat er nu nog moet gebeuren: een paar honderdsten van een millimeter van de diameter afdraaien, daarna de diepte op maat zagen (ook op de draaibank, zie paragraaf 109), het gat voor de as iets groter maken (misschien ga ik de volgende keer proberen meteen 2,5mm. uit te boren in plaats van eerst 2mm.). Ten slotte zal alles schoongemaakt worden en dan is het klaar om te worden geprimed (vanzelfsprekend als onderdeel van de gehele velg; overigens ook vastgelijmd op de as).

Voor mijzelf is het lastig te bevatten na mijn dip van gisteravond, maar het is me gelukt (althans, ik heb er nu het volle vertrouwen in dat het gaat lukken) één van de twee grote uitdagingen van deze bouw te doen. De eerste is deze velg en de andere wordt gevormd door de louvres.

Het maken van deze definitieve velg lijkt heel veel moeite te kosten, maar nu de matrijs gemaakt is en als straks alles seriematig kan worden gemaakt, zullen die 12 velgen binnen relatief korte tijd vervaardigd kunnen worden.

Totaal bestede bouwtijd: 21 uur.
 
117. Bij het afdraaien van het plastic, scheurde dat. Volgende keer dus maar schuren, want ik had het 0,1 millimeter tevoren nog gecontroleerd en de buitenvelg was op dat moment nog te klein om de gevacuformde binnenvelg te kunnen vasthouden.

26400062569_5575137b85_b.jpg

118. Ik had dit exemplaar eigenlijk al afgeschreven, maar na het afzagen bleek dat het restant nét niet beschadigd was. Erg veel geluk gehad dus. Het afzagen heb ik zo gedaan: zeer precies waarnemen op welk punt het zaagblad lateraal beweegt (=het komt dan tegen de kop van de bout aan), een paar keer controleren of ik het goed heb gezien en dan precies 3 millimeter erbij rekenen. Daar kan gezaagd worden.

Wat overblijft is eigenlijk gewoon een flens met een curve. Op z'n plek ziet het er zo uit:

26400062789_da54540f12_b.jpg

24324395228_7621039f58_b.jpg

119. En nog een sfeerimpressie.

26400284279_25e8d1fb56_b.jpg

Het enige wat hier nog aan moet gebeuren (alvorens te kunnen lijmen) is:

- Het gat iets verwijden tot 2,5mm.
- Schoonmaken.
- eenvoudig pasmalletje maken, dat precies in de buitenvelg past en waarop bij het lijmen de binnenvelg wordt gezet. Zo komt de binnenvelg bij elk wiel op dezelfde diepte te liggen ten opzichte van de buitenvelg, en komen beide bovendien precies concentrisch ten opzichte van elkaar te staan.

Overigens wil ik ook de gaten iets groter maken, ze blijken niet helemaal te kloppen met de exemplaren op de referentiefoto's. De gaten zitten nabij het centrum van het wiel weliswaar goed, maar gaan iets verder door naar de buitenzijde.

Totaal bestede bouwtijd: 22 uur.
 
Mooi resultaat kerel fiiOJF.gif

en om d'r nog eens een 'forumcliché' tegenan te gooien : goed bezig ! ;)
 
Bij nader inzien, lijken de gaten wel de juiste grootte te hebben maar zijn ze toch niet goed gepositioneerd. Ze moeten iets meer naar buiten (was gezichtsbedrog m.b.t. het drukpunt van de bout). Dit specifieke wieltje is dus niet bruikbaar. Maar ik ben ontzettend blij met wat ik vanavond heb bereikt, niet alleen wat dit model betreft maar in het algemeen qua het onder de knie krijgen van deze techniek.

@Peter: dank, ook nog laat op! :ohmy:
 
Al doende leert men, en dat bewijs je hier mooi aanschouwelijk ook nog, smullen dus steeds ;)

(Laat op ?? tis anders vroeg op de dag hoor ? :nowink:)
 
Dank jullie wel heren, jullie zijn toch wel de twee hofleveranciers van advies geweest in dit topics dus daarvoor ben ik jullie zeer erkentelijk!


120. Ik kwam erachter (leve het fotobewerkingsprogramma dat mij dat met een simpele meetopdracht inmiddels meet... als je eenmaal alles hebt ingesteld, is het zo handig!) dat de zeskant van een velgwielmoer ongeveer 0,6 millimeter in diameter is. Ik ging met een rivets maker (RP Toolz) aan de slag en merkte, bij dryfit, dat de moer al te zeer overhelde naar binnen. Dat komt natuurlijk doordat de bout waarmee het werkstuk steeds op z'n plek is gehouden, het plastic heeft ingedrukt en zo een oneven oppervlak heeft gecreëerd. De volgende keer zal ik daarom een revetje gebruiken tussen bout en werkstuk. Ik denk dat dit zelfs nog een voordeel heeft: het oppervlak bovenop de binnenvelg zal er naar verwachting zeer plat door worden.

24332206668_3d2257ab46_b.jpg

Let trouwens niet op de buitenvelg, die is flink vervormd geraakt door eerdere tests met het persen. Het uiteindelijke exemplaar wordt natuurlijk mooier (hoe het was, zie hier).

Werkschema, nu de mal gereed is (misschien moet er nog 0,2 millimeter (0,1 x 2) worden afgehaald zodat het perfect in de buitenvelg past), volgt in de volgende post (ik ondervind weer problemen met de preview van mijn post...).
 
121. Het schema voor het maken van de velg, uitgaande van de gemaakte mal. Die mal zal overigens in diameter 0,16mm. (=2x0,08mm.) moeten worden versmald. Ook zullen de vier koelgaatjes in de mal moeten worden verplaatst, iets naar beneden.

Dan is de volgorde van het maken van de binnenvelg:


  1. Vacuformen.
  2. Draaibank: gaatje boren 2,5mm.
  3. Schroefje erin met revet ertussen.
  4. Freesmachine: 50 graden ingesteld, boortje 1,3mm., juiste positie (onderaan gat).
  5. Draaibank: afzagen op 3 millimeter vanaf het punt waarop het zaagblad wordt verbogen door de centrale bout.
  6. Schoonmaken met mesje.
  7. Bevestigen aan buitenvelg door middel van pasmal.
  8. Acht 0,6mm. moeren bevestigen.

Voor een compleet wiel zijn benodigd:


  • Twee bandhelften.
  • Buitenvelg.
  • Binnenvelg.
  • Acht 0,6mm. moeren.
  • Acht 0,25mm. moeren.
  • Wielas met bevestigingsflens (bij voorwielen: voorasjes).
  • Pasmal ter passing van binnenvelg op buitenvelg.
  • Pasmal ter passing van de 0,6mm. moeren op binnenvelg.
  • Pasmal ter passing van de 0,25mm. moeren op uiteinde as.

De laatste vier moeten nog getekend en in concept gemaakt worden, maar ze zijn zeker niet de moeilijkste onderdelen van dit wiel. Verreweg het moeilijkste was de binnenvelg en ik ben nog steeds erg blij de juiste methoden daarvoor te hebben gevonden.
 
Ja Roy wat kan je op den duur nog zeggen dan proficiat voor volharding en vakmanschap wat knap is om volgen ook al kan ik weinig inbrengen maar steeds volg grt.
 
Dank je wel voor de interesse Pascal, leuk om te lezen dat je de gedane moeite kunt waarderen :)

Overigens, voor de duidelijkheid: waar ik dit schreef:

Dank jullie wel heren, jullie zijn toch wel de twee hofleveranciers van advies geweest in dit topics dus daarvoor ben ik jullie zeer erkentelijk!

bedoel ik dat Silenoz en Peter voortdurend aan het brainstormen zijn geweest, niet alleen in het topic maar ook via de chatbox en in PM-berichtjes. Vanzelfsprekend ben ik ook blij met alle andere reacties en tips die ik heb gekregen.
 
121. het geluk lijkt te hebben toegeslagen in deze sub-bouw: het M2-revetje heeft daadwerkelijk een gatdiameter van 2 millimeter (het platte vlak van de binnenvelg wordt 2,5 millimeter) en bovendien een iets grotere diameter dan het platte vlak van de binnenvelg. Daardoor zal al het plastic evenredig worden aangedrukt.

Het revetje, liggend op de binnenvelg:

38242330361_23bf5f74f6_b.jpg

122. Hier schematisch; merk op dat de revetdelen breder zijn dan de horizontale vormdelen die erdoor moeten worden aangedrukt. Er zullen dus geen (ongewenste) drukplekken komen.

26469031229_26f5397c60_b.jpg
 
Geluk kan in kleine dingetjes zitten, en fijn dat het nu zomaar even meezit :)

carry on Roy eNseHX.gif
 
Zit hier al een hele tijd in stilte te volgen, blijft prachtig om te volgen het werk dat hier geleverd wordt.
 
@Peter: zeker, dat was wel even prettig! Blij dat je dit topic volgt.

@Erik: ik waardeer het altijd dat er een berichtje wordt geschreven, al is het maar om even te laten weten dat je het topic interessant vinden. Dat houdt het ook interactief en biedt mij inzicht in hoe het topic wordt bekeken enerzijds, en motivatie om alles verder op te schrijven anderzijds. Dus ook je kleine bericht wordt gewaardeerd ;)


123. Toen ik in Nuts & Bolts de daar aanwezige foto's van dit type tanker nog eens bekeek, viel het me op dat bijna alle achterwielen twee gaten hadden in plaats van één. Ik meende me van de losse foto's te herinneren dat dit andersom was. Ik heb het in schema gezet, steeds voor zover het redelijkerwijze zichtbaar was:


  • Achterwielen: 13x twee gaten dan wel onduidelijk. 4x vier gaten.
  • Voorwielen: alle twee gaten dan wel onduidelijk.
  • Reservewielen: 3x twee gaten.

Echter, een van de duidelijkste foto's toont de achterwielen met vier gaten (elk).

mbLG3000c.jpg

(Copyright unknown, educational purposes only, picture will be deleted upon first request by copyright holder)

Ik weet dus dat de wielen met vier gaten hebben bestaan en zelfs aan één zijde (twee andere vrachtwagens lijken twee gaten in het ene velg en vier gaten in de andere te hebben). Ook omdat ik het er mooier vind uitzien en omdat het verschil twee-vier me aanspreekt, kies ik ervoor om alle achterwielen vier gaten te geven, de voorwielen twee gaten en de reservewielen eveneens twee gaten.

124. Ik heb de diameter van de mal een klein beetje verkleind tot 6,23mm.

38267204351_58588b1c41_b.jpg

125. Nieuwe vacuform-sessie. Daaruit bleek, dat waar het horizontale gat (voor de bout) geen plekken achterliet, dit bij de diagonale gaten in de mal wel bleek te zijn. Ik kreeg dit niet goed op de foto, maar hoe dan ook moest er een nieuwe mal komen. De oude kan ik gebruiken om in de verdeeltafel te zetten bij de frees, dat zal de productie behoorlijk bespoedigen.

38235397322_09a706caa6_b.jpg

126.Ik trek hier aan het vormpje, om te tonen dat het goed vastzit eenmaal over de nieuwe mal geschoven. Het past precies.

38235395972_d3118fe296_b.jpg

127. Mal oud + mal nieuw + vormpje. Dit vormpje past op beide, missie geslaagd.

24396064618_e47d394032_b.jpg

128. De plastic velletjes die ik voor het vacuformen gebruik, hebben een beschermvliesje. Het viel me op dat er een verschil in resultaat is afhankelijk van welke kant boven de warmtebron wordt gehouden. Nu dat niet in de instructie stond, leek het me dienstbaar dat hier even te tonen voor diegenen die zelf iets willen gaan vacuformen:

38235395592_06c337a743_b.jpg

129. Gelukkig is het deel waar het om gaat niet vervormd.

24396047908_6629ba415e_b.jpg

130. De revet past prima.

38212382136_3200bb4240_b.jpg

131. Ik heb natuurlijk geen twee spantang-chucks dus zet ik de oude mal in de standaard drieklauws-chuck van de draaibank en plaats ik die op de verdeeltafel. In plaats van dat ik steeds chucks aan het vervangen ben tussen draaibank en freesmachine, hoef ik nu alleen maar het vormpje los te schroeven en te verplaatsen van mal A (op de draaibank) naar mal B (op de freesmachine). Bovendien kan ik zowel freesmachine als verdeeltafel steeds in dezelfde basisstand laten staan. Dit bespaart veel tijd uit en is ook nog eens bijzonder nauwkeurig.

38212384146_fdfb24c9ec_b.jpg

132. De geboorde gaatjes worden door middel van een mesje ontbraamd. Dit is een werkje dat geduld vergt maar dat uiteindelijk voldoening geeft, als de vier ronde gaten tevoorschijn komen.

38235396002_45aa434a41_b.jpg

133. Het resultaat, de eerste gerede binnenvelg, met de vier gaten op de juiste hoogte:

38212382306_fded57dcc8_b.jpg

134. Het bouwschema is iets aangepast:


  1. Vacuformen, niet-bestickerde zijde verhitten.
  2. Draaibank: gaatje boren 2,5mm.
  3. Schroefje erin met revet ertussen.
  4. Freesmachine: 4 gaatjes boren (2 voor de voor- en reservewielen).
  5. Draaibank: afzagen op 4 millimeter vanaf het punt waarop het zaagblad wordt verbogen door de centrale bout.
  6. Ontbramen met mesje.
  7. Bevestigen aan buitenvelg door middel van pasmal.
  8. Acht 0,6mm. moeren bevestigen.
  9. Twintig 0,25mm. klinknagels bevestigen.

Totaal bestede bouwtijd: 24 uur.
 
Tja, hier gaat dan mijn serie ooh's en aah's voor de zoveelste keer, ik ben absoluut niet de techneut die jij bent omdat ik snijden met een scalpel in een stuk styreen bij wijze van spreken al een uitdaging vind. Ik moet zelf relatief snel mijn artistieke ei kunnen leggen, dwz. composeren, schilderen...zoals jij je vastbijt in een velgje met wiel, onvoorstelbaar zo'n toewijding ! sdfkkjskng
 
Ik zit hier te lachen van bewondering met wat jij uitsteekt man hier zijn geen woorden voor grt
 
Moet hier toegeven dat ik de laatste posts 3x heb moeten herlezen om zeker te zijn met wat je bezig bent. (hoop dat ik het ondertussen wél weet)
"Amai mijne frak" zeggen ze bij ons, ja Roy, hier was ik even niet meer mee.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan